2016-08-25, 16:00
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Du gör som du brukar. Selektivt körsbärsplockande för att passa din egenkomponerade fantasipaj.

Sannolikheten, rimligheten och troligheten gäller självfallet allt. Alla ingredienser i pajen.

Vi har varit inne på det tidigare. Läsförståelsen och oförmågan att omsätta det du läser till en vettig tanke som har bäring i det verkliga livet, inte endast i skriven form på ett internetforum.

Jag har förtydligat mer än en gång att osannolikt inte är synonymt med omöjligt.

Det är svårt att argumentera med en tegelsten, därav brukar jag inte gå i pollemik med dig. Du förstår ju inte vad som skrivs och hur man omsätter det till något vettigt.

Jag kan delvis hålla med dig här. Det skulle i så fall betyda att det är mest sannolikt med en alternativ GM. Inget i NBs historia tyder på att han fantiserat om detta eller försökt sig på något som ens i närheten tidigare. Skulle tom kunna vara samma man Adriana träffade men att det är NB verkar inte sannolikt i det fallet. Det verkar helt enkelt väldigt osannolikt att det var NB som Adriana träffade, trots det osannolika faktumet att NB faktisk befann sig i närheten.

Och ändå så sitter du i spaltmeter efter spaltmeter och ojar och förfasar dig över hur våldsam och impulsiv NB är (enlig din gullepojk AB och även din favorit IB). Motsägelsefull och dumt men föga förvånande när det uppenbart är väldigt svårt att lägga ihop ett och ett och få två.

Att du inte ens själv hör hur stört detta låter säger ju det mesta. Tror du verkligen på det? Att en kall mördare skulle planera att knyckla in sitt offer i ett skåp i en bod som ligger 100 meter fån sin egen arbetsplats?

Är det NB som planerat detta så var det ju uppenbart från dag ett att han skulle åka fast. Sämre planerat mord får man nog leta efter. Hans IQ måste vara bland de lägre. Kanske därför du och utvalda skribenter tror att ni förstår och vet hur han tänkt och agerat?

Oftast så tänker jag att du tillhör alla tre kategorierna.

Jag har som du förmodligen har koll på sagt att jag varken kan döma eller fria NB med den info som finns tillgänglig. Är det han som är GM så finns det inget i hans historia eller personlighet av det som framgått att motivet skulle vara sexuellt i så fall.

Har ditt andra liv tagit slut eller varför sitter du här och bloggar?
Du har fortfarande inte fattat att allt gick över styr för NB på grund av att
han aldrig fick tillfälle att städa efter sig eller hur?
Hade NB fått göra som han hade tänkt så kanske man fortfarande inte hade hittat offret.
Det har inget med IQ att göra att man inte kan förutse allt som kommer att ske.
Ingen mördare har kunnat förutse precis allt vad som kommer att hända efter mordet.
De som klarar sig utan att åka fast har troligen gjort det på grund av tur mer än skicklighet och IQ.
Och apropå IQ, du behöver högst sannolikt variera dig mer när du skriver...
2016-08-25, 17:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Du har fortfarande inte fattat att allt gick över styr för NB på grund av att
han aldrig fick tillfälle att städa efter sig eller hur?
Hade NB fått göra som han hade tänkt så kanske man fortfarande inte hade hittat offret.
Det har inget med IQ att göra att man inte kan förutse allt som kommer att ske.
Ingen mördare har kunnat förutse precis allt vad som kommer att hända efter mordet.
De som klarar sig utan att åka fast har troligen gjort det på grund av tur mer än skicklighet och IQ.
Och apropå IQ, du behöver högst sannolikt variera dig mer när du skriver...
Det är en värdelös pseudodiskussion i sig. Han har uppenbart försökt gömma henne, klantat sig och tack och lov åkt fast så han inte fortsätter sin mördarkarriär.
Det är ett så stort risktagande i mordets inledning - så vad är en tillfällig dumpning för denna galning?

