2016-08-26, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Vad i hela friden menar du med att det Anki säger betyder inget alls?
Hon har sånär blivit mördad,hon har all rätt i världen att välja den jurist som hon kan ha förtroende för.
Skall vi lyssna mer till dig än på brottsoffret?
Varför tror du att Carlstedt är så svår att få tag på?
Jo,för att han är en brännvinsadvokat.Varken hans målsägare eller media får tag på honom,men visst,man kan vara bra ändå,,,,.

Kalla inte lasternasumma eller någon annan för korkad.Här har vi många som för tråden framåt och gör ett jättearbete med bra och sakliga inlägg.
Läser mycket hellre inlägg av sådana som"gräver",och från dem som bara har lite tankar,reflektioner eller som vet något.
Så tröttsamt med idiotinlägg,likt ditt.

Jag ska bemöta dig, för det var mycket på en gång som visar hur saker kan uppfattas fel!

Det Anki säger har stor betydelse, men inte så som du tolkar det. Anki var först misstänkt, men hon släpptes då hennes skildring av vad som skett var trovärdig.

Anki har inte kunnat peka ut någon specifik gärningsman, typ längd, hudfärg, ung eller gammal, kvinna eller man, eller ens sin egen dotter. Men hon trooooor…..

Det betyder att första ledtråd för polisen saknas. Det finns ingen vittnesuppgift på gärningsman från den andra peronen som var på plats när illdådet skedde. Det betyder i sin tur att om man inte hittar spår från gärningsman på mordoffret eller spår på den kniv Göran mördades med, så är det kört. Spår från gärningsman på andra ställen i huset kan ge teknisk bevisning, om det är från en person som aldrig tidigare vistats i huset.

Att Anki inte har förtroende för en advokat som hjälpte hernne med det saken handlar om, säger mer om Anki än om advokaten Carlstedt. Det vi nu vet är att Anki gillar att skitsnacka och väljer en pladdermaja för att företräda henne, när hon i stället borde ha vänt sig till en psykolog om det är stöd hon behöver.

En advokat ska vara tillgänglig, men för vad? Carlstedt fanns där ju i skarpt läge så att Anki slapp skaka galler. Var inte det bra jobbat? Kan du tänka dig att Carlstedt har andra klienter också, som måste ha hjälp då de också riskerar att bli frihetsberövade? Vet du att advokater också går hem från jobbet, och vill äta middag och koppla av?

I övrigt så anser jag som skattebetalare att det är fel att missbruka en advokat till att prata av sig, då det handlar om tusenlappar i timmen att tala om sådant som inte har med saken att göra. Billigare att tala med vänninor, brottsofferjouren etc.
Citera
2016-08-26, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Tack för info!
Men jag tror nog ändå inte att många här verkligen trott att afghanska ensamkommande skulle ha lidit av att ha sex - även om de brukar föredra yngre och fräschare svenskor. Däremot kan ju JM ändå ha använt påtryckningar, vilket "barnen" sedan fått tips om att påtala för att lättare få asyl genom att framstå som offer. Men det är som är intressant för denna tråd är att JM så instinktivt ljög i media, flera gånger och att glina drabbades av misshandel. (För att inte tala om JM:s roll som "socionom"...)

Jag håller med dig. Det är asylskäl som saknas, och då finns en ventil i lagen som ger asyl av humanitära skäl. Att vara brottsoffer är listigt då de som sysslar med asylrätt nu för tiden, är antingen dumma eller giriga.

De flesta inser att pojkarna har inte lidit av sexet och därför blev det inget med den saken. Det var för mycket dokumentation och planerande i lidandet för att de skulle framstå som brottsoffer.

De skador pojkarna fick när de blev misshandlade är skador och ett lidande på objektiva grunder. De fick för mycket stryk, när någon bankade skiten ur dem. Det tyder på att gärningsmännen är landsmän.

