Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-08-31, 16:52
Medlem
heiss avatar
https://www.youtube.com/watch?v=jhShXE1dxnE Mike Pence i intervju
Politicians they all talk, no action, all controlled by lobbyist, special interest and donors!
Folks, i want to MAGA, we want to get down to brass tax
2016-08-31, 17:38
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Rudy Giuliani och Jeff Sessions skall följa med Donald Trump till Mexiko.

Det lär bli ett jippo.

Citat:
Kellyanne Conway igår på 'The O'Reilly Factor':

Kellyanne Conway on Trump's upcoming immigration speech

https://www.youtube.com/watch?v=-GS8GcZJjco

Det lär knappast bli några överraskningar eftersom Trump har hållit samma linje om touchback amnesty sedan juli 2015 (kombinerat med en rökmaskin av incendiary rhetoric).

Faktum är att han hållit fast vid sin linje sen 2012. Det var därför han kallade Mitt Romneys invandringspolitik för ondsint. För Romney ville verkligen få så många illegals som möjligt att lämna landet. Medan Trump vill att de ska få stanna, "the good ones".

När Trumps intelligens (som är av ett verkligen unikt slag) diskuterades i tråden, så föreslog Doktor Pork att Trumps personlighetstyp är ESTP. Och jag tänkte då: that's it! Men det är först nu jag inser vad det verkligen innebär.

ESTP-typen ("entrepenören") är ett riktigt kraftpaket (och tänk även på vad Scott Adams har sagt om Trumps success stack). Men den har en stor svaghet: abstrakt tänkande. Byggherren Trump är väldigt konkret i sitt sätt att tänka, och då reduceras hela invandringsfrågan till "bad ones" och "good ones", varav de förra får möta hans "toughest ever" och de senare hans "biggest heart".

Trump tycks sakna den abstrakta förmågan att förstå att invandringspolitiken är ett system - ett system av flöden och incitament - och att ett massivt insläppande av "good ones" är massinvandring, och ett stort fett incitament till vidare illegal invandring, och att världen inte är så enkel som good ones och bad ones.

Missar man det abstrakta, och bara tänker konkret och kortsiktigt, så tror man att en stor fet mur kommer att lösa det mesta (mur=konkret). Och visst, just idag så tar sig såväl den illegala invandringen som knarksmugglandet landvägen, där mer mur ska byggas. Men om vägen täpps till med mur så kommer bara flödena att hitta nya vägar. Jag här nämnt båtar och lönnutrymmen, dvs så som flödena redan sker i Europa. Trumps politik är lika naiv och dum som TSA när de ska hantera flygsäkerhet: man tittar enögt på det senaste i raden av problem - om den senaste terroristen var en shoe-bomber så måste alla ta av sig skorna, om den senaste terroristen blandade vätskor så får ingen ta med sig nån vattenflaska - men missar helhetsbilden, framförhållningen och systemtänkandet.

Det betyder att vi får hålla öppet för möjligheten att Trump på fullaste allvar tror att hans politik är jättetuff och på allvar löser problem (vilket i så fall reducerar behovet av att spekulera om vem eller vilka som finns bakom och viskar saker i hans öra).

Det är så långt som man kan sluta sig till utifrån allt han har sagt fram tills nu, men vi får förstås titta på vad han säger ikväll. Det jag skrivit här kan vara bra att ha med sig som en verktygslåda, om man har för avsikt att kritiskt granska vad han faktiskt säger.

PS. Själv är jag en ENTP, som ibland beskrivs som "debattören".
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2016-08-31 kl. 17:57.
2016-08-31, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Jag gillar som sagt att lösa gåtor och lägga pussel, men fallet Trump är nog det värsta jag varit med om. Så många lager av deception, och varje dag har jag hittat någon ny pusselbit som ställer allt på huvudet igen, och berättelsen får skrivas om ännu en gång. Det påminner mig om när jag såg David Lynchs "Mulholland Drive", som visade sig vara en helt enormt komplicerad gåta att lösa:

Here's a game-changer!
What if, Baggebo11's (((analyser))) är det som ligger bakom Trumps plötsliga vändning?
Ungefär exakt det han påstod skulle hända när vissa (((personer))) myglade sig in i kampanjen har ju sedermera hänt(enligt dig)

