2016-08-24, 19:29
Medlem
swimmingpools avatar
Jag har stått i bostadskö i ca 3 år och inte hört ett knyst. Kan man hitta på annat sätt? Vilka sidor rekommenderar ni?
Citera
2016-08-24, 19:56
Bannlyst
Ja du, det underlättar mycket om du berättar i vilken ort hyresrätten är tilltänkt att vara placerad i. Är det en studentstad brukar det normalt sett vara svårare att erhålla ett boende än i en mindre stad/bruksort.
Citera
2016-08-24, 21:36
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Ja du, det underlättar mycket om du berättar i vilken ort hyresrätten är tilltänkt att vara placerad i. Är det en studentstad brukar det normalt sett vara svårare att erhålla ett boende än i en mindre stad/bruksort.
Tänker mig som Hemnet, dom har ju bostäder (ej hyres) för hela landet.
Citera
2016-08-24, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Tänker mig som Hemnet, dom har ju bostäder (ej hyres) för hela landet.
Då kan du ju inte skriva "hyresbostäder" i rubriken.
Citera
2016-08-25, 17:10
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Då kan du ju inte skriva "hyresbostäder" i rubriken.
Varför?
Citera
2016-08-25, 17:31
Bannlyst
Citat:
Varför?
För att du ger motstridiga uppgifter! Sensationellt dålig tråd när du skriver "hyresbostäder" i rubriken för att sedan skriva "söker något liknande hemnet (ej hyres)".
Citera
2016-08-25, 19:19
Medlem
Spyrrans avatar
Hemnet och liknande hemsidor är ju till för bostadsrätter (alltså lägenheter som man köper), samt hus och radhus till salu. Du kommer inte att hitta några hyresrätter där. Vill du ha tips på bostadsbolag som har hyresrätter i olika städer i Sverige? Jag vet inget bostadsbolag som har hyresrätter i hela Sverige, däremot finns det bostadsbolag med hyresrätter i flera städer. Det kanske var det du tänkte på när du tänkte på Hemnet?

Är det bostadsrätt eller hyresrätt du är ute efter?

Eller letar du bostad i staden där du bor, eftersom du har stått i bostadskö utan att ha lyckats få tag på en bostad? Det borde ju finnas olika hyresvärdar där du bor, speciellt om du bor i en större ort. Om du bor i ett litet samhälle med endast en hyresvärd, så finns det andra tips. Å andra sidan vet jag inte om du söker boende aktivt, eller om du tror att hyresvärden kommer kontakta alla i bostadskön och erbjuda dem lediga lägenheter....
Citera
2016-08-25, 19:58
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Hemnet och liknande hemsidor är ju till för bostadsrätter (alltså lägenheter som man köper), samt hus och radhus till salu. Du kommer inte att hitta några hyresrätter där. Vill du ha tips på bostadsbolag som har hyresrätter i olika städer i Sverige? Jag vet inget bostadsbolag som har hyresrätter i hela Sverige, däremot finns det bostadsbolag med hyresrätter i flera städer. Det kanske var det du tänkte på när du tänkte på Hemnet?

Är det bostadsrätt eller hyresrätt du är ute efter?

Eller letar du bostad i staden där du bor, eftersom du har stått i bostadskö utan att ha lyckats få tag på en bostad? Det borde ju finnas olika hyresvärdar där du bor, speciellt om du bor i en större ort. Om du bor i ett litet samhälle med endast en hyresvärd, så finns det andra tips. Å andra sidan vet jag inte om du söker boende aktivt, eller om du tror att hyresvärden kommer kontakta alla i bostadskön och erbjuda dem lediga lägenheter....
Jag söker alltså hemsidor, inte bostadsbolag. Och om man står i kö får man väl erbjudande om man kommer längst fram i kön? Jag söker alltså hyresbostäder i min halvstora hemstad.
Citera
2016-08-25, 20:52
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Jag söker alltså hemsidor, inte bostadsbolag. Och om man står i kö får man väl erbjudande om man kommer längst fram i kön? Jag söker alltså hyresbostäder i min halvstora hemstad.

Ja, men bostadsbolagen har ju hemsidor? Nåja, de flesta i alla fall. Det är framförallt små privata hyresvärdar som ibland inte har egna hemsidor, men de annonserar på andra sätt. Så det är ju bostadsbolagens hemsidor du ska leta efter. I viss mån sidor som tex Blocket. Har du prövat att göra en sökning på Google, för att leta upp fler bostadsbolag och hyresvärdar i din stad?

Står du bara i kö? Anmäler du intresse för lediga lägenheter? Om du inte anmäler intresse, så kommer ingenting att hända. Om du bara står i kö utan att göra något, så kommer du i princip bara samla köpoäng (om de har det systemet).
Citera
2016-08-26, 22:10
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Står du bara i kö? Anmäler du intresse för lediga lägenheter? Om du inte anmäler intresse, så kommer ingenting att hända. Om du bara står i kö utan att göra något, så kommer du i princip bara samla köpoäng (om de har det systemet).
Jasså!? Men dom brukar inte ha några annonser på sina sidor. Men jag kanske har missat nåt här...
Citera
2016-08-26, 22:21
Medlem
_killahs avatar
Det underlättar ju om du säger vart du står i "kön"?
För vilket bolag menar jag.

Generellt sett så har alla bostadsbolag nån ledig lägenhet i månaden. Iaf dom med 1000+ lägenheter.

Men som sagt, underlättar vilken stad / företag det gäller
Citera
2016-08-26, 22:36
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Det underlättar ju om du säger vart du står i "kön"?
För vilket bolag menar jag.

Generellt sett så har alla bostadsbolag nån ledig lägenhet i månaden. Iaf dom med 1000+ lägenheter.

Men som sagt, underlättar vilken stad / företag det gäller

Hur underlättar det? TS står ju bara och samlar köpoäng. TS anmäler inte ens intresse för någon lägenhet och får därmed inte plats "i kön".

Citat:
Jasså!? Men dom brukar inte ha några annonser på sina sidor. Men jag kanske har missat nåt här...

Tydligen har du missat något. I princip varje bostadsbolag som jag känner till och som har en hemsida, de brukar annonsera ut lediga lägenheter på sina hemsidor. På det viset ska du anmäla intresse för en ledig lägenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in