2016-08-27, 20:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Då tycker jag det vore klädsamt av dig att plocka fram ett fall som motbevisar mig.
Finns redan, backa nån dag. För övrigt jag har ingen anledning att motbevisa dina dåligt understödda argument där du sitter och gissar.
Ett pinsamt bevis kommer i meningarna efteråt:
Citat:
Jag är inte insatt i hur sexualsadister opererar men det ter sig ologiskt att blottandet inte har en funktion. Om det är makt och själva kicken av att mörda någon annan så lär blottandet vara ovesentligt. Alltså blir ditt (och andras) förklaringar ologiska om det inte är just könets reaktion på hägningen som ger den eftertraktade kicken.
Citat:
Det fanns inget porr att tala om i datorn som på något vis kan karraktäriseras som "stört" och/eller pekar på sexualsadism.
... vilket jag inte skrev. Jag nämnde sexuella anspelningar rent generellt.
gällande a).
Lisa är strypt och hängd, partiellt naken med metervis av silvertejp runt skallen. Var för sig indikerar sadism.
gällande b)
Avsaknad av uttalanden där mördaren berättar själv om sin sadism.

Gud bevare mig väl vad du är kort i roten....
Det jag skrev om handlar om exempel:
- Där gärningsman klarat sig undan, levt normalt socialt liv utan sadism och det inte finns ett spår av sadism.

- Där gärningsman klarat sig undan, levt normalt socialt liv och det inte finns ett spår av sadism, men återfunnits indikationer vid husrannsakan.
Citat:
De är svarta hål för att utredarna antingen vill ha det så eller så är de inte kompetenta nog att ta reda på det.
Det finns ingen anledning för domslut, däremot vore av intresse för profilering och rättspsykologi rent vetenskapligt sett.
Citat:
Det är inte ett tekniskt bevis men ett mycket mycket stark indicium beroende på vilken typ av brott man pratar om. Sexualsadistiska mord med "seriemördar" karaktär är där det förmodligen har störst "bevisvärde".
Ger dig ett poäng bland allt annat värdelöst du kommer med.
Citat:
Kan du inte hitta någonting alls från barndom till yngre medelålder trots att du verkligen utreder och försöker hitta det så talar det väldigt stark mot att GM skulle vara en sexualsadist med det motivet. Det hindrar inte att det fortfarande är personen som är GM men då borde motivet vara ett annat
.
Jag utreder inte ett skit. Däremot har jag tillräcklig kunskap inom förövarpsykologi att jag känner igen lössen på gången.
Citat:
I fallet NB har det vittnats om att han kan brusa upp. Kanske är det där man ska leta istället.
Jag har alltid tyckt att det verkar mer logiskt och troligt att det brann till i huvet på han och han gjorde något överilat som sedan spårade ut eller försatte han i en paniksituation där han snabbt gjorde sig av med Lisa i byssjan. Om det är NB som är GM.
Ännu ett tyckande, en förutfattad färgad åsikt istället för att objektivt se på hur mordet ser ut. Du vore en profilerares skräck.
2016-08-27, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det är enligt åkl att L dog 7/6. Rättsläkare så att hon dog mellan 7 och 10 juni.
Dvs hon kanske låg i skåpet bara 2- 3 dagar.
Åkl satt dödsdatum 7/6 för att det ska passa hans teori.
En annan L dödsdatum skulle befria NB.

Kroppen ha lagst in i skåpet innan likstelheten intog eller efter det när likstelheten släppte, alltså efter tre dygn.

Själv var jag förvånad att man hittade hennes saker och även kroppen så pass tidigt. Hon skulle ha kunnat bli bortrövad, men tydligen "ledningen" tyckte att man sätter ett massivt pådrag just i Blomberg och så vips börajde man hitta saker lite här och lite där.

Redan på första dagen stog en grupp herrar vid ladan och stirrade på varandra. SH själv påstog att NB stirrade på honom där vid ladan och det besvärade honom så hemskt mycket. Den blicken glömmer jag aldrig, sa han. Och likadant på Martorp. Där tålde de inte heller NB
:s blick. Vad kännsliga de var för hans blick. Jag antar att NB:s blick först och främst räckte för poliser att hämta NB till polisförhör.

