Citat:
Ursprungligen postat av
Fastbuckfreddie
Men hela vitsen mot bostadsrättsboende (åtminstone såvitt jag kan se) är väl att
man skall köpa in sig i ett område där den ekonomiska standarden hos gemene man
är ungefär som den egna ty det är det man har råd med. Och så kanske lite etniskt
tänkande också även om det gärna förnekas. Och nu blir man alltså mer eller mindre
lurad och sitter där med stora lån och ett boende som man inte vill ha och som man just
därför kanske snart försöker sälja, givetvis utan att upplysa om allt det negativa.
Ännu ett argument mot boende i bostadsrätt, som jag ser det ...
Nä det finns ingen "vits" att skapa BRF getton. I de kommuner jag känner till är bebyggelsen blandad och där det inte är det har kommunen köp upp till var 7;e lägenhet som de hyr ut till "sitt sociala klientel". Ofta ligger ett hyreshusområde i direkt anslutning och dit är den sociala misären & kriminaliteten koncentrerad.
Kollade in "visionen" för Barkarbystaden. Uttrycket "vision" i stället för "långsiktig plan" kan man fundera över. Men det som är vision är mycket större än det som är/var plan. De som flyttat in har fått betala ganska mycket för de nybyggen som sakta växer fram. Att det inte går fort har att göra med att marknaden inte sväljer mer. Folk får inga lån, de har inte mer pengar.
Strategin att sälja mycket bostadsrätter och först senare projektera hyreshus är klar för den som förstår. De vill inte ha ett område som redan från början präglas av "patrask" och som innebär köpmotstånd. Först senare kommer hyreskasernerna när området börjar växa ihop med Husby, Akalla. När jag såg den nya vidsträckta visionen tänker jag, "vem är så jävla dum att de flyttar in i ett nytt mångmiljonsområde".
När Kista, Husby, Akalla var nytt hade jag en viss yrkesmässig beröring med området och vi förberedde oss på att ta emot folk i 7500 bostäder som stod färdiga på en gång. Inflyttningen skulle ske på bara några månader hösten 1974. Då flyttade svenskar dit, många som flydde från Tensta eller Rinkeby.
Barkarbystaden har en mycket långsammare tillväxt, samhällsplanerarnas "smartnes", att "kokka grodan" långsamt så ingen märker vad som håller på att ske. Men när området står klart om 10 år så kommer det att möta samma utveckling som Kista, Husby, Akalla. Blattarna och patrasket tar över. Men det kommer att gå betydligt fortare därför att de är med från början.
Hur löser ett jätteprojekt som ska hysa 25 000 människor bostadsbristen? Nää det kommer det inte alls att göra för 2025 är bostadskön säkert mycket längre än idag. Man skulle behöva ett Barkarbystaden varje år för att lösa bostadsbristen i Stockholm.
För att de ska kunna ske måste samhället betala byggandet. 100 nya miljarder från skattebetalarna varje år, så det kommer aldrig att ske.
Förbered er på den eviga bostadsbristen.