2016-08-31, 07:35
Medlem
Det är något som är MER än konstigt i hur polisen hanterat detta.
Den enda rimliga förklaring som dyker upp i huvudet är att JM pippat, och pippar, väl valda delar av kåren.
Citera
2016-08-31, 07:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fillmansbo-olle
Jag tycker att du tar i lite väl mycket beträffande läckorna från utredningen.

Man får inte glömma att JM och 18-åringen redan suttit i förhör i samband med anhållandet. Då fick de svara på var de befunnit sig den aktuella kvällen, vem som haft tillgång till de aktuella fordonen osv. Alltså en rad grundläggande frågor.

Sannolikt ljög de fast sig ordentligt i förhållande till vad polisen nu vet och kan bevisa. Det lilla polisen nu har läckt ökar bara på ett hälsosamt trycket på de misstänkta och kanske får någon av dem för sig att prata för att skjuta skulden på den andre. Och då är loppet kört för båda.

Min slutsats är alltså att både det tidigare beslutet om anhållande och ett visst läckage från polisen högst sannolikt gynnar utredningen.

-------

En helt annan sak:

Den ohöljda rasismen och föraktet mot flyktingar i tråden är pinsamt.
Kritisera gärna invandringspolitik eller integration (men inte här) , men ge fasen i människoföraktet.

Det är du fri att tycka, ja till läckor nej till rasism.

Vi talar om ett sk anhållningsförhör här alltså förhör som bygger på ifall de anhållna skall häktas
eller släppas. Det skall således inte jämföras med "tusenfrågorsförhör". Den fria berättelsen från
de misstänkta brukar stå i fokus likaså är kommunikationen mellan den förhörde och förhörsledaren
något man har i åtanke. Utredningsmaterialet håller du på däremot jämför du berättelsen med vad du
har tillika kollar upp de delar av berättelsen som går men mycket ovanligt att polis konfronterar
henne med sitt material redan i anhållan, det är sådant som sker i efterhand utan den misstänktes vetskap. Så nej någon vidare insyn fick hon nog inte i detta skeende.

Afgahnens svenskakunskaperna känner jag inte till men gissningsvis är dessa inte helt flytande
särskilt inte inom det "juridiska språket" varpå jag gissar att tolk varit nödvändig. Förhör med
tolk är så att säga inte flytande. Förutom kulturella skillnader störs samtalet av att det måste
föras via tolk. Språkbarriären påverkar givetvis nyanserna i berättelsen/svaren och likaså finns
alltid möjligheten för den förhörde att skylla på missförstånd i översättningen oavsett om samtalen
spelas in eller inte. Just p g a bl a detta är du också givetvis extra aktsam på vad du delger den
misstänkte av just utredningsmaterialet i ett så här tidigt stadie.

Att ta föregivet att polis i anhållan delat med sig frikostigt av utredningsmaterialet tar jag inte
alls till mig, tvärtom faktiskt. Däremot delar media friskt med sig av det både innan och efter
anhållan via sina poliskällor åt två misstänkta på fri fot. Läs och tala med valfri person gäller alltså
för de misstänkta då restriktioner och häktning inte är aktuellt i fallet.
Citera
2016-08-31, 08:00
Medlem
Skottihuvets avatar
Är det dokumenterat i tråden vilket datum polisen beslagtog den apelsinfärgade VW'n ?
Citera
2016-08-31, 08:21
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tror du blandar ihop mig med någon annan.
– Jag har inte velat diskutera tjänstebilsregler.
Jag kan ha följt med i något, som jag tyckte var ett uppenbart skämt,
om att mordresan inte var tjänsteresa och att den kan ha utlästs ut
körjournalen.
– Narkotikaklassning har ju i sig ingen större relevans för tråden, utom
vilket preparat det är som JM knaprar sedan 15 år, hur det är klassat,
hur det kan påverka henne och om det är relevant för aktuella brott.

– Jag har ingen åsikt om huruvida Anki kommer att avge avgörande
vittnesmål eller inte beroende på vem hennes målsägandebiträde är.
Jag tycker att det är viktigt att Anki har förtroende för sitt målsägande-
biträde
och att när hon klart och tydligt uttryckt att hon inte har förtroende
för den som tingsrätten har utsett, så tycker jag att tingsrätten ska repsektera
detta. Jag tycket t.o.m. att det är i strid mot hela idén med målsägande-
biträde att inte bry sig om om målsägaren har förtroende för ombudet
eller inte.
Jag har noga uttryckt det tidigare, och gör det gärna igen. Jag har ingen
preferens om vem som ska vara Ankis biträde. Biträdet bör utses i enlighet
med lagens andemening.
Som är att biträdet ska vara ett stöd för målsägaren.
Jag kan inte förstå ett biträde som tror sig kunna göra ett bra jobb i den
rollen, om klienten har anfört ett antal skäl till att hon inte har förtroende
för honom.
Om du vill kalla det känsloargument när jag säger att jag vill att lagen
och lagstiftarens mening ska beaktas så får det stå för dig.