Ni som diskuterade att, vem som i väldigt tidig stadie pekade ut bröderna, var ju SH.
2016-08-27, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Du missar hela bilden av detta skede.

LH placeras i skåpet den 7:e. Innan likstelheten slår in. Den bedömningen görs även efter de vittnen som sett NB åka förbi i området. Enbart av kroppen går ej datum att fastslå men tillsammans med andra fakta framträder det datumet för placering av kroppen som allra mest sannolik och inget önsketänkande från åklagaren.

Likstelheten kommer efter två timmar och på den andra dygnet efter döden, börja det släppa. Efter tre dygn är likstelheten borta.
2016-08-27, 21:12
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Kroppen ha lagst in i skåpet innan likstelheten intog eller efter det när likstelheten släppte, alltså efter tre dygn.

Själv var jag förvånad att man hittade hennes saker och även kroppen så pass tidigt. Hon skulle ha kunnat bli bortrövad, men tydligen "ledningen" tyckte att man sätter ett massivt pådrag just i Blomberg och så vips börajde man hitta saker lite här och lite där.

Redan på första dagen stog en grupp herrar vid ladan och stirrade på varandra. SH själv påstog att NB stirrade på honom där vid ladan och det besvärade honom så hemskt mycket. Den blicken glömmer jag aldrig, sa han. Och likadant på Martorp. Där tålde de inte heller NB
:s blick. Vad kännsliga de var för hans blick. Jag antar att NB:s blick först och främst räckte för poliser att hämta NB till polisförhör.

Ni som diskuterade att, vem som i väldigt tidig stadie pekade ut bröderna, var ju SH.

Som alltid så är du helt offside. Börjar minnet blekna, är du dåligt påläst från början i fallet eller är du också en i tråden med egen agenda?

Första anledningen som tydde på att hon var kvar i närområdet var ju tack vare att handsken hittades. Efter det söktes det i en radie inom 300 meter från caféet. Uthus, vattendrag, brunnar, ladugårdar mm. Varför NB slängde ut sakerna som han gjorde kan ingen annan än han själv svara på. Tydligen verkar det vara ett känsligt ämne för vissa och man får mellan raderna ibland uppfattningen att det var "synd" att dessa saker hittades.

Om du läste tråden under sökveckan så var det minst en person som pekade mot att gästarbetare betett sig misstänkt under veckan. Men att nu hitta inläggen är inte direkt lätt.

Du ska nog inte anta så mycket. NB:s blick är väl inte direkt sängkammarblicksmässig, eller det kanske den är för megatanter?
2016-08-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Nu har ju inte detta datum någon större påverkan på de domar som fallit över NB.
Det skulle ändå vara intressant om du kunde utveckla vad du menar med det som fetats?

Sudharma har nog rätt i det att om den misstänkte var en valig svensson så har saknaden av dödsögonblicket haft betydelse. Tro mig. Det har hänt förr. Nu var det ju den stirriga gästarbetaren som äcklade några som pekades ut om skyldig. Rätten svalde allt vad åklagern fabulerade. Redan det är märkligt. Först sade ÅK att detta har inte med sex att göra, han sa så, och sedan väder han på kakan och i slutpledering kommer med något helt annat. Han hävdar och plockade russinen ur kakan : http://www.homokozo.se/lh-lgw.php
2016-08-27, 21:27
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Då tycker jag det vore klädsamt av dig att plocka fram ett fall som motbevisar mig.

Jag är inte insatt i hur sexualsadister opererar men det ter sig ologiskt att blottandet inte har en funktion. Om det är makt och själva kicken av att mörda någon annan så lär blottandet vara ovesentligt. Alltså blir ditt (och andras) förklaringar ologiska om det inte är just könets reaktion på hägningen som ger den eftertraktade kicken.

Vilka fall syftar du på nu?

Det fanns inget porr att tala om i datorn som på något vis kan karraktäriseras som "stört" och/eller pekar på sexualsadism.

a) Är det att Lisa konstaterats ha avlidit pga kvävning du menar?
b) Är avsaknad på erkännande egentligen ett tecken på skuld?

Så var är allt detta när det gäller NB?

De är svarta hål för att utredarna antingen vill ha det så eller så är de inte kompetenta nog att ta reda på det.

