Efter att ha vadat igenom sajt efter sajt, med hyllningar av Trump från alltifrån Kevin MacDonald till Paul Gottfried, så hittade jag till slut det här:
http://dailycaller.com/2016/08/24/trump-appears-open-to-pathway-to-legalization-for-some-illegal-immigrants/
Citat:
In what seems to be a major shift in his immigration policy, Republican presidential nominee Donald Trump suggested during a Fox News interview that aired Wednesday night that he’s open to a pathway to legalization for certain illegal immigrants.
Speaking to Sean Hannity of Fox News, Trump reiterated his opposition to “amnesty” but seemed to advocate for letting law-abiding illegal immigrants who have been in the country for a long time pay a fine so they can remain in the country.
“No citizenship,” Trump said. “Let me go a step further — they’ll pay back-taxes, they have to pay taxes, there’s no amnesty, as such, there’s no amnesty, but we work with them.”
Tja, vad ska man säga? Om jag vore mexikan så skulle jag inte tycka att utsikten att behöva betala böter och sen skatt som alla andra, givet att de alls kommer på en, är något som skulle avskräcka mig från att invandra illegalt. Och det lär ju vara lätt även i framtiden med "overstaying the visa" efter ett besök hos släktingar eller turistande.
Och upplägget är inte alls rättvist visavi dem som stått länge i en legal kö.
Citat:
Trump said illegal immigrants who have committed crimes should be deported.
Hur många är det? 100.000? I så fall ska alltså 10,9 (eller 29,9) miljoner få stanna.
Ja, vad fan vet jag? Det kanske blir jättebra. Det tråkiga är att Trump har approprierat hela invandringsfrågan och just nu effektivt oskadliggjort alla skarpare invandringskritiker med tuffare hållningar. Och om han kan skrynkla till frågan såpass, så kan han skrynkla till den ytterligare när han väl tillträtt; och skrynkla till även andra frågor.
Så precis som jag har sagt flera gånger: Jag vill se hård granskning av detta, och skarp kritik, från inifrån Trumptåget. Om det inte kommer en vital debatt, så blir det klart svårare att fortsätta tro på Trumprörelsens förträfflighet.
Citat:
Aides to two of Trump’s Republican primaries — who were attacked for being weak on illegal immigration — argued Wednesday that Trump was now adopting their candidate’s position.
“This is basically Jeb’s position,” former Jeb Bush spokesman Tim Miller said Wednesday.
“Who needs a policy shop when they can just flip and take @JohnKasich positions,” tweeted John Weaver, who ran Ohio Gov. John Kasich’s campaign.
Ja, så är det. Trump har väsentligen tagit över Jebs/Rubios/Kasichs invandringspolitik.
Det känns helt uselt. Falskt.
Fast sista ordet är knappast sagt i frågan.