2016-08-24, 22:00
Bannlyst
Vad gör allmän läkaren och obducenten idag? Undrar om dom är bekanta med Kapten Klänning?
Citera
2016-08-24, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det lär ta ett tag innan vi får se de dokumentärerna, de blir offentliga på RA år 2020, bara vänta tills dess...

Har man forskarkonto på KB:s audiovisuella avdelning kan man se dem där (det har jag gjort) men de lämnas inte ut utan kan bara ses på plats. Det som redovisas där är ungefär det som LB redovisar i sin bok, fast mindre.
Citera
2016-08-24, 23:50
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det lär ta ett tag innan vi får se de dokumentärerna, de blir offentliga på RA år 2020, bara vänta tills dess...

Det är bara 4 år dit så vi behöver inte vänta så länge, dom här programmen är värdefulla på flera sätt men kanske mest för att det här är nog enda gången riktigt djupgrävande journalistik tagit sig an da Costa fallet. Såg själv bara två av programmen varav ett som sändes strax före jul 2001 om jag minns rätt, Vittnet som försvann och det var förbannat intressant och tankeväckande.

Sen sändes väl en uppföljare i form av Anne-Catherine och rättvisan nån gång under våren 2002. Man förstår att det finns krafter som inte vill att dessa program återigen kan beskådas av den breda massan men alla vi andra som är intresserad av duktigt journalistarbete väntar tålmodigt.

Dock, jag känner en person som säger sig ha alla Uppdrag granskning och Kalla fakta avsnitt sen starten på VHS-band, det gäller bara att hitta dessa bland tusentals andra band i väldigt många flyttlådor. Återkommer om detta.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-08-24 kl. 23:57.
Citera
2016-08-24, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krolock
Hade turen att hitta boken i pocket i en 10-kronorshög för ett tag sen. Man får hålla ögonen öppna där.

Både döden är en man och Sanningen är en sällsynt gäst verkar ha utgått ur bokkedjornas sortiment. Da Costa-fallet är ju inte någon kommersiell superhit precis, 32 år efter C:s död. Men sajten antikvariat.net brukar vara pålitlig (massor av nordiska antikvariat säljer online tillsammans på denna sajt), och biblioteken har förstås dessa böcker, trots att några fanatiker såg till att flera ex av Döden är en man försvann när boken skulle bibliotekslanseras. Man stal helt enkelt böckerna, och man ville sabotera för Lars B. Den vilseledda Hanna Olsson-falangen upphör aldrig att förvåna Hanna Olssons bok finns f.ö. som e-bok, liksom den nya boken Styckmordet/epilogen.
Citera
2016-08-25, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Någon som är gapig tänker jag främst är alkoholmissbrukare.

Ja, visst, det var alkoholen som gjorde R. högljudd. Enligt polisens noteringar var han ökänd för detta. Och råalkisar blir ju gapiga ibland. Hans beteende är knappast unikt, och vi skulle inte ha intresserat oss för honom utan övriga, kompletterande uppgifter (längd, datum, hår, ögonfärg, klockslag, geografisk placering).

Och äntligen har ett missförstånd kunnat redas ut. I flera år trodde man att C träffade Saba och hennes fästman CB (den 8/6 1984), som utmålades som styckmördare, helt i onödan. Men det var inte CB. Det signalement som lämnades stämmer inte alls på CB, som var kort och mörkhårig.

Enligt ett vittne (Tor Åberg) var Sabas och C:s manlige vän "jättestor", och inte mörkhårig, utan "mer blond", och detta var antagligen Robert, som lämnade häktet på Kungsholmen den 7/6, och han var ny för vittnet, som kände igen Saba, men inte den store killen, enligt egen utsago.

Jättestora missbrukare vimlar det inte av, och senare samma dag dyker R:s signalement upp igen, i Högalidsparken ... det har skrivits en hel om detta i tråden ...
Citera
2016-08-25, 00:44
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, visst, det var alkoholen som gjorde R. högljudd. Enligt polisens noteringar var han ökänd för detta. Och råalkisar blir ju gapiga ibland. Hans beteende är knappast unikt, och vi skulle inte ha intresserat oss för honom utan övriga, kompletterande uppgifter (längd, datum, hår, ögonfärg, klockslag, geografisk placering).

Och äntligen har ett missförstånd kunnat redas ut. I flera år trodde man att C träffade Saba och hennes fästman CB (den 8/6 1984), som utmålades som styckmördare, helt i onödan. Men det var inte CB. Det signalement som lämnades stämmer inte alls på CB, som var kort och mörkhårig.

Enligt ett vittne (Tor Åberg) var Sabas och C:s manlige vän "jättestor", och inte mörkhårig, utan "mer blond", och detta var antagligen Robert, som lämnade häktet på Kungsholmen den 7/6, och han var ny för vittnet, som kände igen Saba, men inte den store killen, enligt egen utsago.

Jättestora missbrukare vimlar det inte av, och senare samma dag dyker R:s signalement upp igen, i Högalidsparken ... det har skrivits en hel om detta i tråden ...

Du snackar i nattmössan, fakta är att det fanns ett antal mycket storvuxna missbrukare som var i 20-30 års åldern och hemmahörande i Stockholm 1984 och bara en av alla dessa som jag har kännedom om var en mkt lång kraftigt byggd person som kallade sig för tungan på Heta linjen av alla ställen, han var en extremt obehaglig missbrukare av allehanda ting och han rörde sig i bla city och brukade dessutom ragga tjejer på Heta linjen med varierande resultat, han kunde utan förvarning börja sparka folk (även kvinnor) och bli mycket hotfull mot sin omgivning då rena mordhot skulle verkställas (med kniv) och jag betvivlar inte att han var kapabel till detta för han var som sagt mycket stor och en svårt störd person. Varför han kallades för tungan kan du kanske lista ut men det hade säkert nåt med hans missbruk att göra. Dessutom så var han mörkblond så vitt jag kommer ihåg då jag bara sett honom kvälls och nattetid.

