Citat:
Ursprungligen postat av
konstapel
Du verkar helt ha missat vad det här handlar om. Förköpsrätt innebär att säljaren/BR inte kan neka kommuner att köpa, så var det med det.
Nej, jag har inte missförstått något. Tre saker:
1. Förköpslagen (1967:868) är upphävd sedan 2010. Den är inte relevant här. Källa:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forkopslag-1967868_sfs-1967-868
2. Bostadsrättslagen är vad som gäller här och som flera gånger konstaterats i tråden finns det i den ett undantag som gör att kommuner och landsting är undantagna från den bestämmelse som gör det möjligt för en styrelse i en BRF att neka juridiska personer inträde i föreningen. Om detta råder ingen oenighet och jag har inte hävdat något annat än att detta gäller.
3. Vad jag har talat om är att en innehavare av en BR-lägenhet säljer till vem han vill. Det behöver inte vara högstbjudande, inte ens en om det är en kommun eller ett landsting.
Man kan alltså som privatperson fritt nobba kommuner och landsting. Det är därmed ytterst säljaren som avgör vem som styrelsen ska pröva för inträde i föreningen. Vill man som innehavare sälja och släppa fram en kommun som föreningen inte kan neka inträde i BRF så kan man göra det. Man kan också välja att inte sälja till och därmed inte släppa fram kommunen för att godkännande av styrelsen.
Set säger sig självt att denna typ av föraäljningsbojkott inte kan fungera i nyprojekterade föreningar som planeras/är under uppförande. Där finns ju inga ägare som kan agera grindvakt. Kommunen eller landstinget har där direkt tillgång till styrelsen som inte får neka förutsatt att kreditprövning etc. är OK.