När jag, för 9 år sedan, fick nästan samma diagnos som du (meningiom i höger pannlob) så var kravet att man skulle vara anfallsfri i två år innan man fick köra bil igen. Den tiden minskades till ett år så jag klarade mig med det.
Jag fick min tumör (stor som ett plommon) bortopererad straxt efter upptäckt och efter tre månader heltids- och ytterligare tre månader deltidskonvalecens så har jag jobbat heltid och ett år efter första (och enda) epilepsiafallet började jag köra bil igen. Jag har inga men förutom fem hål i kraniet som inte har läkt ihop-
När jag fick beskedet om bilkörning så ställde jag mig ett par frågor:
- Vill jag köra av vägen och köra ihjäl mig på grund av ett epilepsianfall? Nej, helst inte.
- Vill jag köra av vägen och bli invalid eller grönsak på grund av ett epilepsianfall? Nej, absolut inte.
- Vill jag köra av vägen och köra ihjäl någon annan på grund av ett epilepsianfall? Nej, det finns inte på kartan.
Läs mera här:
http://epilepsi.se/koerkort-hemsidan.pdf
Jag tror att din läkare ligger illa till om något händer där din diagnos kan vara orsaken.
Svar på andra frågor: Jag har pratat väldigt mycket i mobiltelefon i många år men jag är vänsterhänt och använder oftast handsfree.
---/T