2016-08-29, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Någon jurist får rycka in och bekräfta eller dementera, men
jag tror att…

Om någon har "kännedom om brott" utan att rapportera så kan det i vissa
fall vara åtalbart som "skyddande av brottsling".

Om det är så, så är det IMO märkligare att polisen inte var intresserade
när IF ville överlämna bevis, än vad det är att IF försökte att ge bevisen
och utredningen till polisen.

NONSENS. Det handlar inte om skyddande av brottsling när ett försäkringsbolag kommer till slutsatser i en egen utredning, för att skydda sina pengar.

Det är en massa påståenden som kan vara sanna, men det som påstås måste bevisas i en domstol, med de beviskrav vår rättsordning har i brottmål. Jag ser fram emot offentliggörandet av IFs utredning, och jag undrar faktiskt hur de bevisar allt de påstår. Tror du de får med sig en åklagare?
Citera
2016-08-29, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jag minns inte vilken det var som läckte det här med medicinerna. Det var ett antal sidor sedan.
Men jag minns tydligt att det som uppgavs var att J*h*nna gick på psykofarmaka sen 15 år. Så mycket är säkert .

Jag har redan gissat på Rohypnol. Det är det knarkklassade preparat som bäst matschar J*h*nnas beskrivna personlighet.
All psykofarmaka är ju inte narkotikaklassad. Hennes personlighet kan ju vara patologisk av andra orsaker än att hon tar narkotika, dessutom.
Citera
2016-08-29, 16:41
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Jag minns inte vilken det var som läckte det här med medicinerna. Det var ett antal sidor sedan.
Men jag minns tydligt att det som uppgavs var att J*h*nna gick på psykofarmaka sen 15 år. Så mycket är säkert .

Jag har redan gissat på Rohypnol. Det är det knarkklassade preparat som bäst matschar J*h*nnas beskrivna personlighet.
Men hon gnällde också på att polisen sket i hennes medicinering när hon blev inplockad och hon är knappast så dum att hon försökte tigga till sig Rohypnol som avregistrerades för snart 12.5 år.

Edit: inte heller tror jag att hon lyckats dupera läkare att skriva ut Flunitrazepam Mylan i femton år. Däremot "vanliga" psykofarmaka som de jag nämnde tidigare.
Senast redigerad av DreamTwister 2016-08-29 kl. 16:51.
Citera
2016-08-29, 16:55
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
All psykofarmaka är ju inte narkotikaklassad. Hennes personlighet kan ju vara patologisk av andra orsaker än att hon tar narkotika, dessutom.
Nä. Jag är ju ingen medicinare. Jag skulle just googlas på det; "är all psykofarmaka knarkklassad," typ.

Men du kanske också har sett i flera inlägg att JM är en mycket känslokall människa. Hon är dessutom omvittnat kriminell och sexuellt vidlyftig. Allt från de som tillhört hennes vänkrets. Det kommer man inte förbi.

Just känslokyla och kriminell lågtröskeleffekt är effekter av Rohypnol. Jag kan av egen erfarenhet bekräfta dessa effekter. Om man som JM påstås ha gjort, ätit det 15 år i skräck, så tror jag på goda grunder att det är personlighetsförändrande.

Det var bra att jag fick reda på att alla psykofarmaka inte är narkotikaklassade. Att Rohypnol är det vet jag definitivt. Och jag fortsätter att gissa på Rohypnol. När jag får belägg för motsatsen ska jag erkänna att jag haft fel.
Citera
2016-08-29, 17:01
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

Jag tror fortfarande på Tramadol.
I dotterns (J(u)lias dom framkommer det ju att den större mängd Tramadol som
påträffats i lägenheten kan vara mammans,

"Tramadolen i Julias rum har hon inte sett förut. Hon vet inte hur det kom dit. Vem som helst kan ha lagt dit det. Hon vet inte varför någon skulle göra så men har vänner som också använder sådant. Hennes bror och mamma bodde också i lägenheten. "

https://minfil.org/rl29L1NUnSqAYwE1G2AzytjyJKSzKBPC/O3v6o0b5bd/B1000-14.PDF
Citera
2016-08-29, 17:03
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det här redan är ute i tråden. Men nu kommer en nyhet som gör åtminstone vår vän Reimer glad. Den knivhuggna, 63-åriga kvinnan får inte byta advokat till Fritz. Rätten konstaterar att ord står mot ord och medger därför inte byte av advokat.

http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4323811-63-ariga-kvinnan-far-inte-byta-till-massi-fritz

Men jag tycker allt det är lite märkligt. Om en klient säger sig sakna förtroende till sin försvarare - vem vinner då på att låta ett sånt "samarbete" fortsätta? Kan ju inte vara kul för någon av parterna. Advokaten har naturligtvis ett ekonomiskt intresse i att fortsätta försvara henne, men det kan ju inte saknas nya klienter att arbeta med?

Nån advokat närvarande här som kan bringa lite ljus över saken?
Citera
2016-08-29, 17:04
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Men hon gnällde också på att polisen sket i hennes medicinering när hon blev inplockad och hon är knappast så dum att hon försökte tigga till sig Rohypnol som avregistrerades för snart 12.5 år.

