Citat:
Ursprungligen postat av
E.Merckx
Rudy Giuliani och Jeff Sessions skall följa med Donald Trump till Mexiko.
Det lär bli ett jippo.
Citat:
Kellyanne Conway igår på 'The O'Reilly Factor':
Kellyanne Conway on Trump's upcoming immigration speech
https://www.youtube.com/watch?v=-GS8GcZJjco
Det lär knappast bli några överraskningar eftersom Trump har hållit samma linje om touchback amnesty sedan juli 2015 (kombinerat med en rökmaskin av incendiary rhetoric).
Faktum är att han hållit fast vid sin linje sen 2012. Det var därför han kallade Mitt Romneys invandringspolitik för ondsint. För Romney ville verkligen få så många illegals som möjligt att lämna landet. Medan Trump vill att de ska få stanna, "the good ones".
När Trumps intelligens (som är av ett verkligen unikt slag) diskuterades i tråden, så föreslog
Doktor Pork att Trumps personlighetstyp är ESTP. Och jag tänkte då:
that's it! Men det är först nu jag inser vad det verkligen innebär.
ESTP-typen ("entrepenören") är ett riktigt kraftpaket (och tänk även på vad Scott Adams har sagt om Trumps success stack). Men den har en stor svaghet: abstrakt tänkande. Byggherren Trump är väldigt konkret i sitt sätt att tänka, och då reduceras hela invandringsfrågan till "bad ones" och "good ones", varav de förra får möta hans "toughest ever" och de senare hans "biggest heart".
Trump tycks sakna den abstrakta förmågan att förstå att invandringspolitiken är ett system - ett system av flöden och incitament - och att ett massivt insläppande av "good ones" är massinvandring, och ett stort fett incitament till vidare illegal invandring, och att världen inte är så enkel som good ones och bad ones.
Missar man det abstrakta, och bara tänker konkret och kortsiktigt, så tror man att en stor fet mur kommer att lösa det mesta (mur=konkret). Och visst, just idag så tar sig såväl den illegala invandringen som knarksmugglandet landvägen, där mer mur ska byggas. Men om vägen täpps till med mur så kommer bara flödena att hitta nya vägar. Jag här nämnt båtar och lönnutrymmen, dvs så som flödena redan sker i Europa. Trumps politik är lika naiv och dum som TSA när de ska hantera flygsäkerhet: man tittar enögt på det senaste i raden av problem - om den senaste terroristen var en shoe-bomber så måste alla ta av sig skorna, om den senaste terroristen blandade vätskor så får ingen ta med sig nån vattenflaska - men missar helhetsbilden, framförhållningen och systemtänkandet.
Det betyder att vi får hålla öppet för möjligheten att Trump på fullaste allvar tror att hans politik är jättetuff och på allvar löser problem (vilket i så fall reducerar behovet av att spekulera om vem eller vilka som finns bakom och viskar saker i hans öra).
Det är så långt som man kan sluta sig till utifrån allt han har sagt fram tills nu, men vi får förstås titta på vad han säger ikväll. Det jag skrivit här kan vara bra att ha med sig som en verktygslåda, om man har för avsikt att kritiskt granska vad han faktiskt säger.
PS. Själv är jag en ENTP, som ibland beskrivs som "debattören".