Citat:
Ursprungligen postat av
finismalarium
Gösta var väl överby kille. Men säkert kände han till Fritiof Svensson. Alla någorlunda jämnåriga visste vem han var, Du skall ha klart för dig att det spelades inte bara kort i strömstad, det skvallrades också, givetvis om Gösta och f.ö de flesta andra som avvek på något sätt. Det är en sanning utan modifikationer i strömstad kände verkligen alla alla. Jag jobbade på posten en tid efter skolan och det var en veritabel upplysningscentral.
Att det skvallrades i Strömstad är inget konstigt. Det gjorde man på alla mindre fortfarande under 1960- och 70-talen. Alla kände alla. Troligtvis gör man detta fortfarande.
Precis som där jag växte upp så skvallrades mycket om människor som avvek på ett eller annat sätt. Lanthandlare Andersson i Överby avvek så det är klart att det skvallrades om honom och hans läggning.
Eftersom du arbetade på posten en tid så fick du verkligen din beskärda del av allt skvaller. Precis samma sak med posten där jag växte upp.
Även Andersson kan ha varit med i dessa kortspelargäng. Kanske inte samtidigt som Fritiof men kortspelandet i Strömstad tog ju inte slut p. g. a. mordet på Svensson.