Obs: Jag har ingen aning, eftersom det inte intresserar mig.
Jag är säker på att det finns både gömda sällskap och en (((elit))) som styr och ställer mer än vi kan föreställa oss, men exakt vilka det är skiter jag i.
Dessutom blir man bara nedstämd och insnöad ifall man rynkar pannan för mycket i såna frågor.
Den dagen vi får en äkta anti-establishment president så ryker de likt förbannat oavsett ifall de heter Goldstein eller Clinton i efternamn.
Som du märker hoppas jag på att Mr. Trump är denne man for the job

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag har alltid gillat Donald Trump Jr. En strålande talare med en attityd som far, men en plats lite i skymundan vilket ger större handlingsfrihet. Han ställde glatt upp i den vite nationalisten James Edwards radioprogram och han har inga problem att "följa" diverse alt-right-figurer på twitter. Nu retweetar han den samtida antisemitismens kanske största namn: Kevin MacDonald.

Donald Trump Jr Retweets Prominent Alt-Right Psychology Professor Kevin MacDonald

http://dailycaller.com/2016/08/30/donald-trump-jr-retweets-prominent-alt-right-psychology-professor-kevin-macdonald/#ixzz4IqUkgRDH

Strålande! Om nu "daddy" (*spysmiley*) är en "flip-floppare", så står åtminstone sonen stadigt i den rasistiska och antisemitiska motkulturens mylla. En dag tar han över.

Detta är stort!
Kevin MacDonald är ingen vanlig nazist! Är inte han i samma liga som The Duke och W. Pierce?
Har inte lyssnat mycket alls på Big Mac, men förstått att nazister gillar honom, så nånting bra måste han ju ha gjort

Som jag sagt, lugn på tåget grabbar, även ifall Trumpinator inte rensar landet dag1 så kommer narrativet flyttats så långt att.. Ja, jag försökte komma på något smart, men det tog stopp .
Narrativet kommer helt enkelt flyttas så mycket att vi omöjligt kan veta vad som sker, men det kommer bli roligt och det kommer bli bra!

MAGA!
2016-08-31, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Det är bara "kaos" för Trumps egna del, låter alltså som han agerar logiskt, en reptilhjärna kännetecknas för avsaknaden av logik.
Fördel för demokraterna? "en hög demokrat dessutom anser att gud skapade Trump"... va?? En pårökt demokrat som snackar flum låter stereotypiskt, men hur det sänker Trumps trovärdighet och inte demokraternas redan sargade trovärdighet förstår jag inte.

Han menar republikan och syftar på Bachmann. Det är republikaner som brukar yra om hur gud handplockat kandidater som Huckabee, Perry, Santorum och nu Trump. Progressiva människor tror inte på bronsåldersmytologi, än mindre att gud sitter på ett moln och väljer amerikanska presidentkandidater.

Citat:
Ursprungligen postat av AkeTheSnake
Japp! We the people är något annat än polls. Hinner knappt med att trycka tröjorna
The LONG, LONG, LONG CROWD LINE to see Donald Trump in EVERETT, WA (RSBN 8/30/16)
https://www.youtube.com/watch?v=aayz5l7J25Q

Storleken på rallies vinner inte presidentval, så många här i tråden som yrar utan att känna till electoral college. Goldwater hade också massiva rallies men vann inte. Samma med McCarthy.
Senast redigerad av URBANARTS89 2016-08-31 kl. 18:08.
2016-08-31, 18:26
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radiopsykologen
What if, Baggebo11's (((analyser))) är det som ligger bakom Trumps plötsliga vändning?

Om du hänger med i vad som framkommit så finns det ingen plötslig vändning. Tvärtom så har Trump konsekvent hållit fast vid sin liberala touchback amnesty sedan juli 2015. Ja, redan sen 2012 (och troligen tidigare). Kolla in t.ex. detta.

Citat:
Ungefär exakt det han påstod skulle hända när vissa (((personer))) myglade sig in i kampanjen har ju sedermera hänt(enligt dig)

Om du syftar på det här inlägget från mig, så syftar det alltså på hur Trump har myglat in sig hos andra. Alltså 180 grader tvärtom.

