Citat:
Ursprungligen postat av
1321331
Han tog vad MSM kallar för en "rasistisk" immigrationslinje på fem punkter och presenterade dem i Mexiko framför mexikaner. Han åkte dit för att företräda sitt lands intressen och var tydlig med det. Det var uppfriskande.
Verkligen! Det är sånt här han är riktigt jävla bra på.
Citat:
Jag väntar dock med att kasta rosor mot honom innan jag får höra hans immigrationspolitik i detalj senare ikväll. Som jag tidigare skrivit förväntar jag mig att han förespråkar en indirekt amnesti (utan att använda ordet) till illegala genom att ge dem legala vägar tillbaka till landet. Processen är fortfarande oklar men flera skribenter här har länkat källor där han pratar om det. Denna mjukare linje kommer han kompensera genom att föra en hård retorik mot kriminella som "day one" kommer slängas ut ur landet med huvudet före.
Japp, det där är precis vad vi kan förvänta oss.
Fast mästerillusionisten kommer såklart att slänga in någonting nytt i kastrullen - när han nu ska servera samma gamla soppa igen som han kört med sen juli 2015, och 2012 och som är en liberalare invandringspolitik än Mitt Romneys - någonting med utgångspunkt från det här mötet. T.ex. att efter det framgångsrika samtalet så har Nieto nu intygat att man kommer sätta till alla klutar med law enforcement även från Mexicos sida för att stoppa den illegala invandringen. En sån grej skulle låta jättebra, och kunna få den mesta uppmärksamheten.
Det är bra att bygga goda relationer med Mexicos president för att tillsammans bekämpa brottslighet som går åt båda hållen över gränsen. Men m.a.p. s.k. "papperslösa" så lutar en sån vänskap åt andra hållet, och det är förstås åt det "storhjärtade" hållet som Trump alltid har lutat (även om han använt ordet 'massdeportation' som en Humpty Dumpty för att förvirra folk). Nieto passade honom f.ö. en sån "good people"-boll i sitt tal. Trump tar tacksamt emot.