2016-08-21, 16:16
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Då finns det i alla fall en ypperlig fråga för något parti att driva för lagändring. Något parti som törs driva frågan om att ta bort den kommunala "rätten" att bli medlem i en Brf?

"Alla ska med". Jag är inte för att de rikaste ska kunna gömma sig. Jag vill att hela samhället ska vara beboeligt.

Däremot är fenomenet intressant, för att det lär ta hus i helvete om det blir för utbrett.
Citera
2016-08-21, 16:20
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du verkar helt ha missat vad det här handlar om. Förköpsrätt innebär att säljaren/BR inte kan neka kommuner att köpa, så var det med det.

Nej, jag har inte missförstått något. Tre saker:

1. Förköpslagen (1967:868) är upphävd sedan 2010. Den är inte relevant här. Källa:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forkopslag-1967868_sfs-1967-868

2. Bostadsrättslagen är vad som gäller här och som flera gånger konstaterats i tråden finns det i den ett undantag som gör att kommuner och landsting är undantagna från den bestämmelse som gör det möjligt för en styrelse i en BRF att neka juridiska personer inträde i föreningen. Om detta råder ingen oenighet och jag har inte hävdat något annat än att detta gäller.

3. Vad jag har talat om är att en innehavare av en BR-lägenhet säljer till vem han vill. Det behöver inte vara högstbjudande, inte ens en om det är en kommun eller ett landsting.

Man kan alltså som privatperson fritt nobba kommuner och landsting. Det är därmed ytterst säljaren som avgör vem som styrelsen ska pröva för inträde i föreningen. Vill man som innehavare sälja och släppa fram en kommun som föreningen inte kan neka inträde i BRF så kan man göra det. Man kan också välja att inte sälja till och därmed inte släppa fram kommunen för att godkännande av styrelsen.

Set säger sig självt att denna typ av föraäljningsbojkott inte kan fungera i nyprojekterade föreningar som planeras/är under uppförande. Där finns ju inga ägare som kan agera grindvakt. Kommunen eller landstinget har där direkt tillgång till styrelsen som inte får neka förutsatt att kreditprövning etc. är OK.
Senast redigerad av NSO 2016-08-21 kl. 16:50.
Citera
2016-08-21, 16:27
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Jadu, jättekonstigt, eller inte. Säljaren kan sälja till vem hen vill men kommunen har rätt att träda in i köparens ställe och köpa med stöd av bostadsrättslagen och det kan inte säljare eller BR göra något åt.

Det är liksom det som tråden och skriverierna i media handlar om, utifall någon nu missat det.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910614.HTM

Ange gärna var det står i din länk att en kommun har bättre rätt till en BR än en random köpare.
Citera
2016-08-21, 16:32
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Nej, jag har inte missförstått något. Tre saker:

1. Förköpslagen (1967:868) är upphävd sedan 2010. Den är inte relevant här. Källa:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forkopslag-1967868_sfs-1967-868

2. Bostadsrättslagen är vad som gäller här och som flera gånger konstaterats i tråden finns det i den ett undantag som gör att kommuner och landsting är undantagna från den bestämmelse som gör det möjligt för en styrelse i en BRF att neka juridiska personer inträde i föreningen. Om detta råder ingen oenighet och jag har inte hävdat något annat än att detta gäller.

3. Vad jag har talat om är att en innehavare av en BR-lägenhet är helt självständig i att sälja till vem han vill. Det behöver inte vara högstbjudande, inte ens en kommun. Man kan alltså som privatperson fritt nobba kommuner och landsting. Det är därmed ytterst säljaren som avgör vem som styrelsen ska pröva för inträde i föreningen. Vill man som innehavare sälja och släppa fram en kommun som föreningen inte kan neka inträde i BRF så kan man göra det. Man kan också välja att inte sälja till och därmed inte släppa fram kommunen för att godkännande av styrelsen.

Jag har redan hänvisat till relevant lag, bostadsrättslagen så varför du drar fram en gammal avvecklad lag är lite oklart. Att avsnittet i bostadsrättslagen inte kallar det för förköp är egalt. De har rätt att köpa och varken säljare eller BR kan göra något åt det.

Vet inte varför vissa i den här tråden har så svårt att förstå det. Läs bostadsrättslagen så kanske det klarnar. Särskilt då andra stycket, § 4.
Citera
2016-08-21, 16:33
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Ange gärna var det står i din länk att en kommun har bättre rätt till en BR än en random köpare.
Varför rapar ni samma frågotr om och om igen istället för tt läsa tråden?
(FB) Oro hos BRF, kommuner tvångsköper hundratals borätter till nyanlända, tendens ökande

Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Både rätt till medlemskap och att hyra ut i andra hand för kommun och landsting regleras i bostadsrättlagen.

Bostadsrättslagen 2 kap. 4§
En kommun eller ett landsting som har förvärvat bostadsrätt till en
bostadslägenhet får inte vägras inträde i föreningen. Lag (1992:505).

Bostadsrättslagen 7 kap. 10§ (rör andrahandsupplåtelse, andra punkten)
Samtycke behövs dock inte,

1. om en bostadsrätt har förvärvats vid exekutiv försäljning
eller tvångsförsäljning enligt 8 kap. av en juridisk person som
hade panträtt i bostadsrätten och som inte antagits till medlem
i föreningen, eller

2. om lägenheten är avsedd för permanentboende och
bostadsrätten till lägenheten innehas av en kommun eller ett
landsting.

