2016-08-06, 14:21
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arboga-Conny
Tänk o kunna cykla till jobbet varje dag utan att behöva duscha efteråt. Eller svettas du aldrig av motion? grattis isåfall.

Cyklar man inte så snabbt man kan så är det ju mindre ansträngande att cykla i lugn takt än att gå nästan...blir du svettig av att gå? Då är mitt tips att banta
Citera
2016-08-06, 14:41
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vyzzn
Fortfarande nöjd med hojjen?

Japp

Fungerar utmärkt. för mina behov

ända negativa är att jag fick punktering och när jag var inne på biltema och skulle köpa ny slang så hade dem inte 29 tummars slangen. dock så var den påväg in i sortimentet. finns med på hemsidan.
Citera
2016-08-07, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Cyklar man inte så snabbt man kan så är det ju mindre ansträngande att cykla i lugn takt än att gå nästan...blir du svettig av att gå? Då är mitt tips att banta

jag cyklar i 25-35km/h i stadsmiljö med varierande terräng.

Lägg därtill att cykeltempot i sthlm är högt. riktigt högt. Dessutom har jag en tid att passa till jobbet.
Ska jag bege mig ut 2h före arbetstid och cykla långsamt in till jobbet?
kommer inte det att besegra syftet med att både få motion och att pendla till arbetet på ett enkelt och snabbare sätt än att sitta i bilkö?

Blir du upphetsad av att förolämpa elcyklister? Är avundsjuka din primära drivkraft? då är mitt tips att spara alternativt tigga ihop till en elcykel.
Citera
2016-08-07, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
Japp

Fungerar utmärkt. för mina behov

ända negativa är att jag fick punktering och när jag var inne på biltema och skulle köpa ny slang så hade dem inte 29 tummars slangen. dock så var den påväg in i sortimentet. finns med på hemsidan.

är nere i helsingborg och de har 29tummars slangar i överflöd. ska jag skicka en till självkostnadspris?
Citera
2016-08-07, 21:46
Medlem
8bitrages avatar
Citat:

Blir du upphetsad av att förolämpa elcyklister? Är avundsjuka din primära drivkraft? då är mitt tips att spara alternativt tigga ihop till en elcykel.

Har jag förolämpat elcyklister? Vart har jag förolämpat elcyklister? Jag kan indirekt kallat dig tjock om du blir svettig av att cykla i lugnt tempo, men du cyklade ju uppenbarligen inte superlugnt så det var väl inget att ta åt sig av...

Är att vara kränkt din primära drivkraft? Isåfall föreslår jag att du stannar kvar på flashback, men gå gärna med i lite sidor som inte håller med om dina åsikter också, så kan du bli riktigt taggad...
Jag kan förövrigt nog plocka ut pengar för att köpa fler elcyklar än jag skulle göra av med under en livstid (förutsatt normalt slitage då och inte att man har sönder dom med flit) och har ägt cyklar i prisklassen 5k upp till 34k och har som mest på ett år spenderat c:a 45k på min cyklingshobby. Så nej, någon "avundsjuka" är det inte tal om.

Jag sa bara att man inte behöver bli svettig om man inte anstränger sig onödigt mycket, och jag blir då inte svettig av att cykla i 20-25km/tim, det anser jag relativt normal cykelhastighet t.o.m. när jag har mitt 20-kilos barn i barnsits bakpå min vardagscykel.
Såklart är det bra att kombinera motion och pendling, så gör även jag, även om jag har 10 mil enkel väg till jobbet och endast kan cykla delsträckor, men jag går sista biten mellan tågstationen och jobbet också.

Så nej, ingen avundsjuka, vare sig på att någon råkar äga en elcykel, eller på att någon har pengar nog att köpa en elcykel (herregud, kom igen, du får en IKEA Sladda för 3795kr om du är IKEA Family-medlem...Folk som går på Soss kan köpa en elcykel idag...)
Senast redigerad av 8bitrage 2016-08-07 kl. 21:53.
Citera
2016-08-07, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
när jag var inne på biltema och skulle köpa ny slang så hade dem inte 29 tummars slangen. dock så var den påväg in i sortimentet. finns med på hemsidan.

På hemsidan ser jag tre slangar för "29 tums däck". Märk att för två av slangarna står 28 tum, men det bero väl på att de passar för däck mellan 47 och 57 mm. Jag gissar att 47 mm däcket kallas 28 tum medan 57 mm kallas 29 tum, men de har förstås samma innerdiameter (622 mm).

