Citat:
Ursprungligen postat av
har-analys
Och hur ska den "skambeläggningen" - att sälja en BR till kommunen - ga till, menar du? Tror du ens pa det själv? Skulle nagra komma pa idén, skulle snarare dessa personer snabbt skambeläggas som "rasister", "nassesvin" eller utsättas för liknande stigmatiserande pejorativ.
Instämmer.
Dagens första sida på Expressen: "De främlingsfientliga som vägrar sälja - vi har hela listan! Se om du bor granne med en rasist!".
Dagens första sida på Aftonbladet: "Här flyr säljaren Åke från Aftonbladets reporter! Åke: Jag får väl sälja till vem jag vill! Expo: Så här är de främlingsfientliga."
DNs ledarsidas rubrik:"Peter Wolodarski: Ta itu med de rasistiska säljarna nu Stefan Löfven!"
Expo: "Så brottsbelastade är säljarna som vägrar sälja till kommunerna. Flera har rasistiska kopplingar och skriver på Flashback."
Sveriges Televisions inslag: "Ikväll om Muhammed som hoppades få sin första lägenhet. Istället såldes lägenheten till svenske Arne. Muhammed: Nu måste jag bo kvar på HBV-hemmet." (Bild på Muhammed med sorgsna ögon)
Lägg därtill att säljaren får mer betalt från kommunerna så lär det inte finnas många som tar ett lägre bud.