2016-08-31, 12:45
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det är helt naturligt. Allt är förvirrande!

Det har uppgetts att båda greps på flygplatsen i Trondheim
när dom klev av planet från Thailand, men jag tror att dom
greps när dom möttes eller skulle mötas där.
JM kom från Thailand.
18-åringen hade troligen åkt dit för att möta henne, med bil
eller på annat sätt.

Vilka de fortsatta resplanerna efter Trindheim var har inte
framkommit ännu. Det kan ju ha varit Eskilstuna, men det
kan ju också varit något helt annat.

Ja, jag vet ju att 18-åringen inte var med på resan. Om JM och 18-åringen trodde att de lurat polisen när de mötte upp i Trondheim så är de dock ofattbart korkade.

Tänkte på det med att 18-åringen "gått under jorden" och ingen visste var han befann sig kan ha varit en medveten läcka av polisen för att invagga honom i falsk trygghet.
Citera
2016-08-31, 12:46
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det är helt naturligt. Allt är förvirrande!

Det har uppgetts att båda greps på flygplatsen i Trondheim
när dom klev av planet från Thailand, men jag tror att dom
greps när dom möttes eller skulle mötas där.
JM kom från Thailand.
18-åringen hade troligen åkt dit för att möta henne, med bil
eller på annat sätt.

Vilka de fortsatta resplanerna efter Trindheim var har inte
framkommit ännu. Det kan ju ha varit Eskilstuna, men det
kan ju också varit något helt annat.

Enligt norsk polis greps de på ett hotellrum. http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2016/08/31/To-pågrepet-i-Trondheim-siktet-for-drap-i-Sverige-13262367.ece
Citera
2016-08-31, 12:51
Medlem
kexapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlattaPelle
Lotta Isberg
http://www.ladda-upp.se/bilder/fyxyjagaetsq/

Medägare av Johannas tvångsstänga flyktingboende i förteget Pangelius AB.
Uppenbar lögnare och borde beläggas med näringsförbud tycker jag...

Det blir en genomgång av samtliga förehavanden, även Pangelius var så säker. Allt ska nu upp på bordet och näringsförbud kan bli aktuellt såvida inte totalgenomgången indikerar annat.
Citera
2016-08-31, 12:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Ja, jag vet ju att 18-åringen inte var med på resan. Om JM och 18-åringen trodde att de lurat polisen när de mötte upp i Trondheim så är de dock ofattbart korkade.

Tänkte på det med att 18-åringen "gått under jorden" och ingen visste var han befann sig kan ha varit en medveten läcka av polisen för att invagga honom i falsk trygghet.

Troligen medvetet, jag tror de har haft järnkoll på den lilla gossens förehavanden och vistelse.
Citera
2016-08-31, 12:55
Medlem
valleros avatar
Enligt Expressen: "Mannen och kvinnan var anhållna i sin frånvaro och internationellt efterlysta."
När blev de det? Och borde då inte JM haffats när hon lämnade Thailand eller landade i Norge?
Citera
2016-08-31, 12:59
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero

Nu var det väl bara media och hans advokat som har uppgivit att han hade gått under jorden eftersom de inte hade haft kontakt med honom
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Hon flög Thai Airways dit, alltså reguljärt, och kanske kunde hon boka om Bangkok - Oslo mot en liten avgift. Men hur hon sedan tog sig till Throndheim? Förmodligen har afghanen någon i sitt nätverk där och hon mötte upp och de två tog in på hotell.

Det går att köpa biljett till Trondheim och man får då byta på Gardemoen.
Citera
Medlem
boqpods avatar
Min gissning är att polisen haft järnkoll på "älskling" även om
Media körde på linjen att han var "borta".
Så när "älskling" hyr en bil och kör till Trondheim är dom med i hasorna.
Kanske finns det en GPS i bilen med koordinaterna till en liten fjällstuga ute i ödemarken, vem vet.
Hursomhelst är detta ett läge som blir besvärligt för JM och "älskling" att förklara.
Varför möts man upp, varför på den platsen, mål med resan osv.

En besvärande omständighet. Ytterligare en besvärande omständighet.

Och så var det ju det här med bilen, kom igen - att binda MGM till den är inte svårt. Det är ju hennes bil så självklart finns hennes spår i den. Så ur bevissynpunkt är den bilen värdelös i det avseendet, det krävs annat för att den ska vara intressant. Det samma gäller hjulspåren, bilens ägares föräldrar har en bostad på platsen, så att spåren finns där är inte heller konstigt. Därmed är spåren inte av betydande vikt. (Såvida de inte anträffats på ett sådant sätt som kan anses anmärkningsvärt).
Vad man däremot kan ha hittat i bilen är blod från offren. Kanske la man den blodiga kniven på golvmattan innan man gjorde sig av med den?
Citera
2016-08-31, 13:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Damn you're good

Nu känns det som det börjar hända saker på riktigt, sannorlika skäl så mycket bättre än skäligen
misstänkta och man bör minnas att paret varit anhållna nyligen så visst finns det substan bakom detta. Givet. Men vad ?.Bilen är ju självklar och förmodligen mer än hjulspår som säkrats
som nämdes i artiklarna igår. Troligtvis har man även säkrat något ifrån insidan med.