27935 47/57–622 Dunlopventil 28 x 1,75/2,125
27949 47/57-622 Bilventil 28 x 1,75/2,125
271851 47/57-622 Bilventil 29 x 1,75/2,125
Citera
2016-08-07, 22:34
Medlem
Mats Linds avatar
Citat:
Så nej, ingen avundsjuka, vare sig på att någon råkar äga en elcykel, eller på att någon har pengar nog att köpa en elcykel (herregud, kom igen, du får en IKEA Sladda för 3795kr om du är IKEA Family-medlem...Folk som går på Soss kan köpa en elcykel idag...)

Är IKEA Sladda en elcykel?
Citera
2016-08-07, 22:47
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Lind
Är IKEA Sladda en elcykel?

Oj, nej, förlåt, fick för mig att den var det men det var den ju inte!

Oavsett så börjar ju små ihopfällbara elcyklar runt 4500kr idag så inte direkt rikemansprodukter (om man står ut med att komfort, kvalitet och körglädje är i lägsta laget)
Citera
2016-08-11, 17:35
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
är nere i helsingborg och de har 29tummars slangar i överflöd. ska jag skicka en till självkostnadspris?

Tack, men det behövs inte jag köpte ett vanligt repeirkit och det verkar fungera. Men tack ändå

Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
På hemsidan ser jag tre slangar för "29 tums däck". Märk att för två av slangarna står 28 tum, men det bero väl på att de passar för däck mellan 47 och 57 mm. Jag gissar att 47 mm däcket kallas 28 tum medan 57 mm kallas 29 tum, men de har förstås samma innerdiameter (622 mm).

27935 47/57–622 Dunlopventil 28 x 1,75/2,125
27949 47/57-622 Bilventil 28 x 1,75/2,125
271851 47/57-622 Bilventil 29 x 1,75/2,125

aaha sedär sedär, jag ska ta och kika närmare på det där så man har reserv slang redo nästa gång det händer! tack för informationen!
Citera
2016-08-28, 19:07
Moderator
Tystnads avatar
Någon som vet om Biltema garanrerar att dom lagerför reservbatterier X antal år till sina cyklar?
Och vad kostar deras reservbatterier?

Haft mycket med batteri borrmaskiner att göra och det stora problemet är just batterierna, antingen har batterimodellen utgått när man väl behöver den eller så är kostnaden likvärdig en ny borrmaskin!
Citera
2016-08-29, 13:28
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Har jag förolämpat elcyklister? Vart har jag förolämpat elcyklister? Jag kan indirekt kallat dig tjock om du blir svettig av att cykla i lugnt tempo, men du cyklade ju uppenbarligen inte superlugnt så det var väl inget att ta åt sig av...

Är att vara kränkt din primära drivkraft? Isåfall föreslår jag att du stannar kvar på flashback, men gå gärna med i lite sidor som inte håller med om dina åsikter också, så kan du bli riktigt taggad...
Jag kan förövrigt nog plocka ut pengar för att köpa fler elcyklar än jag skulle göra av med under en livstid (förutsatt normalt slitage då och inte att man har sönder dom med flit) och har ägt cyklar i prisklassen 5k upp till 34k och har som mest på ett år spenderat c:a 45k på min cyklingshobby. Så nej, någon "avundsjuka" är det inte tal om.

Jag sa bara att man inte behöver bli svettig om man inte anstränger sig onödigt mycket, och jag blir då inte svettig av att cykla i 20-25km/tim, det anser jag relativt normal cykelhastighet t.o.m. när jag har mitt 20-kilos barn i barnsits bakpå min vardagscykel.
Såklart är det bra att kombinera motion och pendling, så gör även jag, även om jag har 10 mil enkel väg till jobbet och endast kan cykla delsträckor, men jag går sista biten mellan tågstationen och jobbet också.

Ja,herre gud,det gör man ju bara man satt sig på cykeln!
(om det inte är en cruiser/lowrider,eller liknande som SKA köras sakta och bara glida fram)

Men visst,har man 40km enkel till jobbet,så tar det ju en "evighet" att komma fram i den hastigheten..

Hade jag längre än vad jag har till jobbet,så skulle jag ta den tid jag behöver för att inte behöva duscha direkt jag kommer till jobbet och trycka på som bara Faaan på väg hem istället.

Hade jag haft uppåt 30km till jobbet,så hade en elassisterad recumbent,kanske en trike rent av,varit prio ett..
Citera
2016-08-29, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Någon som vet om Biltema garanrerar att dom lagerför reservbatterier X antal år till sina cyklar?
Och vad kostar deras reservbatterier?

Haft mycket med batteri borrmaskiner att göra och det stora problemet är just batterierna, antingen har batterimodellen utgått när man väl behöver den eller så är kostnaden likvärdig en ny borrmaskin!
Det står ju under vad cykeln kostar, lite längre ner på samma sida.
Till MTB kostar ett batteri 3699 kr.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Elcykel/Elcykel-MTB-29-7-vaxlar-2000036008/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in