2016-08-22, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Ojdå, my bad! Mattias Karlsson lade ut båda artiklarna på sin FB idag så tog för givet att de va färska.

Men skit samma, bra som sagt med lite kvinnlig fägring i det mansdominerade nazi-partiet, det lär behövas för att locka andra, lite mer trögfattade kvinnor.
Då var det kanske från Mattias Karlsson som FT hämtade uppgifterna.
2016-08-22, 21:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweinmund
http://www.svd.se/embargo-2200-lordag--loof-sommarens-vinnare--c-nu-fjarde-storsta-parti

Härligt. Sverigedemokraterna fortsätter att minska. Om minskningen sedan december fortsätter kommer SD åka ut och Jimmie Åkesson tvingas packa ner sina Dressmankostymer från Helgeandsholmen hösten 2018!
Så har det låtit sedan 2010, om och om igen.
På något övernaturligt sätt skulle alla kostnader och problem asylinvandringen skapar försvinna, upplösas i tomma intet. Men så har det inte blivit, utan problemen har eskalerat allt snabbare.

Kan du inte för en gångs skull redogöra för vad som skall få SD att åka ur? Massiv hatpropaganda? Förlöjliganden, låtsas som det regnar ?

Allt har provats och provas och SD har fördubblat sitt stöd halvvägs till valet, även med en långsam fortsatt ökning kommer SD att hamna närmare 30 % än 20 % och har möjlighet att bli största parti.
2016-08-22, 22:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Med normalisering menar både jag och andra bedömare att SD är på väg bort från sin tidigare extremism. Detta bevisas av att partiet numera kan rekrytera väljare inte bara från M utan även från mittfältet och S.
Fortsatta opinionsframgångar förutsätter rimligtvis att SD fullföljer sin nyorientering och att partiledningen även i framtiden förmår hålla partiets kvarvarfande extremister, rasister och allmänna skränfockar i strama tyglar. Sådana element är kontraproduktiva i varje riksdagsparti.
Att SD vägrade att delta i spektaklet "Folkets marsch" var således synnerligen klokt av ledningen.
Samt måste man givetvis lära sig umgås med MSM. Citatet ur Extressen härovan visar att SD-ledningen härvidlag praktiserar ett visst nytänkande. Även en dialog med antirasistorganet Expo kan kanske bli verklighet.

SD 's ståndpunkter från valet blir allt mer allmängiltig politik, det som kommer hända att SD kommer röra sig högerut och skärpa sin invandringspolitik för att positionera sig.
Att stanna vid första stopp räcker inte, varken för SD eller för Sverige, dagens invandringsnivåer är extrema i relation till folkmängden. Bidragsnivåerna till asylturisterna och deras samhällsförmåner är extrema.
Sverige har lång väg att gå och SD kommer leda vägen, den " normalisering" du menar kommer inte ske förren SD sitter i en koalitionsregering, men då kommer Sverige ha tagit ytterligare steg åt SD's håll.

Att SD inte blandar sig med andra nationella rörelser är en del i SD 's ambition att hålla rent åt höger, kan diskuteras men så ser det ut.
2016-08-22, 22:27
Medlem
Så SD gick upp 1,7% i juli och sedan ner 0,2% i augusti? Och då rapporterar Metro att de tappar? hahaha

Hoppas f.ö många får höra steffes sommartal. Bättre valarbetare får SD leta efter. "rasister i riksdagen"
2016-08-23, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
SD 's ståndpunkter från valet blir allt mer allmängiltig politik, det som kommer hända att SD kommer röra sig högerut och skärpa sin invandringspolitik för att positionera sig.
Att stanna vid första stopp räcker inte, varken för SD eller för Sverige, dagens invandringsnivåer är extrema i relation till folkmängden. Bidragsnivåerna till asylturisterna och deras samhällsförmåner är extrema.
Sverige har lång väg att gå och SD kommer leda vägen, den " normalisering" du menar kommer inte ske förren SD sitter i en koalitionsregering, men då kommer Sverige ha tagit ytterligare steg åt SD's håll.

Att SD inte blandar sig med andra nationella rörelser är en del i SD 's ambition att hålla rent åt höger, kan diskuteras men så ser det ut.

