Efter att ha vadat igenom sajt efter sajt, med hyllningar av Trump från alltifrån Kevin MacDonald till Paul Gottfried, så hittade jag till slut det här:
http://dailycaller.com/2016/08/24/trump-appears-open-to-pathway-to-legalization-for-some-illegal-immigrants/
Tja, vad ska man säga? Om jag vore mexikan så skulle jag inte tycka att utsikten att behöva betala böter och sen skatt som alla andra, givet att de alls kommer på en, är något som skulle avskräcka mig från att invandra illegalt. Och det lär ju vara lätt även i framtiden med "overstaying the visa" efter ett besök hos släktingar eller turistande.
Och upplägget är inte alls rättvist visavi dem som stått länge i en legal kö.
Hur många är det? 100.000? I så fall ska alltså 10,9 (eller 29,9) miljoner få stanna.
Ja, vad fan vet jag? Det kanske blir jättebra. Det tråkiga är att Trump har approprierat hela invandringsfrågan och just nu effektivt oskadliggjort alla skarpare invandringskritiker med tuffare hållningar. Och om han kan skrynkla till frågan såpass, så kan han skrynkla till den ytterligare när han väl tillträtt; och skrynkla till även andra frågor.
Så precis som jag har sagt flera gånger: Jag vill se hård granskning av detta, och skarp kritik, från inifrån Trumptåget. Om det inte kommer en vital debatt, så blir det klart svårare att fortsätta tro på Trumprörelsens förträfflighet.
Ja, så är det. Trump har väsentligen tagit över Jebs/Rubios/Kasichs invandringspolitik.
Det känns helt uselt. Falskt.
Fast sista ordet är knappast sagt i frågan.