2016-08-22, 23:36
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Definitivt. Det folk låser sig vid är att den inte låter Storm eller Somberlain och missar helt att den i sån jävla hängivenhet nästan sopar banan med de två föregående. Missförstå mig rätt.. jag dyrkar allt de gjort! Men Reinkaos står som det kanske mest sataniskt övertygade verk jag någonsin hört! Något som genrens alla band tillsammans i sig inte ens har 5% utav.

Precis som reklamen sa; "den mest sataniska skivan någonsin". Nåväl...

Jag tyckte det var så lustigt att både Jon och en massa fans påstod att han lämnade med flaggan i topp. Javisst om en skiva som fått ljumna recensioner och en konsert som sett till antal sålda biljetter floppade är att gå ut med flaggan i topp så visst.

Jag älskar verkligen Storm of the Lights Bane. Somberlain är riktigt bra den också. Jag har inget problem med att bandet utvecklades, speciellt inte eftersom det gått så lång tid mellan plattorna. Men Reinkaos har inget som sticker ut. Det finns inget där som man inte hört andra band göra förr och göra bättre. Och nej, att ha texter som refererar till mytologi som man gravt missförstått gör inte skivan satanisk bara dum. Då var det mycket bättre när Jon försökte vara mystisk i sin lyrik på tidigare plattor. Det blottlade inte hur grund den basala idén var som Reinkaos gjorde. Det är som att läsa de tidiga MLO-texterna. Fantastiskt roligt men samtidigt ganska tragiskt.

I övrigt har jag ännu inte riktigt hittat något i klass med Batushka eller Akhyls sedan jag upptäckte dessa två. Fantastiska plattor som blir fortsatt svårslagna. Nej, på senare tid har jag snarare grottat ner mig i klassisk musik. För första gången har jag gjort ett gediget försök att hitta vilka kompositörer och vilka stilar jag föredrar. Det har gett gott resultat. Genren har börjat bli mer tydlig nu från att ha varit en enda gegga för mig tidigare med bara några få undantag :-)
Citera
2016-08-23, 04:39
Medlem
Tit-Tyrants avatar
Måste även jag sälla mig till horden som har aversioner gentemot Reinkaos. Att sedan beskriva folk som inte uppskattar detta "mästerverk" likt personer som "i hemlighet rådiggar Machine Head" blir väl ändå lite smått roande då in princip hela Reinkaos består av just chugga-chugga-riff. Låter ungefär som In Flames The Jester Race knappt tuffare och fulare kusin. Och det är ingen komplimang.

NP: Gore Ensemble - The Last Corpse In The Morgue Is Still Alive.
Senast redigerad av Tit-Tyrant 2016-08-23 kl. 04:57.
Citera
2016-08-23, 11:44
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tit-Tyrant
Måste även jag sälla mig till horden som har aversioner gentemot Reinkaos. Att sedan beskriva folk som inte uppskattar detta "mästerverk" likt personer som "i hemlighet rådiggar Machine Head" blir väl ändå lite smått roande då in princip hela Reinkaos består av just chugga-chugga-riff. Låter ungefär som In Flames The Jester Race knappt tuffare och fulare kusin. Och det är ingen komplimang.

NP: Gore Ensemble - The Last Corpse In The Morgue Is Still Alive.

Jag kan tillägga att jag dessutom inte ens i hemlighet diggar Machine Head - där får Reinkaosdyrkarna mer krut för ammunitionen. Jag tycker delar av det dem gjort är bra, ibland riktigt bra. Dock finns det avgrundsdjupa bottennapp också. Mycket ojämnt band.
Citera
2016-08-23, 22:03
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Precis som reklamen sa; "den mest sataniska skivan någonsin". Nåväl...

Jag tyckte det var så lustigt att både Jon och en massa fans påstod att han lämnade med flaggan i topp. Javisst om en skiva som fått ljumna recensioner och en konsert som sett till antal sålda biljetter floppade är att gå ut med flaggan i topp så visst.

Jag älskar verkligen Storm of the Lights Bane. Somberlain är riktigt bra den också. Jag har inget problem med att bandet utvecklades, speciellt inte eftersom det gått så lång tid mellan plattorna. Men Reinkaos har inget som sticker ut. Det finns inget där som man inte hört andra band göra förr och göra bättre. Och nej, att ha texter som refererar till mytologi som man gravt missförstått gör inte skivan satanisk bara dum. Då var det mycket bättre när Jon försökte vara mystisk i sin lyrik på tidigare plattor. Det blottlade inte hur grund den basala idén var som Reinkaos gjorde. Det är som att läsa de tidiga MLO-texterna. Fantastiskt roligt men samtidigt ganska tragiskt.

I övrigt har jag ännu inte riktigt hittat något i klass med Batushka eller Akhyls sedan jag upptäckte dessa två. Fantastiska plattor som blir fortsatt svårslagna. Nej, på senare tid har jag snarare grottat ner mig i klassisk musik. För första gången har jag gjort ett gediget försök att hitta vilka kompositörer och vilka stilar jag föredrar. Det har gett gott resultat. Genren har börjat bli mer tydlig nu från att ha varit en enda gegga för mig tidigare med bara några få undantag :-)

Ähmen sluta nu. Den är fantastisk!

Batushka tycker jag f.ö svalnade förbannat fort. Tyckte det var riktigt bra de första snurren sådär, och på vissa ställen är den sanslöst tjusig. Men den vattnades ur alldeles för fort bara. Jag vet inte varför.

Akhlys däremot är helt makalöst bra! Fyfan så han lyckades bra med den.
Citera
2016-08-24, 07:26
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag kan tillägga att jag dessutom inte ens i hemlighet diggar Machine Head -

Jag lyssnar nästan uteslutande på döds och en del black.