Citat:
Jag är säker på att det finns både gömda sällskap och en (((elit))) som styr och ställer mer än vi kan föreställa oss, men exakt vilka det är skiter jag i.

Jag är lika säker som du angående denna (((elit))). Fast min analys m.a.p. Trump är att han är självstyrd (och som få andra). Men att hans känsloliv och värderingar likväl är i samklang med (((eliten))). När man observerar en korrelation kan det vara svårt att avgöra vilket som är orsak och vilket som är verkan. Och även om orsakspilen oftast går i en viss riktning, så betyder det inte att den alltid gör det. Och Trump är ett mycket speciellt fall.

Hursomhelst så spelar det inte så stor roll. Resultatet och outputten blir i stort sett densamma ändå.

Om min analys av Trump stämmer så är han självstyrd, godhjärtad och naiv. Det man kan hoppas på är att han är så godhjärtad på riktigt, att han korrigerar sig utmed vägen, när hans mest naiva policies fallerar.
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2016-08-31 kl. 18:31.
2016-08-31, 18:34
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Han menar republikan och syftar på Bachmann. Det är republikaner som brukar yra om hur gud handplockat kandidater som Huckabee, Perry, Santorum och nu Trump. Progressiva människor tror inte på bronsåldersmytologi, än mindre att gud sitter på ett moln och väljer amerikanska presidentkandidater.
Inget som kännetecknar republikaner, sluta smeta smörja.
Som konkret exempel tror progressiva på massmord av oskyldiga ofödda bebisar av rena bekvämlighetsskäl, något konservativa inte gör.
2016-08-31, 18:35
Bannlyst
Citat:
Inget som kännetecknar republikaner, sluta smeta smörja.
Som konkret exempel tror progressiva på massmord av oskyldiga ofödda bebisar av rena bekvämlighetsskäl, något konservativa inte gör.

Tro på gud är ingenting som kännetecknar republikaner? Är det vad du säger?

Sker inget massmord på bebisar.
2016-08-31, 18:41
Medlem
heiss avatar
Citat:
Tro på gud är ingenting som kännetecknar republikaner? Är det vad du säger?

Öh nej, det är inte vad du sa. Du sa:
Citat:
Det är republikaner som brukar yra om hur gud handplockat kandidater som Huckabee, Perry, Santorum och nu Trump.

Citat:

Sker inget massmord på bebisar.
Jo, för det är progressivt för kvinnor att göra sitt egna val angående "tinget", saken i magen. Det är ju ingen liv? Ingen människa, right?
Din ägodel som du kan massakrera ifall du bara känner för det, precis som om det vore din egna negerslav för 300 år sedan, gör vad du vill med den.
Senast redigerad av heis 2016-08-31 kl. 18:45.
2016-08-31, 18:45
Bannlyst
Citat:
Öh nej, det är inte vad du sa. Du sa:

Jo, för det är progressivt för kvinnor att göra sitt egna val angående "tinget", saken i magen. Det är ju ingen liv? Ingen människa, right?
Din ägodel som du kan massakrera ifall du bara känner för det, precis som om det vore din egna negerslav för 300 år sedan, gör vad du vill med den.

Jaha, sorry. Menade att det är mycket troligare att en republikan säger något så stolligt än en demokrat.
2016-08-31, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Om du hänger med i vad som framkommit så finns det ingen plötslig vändning. Tvärtom så har Trump konsekvent hållit fast vid sin liberala touchback amnesty sedan juli 2015. Ja, redan sen 2012 (och troligen tidigare). Kolla in t.ex. detta.
Fast jag tror vi tolkar denna "touchback amnesty" på olika sätt.
Du hör "Amnesty" och blir som en tjur framför ett rött lakan.
Men som jag förstått det så handlar det om att de måste lämna landet, för att sedan återvända genom murens 'Big fat beautyfull door' genom de vanliga kvoterna.
På detta sätt kan man kontrollera invandringen.
Redan idag invandrar det massor av människor lagligt från Mexico, något säger mig att Mr. Trump kommer behålla dagens lagliga volymer, men helt radera illegal invandring och samtidigt så är väl förhoppningen att de illegala skall lämna frivilligt.
Har de inte lämnat frivilligt om 4år, vilket många inte kommer att ha gjort, + andra som sprungit över innan muren hunnit bli klar osv, så blir det nya tag 2020.

