2016-08-31, 11:56
Medlem
rogertornkvists avatar
Tänkte bara informera alla som skall köpa bubbelpool/utespa med systemet Plug And Play.

Annonsen lyder: Poolteam har tagit fram en skandinavisk spabadskollektion som kännetecknas av:
•Speciell framtagen för Skandinaviska väderförhållanden
•Extra tjock lock som dessutom är gåvänlig (tål att ha snö på)
•Dubbel termofilm isolering som reflekterar värmen från pumparna och sparar energi för våra kunder
•Hybrid Heating teknik som använder vibrationsvärme från pumparna
•Plug N Play modell

Plug N Play spabad

Våra kunder vill ha det enkelt och inte krångla med dyra elektrikerinstallationer därför har vi tagit fram Plug N Play modeller där stickkontakt sitter redan på spabadet. Spabadet förbrukar 16A och därför är det endast att ansluta stickkontakten till vägguttaget! Plug N Play helt enkelt!

Kanon tänkte jag och min fru. Vi köpte den via Buildor (som för övrigt gör ett jäkla bra jobb, ät tillmötesgåened, förstående och hjälsamma. De har löst många saker inkl transport osv osv på ett smidigt sätt) och vi betalade ca 43`000kr inkl frakt.

Poolen kom (3 veckor för sent men det är en annan historia) och vi lyfte den på plats med kranbil eftersom våran baksida ligger högt. Kopplar in det med elektriker så det blir ordentligt gjort. Fyller med vatten och väntar spänt på att den skall värmas upp.

Nästa dag ska vi äntligen få bada. Nice tänker vi och hoppar i. Vi slår på "jet'en" och det börjar bubbla. sköönt.

Men nu startar problemet. jag förstår mig inte på alla "rattarna"?? Vrider jag på den stora till höger så hoppar tre sitsar igång. vrider ja även på de små rattarna vid sitsarna så sprutar det ännu mer. MEN BARA PÅ ENA SIDAN AV POOLEN. Vrider jag den stora ratten fullt åt vänster så hoppar liggdelen igång och även 2 sitsar. Men den sidan vi sitter på slutar helt. Tänker att nu är det något som är fel. Mailar poolteam som jag köpt poolen ifrån och får som svar att det fungerar så med plug and play. alla kan tydligen inte bubbla samtidigt! däremot kan man ställa den på mitten, då sjuker trycket men den strömmar överallt då. på båda sidorna. Detta har jag redan provat såklart. MEN, det är knappt man känner den strömmen med handen om man håller emot hålen??! Hur är detta möjligt tänker jag?? Varför ska jag beställa en pool som är enkel att installera? Och sedan där efter så kan jag inte använda den till 6 personer? En pool för 6 borde väl bubbla för 6 oxo? Mailade detta till dom. Fortfarande inget svar. Sen får jag ett svar.

Deras VD skriver: Spabadet Alice och Elsa innehåller en tvåstegspump, som går upp i varv när den kör massage och ner när den filtreras.
Många spabad använder detta teknologi, bland annat Fonteyn Glance, Fonteyn Flame, Passion Spas Dream7.

Pumpen som är 3hk kan man antingen starta på alla sittplatser eller på 2-3 sittplatser, men det är underförstått att trycket blir ju mindre ju fler ställe den pumpar till. Massagen blir ändå tillräckligt så det finns ingen "kris" som du beskriver det och spabadet fungerar precis som i beskrivningarna.”

Allvarligt talat? Massagen blir tillräcklig??? Mina barn som är 8 och 10 känner den inte ens? MED HÄNDERNA! Jag och min fru känner den med händerna??!! Hur kan detta vara tillräcklig massage.

SÅ! Ni som funderar på att köpa en pool med plug and play. Räkna med att ni kommer få rotera runt i poolen när ni badar fler än 3 personer. Bara köpa äggklocka och köra 15 minuter var eller nåt.

jag tänker inte ge mig i frågan hur som helst. de får hämta poolen. betala tillbaka pengarna.
Citera
2016-08-31, 12:42
Medlem
Inaniss avatar
Tveksamt om du har rätt till pengarna tillbaka bara för att du inte orkade läsa beskrivningen innan. Är den så svag som du säger låter det ju som något är fel men är det inte det så tror jag inte du får alla pengar tillbaka.
Citera
2016-08-31, 12:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Tveksamt om du har rätt till pengarna tillbaka bara för att du inte orkade läsa beskrivningen innan. Är den så svag som du säger låter det ju som något är fel men är det inte det så tror jag inte du får alla pengar tillbaka.

Det står väl ingenstans?

