2016-08-21, 10:18
Avslutad
Hej,
För cirka 4år sedan så fick jag reda på att jag har en hjärntumör. Det är en ofarlig sådan och den är cirka 3mm (om jag minns rätt). Den sitter på framsida hjärnan, på höger sida.

Hur jag fick reda på detta var på grund av svår Huvudvärk och Krampanfall utlösta av dålig sömn. Jag blev kallad till Sjukhus och har även fått åka akut in med ambulans. Har gjort flertal Magnetkamera röntgens, tumören växer inte och min läkare samt hjärnkirurg ser därför ingen anledning att "ta bort den". Dom misstänker att jag haft den hela livet.

Jag äter nu på recept Lamotrigin 100mg/1st tabl dagligen - läkaren gav mig diagnosen Epilepsi då dessa krampanfall utlösta av tumören är mest snarlikt Ep. Denna behandling har jag accepterat och insett att jag kommer behöva leva med resten av livet... Men, nu till saken jag behöver råd med; Under dom senaste månaderna, 2016 Januari - Nutid, har jag varit med om konstiga saker! En dag på gymmet så började jag svamla inför min kompis. Jag började prata om att det inte gick att lyfta skivstången då någon flyttat den osv osv - men det var bara vi två i rummet. Detta har även skett tre gånger till därefter. Under den korta tiden, cirka 1-3min, jag är "borta i huvudet" så är jag fortfarande fullt fungerande fysiskt. Jag har även märkt att jag ibland kan få väldigt lätta Synrubbningar/känna mig yr.

Jag har även höjt dosen Lamotrigin som jag äter, istället för 1tabl/dag har jag höjt till 2tabl/dag, då jag haft krampanfall ändå (4 eller 5 anfall oregistrerade). Jag har inte berättat något av detta för min Läkare och så länge jag äter 2tabl/dag så är det inga som helst problem, bortsett från detta "svamlandet" och "synrubbningarna" jag upplevt det senaste halvåret - 4 gånger totalt.

Varför jag hör med Er är för att jag inte vet om jag vågar söka vård. Anledningen till att jag inte vågar söka vård är på grund av rädslan att min Läkare kommer ta körkortet ifrån mig igen (blev av med det i 1år då jag först fick diagnosen). Jag känner inga biverkningar av det som händer, men jag känner mig riktigt udda...

Snälla ta mig seriöst och jag vill helst undvika snobbar som är otrevliga/sitter på noll kunskap.
// Behov av råd
Citera
2016-08-21, 10:36
Medlem
Om de tar körkortet ifrån dig är det för att de bedömer att du är en trafikfara. Är du inte orolig att du ska köra ihjäl någon?

Ja, det är klart som fan du ska prata med din läkare om det här. En hjärntumör är ett större problem än ett förlorat körkort, och ju längre du väntar desto sämre blir det.
Citera
2016-08-21, 10:50
Avslutad
Jag måste erkänna att jag inte är rädd att köra ihjäl någon då jag inte förlorar medvetandet utan bara svamlar iväg. Att förlora körkortet är något som kommer förstöra otroligt mycket för mig yrkesmässigt och ekonomiskt, vilket sedan leder till andra negativa saker också... Men självklart så överväger jag att prata med Läkaren om detta. Annars hade jag inte rådfrågat Er.
Citera
2016-08-21, 11:01
Medlem
Och när du börjar svamla iväg så är du fortfarande fullt kapabel att göra rätt bedömningar i en trafiksituation? Att vara borta i huvudet i en minut är väldigt lång tid när vi pratar om trafik.
Citera
2016-08-21, 11:11
Avslutad
Vet inte riktigt vad jag ska säga... Det du säger är sant... Mår dåligt av att prata om det. Jag vet väl innerst inne att jag egentligen bör gå till Läkaren och berätta detta, men du måste försöka förstå mig. Hur allt kan påverka mitt liv.
Citera
2016-08-21, 11:40
Medlem
Gastropodas avatar
Kommer detta helt oförberett eller känner du av någonting innan?

På fass går det att läsa att en av de mycket sällsynta biverkningarna för Lamotrigin är förvirring.
Citera
2016-08-21, 12:18
Avslutad
@Gastropoda

Det kommer oförberett. Jag har läst på Fass och vissa biverkningar stämmer in på mig. Jag har länge funderat på om det hör ihop med att jag dubblat dosen? Kanske bör jag skära ner till 1tabl/dag istället? Anledningen till att jag höjde till 2tabl/dag är egentligen inte så definitiv, utan jag höjde endast för att vara ännu säkrare då jag fått anfall fast jag gått på medicinen. Dock så har jag glömt att tagit den någon dag, samt att jag varit utsliten ofta...
Citera
2016-08-21, 12:36
Medlem
Gastropodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Btowski
@Gastropoda

Det kommer oförberett. Jag har läst på Fass och vissa biverkningar stämmer in på mig. Jag har länge funderat på om det hör ihop med att jag dubblat dosen? Kanske bör jag skära ner till 1tabl/dag istället? Anledningen till att jag höjde till 2tabl/dag är egentligen inte så definitiv, utan jag höjde endast för att vara ännu säkrare då jag fått anfall fast jag gått på medicinen. Dock så har jag glömt att tagit den någon dag, samt att jag varit utsliten ofta...

Det är först efter medicinhöjningen som det har blivit såhär?
Du kanske faktiskt behöver en medicinjustering men gör det isf med hjälp av läkare.

Hur längesen var det du gjorde MR?
Citera
2016-08-21, 12:38
Avslutad
Ja, det är efter jag höjt. Höjningen av doseringen har jag valt själv, det är inget läkaren vet något om.

Gjorde MR i våras (Mars eller April tror jag).
Citera
2016-08-21, 12:41
Bannlyst
har du pratat mycket i mobiltelefon och är du högerhänt?
Citera
2016-08-21, 12:42
Avslutad
@TheLastName

Båda stämmer. Hur påverkar detta mig?
Citera
2016-08-21, 13:06
Avslutad
@321j

Jag är tyvärr inte så andligt troende... Men det var fint av dig! Dessutom så var det ganska dyrt för min del :/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in