Vad man också kan se så här via en snabb koll på lunchen i det mediala så inser man att
polis/ÅK haft mer koll på läget än vad media förmedlat. Media har lekt bort fallet i jakten
på klick och skapat extraordinära rubriker så som "försvunna afgahner" o s v. Jag tror och
har även tidigare påtalat att Fahlander egentligen aldrig läckt utan känns lugn, saklig och
lagom. Inte varit direkt tillgänglig när media hängt på luren, ytterst få mediala uttalanden
har mannen gjort. Jag tror han är skärptare och haft mer kontroll än vad dom mediala
artiklarna uppvinglat till och med det sagt bör jag definitivt påtala att jag inte är
en åklagar-kramare utan helt tvärtom.

Nu skall vi se om det blir tal om yppandeförbud snarast möjligt här, må Hikes hinna uttala
sig innan dess för gissningsvis kommer hon inte få den möjligheten inom en snar framtid . . .

Skulle också vilja höra från Hikes nu, men troligtvis kommer hon inte höras av förrän häktningsförhandling & vid det laget är det nog inga kommentarer?

Japp, och jag tror även att Fahlander fått ställa upp sina utredare på rad och örfilat upp vissa av dom tidigare. Tror inte han gillar läckor, och tror inte han gillar att man först gav If kalla handen.

Nåja, mest tror jag detta ärende fixas ut med metodiskt arbete nu bara. Blir heller inte förvånad om drunkningsärendet mer gifts samman med detta då man redan nu verkar ha sammankopplande omständigheter. Bevisat mord i slutändan, känns dock som låg möjlighet. Rubriceringen kan dock uppstå.

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Konstigt att dra till Norge. Sannolikt var det tänkt att de skulle bila ut i Europa. De stackars barnen var med vid gripandet vilket skulle peka på flykt, eller att pojkvännen (barnvakten?) inte orkat längre...

Med tanke på senaste dagarnas händelser med återupptagen fu i drunkningsärendet, och även rubriker om bilrelaterade fynd, kan man föreställa sig att hon kan varit lite stressad inför att närma sig Sverige direkt, och hotellbokning i Trondheim känns panikartat?
Tror inte hon räknat med detta. Hotell visar också lite grann att hon inte har haft någonstans att vända sig?
Vidare tror jag 18-åringen varit hos bekanta i Norge/när Norge tills nu, men mötts upp när hon landat med barnen i Trondheim.
Citera
2016-08-31, 13:03
Medlem
Läste att JM hade ihärdigt velat kremera sin avlidna make. Hans anhöriga vägrade. Det var enligt hans egen önskan att inte kremeras. Vad ville hon dölja?
Citera
2016-08-31, 13:05
Medlem
Kvinnans krav: Maken ska kremeras – snabbt | Nyheter | Expressen
http://www.expressen.se/nyheter/kvinnans-krav-maken-ska-kremeras--snabbt/
Citera
2016-08-31, 13:05
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Min gissning är att polisen haft järnkoll på "älskling" även om
Media körde på linjen att han var "borta".
Så när "älskling" hyr en bil och kör till Trondheim är dom med i hasorna.
Kanske finns det en GPS i bilen med koordinaterna till en liten fjällstuga ute i ödemarken, vem vet.
Hursomhelst är detta ett läge som blir besvärligt för JM och "älskling" att förklara.
Varför möts man upp, varför på den platsen, mål med resan osv.

En besvärande omständighet. Ytterligare en besvärande omständighet.

Och så var det ju det här med bilen, kom igen - att binda MGM till den är inte svårt. Det är ju hennes bil så självklart finns hennes spår i den. Så ur bevissynpunkt är den bilen värdelös i det avseendet, det krävs annat för att den ska vara intressant. Det samma gäller hjulspåren, bilens ägares föräldrar har en bostad på platsen, så att spåren finns där är inte heller konstigt. Därmed är spåren inte av betydande vikt. (Såvida de inte anträffats på ett sådant sätt som kan anses anmärkningsvärt).
Vad man däremot kan ha hittat i bilen är blod från offren. Kanske la man den blodiga kniven på golvmattan innan man gjorde sig av med den?

Att de drog till Norge kan ju lätt förklaras med att de ansåg att det var för stort medialt intresse för dem i Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in