2016-08-21, 21:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan tyvärr komma att förbli ouppklarat?

Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Killen hade bara yrkesskola. Han var mekaniker pa ett kolkraftverk. Att han skulle haft kapital placerat utomlands, verkar väldigt osannolikt. Men det har inte framkommit hur hans ekonomi sag ut, dock. Samtidigt tycker jag i sa fall, att hans "plan" för att försvinna sag lite väl omständlig ut. Att ringa modern flera ganger, och uppträda egendomligt vid flera tillfällen, nej, jag tror inte pa det. Dessutom verkar han ha haft ett gott och nära förhallande till föräldrarna.

Jaså han hade yrkesskola bakom sig och var mekaniker på ett kolkraftverk.

Något större kapital lär han knappast ha sparat även om inget har framkommit hur hans ekonomi såg ut. Det kapital han hade till sitt förfogande lär han sannolikt ha haft hemma i Tyskland.

Att Lars skulle ha försvinnit av egen fri vilja är nog den minst troliga orsaken.

Tyvärr kan detta märkliga försvinnande komma att förbli ouppklarat. I dagsläget talar i a f allt för detta.

Reddit
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-08-21 kl. 21:14.
Citera
2016-08-21, 21:17
Medlem
Zizierzrogbas avatar
I dokumentären jag såg (jag minns inte vad den hette, men det är inte bara Lars försvinnande utan flera andra liknande (inte liknande som i tyskar som försvinner från Bulgarien, utan personer som försvunnit under mycket märkliga omständigheter) så handlade det hela inte om att han stannade kvar på grund av att han behövde opereras, utan att han inte fick flyga på grund av tryckförändringarna i luften som kan vara förliga när man har den typen av skador.

På vissa verkar det som att han helt enkelt skulle stanna kvar för att opereras och att det är var den officiella hållningen?
Citera
2016-08-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zizierzrogba
I dokumentären jag såg (jag minns inte vad den hette, men det är inte bara Lars försvinnande utan flera andra liknande (inte liknande som i tyskar som försvinner från Bulgarien, utan personer som försvunnit under mycket märkliga omständigheter) så handlade det hela inte om att han stannade kvar på grund av att han behövde opereras, utan att han inte fick flyga på grund av tryckförändringarna i luften som kan vara förliga när man har den typen av skador.

På vissa verkar det som att han helt enkelt skulle stanna kvar för att opereras och att det är var den officiella hållningen?

Det är riktigt, att han inte fick flyga p.g.a. öronskadan. Men orsaken till att han inte reste iväg med buss eller tag, när kamraterna flög hem, var att han sade att han avsag att lägga in sig pa sjukhus dagen efter. Det var ocksa m.a.a. detta som kamraterna lämnade honom ensam kvar.

Men dagen efter avböjde han ju operation hos den bulgariske läkaren...

De mest tillförlitliga dokumentärerna, är de tva tyska, som jag nämnt. De pa engelska har jag inte sett, men jag vet att det cirkulerat uppgifter, som varit felaktiga - vilket kan ha berott pa svarigheter med översättning fran tyskan till engelskan o.s.v.
Citera
2016-08-22, 04:00
Medlem
Jag får för mig att han kan ha tvingats in i nåt. Narkotikasmuggling tex. Kanske någon tvingat honom att svälja en massa knark för att smuggla i kroppen.
Han kunde på grund av sin skada inte resa rätt datum, maffian hade honom under uppsikt. Han kände sig förföljd och rädd.
Han tordes inte låta operera sig pga narkotikan som han hade i kroppen.
Han var rädd och nervös på flygplatsen, stack därifrån.
Maffian hittar honom och tar tillbaka knarket genom att sprätta upp honom. Sen dumpas kroppen på nåt ställe där den aldrig kan hittas...
Citera
2016-08-22, 10:02
Medlem
KorvDroganoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilometer
Jag får för mig att han kan ha tvingats in i nåt. Narkotikasmuggling tex. Kanske någon tvingat honom att svälja en massa knark för att smuggla i kroppen.
Han kunde på grund av sin skada inte resa rätt datum, maffian hade honom under uppsikt. Han kände sig förföljd och rädd.
Maffian hittar honom och tar tillbaka knarket genom att sprätta upp honom. Sen dumpas kroppen på nåt ställe där den aldrig kan hittas...
Även detta håller jag som en möjlighet, då det skulle förklara att ingen kropp hittats. Jag har dock aldrig hört talas om att maffian använder mulor på detta vis.