Citatet
Citat:
Pumpen som är 3hk kan man antingen starta på alla sittplatser eller på 2-3 sittplatser, men det är underförstått att trycket blir ju mindre ju fler ställe den pumpar till. Massagen blir ändå tillräckligt så det finns ingen "kris" som du beskriver det och spabadet fungerar precis som i beskrivningarna
är från ett mejl från tillverkaren till TS om jag förstår saken rätt.
Citera
2016-08-31, 12:53
Medlem
rogertornkvists avatar
hur menar du nu? ska jag gissa att det inte fungerar då eller? Det står ju ingenstans att inte alla jetsen fungerar samtidigt? varför skulle jag vilja ha en pool för 6 personer om bara 3 kan bubbla samtidigt? ganska väsentlig info kan ja tycka. står ingenstans på hela deras hemsida.
Citera
2016-08-31, 12:59
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det står väl ingenstans?

Citatet är från ett mejl från tillverkaren till TS om jag förstår saken rätt.

Jag har inte kollat specifikt för denna poolen men i normalfallet brukar det finnas en bruksanvisning och information om sådant när man köper sånt, speciellt när du köper något som kostar 43 tusen. Inte direkt som det är en 200 kr barnpool det handlar om. Man gör väl ändå lite research innan man köper en sådan.
Citera
2016-08-31, 13:12
Medlem
rogertornkvists avatar
klart jag kollat upp massor om poolen. Men hur menar du att jag skall kolla upp om alla munstycken fungerar? Allvarligt talat? jag fattar inte va du menar? en bubbelpool som rymmer 6 personer! Ska man behöva ringa dom då och fråga om alla kan bubbla samtidigt? Borde det inte stå i annonsen att bara hälften kan bubbla samtidigt? Ganska enkel text att lägga in men ganska svårt för folk att veta att man måste fråga?

här är länken: http://www.poolteam.se/catalogues/poolteam-plug-n-play-spabad/

Jag skriver inte detta inlägget för att säga att du har fel. Jag skriver detta inlägget för att varna "korkade människor som jag" att man måste fråga hur många som kan bubbla samtidigt i en pool som normalt sett kostar 60 papp
Citera
2016-08-31, 13:18
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogertornkvist
hur menar du nu? ska jag gissa att det inte fungerar då eller? Det står ju ingenstans att inte alla jetsen fungerar samtidigt? varför skulle jag vilja ha en pool för 6 personer om bara 3 kan bubbla samtidigt? ganska väsentlig info kan ja tycka. står ingenstans på hela deras hemsida.

Alla jetsen fungerar samtidigt det skriver du själv, men du upplever att dom inte är tillräckligt starka för att ge den eftersträvade massagen. VD:en är ju uppenbarligen av annan uppfattning eftersom denne skriver att massagen är tillräcklig. Det är en subjektiv uppfattning som jag inte kan kommentera på jag har aldrig testat det badet.

Men pumpkraft mm verkar ju stå beskrivet för deras pooler, men visst det står inte vad jag kan se att man kan stänga av tre platser för att öka trycket. Men jag tittar kanske på fel pool eftersom jag inte såg någon för sex personer.
Citera
2016-08-31, 13:25
Medlem
rogertornkvists avatar
så man ska göra en kalkyl alltså och räkna på hur stark strömmen blir när man kör på hela poolen innan man köper den menar du? alltå jag har badat i många pooler och aldrig varit med om något liknande? Alla vänner jag har som har pool håller med mig. Bedrövligt "tryck" när man kör "alla samtidigt". Det finns 3 lägen. 1 är av, två är cirkulation och 3 är jet. Kör jag Jet på alla samtidigt så är det typ samma tryck som när ja kör cirkulation? Hur kan det då räknas som massage? Jag menar, då kan ja ju VD:n använda enbart cirkulation när han vill ha "massage" för den är ju billigare att köra i längden.
Senast redigerad av rogertornkvist 2016-08-31 kl. 13:39.
Citera
2016-08-31, 13:26
Medlem
rogertornkvists avatar
poolen heter Alice och det är den du fick skickad till dig. där står det kanska tydligt 1 liggdel och 5 sitt. alltså 6 st platser
Citera
2016-08-31, 13:48
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogertornkvist
poolen heter Alice och det är den du fick skickad till dig. där står det kanska tydligt 1 liggdel och 5 sitt. alltså 6 st platser

Den kanske är felaktig trots allt då? Det är kanske så att man SKA känna massagen tydligen även när alla munstycken är igång, men att din är felaktig.
Citera
2016-08-31, 13:51
Medlem
rogertornkvists avatar
Ja det var det jag trodde men när jag pratade med dom så är det liksom tvär nej. Det skall vara så säger dom. Hade de varit intresserade så hade de kanske försökt felsöka eller gett mig tips eller något. Men det var bara nej och hej då typ.
Citera
2016-09-01, 17:30
Medlem
Chronicals avatar
Jag är nyfiken på vad elektrikern gjorde, stoppade han i stickkontakten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in