2016-08-24, 21:55
Medlem
Blir tokig snart. Hoppas jag kan få lite kloka råd.

Jag kör med en 3.5mm kabel på 10m från projektorn till förstärkaren. Det surrar så jag blir tokig. Om jag drar ut kabeln från projektorn och sätter den i mobilen istället och spelar musik så är surrandet borta.

Det borde vara nåt strul med projektorn då eller? Kan det hjälpa att köpa ny kabel eller vad ska man göra?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Citera
2016-08-24, 22:00
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emil-eriksson
Blir tokig snart. Hoppas jag kan få lite kloka råd.

Jag kör med en 3.5mm kabel på 10m från projektorn till förstärkaren. Det surrar så jag blir tokig. Om jag drar ut kabeln från projektorn och sätter den i mobilen istället och spelar musik så är surrandet borta.

Det borde vara nåt strul med projektorn då eller? Kan det hjälpa att köpa ny kabel eller vad ska man göra?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-passiva-aktiva/tillbehor-for-hogtalare-aktiva-passiva/avstorningsfilter-3-5-mm-p39757

Finns med lite olika kontakter, vad som passar dig bäst typ. https://www.kjell.com/se/sok?query=galvanisk+

Du har åkt på jordbrum helt enkelt. 10 mter mellan två olika jordplan är IDIOTISKT att försöka sig på utan att ha järnkoll på sina jordpotentialer.
Citera
2016-08-24, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-passiva-aktiva/tillbehor-for-hogtalare-aktiva-passiva/avstorningsfilter-3-5-mm-p39757

Du har åkt på jordbrum helt enkelt.

Jasså? Okej men om jag köper en sån, ska den sitta direkt efter projektorn eller på andra änden av kabeln?
Citera
2016-08-24, 22:04
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jasså? Okej men om jag köper en sån, ska den sitta direkt efter projektorn eller på andra änden av kabeln?

Jadu.. om du vill bli av med störningar... Var tror du då att du skall sätta den?

Närmast telefonen, så hela kabeln blir en antenn som kan plocka upp brum?
Närmast förstärkaren så att avståndet mellan filter och förstärkare blir så litet som möjligt?

(Svar: Det spelar ingen roll, egentligen, sålänge skärmningen är okej.)
Citera
2016-08-24, 22:06
Medlem
Citat:
Jadu.. om du vill bli av med störningar... Var tror du då att du skall sätta den?

Närmast telefonen, så hela kabeln blir en antenn som kan plocka upp brum?
Närmast förstärkaren så att avståndet mellan filter och förstärkare blir så litet som möjligt?

(Svar: Det spelar ingen roll, egentligen, sålänge skärmningen är okej.)

Eftersom att jag inte vet så frågade jag men det var tydligen inte okej? Aja tack för tipset iaf.. Köper en sån imon och testar.
Citera
2016-08-24, 22:08
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Eftersom att jag inte vet så frågade jag men det var tydligen inte okej? Aja tack för tipset iaf.. Köper en sån imon och testar.

Klart det var okej? Jag gav dig ju infon att oavsett vilken sida du väljer så finns det nackdelar.
Citera
2016-08-24, 22:20
Medlem
Citat:
Klart det var okej? Jag gav dig ju infon att oavsett vilken sida du väljer så finns det nackdelar.

Okej jag kanske missuppfattade dig. Men jag sätter den närmast förstärkaren då, det verkar ju bara bäst.
Citera
2016-08-24, 22:31
Medlem
Citat:

Finns med lite olika kontakter, vad som passar dig bäst typ. https://www.kjell.com/se/sok?query=galvanisk+

Du har åkt på jordbrum helt enkelt. 10 mter mellan två olika jordplan är IDIOTISKT att försöka sig på utan att ha järnkoll på sina jordpotentialer.

Eller så bygger man den själv med 1 till 1 trafo. för en tjugondel av priset från Kjell & Co. Klipp sladden och lödda på en 1 till 1 trafo som gör jobbet (galvanisk separerar signalen). Betala inte mer än 20 kronor för en sådan trafo.
Citera
2016-08-24, 22:33
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Eller så bygger man den själv med 1 till 1 trafo. för en tjugondel av priset från Kjell & Co. Klipp sladden och lödda på en 1 till 1 trafo som gör jobbet (galvanisk separerar signalen). Betala inte mer än 20 kronor för en sådan trafo.

Tror du på fullaste allvar att någon som ställer de frågor som TS gör är kapabel/Har verktygen för att göra det?

Tror du verkligen att det blir billigare när TS köpt trafo/övriga nödvändiga verktyg?

Det tror faktiskt inte jag eftersom TS Inte ens verkade känna igen jordbrum
Citera
2016-08-24, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift

Har ingen lödkolv tyvärr.. Annars hade det varit ett alternativ.
Citera
2016-08-24, 22:35
Medlem
Citat:
Tror du på fullaste allvar att någon som ställer de frågor som TS gör är kapabel/Har verktygen för att göra det?

Tror du verkligen att det blir billigare när TS köpt trafo/övriga nödvändiga verktyg?

Kan väl varenda Svensson klara av som gått ut grundskolan.
Citera
2016-08-24, 22:36
Medlem
Citat:

Jag är fullt kapabel till att löda men det som gjorde mig fundersam var att det bara surrade när jag kopplade in projektorn och inte när jag testade på mobilen. Jag vet vad jordbrum är. Behövde bara hjälp med hur man kunde få bort det. Sluta idiotförklara mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in