35 000 ensamkommande unde förra året 1 miljon i ren HVB kostnad per år.
35 miljarder, per år för barnen som kom förra året.
Har vi blivit galna?
Barnen kommer ju dessutom inte från krig ibde flesta fall, utan från Marocko och Afganistan
Nej, landet har blivit ett enda stort välgörenhetsprojekt där alla är välkomna från alla jordens hörn.
Vad det kostar är "enl godhetsapostlarna" ointressant. Vem som betalar är svenskar som trodde att det skulle gå till sin välfärd.
"Regeringens förslag till nytt ersättningssystem för ensamkommande barn uppskattas kosta Skurups kommun mellan 20-25 miljoner – varje år.
Redan om fyra månader föreslås de nya reglerna träda i kraft."
"Eslöv sällar sig nu till de många svenska kommuner som protesterar mot att regeringen vill sänka statsbidragen för de ensamkommande flyktingbarnen. Om förslaget går igenom motsvarar det en årlig merkostnad för Eslöv på 30 miljoner kronor, vilket motsvarar en skattehöjning för medborgarna på 50 öre per hundralapp de tjänar."
Hade ju varit bättre om de visat lite kurage och protesterat direkt när staten kom och ville pracka på dem de "ensamkommande". Vem som helst kunde talat om för dem att de skulle åka på miljontals kronor i kostnader i slutändan. Hade inte dessa duktiga idioter ute i kommunerna ställt upp och "tagit ansvar" så hade bromsen kunnat slås i tidigare.
25 000 av dessa var från Afganistan (där det inte är krig).
Det var i huvudsak män
De kostar direkta kostnader ca. 35 000 000 000 per år för de som kom under 2015
Männen från Afghanistan är ofta unga och många uppger att de är barn
Männen är ofta inblandade i tafsande på kvinnor
Vems är pengarna som används?
Lite frågor
Är det rätt att de kommer till Sverige
Är kostnaderna försvarbara
Är det rimligt att komma till ett annat land och få boende, mat, kläder, fickpengar, utbildning.
Varför gäller detta inte för svenska ungdomar?
Varför kommer inga flickor?
Afghanistan är ett av världens värsta länder för kvinnor, enligt UN Women.
Sedan 2001 har 2,5 miljoner flickor återvänt till skolan, men nio av tio flickor kan inte läsa eller skriva. Bara 6 procent av kvinnor över 25 har en utbildning.
Våld mot kvinnor och flickor är vanligt och få vågar anmäla övergrepp. Kvinnors situation anses inte markant bättre än under talibanernas styre 1996-2001.
Kvinnosynen kan också förklara varför ensamkommande flyktingbarn nästan helt uteslutande är killar.
– Därför är så många grabbar. Tjejerna är inte på samma sätt värda att satsa på. Det är ett utslag av synen på könens värde, säger Anders Rydén.
När familjen väljer vem de ska skicka vill föräldrarna inte skicka flickan av rädsla att hon ska förlora sin heder och våldtas. Den synen är generell oavsett folkgrupp, enligt Rydén.
Senast redigerad av Butteri 2016-08-30 kl. 18:15.
När familjen väljer vem de ska skicka vill föräldrarna inte skicka flickan av rädsla att hon ska förlora sin heder och våldtas. Den synen är generell oavsett folkgrupp, enligt Rydén.
Jag för min del tror att de skickar iväg de stökigaste grabbarna för att flickorna hemma inte skall förlora sin heder och våldtas. Ju längre bort grabbarna håller på med sånt, typ i Suedi, desto bättre.
Lilla Mohammed frågar sin mor:
“Mamma, jag har den största penisen i hela trean, Är det för att jag är blatte" ?
– Nej, lilla Mohammed, det är för att du är 19 år!
Sidan är borta nu, antagligen så har någon vettig ansvarig person på SR insett att killen är minst dubbelt så gammal och en bedragare
Något säger mig att skojarna på SR följer utvecklingen i denna och liknande trådar och insåg att deras skit höll på att träffa fläkten. De är kvicka med att undanröja bevis när de är på det humöret.
Hörde på presskonferensen idag på TV om bla kostnaden i år för de "ensamkommande".