Jag nöjer mig med att konstatera hur SD:s linje i invandringspolitiken har mildrats och rensats från rasistiska infallsvinklar i takt med partiets framgångar i val och opinionsmätningar. Jag ser klara samband i detta. SD-ledningen agerar allt mer försiktigt för att inte stöta bort och förlora partiets nya sympatisörer. SD:s invandringspolitik var tusan så mycket mer aggressiv tidigare.
Jag tolkar utvecklingen också så, att SD-ledningen vill bryta sverigedemokraternas isolering och hoppas på samarbetsmöjligheter med andra riksdagspartier på lite sikt. Fraktionsstriderna kring ungdomsförbundet samt den intensifierade "renhållningen mot höger" är led i denna strävan. Ledningens påfallande ointresse för sk "alternativmedia" likaså. Man vill framstå som ett vanligt riksdagsparti. Vilket partiets hetsporrar naturligtvis inte gillar. Mildrade omdömen ömsesidigt mellan SD och Expo har också sitt värde i sammanhanget.
Vilket sjuklöverparti skulle vilja inleda samarbete med ett SD, som öppet odlar kontakter med högerextrema grupper och extremistiska nättidningar? Eller officiellt deltar i "Folkets Marsch" med risk att hamna i armkrok med nynazistiska sekterister? Inget!
Dessa försiktighetsåtgärder är i all enkelhet den förkättrade "normaliseringen".
Senast redigerad av menelik 2016-08-23 kl. 00:15.
2016-08-23, 01:57
Medlem
Citat:
Jag nöjer mig med att konstatera hur SD:s linje i invandringspolitiken har mildrats och rensats från rasistiska infallsvinklar i takt med partiets framgångar i val och opinionsmätningar. Jag ser klara samband i detta. SD-ledningen agerar allt mer försiktigt för att inte stöta bort och förlora partiets nya sympatisörer. SD:s invandringspolitik var tusan så mycket mer aggressiv tidigare.
Jag tolkar utvecklingen också så, att SD-ledningen vill bryta sverigedemokraternas isolering och hoppas på samarbetsmöjligheter med andra riksdagspartier på lite sikt. Fraktionsstriderna kring ungdomsförbundet samt den intensifierade "renhållningen mot höger" är led i denna strävan. Ledningens påfallande ointresse för sk "alternativmedia" likaså. Man vill framstå som ett vanligt riksdagsparti. Vilket partiets hetsporrar naturligtvis inte gillar. Mildrade omdömen ömsesidigt mellan SD och Expo har också sitt värde i sammanhanget.
Vilket sjuklöverparti skulle vilja inleda samarbete med ett SD, som öppet odlar kontakter med högerextrema grupper och extremistiska nättidningar? Eller officiellt deltar i "Folkets Marsch" med risk att hamna i armkrok med nynazistiska sekterister? Inget!
Dessa försiktighetsåtgärder är i all enkelhet den förkättrade "normaliseringen".
Tack för dina intelligenta och varierande råd. Det verkar faktiskt som det fungerar. Varför ska man om man är SD säga i förväg att man planerar att repatriera? Din strategi är mycket bättre, att berätta det och också utföra det efter att man har fått makten med hjälp av dina genialiska tips.
2016-08-23, 02:01
Medlem
Det vore faktiskt lite småkul om opinionsinstituten håller SD på 15-17% i 4 år och sedan får se hur SD tar över 30% när det väl blir val 2018.

Alltså, reaktionen på det skulle bli dråplig.
2016-08-23, 08:39
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Tja, hittills har jag vanligtvis lyckats dupera mina uppdragsgivare.

Jo, men de beror ju på att de varit lika dumma internationalister som du är, det är inget att skryta med.
2016-08-23, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Tack för dina intelligenta och varierande råd. Det verkar faktiskt som det fungerar. Varför ska man om man är SD säga i förväg att man planerar att repatriera? Din strategi är mycket bättre, att berätta det och också utföra det efter att man har fått makten med hjälp av dina genialiska tips.

Tack för det trevliga smickret, som jag naturligtvis girigt slukar! Vore kul om jag med tiden skulle få även SD till uppdraggivare.
Skämt åsido - vad jag pysslar med på nätet är inte taktisk rådgivning till SD-ledningen. Jag försöker bara beskriva SD:s omvandlingsprocess från aggressiv, ideologistyrd högerradikal sekt till mer ordinärt politiskt parti. En utveckling, som handlar om hur den parlamentariska demokratin successivt och med avsevärd automatik omvandlar sina deltagare.
SD är genom sina exempellösa framgångar på relativt kort tid ett synnerligen spännande studieobjekt. Någon tidigare motsvarighet finns faktiskt inte.
Bittra högernationalisters tidvis minst sagt rabiata kritik på nätet mot SD:s "normalisering" är ett gott belägg för att en förändring av partiet är på gång.
Dock tror jag att SD-ledningen är fullt kapabel att förändra sitt parti i funktionell riktning utan hjälp av några "geniala tips" från min sida.
Avslutningsvis - jag uppskattar uppriktigt att den gode Fnysington nu uppvisar mer humor och mindre fanatism i vår lilla skriftväxling.
Senast redigerad av menelik 2016-08-23 kl. 09:08.
2016-08-23, 11:19
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Det kommer inte att hända eftersom de kommer att justera upp SD.s siffror i smyg ju närmare valet vi kommer. De VET ju att de i nuläget håller SD för lågt och sätter knappast hela sin trovärdighet på spel på grund av ett enskilt politiskt parti.