Det finns betydligt mer korkade platser att välja än han gjort. Den välplanerade Rader beskrev att det var mer stressande än han trott och svettades så handskarna var som ballonger. Därav att han fann mer förnöje i fantasierna - de var nämligen alltid perfekta.
Han mördar sin granne och tar med sig den döda kvinnan till en av sina arbetsplatser (ledare i lutheranska församlingen). Enligt utredningen verkade han stolt över det hela, att det var riktigt stort:
Citat:
Rader seemed particularly proud of the killing because Hedge lived just a few houses from him.
He had dubbed his plan "Project Cookie."
"He stated to me that if he could really pull it off, right by his house, it would really be a biggie," Lee said.
http://edition.cnn.com/2005/LAW/08/18/btk.killings.wed/
Senast redigerad av develi 2016-08-25 kl. 17:08.
2016-08-25, 17:18
Medlem
Grandiosos avatar
Det är ju intressant att notera att man tillsammans med någon annan blir beskylld för
"världsfrånvändhet" när man anser att mordet på LH gått till på exakt samma vis som
åklagaren hävdar i sin gärningsbeskrivning. En gärningsbeskrivning som domstolarna
inte hade något att invända gentemot. Lika lite som de motsatte sig att Nerijus Bilevicius
var identisk med den person som bragt Lisa Holm om livet.

Vilka är egentligen "världsfrånvända" här kan man fråga sig?
De som bildar sina uppfattningar utifrån befintliga bevis och all tillgänglig fakta eller de
som närmast inte låtsas om vad som finns i den vägen, förminskar betydelsen alternativt
hanterar det hela som resultatet av en raffinerad komplott gentemot den dömde?

Hittas en flicka mördad, inpressad i ett skåp, närmast naken, igentejpad över hela huvudet,
med snara runt halsen och där snöre skjuter upp innanför all silvertejpen och indikerar
att en hängning utspelat sig och där man snart kan lokalisera själva platsen för detta,
så anses det tydligen vara väldigt "världsfrånvänt" och stolligt att utifrån allt ovan
beskrivet hamna i slutsatsen att Lisa Holm fallit offer för en sexualsadistisk mördare.
Det kan inte vara möjligt, anser somliga, för vederbörande, NB, har ju inte visat tendenser
tidigare i den riktningen. Han måste ha visat nåt påtagligt innan annars kan han inte vara
skyldig till ett rått mord med sexualsadistiskt tema.

Då säger jag följande: Jag skiter fullständigt i vad han har visat och inte visat tidigare,
om han har det mest fläckfria förflutna; mordet på Lisa talar för sig själv. Det är utfört
som påstått. Då är man kvar i verkligheten när man ansluter sig till denna uppfattning.
Och det är man också när man hävdar att den som lämnat alla dessa spår efter sig som
NB gjorde måste vara den person som bär skulden till dödandet.
Då är man realist och resonerar logiskt och har vett att värdera bevis efter förtjänst.

När man börjar tala om att man har arrangerat mordet för att det ska se ut på det här viset
och en helt annan sanning om vad som hände strävas efter att hemlighållas - då blir det
berättigat att åberopa "världsfrånvändhet". Det är tappad verklighetsförankring och
signalerande om att man nog sett alldeles för mycket dåliga deckare på tv.

Man förstår att vissa inte accepterar att mord kan ske med sexuellt motiv om penetrering
uteblivit. Då måste det handla om något annat. Då har mordet skett av annan orsak.
Sexualsadism vidare existerar nog knappast i verkligheten, det är säkert bara ett påhitt av
fantasifulla kriminologer och psykiatriker.

Det kommer ett mediokert hårdrocksband och gör en musikvideo som skildrar ett flickmord
- Den är ganska fiktiv. Den återspeglar inte exakt vad som hände henne. Ser man bara
videon vet man inte vem det handlar om, det kan ju egentligen handla om vem som helst,
säger Cedermalm. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23366035.ab
och vips så har en och annan här blivit helt begeistrad; de medelålders hårdrockarna
har minsann förmått prestera ett troligare scenario runt mördandet än vad någon
landsortsfjant till åklagarnisse lyckats med. Jo, visst, tyck det för all del.
2016-08-25, 17:51
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Du är alltså ett orakel på att utläsa och utvärdera bevisning och det du utläsre är alltid samma sak med vad som verkligen hänt? Vad är skillnaden?

Du missar visst vad det är jag hävdar. Visst kan mördare flyga under radarn väldigt länge men när de väl grips så kan man likt en matryoshka hitta lager på lager av udda beteende som borde ha uppmärksammats tidigre men som slupit genom maskorna. Dessa tidigare "indiskretioner" brukar då stödja bevisningen mot den gripna och bekräfta att man gripit rätt man.

Kan du utveckla hur tänker du här. Är idealbilden till en helhetsbild hämtad från en TV-deckare?

