Citat:
Ursprungligen postat av
shadow666
Öh jo, det finns "disk hantering" i OS X. Där borde man kunna se windows partionen och sen göra partionen större efter man tagit bort windows partionen. Tips: Gör backup på allt ifall det skulle gå snett.
http://cdn.osxdaily.com/wp-content/uploads/2012/02/partition-for-osx-mountain-lion.jpg
Så fungerar det normalt inte i MacOS, men vad vet jag, jag har ju bara sysslat med detta sedan 1987. Det du nämner heter skivverktyg och är ett program. Förutsättningen för att kunna radera eller partitionera om hårddisken, är att man startar på system-DVD-skivan, alternativt ett USB-minne och kör skivverktyg den vägen. För att återställa hela hårddiskutrymmet till MacOS Extended, säger alla rekommendationer från Apple att man tar bort Windowspartitionen med hjälp av Boot-Camp-assistenten. Du kan ta bort den i skivverktyg, men du frigör inte utrymmet, utan det ligger då låst i en osynlig partition som inte går att nyttja.
TS, om det inte reder ut sig med Boot-Camp-assistenten, så gör som jag sa och ta back-up på allt och sen startar du på din system-DVD om du har en sådan, formaterar om hårddisken till endast en partition och sen installerar du ett nytt fräscht system.
När det är klart, kan du även nollställa NVRAM (googla så hittar du hur man gör detta), vilket är bra att göra någon gång om året och i synnerhet om datorn glömmer sådant som startskiva och annat. Lycka till!