SIFO är hycklare/skojare/antidemokrater/lögnhalsar etc. men knappast politiskt omedvetna och dumma i huvudet.

Just så. Den taktiken har vi sett förut i samband med val, senast 2014. Tricket lurar en hel del folk. När fiffel och båg kommer på tal i denna tråd skyndar alltid samma skribenter fram och visar att skojarinstituten minsann låg väldigt nära valresultatet i de sista undersökningarna före valet. Praktiskt nog bortser man då från att samma institut chockhöjt SD på slutet efter att kört med orealistiska värden i massor av månader.
2016-08-23, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Just så. Den taktiken har vi sett förut i samband med val, senast 2014. Tricket lurar en hel del folk. När fiffel och båg kommer på tal i denna tråd skyndar alltid samma skribenter fram och visar att skojarinstituten minsann låg väldigt nära valresultatet i de sista undersökningarna före valet. Praktiskt nog bortser man då från att samma institut chockhöjt SD på slutet efter att kört med orealistiska värden i massor av månader.

I fallet SIFO tror jag inte att det är medvetet. De har sin metod, som de kanske misstänker inte fungerar, men vill inte ändra den. Visst de har stort bortfall men satsar säkert på att minska bortfallet istället för att ändra mätmetoden. Deras siffror förklaras enklast med inkompetens och förändringsobenägenhet snarare än med någon konspiration.

Att det skulle vara en stor konspiration bakom kunde jag trott på månaderna innan valet. Några chefer kunde gått ihop och bestämt sig för att fuska med siffrorna för att hålla tillbaka (SD). Det är möjligt även om det kanske inte är troligt. Att en sådan konspiration skulle kunna fortgå i flera år utan att avslöjas är helt otroligt. Särskilt som det på en så stor organisation som SIFO säkert finns (SD) väljare även om de inte är öppna. En regelrätt konspiration som innebär manipulation med siffrorna hade avslöjats vid det här laget.

Att sådana konspirationer finns betvivlar jag inte på. Tänk bara på "avslöjandet" i dagarna att BRÅ manipulerade sina rapporter och tvingade forskare att ta bort besvärande material. Så snart fler än en handfull personer är inblandade är det dock alltid någon som blir irriterad och avslöjar det. Konspirationer med många personer inblandade överlever inte särskilt länge.

Att (SD) siffrorna blir mer realistiska innan valet 2014 kan lika gärna förklaras med att intresset för politik då stiger generellt och bortfallet i mätningarna därför sjunker. Därför skulle mätfelet också sjunka drastiskt. Det är bara en alternativ hypotes dock. Jag har inga belägg för den. På samma sätt som jag inte kan avfärda att det är en konspiraton som ligger bakom.
2016-08-23, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
I fallet SIFO tror jag inte att det är medvetet. De har sin metod, som de kanske misstänker inte fungerar, men vill inte ändra den. Visst de har stort bortfall men satsar säkert på att minska bortfallet istället för att ändra mätmetoden. Deras siffror förklaras enklast med inkompetens och förändringsobenägenhet snarare än med någon konspiration.

Att det skulle vara en stor konspiration bakom kunde jag trott på månaderna innan valet. Några chefer kunde gått ihop och bestämt sig för att fuska med siffrorna för att hålla tillbaka (SD). Det är möjligt även om det kanske inte är troligt. Att en sådan konspiration skulle kunna fortgå i flera år utan att avslöjas är helt otroligt. Särskilt som det på en så stor organisation som SIFO säkert finns (SD) väljare även om de inte är öppna. En regelrätt konspiration som innebär manipulation med siffrorna hade avslöjats vid det här laget.

Att sådana konspirationer finns betvivlar jag inte på. Tänk bara på "avslöjandet" i dagarna att BRÅ manipulerade sina rapporter och tvingade forskare att ta bort besvärande material. Så snart fler än en handfull personer är inblandade är det dock alltid någon som blir irriterad och avslöjar det. Konspirationer med många personer inblandade överlever inte särskilt länge.

Att (SD) siffrorna blir mer realistiska innan valet 2014 kan lika gärna förklaras med att intresset för politik då stiger generellt och bortfallet i mätningarna därför sjunker. Därför skulle mätfelet också sjunka drastiskt. Det är bara en alternativ hypotes dock. Jag har inga belägg för den. På samma sätt som jag inte kan avfärda att det är en konspiraton som ligger bakom.
Klokt och välavvägd kommentar. Det märkliga är dock att man från Sifos sida vägrar diskutera frågan eller vara öppen med sitt material (såvitt jag vet). I vetenskapliga kretsar inser man ju ofta modellernas tillkortakommanden, men det ligger då i sakens natur att man ständigt försöker förbättra modellen. Men i värsta fall är det väl lata och halvinkompetent statistiker/chefer som ändå är nöjda, man slås upp i de stora drakarna och försörjningen är snarare bättre tryggad när man sitter stilla i båten. Kartan blir verkligheten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in