Edit: inte heller tror jag att hon lyckats dupera läkare att skriva ut Flunitrazepam Mylan i femton år. Däremot "vanliga" psykofarmaka som de jag nämnde tidigare.

Jag trodde att Rohypnol alltjämt producerades. Men det må vara hur det vill med det.

I varje fall kan ju utskrivning av Rohypnol ha ersatts av utskrivning av Flunitrazepam Mylan. Det är ju samma aktiva substans och har alltså samma effekt. Båda har samma narkotikaklassning. Att människan har en "kran" nånstans är svårt att inte tro.
Citera
2016-08-29, 17:07
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Jag trodde att Rohypnol alltjämt att produceras. Men det må vara hur det vill med det.

I varje fall kan ju utskrivning av Rohypnol ha ersatts av utskrivning av Flunitrazepam Mylan. Det är ju samma aktiva substans och har alltså samma effekt. Båda har samma narkotikaklassning. Att människan har en "kran" nånstans är svårt att inte tro.
Ingen seriös läkare skriver ut det för mer än max 4 veckor. 15 år är ganska många receptförnyelser
Och fortfarande tror jag inte ens hon skulle skulle gnällt på polisen för att hon inte fick sina roppar i häktet. Det vore verkligen att riskera att väcka björnen.
Citera
2016-08-29, 17:09
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Någon jurist får rycka in och bekräfta eller dementera, men
jag tror att…

Om någon har "kännedom om brott" utan att rapportera så kan det i vissa
fall vara åtalbart som "skyddande av brottsling".

Om det är så, så är det IMO märkligare att polisen inte var intresserade
när IF ville överlämna bevis, än vad det är att IF försökte att ge bevisen
och utredningen till polisen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
NONSENS. Det handlar inte om skyddande av brottsling när ett försäkringsbolag kommer till slutsatser i en egen utredning, för att skydda sina pengar.

Det är en massa påståenden som kan vara sanna, men det som påstås måste bevisas i en domstol, med de beviskrav vår rättsordning har i brottmål. Jag ser fram emot offentliggörandet av IFs utredning, och jag undrar faktiskt hur de bevisar allt de påstår. Tror du de får med sig en åklagare?
IF behöver inte bevisa någonting mer än att de funnit omständigheter kring dödsfallet som varit oklara och lagt ihop det med vad som är - för deras räkning - ett skäl till att avvisa JMs krav på utbetalning. Nämligen försäkringsbedrägeri, eventuellt grovt. Vi vet inte på vilka grunder IF baserar detta. Men det är ett brott och har, som sig bör, överlämnats till polisen. Jag tvivlar starkt på att IF ens berört mord.
Jag förstår inte diskussionen vad det gäller att IF skulle ha gjort något fel.
Citera
2016-08-29, 17:13
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag tror fortfarande på Tramadol.
I dotterns (J(u)lias dom framkommer det ju att den större mängd Tramadol som
påträffats i lägenheten kan vara mammans,

"Tramadolen i Julias rum har hon inte sett förut. Hon vet inte hur det kom dit. Vem som helst kan ha lagt dit det. Hon vet inte varför någon skulle göra så men har vänner som också använder sådant. Hennes bror och mamma bodde också i lägenheten. "

https://minfil.org/rl29L1NUnSqAYwE1G2AzytjyJKSzKBPC/O3v6o0b5bd/B1000-14.PDF

Tramadol är heller ingen dålig gissning. Det är många frågetecken här som skulle behöva rätas ut. Tramadol narkotikaklassades år 2013 och är mycket populärt hos missbrukare.
Citera
2016-08-29, 17:19
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ingen seriös läkare skriver ut det för mer än max 4 veckor. 15 år är ganska många receptförnyelser
Och fortfarande tror jag inte ens hon skulle skulle gnällt på polisen för att hon inte fick sina roppar i häktet. Det vore verkligen att riskera att väcka björnen.
Du har så rätt så. Men du tror väl inte att Johanna söker sig till seriösa läkare när hon ska ha påfyllning? Om du visste vad många oseriösa läkare det finns. Det är synd. För mej har läkare, annars, ett högt rennomé. En del läkare tar ockerpriser för narkotikaklassade recept. Andra kräver sex. Det finns alla modeller. Nätapoteken finns alltid tillhands för de med rymligt samvete.
Hon har en "kran" nånstans. Sanna mina ord.
Senast redigerad av Starback 2016-08-29 kl. 17:23.
Citera
2016-08-29, 17:28
Medlem
Citat:
Tramadol är heller ingen dålig gissning. Det är många frågetecken här som skulle behöva rätas ut. Tramadol narkotikaklassades år 2013 och är mycket populärt hos missbrukare.
Tramadol
Tramadol Hexal och Tramadol Retard Hexal är läkemedel som kan användas mot vissa typer av smärta. Det verksamma ämnet är tramadol. Det har delvis liknande effekt som morfin.
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Tramadol-Hexal/?ar=True
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in