Okej. Vi får väl alla tro vad vi vill.

Nej, är inget orakel. Jag drar samma slutsats alla rättsinstanser i landet har gjort. Är det då inte sannolikt att det är så det har gått till om hela rättsväsendet kommer till den slutsatsen, eller anser du det vara mer sannolikt med en alternativ GM utifrån vilka som sett på fallet ur rättslig synpunkt?

Vad är då sannolikt? Om det dräller av blod och DNA från en specifik person på ett offer och en brottsplats, är det då mest sannolikt att det är den personen som har avsatt det där eller är sannolikheten större att någon annan planterat det?

Minskar sannolikheten för plantering om det inte finns någon annans blod eller DNA där?

Här finns det DNA från en tredje person, om man inser personernas inbördes förhållande och hur deras DNA har påträffats, är det mest sannolikt att NB planterat IBs DNA, eller har IB planterat NBs men inget av sitt eget på brottsplatsen, bara på offret?

Eller ökar sannolikheten att en fjärde person har varit och härjat på brottsplatsen och lämnat massa DNA från 2 andra men inget av sig själv?

Så är det i många fall, men inget utmärkande för varje kriminell.

Nej, men vänd på det. Beteendet är såpass känt att deckarförfattare använder förfarandet i böcker och filmer.

Truckfighters syfte med videon var enligt dem själva att belysa ett problem. Då har man använt sig av ett mer "normalt" tillvägagångssätt. Ska snarare ses på detta sätt än att bandet Truckfighters genom sin video förespråkar att NB är oskyldig.
Senast redigerad av PeoFallmo 2016-08-25 kl. 18:03.
2016-08-25, 17:53
Medlem
Normal intelligens har de flesta som begår den här typen av brott. Inte lägre än normalt och inte heller högre än normalt.
2016-08-25, 18:05
Medlem
Överföring utan egna avtryck är säkert möjligt.
2016-08-25, 18:32
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Överföring utan egna avtryck är säkert möjligt.

Men, hur stor är sannolikheten i detta fallet?

Sannolikt är sannolikheten för det osannolik!
2016-08-25, 18:47
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är väl vedervärdigt sadistiskt att hänga en ung tjej och tejpa henne med metervis av silvertejp över andningsorgan?
Jag pratar inte diagnostiserande för parafilier och runkande i minst 6 månader.
Jag pratar om hur han har utfört mordet som medfört ett extremt lidande.
Du hade något inlägg häromdagen som satte fokus på de mest hemska, ondskefulla morden och
förövarna med någon amerikansk studie som ingick.
Och det är väl ingen tvekan om att ett mord som det på LH med allt gräsligt lidande som
hon måste ha utsatts för tillhör de allra värsta man kan tänka sig, att denna gärningsman
vid sitt illdåd uppvisar en grymhet bortom all beskrivning. Man kan inte gärna bli så
mycket mera ondskefull än vad han varit, Nerijus, då han valde att överfalla en ung flicka
efter arbetsdagens slut, utsätta henne för allt det som följde med tejpande, blottläggande
och hängning och avsluta det med att ta hennes liv ifrån henne.
Omätlig skräck, dödsångest, panik, det rena fysiska lidandet vid en kvävningsakt. Allt detta ville
Nerijus åstadkomma för han fick njutning av det. Han mådde bra av att en medmänniska led.
Ju mer desto bättre. Där talar vi ondska på riktigt hög nivå. Där allt av mänsklighet gjorts av med.
Där man bara är ett odjur med sina råa drifter och är utan all nåd. Det är Nerijus Bilevicius.
Han hör tveklöst hemma bland de allra värsta.

Det märkliga är att just de grymmaste mördarna verkar dra till sig mest supporters på detta
form. Det har varit tyskan Christine Schurrer, Kristoffer Johansson i Boden och här nu
Nerijus den förskräcklige. Alla tre dömda på mycket övertygande bevisning. Klart skyldiga allihop.
Hur kan det komma sig egentligen?
2016-08-25, 18:57
Medlem
Överföring är mest troligt.
2016-08-25, 20:32
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej, är inget orakel. Jag drar samma slutsats alla rättsinstanser i landet har gjort. Är det då inte sannolikt att det är så det har gått till om hela rättsväsendet kommer till den slutsatsen, eller anser du det vara mer sannolikt med en alternativ GM utifrån vilka som sett på fallet ur rättslig synpunkt?

