Citat:
Om nu de politiska morden ska ha bäring på MOP, hur många av Rystads fall har isf bäring på MOP?
Eller är det ett senare tillkommet kriterium för studier av mord på politiska ledare där det varit eller inte varit en konspiration bakom.
Angående mordet på Pierre Laporte av FLQ-Front de libération du Québec, så finns inte en utan två länders underrättelsetjänst runt FLQ. För det första KGB, och för det andra franska DGSE. Åren innan mordet på Laporte så var franska DGSE synnerligen aktiva i att understöda fransk separatism och det finns indicier som pekar på att FLQ var en del av och kanske en front för "Operation Ascot".
I övrigt får även du,SGDF, göra som alla andra och läsa dig fram i olika böcker, artiklar, och andra källor. Ännu är den stora boken om Allt inte skriven.
Eller är det ett senare tillkommet kriterium för studier av mord på politiska ledare där det varit eller inte varit en konspiration bakom.
Angående mordet på Pierre Laporte av FLQ-Front de libération du Québec, så finns inte en utan två länders underrättelsetjänst runt FLQ. För det första KGB, och för det andra franska DGSE. Åren innan mordet på Laporte så var franska DGSE synnerligen aktiva i att understöda fransk separatism och det finns indicier som pekar på att FLQ var en del av och kanske en front för "Operation Ascot".
I övrigt får även du,SGDF, göra som alla andra och läsa dig fram i olika böcker, artiklar, och andra källor. Ännu är den stora boken om Allt inte skriven.
Nej, det är inte ett senare tillkommet kriterium, det var mycket vasst och roligt skrivet. Jag menar att man kan söka efter liknande liknande händelser i liknande miljö, ja, för att bättre begripa MOP. Om det smäller en bokbomb i Dar es Salaam hos en rebelledare som verkat för utdraget gerillakrig i Moçambique, så ser jag färre paralleller. Om vi istället jämför med beskjutningen av JFK, mordet på RK, MLK, eller attentatet på Reagan, så befinner vi oss i en till vissa delar liknande så kallad demokratisk miljö, visserligen med det förbehållet att det dräller av legala vapen i landet.
Om jag googlar på "Gallen Challe" får jag fyra träffar, alla härrör från ditt inlägg.
När jag så snabbt som möjligt försökte kolla upp dina mordoffer via just Google och Wikipedia, hittade jag ingenstans information om någon SB-rörelse, vilket föranledde mig att tro att exemplen var hämtade ur en bok, inte om Allt, utan om Stay Behind, förslagsvis skriven på engelska och ännu inte så känd i Sverige. (Jösses, skrev jag just att jag sökt på Wikipedia?)
Jag har erkänt att Rystad vederlagts i tråden, det var också en halvhjärtad förutspåelse, men jag är också en mycket dålig förlorare. Dom dåliga sidorna med det är trista för trådens läsare, men den goda är att jag står inför en ny inlärningsfas. Jag får själv leta efter mina artiklar, men om du kommer på andra tankar får du gärna tipsa om god läsning.
Överlag tycker jag att flera i tråden vårdar sig om sina Stay Behind-insikter på ett sätt som nästan misskrediterar uppslaget. Lägg istället fram och sammanfatta vad ni vet, så det tydliggörs för mig med sämre analytisk förmåga! Finns det något nytt inom SB-uppslaget i MOP sedan ca 2011? Att tålmodigt och pedagogiskt förklara för en trögtänkt allmänhet innebär ju också att vidta åtgärd mot mörkläggningen.