Sex, misshandel och asylskäl är ingen bra mix. Pojkarna, eller dessa baaarn har också ett ansvar för vem de är, vad de håller på med och varför de kommer till Sverige.
Citera
2016-08-26, 10:00
Medlem
lasternassummas avatar
Sexbrott och sexlagstiftning och mordet på Göran
Vilken betydelse anklagelserna mot JM om att ha tvingat sig till sex från
flyktingpojkar har i den här historien och om och hur sexanklagelserna kan
ha med händelseförloppet som ledde fram till mordet av Göran vet vi inte ännu.
Med tanke på att åklagaren Anna Asklöf lade ner förundersökningen, enligt
Aftonbladet, med motiveringen att pojkarna "åtminstone är över 15 år", kan
det finnas anledning att värdera detta mot lagstiftningen. Pojkarna har
enligt tidningar uppgett att JM tvingade till sig sex genom hot om bl.a. utvisning.
Pojkarna har inte varit länge i Sverige och har i intervjuer inte talat svenska.
Det är rimligt att anta att deras kännedom om svensk lagstiftning är begränsad.
Om skälet till att dom kommit till Sverige är att dom flytt från våld så
tycker jag att det ska beaktas när man värderar deras situation.

Allvarlig rädsla eller utsatt situation
Man får inte (BrB 6 kap 1 §) ha sex med någon genom att utnyttja
allvarlig rädsla eller att någon befinner sig i en särskilt utsatt situation.

Sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning
Så här säger lagen (BrB 6 kap 3 §):
"Den som förmår en person att företa eller tåla en sexuell handling genom
att allvarligt missbruka att personen befinner sig i beroendeställning till
gärningsmannen döms för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning
till fängelse i högst två år."

Sex med minderårig under 15 eller under 18
Sex med barn under 15 år räknas som våldtäkt (BrB 6 kap 4 §).
Detsamma gäller vid åldersintervallet 15-18 under vissa förutsättningar.
Om ett barn som fyllt femton men inte arton år och som är avkomling till
gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande
till gärningsmannen, eller för vars vård eller tillsyn gärningsmannen ska svara
på grund av en myndighets beslut.

Sexuell tillfredsställelse för den som tvingats till sex
En person som tvingas till sex kan mycket väl stimuleras sexuellt och t.ex.
få orgasm under våldtäkten. Detta påverkar inte på något sätt värderingen
av brottet.

Är lagen könsneutral?
Lagen om sexualbrott (BrB 6 kap.) är könsneutral. Det finns inget i lagen
om sexualbrott (BrB 6 kap) som ger kvinnor rätt att begå brott som
män ska dömas för, enligt lagen.

Hot mot och misshandel av de som JM hade sex med
Misshandeln visar, om den hade samband med sexet eller avslöjandet
om sexet, att någon var beredd att ta till grovt våld mot pojkarna.
Misshandeln ökar i så fall, IMO, trovärdigheten hos pojkarnas berättelse
om att dom var utsatta för hot.

Borde JM dömas för att haft sex med pojkarna?
En rad faktorer bidrog IMO till att förundersökningen mot JM om sexet
lades ner. Pojkarna fick inget målsägarbiträde. Pojkarna fick inte ens ha
med någon dom hade förtroende för vid förhören, t.ex. god man. Språket
var en svårighet. Förundersökningen var summarisk och ofullständig.
Med målsägarbiträde, med bra tolkar och om pojkarnas säkerhet hade
garanterats så är jag övertygad om att HD dömt JM till fängelse för att
ha haft sex med pojkarna. Vi kommer troligen aldrig att få veta, eftersom
en förundersökning värd namnet aldrig genomfördes, IMO.

Hade Göran varit vid liv nu om...
Hade pojkarna misshandlats om JM åtalats för att ha sex med pojkarna?
Troligen inte.
Hade Göran varit vid liv nu om JM åtalats för att ha sex med pojkarna?
Kanske...

Citera
2016-08-26, 10:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Anki har inte kunnat peka ut någon specifik gärningsman, typ längd, hudfärg, ung eller gammal, kvinna eller man, eller ens sin egen dotter. Men hon trooooor…..

