Citat:
Ursprungligen postat av
Ekorr3n
Ja självklart är jag oförmögen att ta in informationen. Det brukar låta så när folk inte har några argument. Du gavs chansen att presentera din synvinkel mer genomgående men det vart bara svammel.
Den har redan presenterats. Jag kan inte rå för om du behöver höra samma sak 17 gånger för att klara av att ta in informationen. Läs om, läs rätt. För andra gången nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ekorr3n
Som jag sa tidigare, du har inte presenterat någonting som talar för de tyska ubåtarna. Du har presenterat grovt utdaterade enhetspriser och du har direkt ljugit om att det skulle gå att få dem levererade på 3 år, trots att alla nyligen gjorda affärer talar helt emot detta.
Om enhetspriserna jag presenterat, plus säg 200-500 miljoner, inte är tillnärmelsevis korrekta, ge då ett exempel på enhetspriset per idag, istället för att tramsa.
Seså, hur mycket kostar det då, om jag nu har helt fel?
Och återigen så inser du inte skillnaden mellan levererat fartyg och fartyg taget i bruk i en flotta. Lär dig det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ekorr3n
Nej, du har endast presenterat utdaterade siffror. Du påstod även att Singapores kontrakt för €1.6 miljarder för två ubåtar skulle vara bra för att indikera att tyska ubåtar vore billigt för Sverige.
Det gör det också. Att du, återigen inte inser fakta är knappast något jag kan lastas för. De beställde en helt annan typ av ubåt, rejält ombyggd (något vi inte skulle behöva) med alla kringsystem, utbildning och förbrukningsmateriel, till ett väldigt facilt pris.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ekorr3n
Du ignorerar även helt de skatteintäkter vi får tillbaka till ekonomin som kan mildra utvecklingskostnaderna. Det finns heller inte en chans att tyska motköp från TKMS, som då är den enda kvarvarande leverantörer för ubåtar till Östersjön, kommer upp i några större belopp.
De skatteintäkterna är pengar som redan är inne i kretsloppet statskassa - statligt bolag/myndigheter - statliga projekt - tillbaka till statskassa. Det handlar alltså inte om några pengar utifrån, och statskassan går alltså plus minus noll på dina framfantiserade "skatteintäkter".
Skärp dig. Vet du inte hur samhället fungerar på såhär basal nivå en gång?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ekorr3n
Ja självklart är det så, ingenjörerna som faktiskt jobbar med projektet vet absolut ingenting. Pundaren på Flashback har mer koll helt enkelt.
De vet garanterat mer än "pundare på flashback". Problemet är ju bara att de inte talar om för dig vad de vet. Alltså är detta, precis som så mycket annat du fantiserar om, enbart trams.
Inga ingenjörer eller marinofficerare har stått och diskuterat det här projektet med dig. Du ljög för att verka ball, och när det visar sig att andra förstår avsevärt mer än du om hur det fungerar med hemligstämplad information, så börjar du svamla om "pundare på flashback" för att täcka över din egen brist på förmåga att ljuga trovärdigt.
Du är lite som en skolfjortis som inte bara kan säga att skrivaren pajade när han inte lämnar in sitt skolarbete. Du måste dra fram en utomjordisk invasion som stal skrivaren för undersökning i deras labb på planeten CP.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ekorr3n
Det har jag aldrig påstått. Däremot så sitter du ju och påstår att du vet bättre än marinen vad de bör köpa in. Exempelvis rekommenderade du något liknande finska Hamnia, något som de flesta med erfarenhet är överens om är väldigt dåligt anpassad för Sverige.
Det är ju inte svårt att veta bättre än de som tagit fram fartyg de senaste 20 åren, med tanke på vilka enorma tabbar och problem de haft med dem (bara helikopterhangaren på Visby-korvetten får en att tro att de använt konstruktörer och ingenjörer direkt från rithörnan på ett dagcenter).
Ah, så en motsvarande Hamina-klass (med robotluftvärn och bättre sjömålsrobotar än våra Visby) hade varit "väldigt dåligt anpassad för Sverige"? Kan du styrka det från någon med erfarenhet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ekorr3n
Ja här slog det då slint. Alla som kan räkna begriper det tydligen, men ändå så kan du inte presentera något rimligt som styrker det.
Det är gjort. Två gånger. Läs om, läs rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ekorr3n
Ja men där kom den också! Landets störtats försvarsbloggare, tillika även örlogskapten i marinen, har ingen aning om vad han snackar om. Snubben på Flashback vet helt enkelt bättre.
Om han försöker ljuga om att en egen framtagnings, konstruktions och leveransprocess av ubåtar är billigare än att köpa dem utifrån, så vet han inte vad han pratar om. Helt klart är det så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ekorr3n
Såklart jag saknar förmåga till att argumentera. Det är standardsvaret för sådana som du som bara kastar ut sig massa strunt.
Det är så det är. Återigen, försök inte lasta mig för dina tillkortakommanden.