Det är inte ett tekniskt bevis men ett mycket mycket stark indicium beroende på vilken typ av brott man pratar om. Sexualsadistiska mord med "seriemördar" karaktär är där det förmodligen har störst "bevisvärde". Kan du inte hitta någonting alls från barndom till yngre medelålder trots att du verkligen utreder och försöker hitta det så talar det väldigt stark mot att GM skulle vara en sexualsadist med det motivet. Det hindrar inte att det fortfarande är personen som är GM men då borde motivet vara ett annat.

I fallet NB har det vittnats om att han kan brusa upp. Kanske är det där man ska leta istället.

Jag har alltid tyckt att det verkar mer logiskt och troligt att det brann till i huvet på han och han gjorde något överilat som sedan spårade ut eller försatte han i en paniksituation där han snabbt gjorde sig av med Lisa i byssjan. Om det är NB som är GM.

Vi vet väl båda vem av oss som har lite svårt med det här att förstå, tolka och logiskt sätta ihop saker till ett samanhang så att det får en koherens värt namnet. En hint; det är inte jag.

Könets reaktion på hägningen va .
Är det din erfarenhet att det är det som är intressant ?
Vilket annat motiv än det sexualsadistiska skulle det vara enligt dina sannolikhets-hypoteser ?
Om det är mördaren Nerijus som är GM ?
Har du fler förslag ? Nån med finnar kanske ?
Eller har du fler som är intressanta i samanhanget ?
2016-08-27, 21:35
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Du är lika jävla snett ute som vanligt i dina fantasier .
Mördaren Nerijus pekade ut sig själv helt och hållet .
Han pekade med hela armen och talade om var offret fanns på Martorp .
Att de inte tålde mördaren Nerijus blick är ju helt självklart .
Det var ju en mördares blick man såg .
2016-08-27, 21:39
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Likstelheten kommer efter två timmar och på den andra dygnet efter döden, börja det släppa. Efter tre dygn är likstelheten borta.

Ja så är det. Men det som ett resonemang i detta specifika fallet funkar inte. Då rycker man loss en del av helhetsbilden och gör om historien.

Bevisligen hittades LH i boden.

Då har man fler faktorer att lyssna till.

Vittnen har sett NB röra sig i området under aktuell tid. Alltså mellan strax efter 19.00- ca 19.40 söndag kväll.

Drängen på Martorp tittar in i boden på tisdagen. De på Martorp har under tisdagen inte sett någon röra sig vid boden.

Han vittnar senare om att det ser exakt ut på tisdagen i boden som det gjorde när kriminaltekniska går in och hittar kroppen på fredag kväll.

Slutsats: ingen, förutom vittnet, har varit inne i boden mellan tisdag morgon och fredag kväll.

Sen ska man inte glömma risken med att förflytta ett lik mitt i området när eftersök pågår.

Av det är den mest intill sanningen sannolika förklaringen att LH placerades där i samband med mordet på söndag kväll.
Senast redigerad av PeoFallmo 2016-08-27 kl. 21:42.
2016-08-27, 21:45
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Du vet om att dina funderingar är av noll värde för NB:s fortsatta öde? Om den dömde ska ha någon sorts möjlighet till resning gäller att vaska fram tidigare ej förebringade bevis (omständigheter) som om de varit kända för rätterna - sannolikt - lett till annan utgång i skuldfrågan.
2016-08-27, 21:45
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Finns redan, backa nån dag. För övrigt jag har ingen anledning att motbevisa dina dåligt understödda argument där du sitter och gissar.

Jag tror du vill vända på det hela. Jag gissar väldigt sällan medan du sitter och fabulerar fritt.

Hade det funnits ett likannade fall hade du ju gladerligen länkat till det och stuckit det under min näsa. Sådan är din mani. Att det uteblir och endast en vag hänvisning tillbaka i tråden är snarare som en bekräftelse på att du inte har något sådant. Det finns inte.

Citat:
... vilket jag inte skrev. Jag nämnde sexuella anspelningar rent generellt.
gällande a).
Lisa är strypt och hängd, partiellt naken med metervis av silvertejp runt skallen. Var för sig indikerar sadism.

Är du på riktigt? Är du så oförmögen att se sammanhang?

Var för sig?

Strypt = Sexualsadism. En strypning betyder automatiskt att GM är sexualsadist?

Hängd = Sexualsadism. En hängning betyder automatiskt att GM är sexualsadist?