Det betyder att första ledtråd för polisen saknas. Det finns ingen vittnesuppgift på gärningsman från den andra peronen som var på plats när illdådet skedde. Det betyder i sin tur att om man inte hittar spår från gärningsman på mordoffret eller spår på den kniv Göran mördades med, så är det kört. Spår från gärningsman på andra ställen i huset kan ge teknisk bevisning, om det är från en person som aldrig tidigare vistats i huset.

Vad Anki har sagt i de förhör som hållits med henne om vad som hände
under mordkvällen/mordnatten är hittills väl skyddat av förundersöknings-
sekretessen och vi får hoppas att det förblir så.

Kan du på något sätt indikera vad du har för källa när du skriver att du vet
att Anki inte kunnat säga något om hudfärg, kön, ålder eller för all del antal,
när det gäller gärningsman/gärningsmän?

Citera
2016-08-26, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vad Anki har sagt i de förhör som hållits med henne om vad som hände
under mordkvällen/mordnatten är hittills väl skyddat av förundersöknings-
sekretessen och vi får hoppas att det förblir så.

Jag har ingen källa, men jag vet att om Anki hade kunnat peka ut någon så hade åklagaren haft det han behöver för att få till en häktning.

Om Anki plötsligt skulle komma ihåg att hon såg något, så undrar jag hur trovärdigt är det?
Citera
2016-08-26, 10:34
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Citat:
Jag har ingen källa, men jag vet att om Anki hade kunnat peka ut någon så hade åklagaren haft det han behöver för att få till en häktning.

Om Anki plötsligt skulle komma ihåg att hon såg något, så undrar jag hur trovärdigt är det?

Jag håller med dig att det är troligt att Anki inte pekat ut någon,
men det var ju inte det som var frågan.

Frågan var ju hur du vet att Anki inte kunnat säga något om hudfärg,
kön eller ålder, som du skrev. Frågan om antal gärningsmän infogade
jag själv...

Att jag vill betona detta är därför att just dessa uppgifter mycket väl
kan komma att visa sig ha stor betydelse, senare i utredningen.

Citera
2016-08-26, 10:51
Medlem
habets avatar
Citat:
Jag ska bemöta dig, för det var mycket på en gång som visar hur saker kan uppfattas fel!

Det Anki säger har stor betydelse, men inte så som du tolkar det. Anki var först misstänkt, men hon släpptes då hennes skildring av vad som skett var trovärdig.

Att Anki inte har förtroende för en advokat som hjälpte hernne med det saken handlar om, säger mer om Anki än om advokaten Carlstedt. Det vi nu vet är att Anki gillar att skitsnacka och väljer en pladdermaja för att företräda henne, när hon i stället borde ha vänt sig till en psykolog om det är stöd hon behöver.

En advokat ska vara tillgänglig, men för vad? Carlstedt fanns där ju i skarpt läge så att Anki slapp skaka galler. Var inte det bra jobbat? Kan du tänka dig att Carlstedt har andra klienter också, som måste ha hjälp då de också riskerar att bli frihetsberövade? Vet du att advokater också går hem från jobbet, och vill äta middag och koppla av?

I övrigt så anser jag som skattebetalare att det är fel att missbruka en advokat till att prata av sig, då det handlar om tusenlappar i timmen att tala om sådant som inte har med saken att göra. Billigare att tala med vänninor, brottsofferjouren etc.

Vad är det som får dig att tro att Anki ö.h.t. tror någonting?
Du verkar dessutom ironisera över något som du vad jag kan förstå endast själv trooor något om!
Jag förstår mig faktiskt inte på dig i just det här fallet. Du upprörs över "förföljelsen" av JM men själv verkar du, åtminstone vad jag kan se, helt utan grund kunna kasta ur dig spekulationer mot denna Anki.
Citera
2016-08-26, 11:05
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Vad är det för skitsnack?
Är du av uppfattningen att killar aldrig kan må dåligt av sex som de egentligen inte vill ha?
Finns en skev uppfattning om att tonårskillar vill sätta på allt och alla,men givetvis så kan de må skitdåligt på att de får stånd och kan utföra en akt,är inte detsamma som att de vill.