Medias roll i samhället och hur media utnyttjas och manipuleras i olika
sammanhang skulle vi säkert kunna ha en lång och intressant diskussion
om. Jag föredrar att spara på den, kanske till en annan tråd…

Det gör jag inte. Du tyckte känslor för EMF skulle hållas utanför tråden och tycker tydligen BO står över reglerna som gäller och finns där av bl a kostnadsskäl. Är det ett rationellt eller emotionellt resonemang? Olika regler för olika offer?
I övrigt tycker jag alltså att diskussioner om biträde tillhör tråden lika mycket som de andra exempel jag nämnde. Stora fall ger mycket spekulationer om även perifera saker, det tycks tillhöra sakens natur.

Du gör ett bra jobb med att hålla tråden på spåret men behöver inte försöka dig på att begränsa vad som får diskuteras.
Citera
2016-08-31, 08:26
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nu är det ju ingen gissningslek och inte heller protyckare som avgör när ett brottsoffer ska få stöd att skriva ett överklagande till domstolen. En polis och en psykolog bistod mamman (brottsoffret) med hjälp, och du vill att det sker via socialtjänsten? Vilket trams man ska behöva läsa.

Självklart kommer brottsoffret att få gehör i högre instans något annat är inte tänkbart eftersom fallet i så fall blir svårt att driva. Att få sin make mördad och själv bli utsatt för mordförsök är nog svårt att förstå om man är empatibefriad och inte greppar hur viktigt det är med rätt målsägarbiträde genom rättsprocessen. Jag förstår hennes trauma och det är just brottsoffer som behöver mest stöd av samhället. Det bör vara Svea Hovrätt som tar emot överklagan och det är liksom inte vilka nötter som helst som sitter där, så det ordnar sig nog.
Det inlägg du citerar handlar om nåt annat.
Men jag har inga problem med om HR beviljar byte efter bedömning mot regelverket. Jag har problem med de som inte vill fatta att det finns ett regelverk och att det finns anledningar till det.
Senast redigerad av DreamTwister 2016-08-31 kl. 09:12.
Citera
2016-08-31, 08:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det enda jag hoppas, är att "källorna" är till rättvisans fördel.
Ärligt menat.
Det är dagar kvar. Avsätts lämpligast till NFC+pedagogik. (INTE MEDIA)

Ditt förra inlägg ändrades lämpligt till en tickande klocka, men läste ju såklart innan jag ändrade!
På tal om snabbt....
Anders Ekengren-delen (även Marianne Ny) är lite intressant.
Utvecklingscentrum överprövar saken, och bortser såklart från vem/vilka personer som dyker upp. Det är bara personer.

Enligt Aftonbladet bestämde överåklagare M.Ny förundersökning i Måndags.
Det var i slutet av förra veckan som Polisen fick ta del av If´s utredning, då överlämnad av åklagarmyndigheten förmodar jag?
If har alltså kompletterat sin utredning ända fram till ungefär förra veckan?
= kort beslutsfattningstid oavsett av Utvecklingscentrum Gbg, i synnerhet eftersom det är ett "civilt" material som är bärande för initiativet.
Nu blev jag alltså lite nyfiken på hur If grävt, och hur långt man har grävt?

Polisen bjuder If in i farstun & kanske på kaffe. Tillbaka får man feta utredningsresurser av åklagarmyndigheten. Ingen dålig deal haah?

Eftersom detta sparkas igång; Snabbt, Under två rubriceringar, och allra mest signifikant - på bord hos två samarbetande åklagare (där den andra åklagaren håller i mord/mordförsökmålet) vågar jag lite på förhand gissa att If´s material håller high definition.
Oavsett utgång med bägge dessa förundersökningar, är detta ett rättsligt förfarande som rakt igenom är ganska ovanligt förekommande.

Så.
Gällande läckor & grodor är det nog inte så farligt ur MGM-perspektiv, där går väl ofta gången på en slags primitiv autopilot när (nfc)material blivit insamlat och allt fortskrider.
Men det kan vara lurigt ur vittnesperspektiv. Det sista man vill ha är domstolsstory´s på vad som skrivits i media. Det kan rucka en hel kedja, & med bra advokatarbete - även destabilisera och göra teknisk bevisning skev.
Grovt uttryckt är det aldrig rättssäkert med en läckande utredning.
Vad enstaka poliser glömmer ibland, är att JO inte direkt gillar när man bryter mot lagd förundersökningssekretess...
Utan att veta, vet jag att kårandan ibland stort skiljer sig åt mellan radiobilar till utredningsbord. I vissa fall prydligt i bilen, i vissa fall prydligt på bordet.
I bästa fall prydligt i både och.

