Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Och varför måste män "vinna något" på att deras fruar får ett yrkesliv, självständighet och vettig personlig ekonomi?
Måste man "vinna något" för att inse rättvisan med att man delar ansvaret för bra och dåliga saker?
Fattar inte hur du tänker…Måste kvinnor "vinna något" på att män ex. får ökad kontakt med sina barn för att inse värdet i att män som grupp ges denna rättighet/ möjlighet?
Om män mest förlorar på den sk jämställdheten, så är det knappast ägnat att framkalla förvåning att de kommer att förhålla sig avvaktande till densamma. Svenska män har generellt knappast varit vinnare i relationen mellan könen de senaste 50 åren.
Citat:
Sen slingrar du dig i vanlig ordning från det vi diskuterade…du är en befjädrad slingerbult.
Du lägger ansvaret på kvinnor som skiljer sig….att de skiljer sig…och bortser helt från varför de skiljer sig och OM de har faktisk orättvisa som gör att de till slut tar steget.
Både män och kvinnor har delat ansvar bära de bra och det dåliga sidorna av ett äktenskap.
Både män och kvinnor har också delat ansvar att lyssna in på den andre och försöka tillgodose den andres behov på alla möjliga fronter…ömsesidigt givande och tagande.
Således blir det en faktiskt obalans som kostar någon part som den parten försöker förmdela och få respons och ändring på och detta ignoreras av den andre, så bär den ett ansvar för att den första tar sitt beslut. Man kan liksom inte bara säga att det är enbart den förstes ansvar.
Vilket du gjort konsekvent rakt igenom diskussionen.
Det är allt litet avslöjande att kvinnor blir så upprörda när de avkrävs ansvar. På något sätt tycks feminister anse att ansvar är för män och frihet är för kvinnor. Om Ni verkligen önskar jämställdhet, så måste Ni också stå ut med att bära ansvar för det Ni gör. Orsaken till att svenska kvinnor begår ovanligt många slentrianaborter och initierar ovanligt många skilsmässor skall nog främst sökas hos kvinnorna och inte hos männen, ty att svenska män är ovanligt jämställda och tillmötesgående är något som är tämligen brett accepterat.
Ni kan helt enkelt inte kräva att att svenska män skall vara fullständigt självutplånande och alltid bortse från egna intresse, för att Ni skall få alla möjligheter och få skyldigheter. Svenska kvinnor har faktiskt inte i motsvarande grad så goda egenskaper - säger jag ärligen som är gift med en pusvensk kvinna.
Citat:
Njaee, skulle jag säga, mycket mer tyder på att många kvinnor ser fördelarna med delad föräldraledighet.
Delad till sin egen fördel, givetvis.
Citat:
Tjat = kvinnlig kommunikation…ja du den har man ju hört förr.
Om män inte klarar lyssna första gången en kvinna påpekar/ kommunicerar något, vad tycker du dessa kvinnor ska göra? Skriva en uppsats? sjunga? förmedla: kan-du-vänligen-kanske-plocka-ur-diskmaskinen-någon-gång-så-jag-slipper-göra-detta-varje-gång via en arabisk magdans?
Finns ord för människor som skiter i vad andra säger/ önskar trots att det är en befogad önskan.
och det är ego.
Här har man köpt Dig en diskmaskin och allt man får höra är tjat. Var tacksam att Du slipper handdiska. Inte behöver Du komma här och kräva att jag även skall sköta maskinen åt Dig.
Citat:
Självklart en överdrift, men gjorde frågan tydlig.
Och jepp…svenska kvinnor har friheten att lämna när hon anser att nä! nu har jag försökt tillräckligt och inget händer alltså går jag eftersom jag betraktar det alternativet som bättre än nuvarande.
Att så som du önskar att de ska stanna kvar och bara fortsätta acceptera en orättvis samvaro och make som skiter i detta förhållande utan tycker allt är helbra, han mår ju toppen, tror jag aldrig du hade krävt av män som grupp.
Du bortser från att även männen gör betydande uppoffringar i förhållanden. Märkligt nog tycks detta sällan falla kvinnor in, utan de tror att de är de enda som anstränger sig. Vilket märkligt sätt att se på sin man.