Möjligt att det är din våta dröm att bli påsatt/våldtagen av någon,hm,hm,,,,
Nja att bli påsatt av någon kan ju inte vara ett övergrepp om hon/han är snygg?
Då ville man nog det innerst inne?

Allt runt JM är intressant,även övergreppen hon begått.
Jag är av uppfattningen att ensamkommande afghaner inte representerar alla "killar", generellt är de ett speciellt klientel.
Citera
2016-08-26, 11:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polis123
Samma dag som polisen efterlyste uppgifter om bilen (23/8), så har man kollat upp om någon sökt vård för knivskador kring datumet för mordet.

Min gissning är att man säkrat blod. Antingen från sommarstugan eller bilen. Blod som inte kommer från offren.

Hoppas att du har rätt om att det finns blodspår säkrat.
Hoppas, i så fall, att personen som blodet kommer från
kan hittas, så att vi inte får en situation lik den i t.ex.
Linköpingsmordet 2004, där det finns DNA men ändå
ingen identifierad.
Tekniken går ju IOFS framåt och nu kan man ju (nästan)
få fram ett signalement från ett DNA-fynd:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ny-dna-teknik-ska-losa-dubbelmord

Citera
2016-08-26, 11:18
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:

Vi ska inte bortse från det att efter det första förhöret med AM blev hon omedelbart avförd som misstänkt och focus flyttades från henne mot Johanna. Jag tolkar detta som att AM kunde lämna ett så trovärdigt och substansfyllt vittnesmål att åklagaren aldrig tvekade. Åklagaren ansåg förmodligen att enbart detta vittnesmål inte skulle räcka till en häktning utan han skulle behöva ytterligare bevisning som skulle styrka detta. I avvaktan på att denna bevisning skulle bli klar så valde Fahlander att försätta Johanna på fri fot.

Om AM plötsligt skulle komma ihåg något så skulle det ha väldigt stor trovärdighet. Det är inte helt ovanligt att man efter en traumatisk händelse förtrycker vissa minnesbilder för att de efterhand kommer fram. Däremot, åter igen, räcker inte enbart detta för åtal utan måste backas upp med ytterligare bevisning.
Citera
2016-08-26, 11:35
Medlem
Citat:

Om man försöker leva sig in i situationen för Ankis del. En chock går inte över hur fort som helst. Hennes man är mördad, hon misstänks själv som mördare trots att halva näsan är bortskuren, svårt att prata pga sticksår i munnen. Hon borde fått tanken.
-"Vem kan jag lita på".
Att prata med polisen som anklagar henne och som kan ha varit otrevlig och burdus i det mötet från början kan inte ha varit lätt.
Var då Tomas advokat ? Fick han vara med på polisförhören till henne från början och blev han sedan målsägarbiträde när hon blev frikänd?

Det är nog psykologiskt svårt att i en handvändning byta från misstänkt till brottsoffer. Själv tror jag i ett sådant läge att det är viktigt att se till att person kemin stämmer, inte bara magkänslan utan också ens egen bedömning om målsägarbiträdets kompetens. Då är det viktigt att välja en person som man till 100% litar på i alla aspekter. Så att när något i utredningsaspekten sägs ha ett målsägarbiträde som kan hjälpa till att förtydliga genom att ställa de rätta frågorna och försvara klientens integritet. Inte minst känna ett mänskligt stöd i en kaotisk, tragisk och farligt utsatt situation som nu Anki befinner sig i. Då först kanske hon kan slappana av och känna sig så pass trygg att hon börrjar våga prata.
Citera
2016-08-26, 14:18
Medlem
Jag har talat lite med bekantskapskretsen kring Johanna mestadels tidigare bekantskaper.
Som jag skrivit tidigare i tråden så vet jag att hon har planerat mord innan dessa dåd.
Nu visar det sig att hon har gjort det flera gånger och tidigare än jag trodde.
Nu berättar människorna om saker dom inte velat säga tidigare av naturliga skäl.
Märklig människa den där Johanna.
Det är väll ändå straffbart att planera och be någon att mörda även om man får ett nej eller har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in