Flashback bygger pepparkakshus!
2005-01-16, 21:35
Medlem
-Joyce-s avatar
Det här kanske låter som en konstig fråga, men "gnisslar" era haricots verts (gröna bönor) också mellan tänderna när ni tuggar?

När man äter på restaurang gnisslar aldrig bönorna men så fort jag lagar dem hemma så gnisslar dom...

Varför blir det så här?

Kan tilläggas att jag alltid använder mig av frysta bönor men har provat alla tillagningssätt, bla kokning, wokning, i micron mm.
Citera
2005-01-16, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Joyce-
Det här kanske låter som en konstig fråga, men "gnisslar" era haricots verts (gröna bönor) också mellan tänderna när ni tuggar?

När man äter på restaurang gnisslar aldrig bönorna men så fort jag lagar dem hemma så gnisslar dom...

Varför blir det så här?

Kan tilläggas att jag alltid använder mig av frysta bönor men har provat alla tillagningssätt, bla kokning, wokning, i micron mm.

Jag brukar käka haricots verts istället för pasta när jag ska ha köttfärssås till, när jag vill ha lite smalare mat, smakar kalasbra!! Men nej, mina haricots verts gnisslar faktiskt inte!
Citera
2011-06-28, 18:23
Medlem
Balzuars avatar
Har med varit med om "gnisslande" haricots verts.
Icas egna gnisslar inte, men de på Netto gör det. Vad det sen beror på har jag ingen aning om.
Men köp Icas så är de både godare och gnisslar inte
Citera
2016-08-29, 18:08
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
köpte nyss ett kilo för 15kr. Ica Basic. Återkommer i morgon om dom gnisslar eller ej.
gnisslar inte. Märkligt nog har ändraknappen försvunnit för mig nu. Kanske är säpo som har tagit över flashback.
..
sådär nu va knappen tillbaks igen. Kan tillägga att det va ica basic, odlade i eu, packade i belgien. Inte för jag är ngn grönsaksexpert, men dom smakar minst 120 gånger bättre än skiten jag får i dafgårds/findus färdigrätter.. 14kr/kg mot 45kr/kg för dyrare märken. Skulle aldrig köpa löjligt dyra när dom här är tillräckligt bra. :P
Senast redigerad av japanskbrud 2016-08-29 kl. 18:24.
Citera
2016-08-29, 20:49
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
gnisslar inte. Märkligt nog har ändraknappen försvunnit för mig nu. Kanske är säpo som har tagit över flashback.
..
sådär nu va knappen tillbaks igen. Kan tillägga att det va ica basic, odlade i eu, packade i belgien. Inte för jag är ngn grönsaksexpert, men dom smakar minst 120 gånger bättre än skiten jag får i dafgårds/findus färdigrätter.. 14kr/kg mot 45kr/kg för dyrare märken. Skulle aldrig köpa löjligt dyra när dom här är tillräckligt bra. :P

Det finns oftast en koppling mellan pris och kvalitet. Det borde du ha lärt dig efter ditt senaste tomatinköp

Köpte färska kottar igår för 99kr kilot. Och utan att ha testat frysta ICA basic så lovar jag att mina är mycket bättre. Om de är mer "prisvärda" är däremot en helt annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av -Joyce-

Nej mina gnisslar normalt inte men det har hänt. Jag tror det har att göra med för kort koktid och/eller att de går "torra" i mikron. Testa att koka tills gnisslet försvunnit.
Citera
2016-08-29, 22:59
Medlem
Goldmanns avatar
Mina gnisslar ofta. Oavsett märke el pris. Måste bero på strukturen på ytan.
Citera
2016-08-30, 15:27
Medlem
Koka dem lite längre bara så slipper ni gnissel. Tror inte det är nån skillnad mellan märken.
Citera
2016-08-31, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Koka dem lite längre bara så slipper ni gnissel. Tror inte det är nån skillnad mellan märken.
Ja precis, ju mjukare dom är ju mindre gnislar dom. Jag gillar förövrigt när dom gnislar lite. Då är dom perfekta för mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in