Ville bara säga att jag trots det tycker Machine head har gjort en av dom bästa debutplattorna någonsin.
Citera
2016-08-24, 21:03
Medlem
Glantons avatar
Min skepsis mot nya Stilla-plattan Skuggflock var tack och lov obefogad. Visst, vårens sista önskan var plattans svagaste spår (smart att släppa den som en teaser) men i sammanhanget höjer den sig. Bandet har en helt egen känsla tycker jag, som om de knatat på Ved buens ende och Tulus stigen, men sen fått nog och börjat yxa sig in i skogen på egen hand.
När orgeln börjar ljuda i fjärde spåret, Till den som skall komma så är jag helt jävla såld. Skivan är kärv och gör en del motstånd och de två första låtarna är minst bra tycker jag men ger man den några lyssningar och har vett nog i hjärnan att uppskatta annorlunda tonkonst så är den otroligt bra. Bandets sorgsna och invecklade gitarrslingor är geniala stundtals.
Mygghärjad, otrevlig och ångestladdad norrländsk landsbygd. Skuggflock är en värdig uppföljare till tidigare mästerverk.

NP - Precis den
Senast redigerad av Glanton 2016-08-24 kl. 21:07.
Citera
2016-08-24, 21:33
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Min skepsis mot nya Stilla-plattan Skuggflock var tack och lov obefogad. Visst, vårens sista önskan var plattans svagaste spår (smart att släppa den som en teaser) men i sammanhanget höjer den sig. Bandet har en helt egen känsla tycker jag, som om de knatat på Ved buens ende och Tulus stigen, men sen fått nog och börjat yxa sig in i skogen på egen hand.
När orgeln börjar ljuda i fjärde spåret, Till den som skall komma så är jag helt jävla såld. Skivan är kärv och gör en del motstånd och de två första låtarna är minst bra tycker jag men ger man den några lyssningar och har vett nog i hjärnan att uppskatta annorlunda tonkonst så är den otroligt bra. Bandets sorgsna och invecklade gitarrslingor är geniala stundtals.
Mygghärjad, otrevlig och ångestladdad norrländsk landsbygd. Skuggflock är en värdig uppföljare till tidigare mästerverk.

NP - Precis den

Jag började uppskatta Stilla litegrann för ett tag sedan men inte mer än att jag fann det ..Ja lite över "okey". Inget fastnade och jag hörde inte alls den här ångestladdade stämningen heller. För mig är det definitivt inte black metal heller vilket det utger sig för att vara utan något helt annat.

Har inte hört Skuggflock ännu så kan inte uttala mig om den. Men förra plattan var hursomhelst bra mycket bättre än den jäkligt slätstrukna debuten, sitt enkla men ack så tjusiga omslag till trots.

Np: Reinkaos
Citera
2016-08-24, 21:35
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Min skepsis mot nya Stilla-plattan Skuggflock var tack och lov obefogad.

Jag har inte hunnit lyssna på den ordentligt än, men det jag hört är bra.

Apropå något annat, Epheles - Je Suis Autrefois är en jävligt bra skiva. Speciellt Les Murmures Du Silence, som gärna kunde fått pågå i 10 minuter till.

Kan ha varit någon i denna tråd som tipsat om, i så fall tack!
Citera
2016-08-24, 21:37
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Jag lyssnar nästan uteslutande på döds och en del black.

Ville bara säga att jag trots det tycker Machine head har gjort en av dom bästa debutplattorna någonsin.

Kan hålla med om att Burn my eyes är en bra platta.
Var fan inte speciellt gammal när jag köpte den heller, men den har hängt med sen den kom.
Men Machine Head blev aldrig bättre än den plattan. Snarare brutalt mycket sämre.
Citera
2016-08-25, 00:26
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Kan hålla med om att Burn my eyes är en bra platta.
Var fan inte speciellt gammal när jag köpte den heller, men den har hängt med sen den kom.
Men Machine Head blev aldrig bättre än den plattan. Snarare brutalt mycket sämre.

Nä jag håller med, men det är en förbluffande stark debut verkligen. Så fantastiskt bra på många sätt. Hyfsad press att följa upp en sån debut.
Citera
2016-08-25, 10:02
Medlem
InnesIs avatar
Jag tycker att The More Things Change är bra också, men där är jag partisk eftersom det var mitt första möte med bandet. Annars håller jag The Blackening som en modern klassiker. Resten skiftar. Allt post-Blackening tycker jag är ganska bra men med en känsla av att vara helt irrelevant. Through Ashes of Empires likaså. Och sedan har vi de två hånade nu-metal plattorna där jag anser att Supercharger var en total katastrof men där jag faktiskt kan uppskatta stora delar av The Burning Red.

Nya singeln är f.ö. fruktansvärt dålig. Tydligen är det en stand-alone dock och ska inte inkluderas på nya plattan. Vi får hoppas att den inte indikerar hur det nya materialet kommer låta heller.
Citera
2016-08-25, 17:52
Medlem
von_Ss avatar
Många är vi som sågat Kanada i den här tråden men nu har nåt jävligt spännande. Jag talar förstås om Gevurah – Hallelujah!. Denna debut på strax över timmen är en kuk att bita i så att säga men väl värd mödan. Den som pallar köra igenom hela plattan blir rikligt belönad med sista låten הַלְּלוּיָהּ som fan är det perfekta slutet efter en timme med black, döds och icketramsiga överraskningar.

Ladda hem och lyssna, alla med heder i kroppen!

NP: Gevurah - Un feu indomptable
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in