Citat:
Ursprungligen postat av
fillmansbo-olle
Jag tycker att du tar i lite väl mycket beträffande läckorna från utredningen.
Man får inte glömma att JM och 18-åringen redan suttit i förhör i samband med anhållandet. Då fick de svara på var de befunnit sig den aktuella kvällen, vem som haft tillgång till de aktuella fordonen osv. Alltså en rad grundläggande frågor.
Sannolikt ljög de fast sig ordentligt i förhållande till vad polisen nu vet och kan bevisa. Det lilla polisen nu har läckt ökar bara på ett hälsosamt trycket på de misstänkta och kanske får någon av dem för sig att prata för att skjuta skulden på den andre. Och då är loppet kört för båda.
Min slutsats är alltså att både det tidigare beslutet om anhållande och ett visst läckage från polisen högst sannolikt gynnar utredningen.
-------
En helt annan sak:
Den ohöljda rasismen och föraktet mot flyktingar i tråden är pinsamt.
Kritisera gärna invandringspolitik eller integration (men inte här) , men ge fasen i människoföraktet.
Det är du fri att tycka, ja till läckor nej till rasism.
Vi talar om ett sk anhållningsförhör här alltså förhör som bygger på ifall de anhållna skall häktas
eller släppas. Det skall således inte jämföras med "tusenfrågorsförhör". Den fria berättelsen från
de misstänkta brukar stå i fokus likaså är kommunikationen mellan den förhörde och förhörsledaren
något man har i åtanke. Utredningsmaterialet håller du på däremot jämför du berättelsen med vad du
har tillika kollar upp de delar av berättelsen som går men mycket ovanligt att polis konfronterar
henne med sitt material redan i anhållan, det är sådant som sker i efterhand utan den misstänktes vetskap. Så nej någon vidare insyn fick hon nog inte i detta skeende.
Afgahnens svenskakunskaperna känner jag inte till men gissningsvis är dessa inte helt flytande
särskilt inte inom det "juridiska språket" varpå jag gissar att tolk varit nödvändig. Förhör med
tolk är så att säga inte flytande. Förutom kulturella skillnader störs samtalet av att det måste
föras via tolk. Språkbarriären påverkar givetvis nyanserna i berättelsen/svaren och likaså finns
alltid möjligheten för den förhörde att skylla på missförstånd i översättningen oavsett om samtalen
spelas in eller inte. Just p g a bl a detta är du också givetvis extra aktsam på vad du delger den
misstänkte av just utredningsmaterialet i ett så här tidigt stadie.
Att ta föregivet att polis i anhållan delat med sig frikostigt av utredningsmaterialet tar jag inte
alls till mig, tvärtom faktiskt. Däremot delar media friskt med sig av det både innan och efter
anhållan via sina poliskällor åt två misstänkta på fri fot. Läs och tala med valfri person gäller alltså
för de misstänkta då restriktioner och häktning inte är aktuellt i fallet.