2016-08-29, 20:21
Medlem
Hej käre flashback!

Jag går för nuvarande på 50mg sertralin om dagen. Jag har tagit det i ca 12 dagar och mår mkt bättre. Men jag är orolig för de långsiktiga biverkningarna.

Tidigare har jag varit en inbiten rökare och undrar om det är värt det att börja röka igen istället för att ta medicinen?
Citera
2016-08-29, 20:35
Medlem
Jag själv får jättemycket ångest när jag röker så jag hade avrådit. Men vad vet jag, det kanske bara är jag själv. Har rökt både när jag käkat citalopram och när jag för tillfället varit medicinfri. Men >50% har slutat med ångest och att jag önskat att jag aldrig gjort det, vilket gjort att jag har lagt ner helt. Jag har kanske testat ett 20-tal gånger.
Citera
2016-08-29, 20:39
Medlem
Vänta några månader?

Canna och SSRI är inte samma sak, om du har ett behov av just sertralin så är det bättre att fortsätta med det, THC kan inte ersätta SSRI bara sådär.

Jag har själv varit rökfri i tre+ år nu och enbart använt sertralin 100mg.
Jag har känt ett tag nu att jag skulle kunna röka lite igen för "den goda smakens skull" men har inget behov alls utav att "självmedicinera droger".
Citera
2016-08-29, 20:42
Medlem
Just nu på medicinen mår jag faktiskt bättre än jag gjort på länge. Men det känns som artificiell lycka. Tänk om jag sjunker ner i träsket igen om ett år när jag ska sluta med den. Jag vill ha en långsiktig plan känns det som och vet inte riktigt vilken väg jag ska gå.

-Sertralin
-Weed
-Svamp ( kan inte tas när man går på medicinen)
-Helt nykter, alltså ingen medicin alls med risk att sjunka ner i depression igen.

Är lite rädd för i nuläget har jag MASSVIS med energi. Kan det på något sätt bränna ut hjärnan? Tänk er en glödlampa där det går ström igenom tråden som får den att lysa. Att sertralinet på något sätt överbelastar denna tråd som i detta fall är min hjärna och får den att brista. Detta är min största rädsla med att fortsätta med medicineringen.

Medicinering känns nog som den rätta vägen att gå egentligen, men som sagt, rädd för de långsiktiga biverkningarna.
Senast redigerad av jacksterr 2016-08-29 kl. 20:44. Anledning: lol
Citera
2016-08-29, 20:46
Medlem
Snart ploppar ju även toppisarna upp och jag är lite sugen på att ge mig ut i hagarna när säsongen börjar. Men om jag går på medicin kan jag inte heller göra detta.
Citera
2016-08-30, 00:52
Medlem
Sertralin får dig att må bra i början så den effekten du känner nu kommer försvinna.

Tänk efter hur du känner om några månader och om det är värt att fortsätta med skiten.
Citera
2016-08-30, 01:28
Medlem
Så du menar att detta depressionslösa tillstånd kommer försvinna och att medicinen bara kommer ge effekt ett litet tag? Då kan jag lika gärna sluta med "skiten" nu.. suck..
Citera
2016-08-30, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacksterr
Så du menar att detta depressionslösa tillstånd kommer försvinna och att medicinen bara kommer ge effekt ett litet tag? Då kan jag lika gärna sluta med "skiten" nu.. suck..

Vad jag hört så mår man väldigt mycket bättre de första veckorna tillsammans med yrsel och andra effekter.
Många mår också även sämre i början.

Jag menar att du får ge det någon månad till innan du verkligen vet om det hjälper dig eller inte, så antar jag att man får se det.

Vissa kanske mår dåligt pga kemisk inbalans medans andra kanske enbart mår dåligt pga andra problem i livet och inte för att hjärnan är trasig.
Citera
2016-08-30, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Sertralin får dig att må bra i början så den effekten du känner nu kommer försvinna.

Tänk efter hur du känner om några månader och om det är värt att fortsätta med skiten.

Citat:
Ursprungligen postat av jacksterr

Muppar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in