Djävlar, den också

Alla turer med IF,s material kan jag inte. Den röda tråden i när/hur och vart materialet svävat
ikring har suddadts ut av mig mycket p g a alla mediala artiklar som levererats i detta men enligt
min uppfattning lämnade IF ifrån sig materialet i Juli -16 första gången. Fick avslag men i o m
mordet/försöket valde man att lämna ifrån sig materialet på nytt. När exakt IF gjorde detta vet
jag inte med tror inte på kompletteringar i materialet ända fram till i förra veckan. Gissningsvis har Marianne Ny haft materialet ett längre tag men beslutet om att öppna utredningen kom i Måndags.

Lagt kort ligger nog på IF,s utredning inga kompletteringa har således gjort. Ganska säker på det
men inte hundra. Hur kommer det sig att du tror på att kompletteringar gjorts ända fram till
slutet avvecka 34 ?
Citera
2016-08-31, 08:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcxyz
Från IVOs inspektion...

https://minfil.org/Nb07oab9bd/lottaisberg.jpg

Bra jobbat o grävt!
Det är klart att LI vet avsevärt mycket mer om turerna kring asylbarnans placering än hon uppger.

Tror att många i den verksamheten blir fartblinda av de 100.000-tals kr som delas ut varje månad av myndigheter i kris som snabbt behöver lösa problemen.

Man slänger sig med floskler hit o dit o mörkar verkligheten - medan miljonerna rullar in.
Läser man JM o LIs företagsbeskrivning rodnar man nästan - det är precis så beskrivet så det ska gå in i själen på tjänstemännen som letar flyktingboende - ord som passar som pusselbitar in i vad som efterfrågas.
Är man driven o smart formulerar man sig precis så. Men den vackert målade floskel-ytan flagnar när någon eller IVO börjar syna - för det fanns ingen vettig substans under. Därför stängdes också verksamhet ned.
Personerna bakom, antingen båda eller den ena av JM o LI, är drivna o skrupellösa. En personlighetstyp som kanske inte är främmande för allt det som JM misstänks för. Om JM är den styrt företaget Pangelius verksamhet så går det väl ihop med all annat hon läggs till last här.
Senast redigerad av Solglittret 2016-08-31 kl. 08:58.
Citera
2016-08-31, 09:00
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlattaPelle
Lotta Isberg
http://www.ladda-upp.se/bilder/fyxyjagaetsq/
http://imgur.com/a/p6ckS

Hon har alltså drivit ett parasit företag tillsammans med den misstänkta mördaren.
Sen påstår hon att hon inte vet något om anmälan mot just sitt företag som fick stänga ned!!!
Leva fint på skattebetalarna jojo!!
Bilden längst upp i högra hörnet och den bredvid samt några till visar åtminstone mig att även Lotta har smakat ur livets kemiska gottepåse
Citera
2016-08-31, 09:10
Medlem
Besudlarens avatar
Om polisen inte varit så jävla slöa så hade detta varit löst för länge sen och pappan hade troligtvis varit i livet.

Min gissning är att JM blivit sexuellt utnyttjad av sin pappa. Morsan säger inget nyttigt i tron om att det ska komma fram då hon samtidigt har skuldkänslor för hon har tittat på i alla dessa år. Hennes fars handlingar och starka piller i 15 år har fått henne att också gilla småttingar.

Jag tror det är så enkelt att hon dödat sin man p.g.a av kärleken till den nya pojkvännen och i samma härva har hon tagit livet av sin far.
Att hennes nya kille varit delaktig till 100% ser jag som självklart.

JM´s dator som nu troligtvis är försvunnen hade säkerligen googlesökningar ála:
Hur förgiftar man någon? Hur stark behöver man vara för att dra en död person till vattnet?

Det fanns säkert en planeringsfil där också:
"1. Mörda maken 2. Cash från IF ? 3. Mörda peddofarsan = Mer cash? 4. Plan B åker fattiga till Thailand och lever på kärleken."

Håller tummarna att dom tar hem henne från Thailand och sätter henne bakom lås och bom, även om jag tror det är en omöjlighet.

/B
Citera
2016-08-31, 09:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Bilden längst upp i högra hörnet och den bredvid samt några till visar åtminstone mig att även Lotta har smakat ur livets kemiska gottepåse

"Enligt pojkarna har också andra personer i kvinnans närhet kommit till pojkarna och velat ha sex."

http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4141846-har-har-chefen-for-boendet-sex-med-flyktingpojkar-hotade-att-fa-oss-utvisade-

Även om inte Lotta pekas ut direkt i tidningsartikeln, så kan man ju
konstatera att beskrivningen
"andra personer i kvinnans närhet",
dvs. i JMs närhet, passar bra på henne och gör henne "misstänkt",
för att "velat ha sex" med flyktingpojkar.

Citera
2016-08-31, 09:29
Medlem
Konstigt att inte sexfilmen läckt ut
Citera
2016-08-31, 09:33
Medlem
Besudlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens

Tycker hon ser påtänd ut på flera bilder, kanske tar sig en snortis ibland.

Jag vet inte om det bara var jag men har vi inte en look-a-like här?
http://www.ladda-upp.se/bilder/kcjftgijkcouuv/

/B
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in