/T
Citera
2016-08-21, 16:34
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Jag misstänker att användaren tänker på den 2010 upphävda Förköpslagen (1967:868).
Citera
2016-08-21, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Alla dessa känslokalla individer som inte vill ha nya svenskar i bostadsrätter skrämmer mig. Dom nya svenskarna är som oss..Andersson/Svensson eller Muhammed. Varför sån rädsla? Bottnar det i okunskap för det nya? För homogent samhälle?

Rymdkram.

Varken eller. Det är ingalunda okunskap som ger folk denna insikt. Utan vetskap. Med blattar i närheten blir Svenssons liv till skit. Ni är som omvända kung Midas. Allt ni rör vid blir till skit.
Citera
2016-08-21, 16:47
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Jag har redan hänvisat till relevant lag, bostadsrättslagen så varför du drar fram en gammal avvecklad lag är lite oklart. Att avsnittet i bostadsrättslagen inte kallar det för förköp är egalt. De har rätt att köpa och varken säljare eller BR kan göra något åt det.

Vet inte varför vissa i den här tråden har så svårt att förstå det. Läs bostadsrättslagen så kanske det klarnar. Särskilt då andra stycket, § 4.

Jag vet redan att kommun och landsting har rätten att köpa (om de kan finna en säljare) och att föreningen inte får neka dem inträde. Detta är obestridliga fakta.

Däremot måste inte en enskild som säljer en BR-lägenhet sälja till kommunen även om de bjuder högst. Vederbörande kan välja att sälja till den trevliga köparen som bjöd 100 000 lägre än kommunen.

Det är den man säljer till som kommer att prövas för inträde i föreningen. Jag har då förespråkat en linje där man som privat säljare konsekvent vägrar att sälja till kommuner och landsting. Kommunhelvetet kommer aldrig så långt att de tas in som medlem. De fick nämligen aldrig skriva kontrakt med säljaren.
Citera
2016-08-21, 16:49
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Jag vet redan att kommun och landsting har rätten att köpa (om de kan finna en säljare) och att föreningen inte får neka dem inträde. Detta är obestridliga fakta.

Däremot måste inte en enskild ägare som säljer en BR-lägenhet
Jag tror att det som irriterar folk är att kommunen inte kan förlora budgivningen, och detta med deras egna skattepengar som ska gå till samhällsnyttiga saker.

Ingen säljare säger nej till 100 000SEK extra av några slags ideologiska skäl, man förlorar antagligen arbetet om detta når EXPO i så fall.
Citera
2016-08-21, 16:58
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Jag tror att det som irriterar folk är att kommunen inte kan förlora budgivningen, och detta med deras egna skattepengar som ska gå till samhällsnyttiga saker.

Ingen säljare säger nej till 100 000SEK extra av några slags ideologiska skäl, man förlorar antagligen arbetet om detta når EXPO i så fall.

Kommuner och landsting kan visst förlora. Du behöver som säljare bara avvisa dem. Jodå, visst avstår folk från 100 000 kr. Jag känner till och med människor som tagit lägre bud av värderings- eller principskäl. Inget konstigt med detta.

Om svenskar vägrar tillämpa gruppsolidaritet utan låter sig köpas för 100 000 kommunala skattekronor brutto och förstöra för sina grannar med soc-lägenheter får jag väl säga att svensken förtjänar sitt öde.

Till slut finns ingenstans att fly. 100 000 extra brutto tar er inte till Germaniavägen i Djursholm.
Senast redigerad av NSO 2016-08-21 kl. 17:06.
Citera
2016-08-21, 17:05
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Jodå, det gör folk. Jag känner till och med människor som tagit lägre bud av värderings- eller principskäl. Inget konstigt med detta.

Om svenskar vägrar tillämpa gruppsolidaritet utan låter sig köpas för 100 000 kommunala skattekronor brutto och förstöra för sina grannar med soc-lägenheter får jag väl säga att svensken förtjänar sitt öde.

Till slut finns ingenstans att fly. 100 000 extra brutto tar er inte till Germaniavägen i Djursholm.
Haha, nära där jag bor

Du verkar ju ha koll på detta, själv kan jag omöjligt samla ihop så många människor med den erfarenhet du beskriver i min bekantskapskrets.
Citera
2016-08-21, 17:13
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Haha, nära där jag bor

Du verkar ju ha koll på detta, själv kan jag omöjligt samla ihop så många människor med den erfarenhet du beskriver i min bekantskapskrets.

Det handlar om respekt. För sig själv, för sitt gamla grannskap och ytterst nationen. Vill man vara grobianen som sålde huset eller BR-våningen till kommunens socialtjänst för judaspengar som kommunen tvingat av folk i skatt?

Personligen vägrar jag vara delaktig i sådant, och när jag nästa gång säljer hus, våning eller tomt kommer det klart och tydligt att stå i annonsen att säljaren inte godtar kommuner eller landsting som köpare.

Ändring: Tveksamt om Expo har särskilt mycket synpunkter på att folk inte vill sälja bostäder och tomtmark till kommuner. Det ankommer knappast på dem att ha synpunkter på folks fastighetsaffärer?
Senast redigerad av NSO 2016-08-21 kl. 17:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in