28 miljarder i år, tyckte jag de sa. Och de flesta är unga män ifrån Afghanistan. 60 000 ensamkommande finns det i Sverige och de flesta är ifrån Afghanistan, de flesta är i Värnpliktsåldern, skicka hem dem igen och tvångsvärva dem till armen, då är snart kriget slut i Afghanistan.
Politikerna i Sverige som har låtit detta ske och sker, borde krävas på ansvar, vad de gör emot Sverige och dess skattebetalare. Skamligt är det, pengar går till lyckosökare ifrån Afghanistan...
Jag har under en sommar haft ett sommarvikariat på ett kommunalt HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn, som så kallad handledare. Skriver lite här där jag utgår från ett urval av frågorna i TS-posten.
Var bor de? Familjehem eller HVB-hem.
Hur ser dessa boenden ut? Olika som jag har förstått det. Boendet jag arbetade på bestod av en mindre flerfamiljsfastighet på två våningar som var ombyggd. Varje ungdom hade ett eget rum och delade på badrum i korridoren med 3-4 stk andra ungdomar. Det fanns även ett gemensamt kök (till cirka 10 stk ungdomar), ett TV-rum (med Playstation till utlåning), tvättstuga samt ett utrymme för personalen med kontor/fikarum och sovrum med toalett. I övrigt fanns det även en balkong och en uteplats vid köket, i allmänhet ganska sliten miljö och boendet ligger i ett bostadsområde där en stor del av befolkningen har invandrarbakgrund.
Vilka jobbar där? Varierande bakgrund och utbildning bland personalen. De flesta är utbildade behandlingspedagoger, vilket är en tvåårig YH-utbildning. Det finns även personal som läst på högskola, men oftast inte en hel utbildning. Undantag fanns dock, då handlade det typ om en kandidat i sociologi. Några av personalen har endast gymnasieutbildning, detta eftersom det tydligen har blivit svårare att rekrytera utbildad personal. Gruppledarna och boendechefen är dock socionomer. Ålder på personalen var mellan 25 år till cirka 45 år, de flesta runt 30 år. Folk med invandrarbakgrund från Balkan var överrepresenterade.
Vad göra dessa "ensamkommande flyktingbarn" på dagarna? Går i en Språkintroduktionsutbildning på gymnasiet eller grundskolan, den absoluta majoriteten av ungdomarna jag arbetade med skolkade dock ständigt. De som skolkar sover bort halva dagen, för att sedan ofta åka iväg från boendet och träffa kompisar, och komma hem runt 02 på natten. De två fritidsaktiviteter som nästan alla ungdomar ägnar sig åt är fotboll och styrketräning på gym, dock bara enstaka ungdomar som spelar boll i en förening. Mycket energi ägnas åt klagomål på boende, mat, skola, fritidsaktiviteter och på konflikter med personalen.
Var kommer de ifrån? 90% av de jag träffade var från Afghanistan, men har ofta växt upp/spenderat många år i Pakistan eller Iran. Resten var från Irak, Eritrea och Somalia.
Hur tar sig dessa individer ända till Sverige? Iran, Turkiet och Grekland nämns ofta när jag har pratat med ungdomarna, mer vet jag inte. De är ganska försiktiga med att prata om sådant.
Vilka finansierar detta? Oftast deras familjer, ungdomarna kommer ofta från familjer som är/var välbeställda i sina hemländer. Ungdomar har t.ex berättat om tjänstefolk i hemlandet. De som jag egentligen tror är runt 30 års åldern upplever jag dock inte som särskilt välbeställda i hemlandet, skumma tatueringar m.m, betydligt mindre studievana, högre hantverkskunnande och har inte lika bortskämd attityd som de yngre.
Hur kontrolleras dessas ID? DNA-tester? Fingeravtryck? Fråga folk på Migrationsverket, men jag vet boenden som fått asylavslag och blivit uppskrivna i ålder sedan deras fingeravtryck har hittas i register i andra EU-länder.
Uppföljning på verksamheten? Vart tar dessa vägen? Vad jobbar de med? Vad jag hört om de som hunnit flytta ut, så ingår de antingen i någon arbetsmarknadsåtgärd med praktik någonstans och lever på socialbidrag eller har fått jobb på verkstadsindustri eller restaurang. Tror det generellt går bättre för de som har haft turen att hamna på ett familjehem.