Med denna teori skulle det kunna falla ett par bitar på plats, rätt många faktiskt om man utesluter psykisk ohälsa.
Citera
2016-08-22, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilometer

Äsch, den teorin faller platt. Han kunde ha tagit buss eller tag, skadan hindrade inte det. Och sadana där "sväljare" handlar ju om personer, som antingen har skulder eller är arbetslösa och vill tjäna pengar. Det var inte fallet med Lars.
Citera
2016-08-22, 15:44
Medlem
KorvDroganoffs avatar
Om jag helt utesluter paranoia och psykisk ohälsa från ekvationen så tycker jag att följande scenario inte är helt dumt.

Efter att ha funtat lite på det har jag svårt att släppa teorin om att han kanske ofrivilligt tvingades smuggla någonting till Tyskland. Det skulle förklara varför han ljög för sina kompisar om vart han tagit vägen när han försvann utanför McDonalds och även att han blivit misshandlad, då han kanske motsatt sig "ordern" om att smuggla.

Det skulle även kunna förklara varför han sprang för sitt liv inne på flygplatsen, samt varför folk verkade bevaka honom inne på sagda flygplats. Något som många påpekat men som verkar helt befängt. Såvida han inte verkligen var bevakad.

Om man inte bor här är det svårt att greppa hur mycket maffian styr. De infiltrerar inte bara flygplatsen, de äger flygplatsen, dess bolag och sitter på de höga posterna och har slutgiltiga makten över alla dess anställda. Så om det de facto är så att de velat ha en mula, så vore det inga som helst problem för dem att sätta ut folk där, ha vakter eller rent av ha läkaren i sin ficka. Det är inga smågrabbar som du tjafsar med.

Om det är så att de ville ha en mula, vem bättre än en tysk turist som har semestrat under kort tid i semesterparadiset och sedan skall hem igen? Han väcker ingen misstanke alls, han smälter in i mängden.

Sen har jag ingen som helst aning om maffian jobbar så, det är åtminstone ingenting jag hört om, men å andra sidan har jag ingen aning.

Det skulle även förklara varför han aldrig hittades, de kanske tog tillbaka drogerna direkt ur hans kropp om de började fatta misstankar om att han hade snackat om vad han blivit utsatt för.

Hantverkaren som fick honom att fly för livet kan ha varit någon han kände igen, som förföljt honom under dessa dagar. Han kan även fått för sig att han känt igen snubben, för är det något som blir tydligt när man kommer hit är det att många av bulgarerna är ganska lika varandra. Runda huvuden, alltid snaggade och svart hår samt liknande kroppshydda. Något som orsakat mig mycket förvirring när jag bott här, då jag tycker att jag känner igen mina kompisar flera gånger om dagen, fast det bara är "random" folk.

Det kan även ha variut doktorn själv som han flydde ifrån, om det kanske kom fram under doktorssamtalet att även doktorn har ett finger med i spelet och möjligen hotade honom direkt, varpå han fick panik och stack så fort benen bar. OM maffian är inblandad kan du inte lita på någon, varken polis, åklagare, läkare eller andra myndigheter.
Senast redigerad av KorvDroganoff 2016-08-22 kl. 16:23.
Citera
2016-08-22, 17:10
Medlem
Det ligger väl inte i "maffians", eller mer korrekt, den organiserade brottslighetens intresse, att tvinga utländska turister att svälja eller frakta narkotika! Organiserad brottslighet vill inte att Varna ska fa daligt rykte, och det blir givetvis en väldig polisapparat med tysk polis etc, om en utlänning bara försvinner. För övrigt borde liknande fall i sa fall ha blivit kända, där "mafiosi" hotat utlänningar o.s.v.

Sedan är scenariot att gangsters skulle ha dödat Lars och skurit ur narkotika ur kroppen ocksa osannolikt. OM de tvingat honom att svälja knark, skulle de bara, bokstavligt talat, satt honom pa pottan, eller hur? Och sedan tvingat honom ta ett senare flyg/tag whatever sa att smuggelresan blev av. Och dessutom är det mindre troligt, att dessa gangsters skulle misshandlat honom sa illa att han blev flygoförmögen. OCH: Han hade knappast avböjt en öronoperation i ett sadant läge....

Tillägg:
OM flygplatsläkaren och/eller -arbetaren varit inblandade i Lars försvinnande, är det heller inte troligt att läkaren berättat om incidenten, där arbetaren gar in pa läkarmottagningen.
OM polisen varit inblandad, hade de troligen ocksa antingen latit videoupptagningen med den springande Lars försvinna, eller "redigerat" den sa att inget syntes.