Ang. båtflyktingar(som du nämnde någon gång) så kommer många fartyg, The Navy, från världen över att ha seglat hem tills dess och dessa gör utmärkt nytta i vattnen utanför kusten.

Citat:
Om du syftar på det här inlägget från mig, så syftar det alltså på hur Trump har myglat in sig hos andra. Alltså 180 grader tvärtom.
Njae, sa det mest för att retas :P
Men det kan ju vara så!

Citat:
Om min analys av Trump stämmer så är han självstyrd, godhjärtad och naiv. Det man kan hoppas på är att han är så godhjärtad på riktigt, att han korrigerar sig utmed vägen, när hans mest naiva policies fallerar.
Han verkar ju vara flexibel, och jag tror att han har en uppriktig vilja att "Make America Great Again"
Så jag tror nog han kommer försöka i alla fall.
Sedan får vi väl bara hoppas att det lyckas.
Någon vidare ideologi eller världsåskådning djupare än 'Common Sense' tror jag inte han besitter.
Vilket är en bra sak i den tidsålder vi lever i idag!
2016-08-31, 18:54
Medlem
heiss avatar
Citat:
Jaha, sorry. Menade att det är mycket troligare att en republikan säger något så stolligt än en demokrat.
Stollighet som man kan förbise, skratta åt på youtube, men en typiskt vänster-stollighet lik Sjöstedt sent 2014 "budgeten är finansierad till sista kronan" efter att budgeten hade fällts av goda skäl, de kommer undan hela tiden.
Senast redigerad av heis 2016-08-31 kl. 19:03.
2016-08-31, 18:56
Medlem
freeriderXIIs avatar
Att inte skicka hem illegala immigranter är att kapitulera. Muren skulle hindra en hel del illegala immigranter men inte de som kommer lagligen in i USA och stannar över sina visum. 11 miljoner har de varit länge nu i över 10 år i själva verket kan det vara så många som 30 miljoner.
Legaliseras dessa blir det svårt för republikanerna att vinna några fler val.

Kunde Eisenhower skicka hem illegala på 1950-talet så kan man göra det idag.

Citat:
How to Cure Illegal Immigration: Bring Back President Eisenhower's 'Operation Wetback'.
http://www.csmonitor.com/2006/0706/p09s01-coop.html ^
Posted on 2010-03-09 03:12:26 by U.S. Army Retired

Fifty-three years ago, when newly elected Dwight Eisenhower moved into the White House, America's southern frontier was as porous as a spaghetti sieve. As many as 3 million illegal migrants had walked and waded northward over a period of several years for jobs in California, Arizona, Texas, and points beyond.

President Eisenhower cut off this illegal traffic. He did it quickly and decisively with only 1,075 United States Border Patrol agents – less than one-tenth of today's force. The operation is still highly praised among veterans of the Border Patrol.

on June 17, 1954, what was called "Operation Wetback" began. Because political resistance was lower in California and Arizona, the roundup of aliens began there. Some 750 agents swept northward through agricultural areas with a goal of 1,000 apprehensions a day. By the end of July, over 50,000 aliens were caught in the two states. Another 488,000, fearing arrest, had fled the country.

By mid-July, the crackdown extended northward into Utah, Nevada, and Idaho, and eastward to Texas.

By September, 80,000 had been taken into custody in Texas, and an estimated 500,000 to 700,000 illegals had left the Lone Star State voluntarily.

Unlike today, Mexicans caught in the roundup were not simply released at the border, where they could easily reenter the US. To discourage their return, Swing arranged for buses and trains to take many aliens deep within Mexico before being set free.

Tens of thousands more were put aboard two hired ships, the Emancipation and the Mercurio. The ships ferried the aliens from Port Isabel, Texas, to Vera Cruz, Mexico, more than 500 miles south.

The sea voyage was "a rough trip, and they did not like it," says Don Coppock, who worked his way up from Border Patrolman in 1941 to eventually head the Border Patrol

Enda problemet är då barn har amerikanskt medborgarskap men inte föräldrarna.

Senast redigerad av freeriderXII 2016-08-31 kl. 19:18.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in