Partiell nakenhet = Sexualsadism. Är offret parariellt naket så är GM automatiskt sexualsadist?

Silvertejp = Sexualsadism. Har offret silvertejp på huvudet runt mun, näsa och ögon så är GM automatiskt sexualsadist?

Att du inte förstår att det är kombinationen av dessa som kan indikera det. Inget var för sig indikerar någon sexualsadism. Vad som dessutom krävs för att verkligen kunna fastslå det är att bevisa att GM verkligen haft det som motiv. Det enda sätt du logiskt kan bevisa det är om du kan påvisa att GM har dessa begär innan via bevis.

Citat:
gällande b)
Avsaknad av uttalanden där mördaren berättar själv om sin sadism.

Det finns även gott om fall där en dömd person inte erkännt och "tigit" (bedyrat sin oskuld är mer korrekt) och att det sedan visat sig att denne var oskyldig. Du får det att låta som att neka är ett tecken på skuld i sig, vilket är ett väldigt bakvänt sätt att se det.

Citat:
Gud bevare mig väl vad du är kort i roten....
Det jag skrev om handlar om exempel:
- Där gärningsman klarat sig undan, levt normalt socialt liv utan sadism och det inte finns ett spår av sadism.

- Där gärningsman klarat sig undan, levt normalt socialt liv och det inte finns ett spår av sadism, men återfunnits indikationer vid husrannsakan.

Och? Det är lätt att anklaga andra för att vara korta i roten men du påvisar ju inga tecken på att ens besitta en rot så huvudlöst som du går fram.

Vid husransakan. Jag paratar om att det kommer fram då GM gripits och man utreder denne.

Citat:
Det finns ingen anledning för domslut, däremot vore av intresse för profilering och rättspsykologi rent vetenskapligt sett.

Ingen anledning för domslut? För framtida domslut kan det vara extremt viktigt, samt detta om det ska hålla.

Vi vet att alla mördare av denna sort går i etapper av skevt beteende. Så som detta mord föreslagits gått till och dess motiv så vore det ju tjänstefel om inte NBs bakgrund utreds och eventuella brott, som kan inkludera ouplösta mord, kommer upp i dagen och att han kan dömmas, och de offrens anhöriga kan få lugn och ro.

Citat:
Jag utreder inte ett skit. Däremot har jag tillräcklig kunskap inom förövarpsykologi att jag känner igen lössen på gången.
Ännu ett tyckande, en förutfattad färgad åsikt istället för att objektivt se på hur mordet ser ut. Du vore en profilerares skräck.

Det är väldigt uppenbart att du inte besitter någon kunskap av värde som har bärng i den verkliga världen. Din logik och slutledningsförmåga ligger på en LSD pundares nivå när den är som bäst och på en tioårings när den är på din normala kapacitet.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-08-27 kl. 21:49.
2016-08-27, 21:48
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
[/spoiler]Du vet om att dina funderingar är av noll värde för NB:s fortsatta öde? Om den dömde ska ha någon sorts möjlighet till resning gäller att vaska fram tidigare ej förebringade bevis (omständigheter) som om de vorit kända för rätterna - sannolikt - lett till annan utgång i skuldfrågan.

Varför känner du dig så manad att påpeka detta?

Du vet att dina funderingar om mina funderingar har noll värde?
2016-08-27, 21:48
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Sudharma har nog rätt i det att om den misstänkte var en valig svensson så har saknaden av dödsögonblicket haft betydelse. Tro mig. Det har hänt förr. Nu var det ju den stirriga gästarbetaren som äcklade några som pekades ut om skyldig. Rätten svalde allt vad åklagern fabulerade. Redan det är märkligt. Först sade ÅK att detta har inte med sex att göra, han sa så, och sedan väder han på kakan och i slutpledering kommer med något helt annat. Han hävdar och plockade russinen ur kakan : http://www.homokozo.se/lh-lgw.php

Så sudharma har rätt va ? Väldigt intressant .
Den stirriga och skitluktande mördaren Nerijus pekade ut sig själv helt och hållet .
Var i kakan har du dina russin ?
Ge ett bättre händelseförlopp än det som åklagaren "fabulerade" ihop om du kan .
Sen kan "ni" väl hjälpas åt att sätta ihop en ny PT-ansökan åt mördaren Nerijus .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in