Det finns dock ett par förbryllande saker:
1) Lars ska ha tillbringat 46 minuter (?) pa flygplatsen. Varför sa lang tid? Kö till läkarmottagningen, kanske?
2) Är det verkligen normalt i Bulgarien, att vem som helst kan öppna dörren till en läkarmottagning utan att ens knacka, som arbetaren gjorde?
Senast redigerad av har-analys 2016-08-22 kl. 17:32. Anledning: tillägg
Citera
2016-08-22, 18:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
XY ungelöst.

Flucht und Panik im Bulgarien

Detta från XY ungelöst tycker jag verkar vara den mesta och bästa informationen om Lars Mittanks försvinnande. Här berättar bl. a. modern och hans kamrater från resan en hel del.

Här är också videoklippet längre då Lars ankommer flygplatsen.

Tyvärr fattar jag inte allt vad som sägs i programmet.
Citera
2016-08-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Flucht und Panik im Bulgarien

Detta från XY ungelöst tycker jag verkar vara den mesta och bästa informationen om Lars Mittanks försvinnande. Här berättar bl. a. modern och hans kamrater från resan en hel del.

Här är också videoklippet längre då Lars ankommer flygplatsen.

Tyvärr fattar jag inte allt vad som sägs i programmet.

Du far i alla fall en massa god träning i tyska genom bl. a. detta försvinnande!

I det programmet nämns att Lars hade flickvän. Varför göra en supresa tillsammans med gamla bekanta, om man har flickvän? Är inte det lite konstigt? Dessutom verkar Lars inte haft nagon kontakt med flickvännen under utlandsvistelsen, inga uppgifter om telelfonsamtal. Däremot hade han ju dokumenterad kontakt med modern. Flickvännen har heller aldrig framträtt efterat.
Citera
2016-08-22, 18:37
Medlem
KorvDroganoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Det ligger väl inte i "maffians", eller mer korrekt, den organiserade brottslighetens intresse, att tvinga utländska turister att svälja eller frakta narkotika! Organiserad brottslighet vill inte att Varna ska fa daligt rykte, och det blir givetvis en väldig polisapparat med tysk polis etc, om en utlänning bara försvinner. För övrigt borde liknande fall i sa fall ha blivit kända, där "mafiosi" hotat utlänningar o.s.v.

Sedan är scenariot att gangsters skulle ha dödat Lars och skurit ur narkotika ur kroppen ocksa osannolikt. OM de tvingat honom att svälja knark, skulle de bara, bokstavligt talat, satt honom pa pottan, eller hur? Och sedan tvingat honom ta ett senare flyg/tag whatever sa att smuggelresan blev av. Och dessutom är det mindre troligt, att dessa gangsters skulle misshandlat honom sa illa att han blev flygoförmögen. OCH: Han hade knappast avböjt en öronoperation i ett sadant läge....

Tillägg:
OM flygplatsläkaren och/eller -arbetaren varit inblandade i Lars försvinnande, är det heller inte troligt att läkaren berättat om incidenten, där arbetaren gar in pa läkarmottagningen.
OM polisen varit inblandad, hade de troligen ocksa antingen latit videoupptagningen med den springande Lars försvinna, eller "redigerat" den sa att inget syntes.

Det finns dock ett par förbryllande saker:
1) Lars ska ha tillbringat 46 minuter (?) pa flygplatsen. Varför sa lang tid? Kö till läkarmottagningen, kanske?
2) Är det verkligen normalt i Bulgarien, att vem som helst kan öppna dörren till en läkarmottagning utan att ens knacka, som arbetaren gjorde?
Som sagt, jag spottar ur mig idéer här, bra att kunna bolla. Hittills tror jag personligen mest på psykisk ohälsa då det är mycket som pekar mot extrem paranoia, troligtvis utlöst av traumat mot huvudet.

Det förklarar dock inte att kroppen aldrig återfunnits, därav mina alternativa teorier.
Citera
2016-08-22, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KorvDroganoff
Som sagt, jag spottar ur mig idéer här, bra att kunna bolla. Hittills tror jag personligen mest på psykisk ohälsa då det är mycket som pekar mot extrem paranoia, troligtvis utlöst av traumat mot huvudet.

Det förklarar dock inte att kroppen aldrig återfunnits, därav mina alternativa teorier.

Ja, det skadar inte att vara öppen för alternativa scenarier.

Medicinen han fick kan, enligt intervjuad läkare, ha biverkningar om den kombineras med alkohol eller droger.

En sak jag nu upptäckte, var att man i Spiegel TV-dokumentären säger att Lars nekades vard pa sjukhuset, medan den intervjuade läkaren i Aktenzeichen XY-dokumentären säger att Lars avböjde operation i Bulgarien. Jag är mer benägen att tro pa det sistnämnda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in