Nu till sak: Inte för att jag tror ett skit på snacket om inblandning från personer som exempelvis Robert men finns det några uppgifter om att han ringde "Heta linjen" eller kallade sig för tungan?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-08-25 kl. 01:07.
Citera
2016-08-25, 08:22
Medlem
Skrivfel: jag menade förstås Per L:s bok och inte Lars B:s, i mitt förra inlägg.

Vad gäller Roberts storlek (han var verkligen jättestor) finns inget att tillägga, och allt fantasifullt svammel överlämnar jag med varm hand åt trådens rättshaverist 😊

Självklart fanns det inte många missbrukare som är 2 m långa. 2 m är en väldigt ovanlig längd i vilka kretsar som helst.
Citera
2016-08-25, 08:26
Medlem
Fråga till Lawn: hur lång var mannen som du fascineras av? Har du en tidslinje, personnummer, substans? Precisera. Och ange gärna källa. Jobbade han? Varför skulle han vara nära offret? På vilket sätt sitter han ihop med hennes kretsar? Finns han eller hans signalement i utredningen?
Citera
2016-08-25, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Både döden är en man och Sanningen är en sällsynt gäst verkar ha utgått ur bokkedjornas sortiment. Da Costa-fallet är ju inte någon kommersiell superhit precis, 32 år efter C:s död. Men sajten antikvariat.net brukar vara pålitlig (massor av nordiska antikvariat säljer online tillsammans på denna sajt), och biblioteken har förstås dessa böcker, trots att några fanatiker såg till att flera ex av Döden är en man försvann när boken skulle bibliotekslanseras. Man stal helt enkelt böckerna, och man ville sabotera för Lars B. Den vilseledda Hanna Olsson-falangen upphör aldrig att förvåna Hanna Olssons bok finns f.ö. som e-bok, liksom den nya boken Styckmordet/epilogen.

"Döden är en man" finns att köpa på t ex Bokus. Den är numera i två delar, så det är en uppdaterad version, även om det är ett bra tag sedan uppdateringen gjordes.

http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=d%F6den+ %E4r+en+man+d
Citera
2016-08-25, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
[...]fakta är att det fanns ett antal mycket storvuxna missbrukare som var i 20-30 års åldern och hemmahörande i Stockholm 1984 och bara en av alla dessa som jag har kännedom om [...]

Vilka var det?
Se även mitt förra inlägg, som innehöll många frågor till dig, som kompletterar mkt gamla (över 2 år gamla) frågor som du duckat helt för.
Och den där telefongalningen har du nog fantiserat ihop, som mkt annat, så det är självklart att du ombeds precisera. Han har självklart ingen tidslinje, inga rullor hos polisen, ingen som helst kontakt med utredningen och dess förgreningar osv.
Och att någon är störd, storväxt och knivbeväpnad är ju ointressant, om personen ifråga inte kan knytas till utredningen, pga personkopplingar, geografi, datum osv.
Ska vi börja dra in löst sittande snubbar så blir du tvungen att damma av Gonerka igen, som alltid kommer att vara 1000 ggr mer intressant än någon lösryckt stolle som du försöker pressa in i handlingen med hjälp av ett skohorn
Citera
2016-08-25, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlnt
"Döden är en man" finns att köpa på t ex Bokus. Den är numera i två delar, så det är en uppdaterad version, även om det är ett bra tag sedan uppdateringen gjordes.

http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=d%F6den+ %E4r+en+man+d

Det fanns ju en tidigare upplaga också (med gul pärm), som jag hittade inbunden, begagnad. Där finns ett innehållsrikt kapitel om Gonerka - struket i upplaga 2 - som jag verkligen uppskattade. Och den som verkligen vill veta allt ska såklart läsa båda upplagorna En äkta faktaklassiker är detta onekligen ...
Citera
2016-08-26, 02:39
Medlem
OM du får (fick) den högst verklige Roberts rätta namn? Då kunde du ju förstås ringa till honom och klara ut en del intrikata frågetecken.
Ty i motsats till "din gapfigur" så är ju den av eremona2.0 påfunna bjässen "Robert" fortfarande högst levande?
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nä du, den här telefongalningen och galningen på riktigt har inte jag fantiserat ihop för han existerade faktiskt på riktigt precis som andra mkt storvuxna farliga missbrukare i början och mitten av 80-talet, själva anledningen till att jag tog upp denna farliga storvuxna galning var att du påstod tidigare i ett inlägg att jättestora missbrukare vimlar det inte av och du försökte samtidigt försöka föra in Robert i handlingen i Högalidsparken dit CdC sökt sig den 8/6 -84. Det kan lika gärna ha varit den här kompletta idioten till missbrukare som kallade sig för tungan på Heta linjen för signalementet stämmer in rätt bra och han var extremt högljudd när han var på fyllan, nu råkar jag veta hans förnamn och du kan faktiskt hjälpa till lite här och skicka mig Roberts riktiga förnamn med asterisker i ett PM så ska jag berätta lite mer om vad jag har kännedom om killen som kallade sig för "tungan"

Jag försöker inte heller dra in löst sittande snubbar som vissa andra här i tråden och vill bara inflika att det finns en sak som är rätt genomgående i dina inlägg och det är att du lutar dig alldeles för mycket åt utredningen och de personer som figurerar där när det egentligen kanske handlar om de personer som har lyckats hålla sig helt utanför polisutredningen, hänger du med? Skicka mig Roberts namn nu är du bussig så får vi se om vi snackar om en och samma person. Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in