Citat:
Ursprungligen postat av
Isglass
Idrottsläkaren Sverker Nilsson uttalar sig om Sundby: "Det har inte gett honom högre doser i blodet eller högre doser i urinen."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=6504643
Jag blir så trött på "experter" som inte ens har koll på grundläggande fakta i ett dopingfall.

Ja, antingen har även vi svenskar något att dölja eller så är vi som vanligt mer än lovligt naiva. Jag är själv astmatiker och använder symbicourt med inhaler. Vid svåra besvär får jag gå upp till 2 x 2 puffar dagligen. Det innebär som mest 4 x 160 mikrogram eller 640 mikrogram, långt under de maximalt tillåtna 1600 mikrogrammen som WADA angett som gräns. Vad jag kan läsa mig till så distribueras ungefär 15% av dosen till lungorna med en inhaler.
NSF och MJS doserade 15000 mikrogram med hänvisning till att endast 10% av dosen når lungorna vid användande av Nebulisator. De "bevisade" detta med en norsk studie gjord på svårt lungsjuka patienter. WADAs expert hävdade (utan någon länk) att snarare 40% av dosen normalt når lungorna med Nebulisator, som normalt används endast vid sjukhus. (verkar ju rimligt att man använder en effektivare utrustning som nebulisator istället för inhaler vid sjukhusen)
På Norges skidförbund lät det som att doserna och nebulisatorn var ett undantag på grund av MJS akut försämrade astma. Nu vet vi ju att behandling med nebulisator används regelbundet, även på friska åkare. Vi får ju anta att man även här använt sig av föreställningen att eftersom endast 10% når lungorna 10-dubblar vi dosen. De borde ju rimligen ha använt sig av samma logik vid användande av vanlig inhalator, där vetenskapliga studier pekar på en effektivitetsgrad på 15%.
Alltså blir allt snack om att beta-2-agonister inte ger prestationsfrämjande effekter helt ovidkommande gällande norsk skidåkning, eftersom man har en helt egen tolkning av vilka doser som är tillåtna. Beta-2 agonister är förbjudna när de dricks eller tas i tablettform, eftersom du då får i dig mycket större doser. Läs på kroppsbyggarforum eller om demontränaren Salazar så förstår ni vilken prestationsfrämjande effekt exempelvis salbutamol (det MJS intog dagligen i doser 10 gånger över gränsvärdet) har både när det gäller muskelbyggande men även uthållighet.
En oberoende internationell undersökning är det enda som kan rädda anseendet på längdskidåkning i allmänhet och norsk i synnerhet.