Vad är då sannolikt? Om det dräller av blod och DNA från en specifik person på ett offer och en brottsplats, är det då mest sannolikt att det är den personen som har avsatt det där eller är sannolikheten större att någon annan planterat det?

Minskar sannolikheten för plantering om det inte finns någon annans blod eller DNA där?

Här finns det DNA från en tredje person, om man inser personernas inbördes förhållande och hur deras DNA har påträffats, är det mest sannolikt att NB planterat IBs DNA, eller har IB planterat NBs men inget av sitt eget på brottsplatsen, bara på offret?

Eller ökar sannolikheten att en fjärde person har varit och härjat på brottsplatsen och lämnat massa DNA från 2 andra men inget av sig själv?

Du gav inga uttryck för sannolikheter eller möjligheter i det initiala uttalandet jag adresserade. Jag ser nu att du tagit ett steg tillbaka och talar sannolikheter och inte sanning. Du finner det mest sannolikt att NB är GM och att han genomfört mordet på det sätt ÅK föreslog. Det är något helt annat än att du vet att det är sant, vilket var min poäng med min kommentar.

Citat:
Så är det i många fall, men inget utmärkande för varje kriminell.

Är det min kommentar om att mördare av detta slag, dvs de som begår sexualsadistiska brott och blir påkommna /gripna i relativt hög ålder, alltid har "bagage" med sig där man kan hitta spår av deras avvikande läggning i deras historia du svarar på? I så fall så vore det intressant om du kan hänvisa till ett enda fall i världshistorien där man kunnat konstatera att inga sådana finns.

Citat:
Nej, men vänd på det. Beteendet är såpass känt att deckarförfattare använder förfarandet i böcker och filmer.

Vilket beteende syftar du på specifikt? Du har visst tappat bort mig i deckarsnåret för ett ögonblick.

Citat:
Truckfighters syfte med videon var enligt dem själva att belysa ett problem. Då har man använt sig av ett mer "normalt" tillvägagångssätt. Ska snarare ses på detta sätt än att bandet Truckfighters genom sin video förespråkar att NB är oskyldig.

Ja efter den shit storm de blåste upp så måste man ju tona ner det hela. De har ju fått önskad effekt nu.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-08-25 kl. 20:47.
2016-08-25, 20:41
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Du anser alltså att Lisa har utsatts för ett horribelt lidande. Då är vi överens.

Det är självfallet mycket tragiskt i varje fall när en ung människa dör, oavsett hur denne dör. Jag kan inte riktigt förstå den relativistiska hållningen till döden. Oavsett om en ung person dör i en olycka, av sjukdom, mördas eller vilken annan anledning som helst så är det oerhört tragiskt. Speciellt för anhöriga men även för samhället.

Det låter nästan som om du vill dra in mig i nån av dina perversa diskussioner om lidande och hur mycke Lisa led eller inte. Jag sväljer inte det betet. Jag har ingen aning om hur mycket eller lite hon led. Varför spekulera i det?

Citat:
Om nu NB inte är GM i din värld så undrar jag följande kring denna osynlige, spårlösa och DNAlösa person som saknar gärningsbeskrivning:
Det är väl vedervärdigt sadistiskt att hänga en ung tjej och tejpa henne med metervis av silvertejp över andningsorgan?

Du är fast i din fantasi. Du kan inte tänka bortom den. Jag hävdar att det är mer sannolikt med ett annat scenario med NB som GM. Du vill inte ha det så för det tjänar inte dina syften. Ganska poänglöst att föra en diskussion då.

Citat:
Jag pratar inte diagnostiserande för parafilier och runkande i minst 6 månader.
Jag pratar om hur han har utfört mordet som medfört ett extremt lidande.

Det är uppenbart att det är av den anledningen du (och ett par till) är så aktiv i tråden. Du vill prata om detta ad infinitum. Lidande. Hängning. Sexualsadism. Ständigt återkommande. Det går inte att tänka på något annat verkar det som. Jag tycker inte det verkar riktigt frisk.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-08-25 kl. 20:44.
2016-08-25, 21:29
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Apropå något som anförts i tråden:
Jag tror inte ett ögonblick på att skåpet i byssjan var en tillfällig förvaringsplats. Definitivt inte om det var ett planerat mord. Jag kan sträcka mig så långt som till att mördaren kanske tänkte elda upp rishögen och boden, men kände sig hindrad av den militära närvaron under den sena söndagskvällen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in