2016-08-21, 06:51
Medlem
SAANDs avatar
Ja, finns det någon regel? Ska man buda 5% mer, 10%? Det handlar om ett parhus, bostadsrätt och jag tror det är rätt populärt MEN nackdel kan vara att det sålts 3 gånger på 4 år.

Jag vet varför då jag känner första säljaren som jag har frågat nu och det handlar inte om bostaden utan om personliga skäl.

Så, vad säger ni? Hur mycket över skulle ni slänga in i bud? I pengar handlar det om ca 50 000 kr för 5% mer.
Citera
2016-08-21, 07:46
Medlem
Lägg inget bud.

Fråga istället mäklaren om säljaren är villig till snabb affär. Lägg även till vad säljaren kan tänkas släppa objektet för vid snabb affär.

Jag har gjort många bostadsaffärer på detta sätt. Ofta har det slutat med rabatt på ca 5-10 % av utgångspris eller utgångspris.
Citera
2016-08-21, 07:58
Medlem
Luxuss avatar
Kanske om det är ett extremt svårsålt objekt, men annars varför i hela världen skulle säljaren gå under sitt utgångsbud FÖRE visning?

Tror du överdriver eller bor i norrland
Citera
2016-08-21, 09:53
Medlem
SAANDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenschwein...
Lägg inget bud.

Fråga istället mäklaren om säljaren är villig till snabb affär. Lägg även till vad säljaren kan tänkas släppa objektet för vid snabb affär.

Jag har gjort många bostadsaffärer på detta sätt. Ofta har det slutat med rabatt på ca 5-10 % av utgångspris eller utgångspris.

Tveksamt om detta fungerar nu, det är bostadsbrist. Det är också en populär gata att bo på med bra förening. Just att det är sålt så pass många gånger på kort tid har andra orsaker. Men om andra vet om att det är sålt ofta inte vet om dessa orsaker kanske de drar sig lite, jag vet inte, jag bara gissar.

Jag blev lite sjalur innan jag frågade den som sålde först (en bekant) och fick svaret att det inte handlar om bostaden utan om annat.

Visst kan jag prata med mäklaren, det måste jag ju ändå, men jag tvivlar på att de kommer att godkänna bud under utgångspris. Det har ju just kommit ut på marknaden.

Hade det varit ett objekt som legat länge hade jag givetvis gett ett bud under utgångspris som start.
Citera
2016-08-21, 10:51
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAAND
Det handlar om ett parhus, bostadsrätt och jag tror det är rätt populärt MEN nackdel kan vara att det sålts 3 gånger på 4 år.

Detta som du skriver skulle få mig att börja undra över vad som är fel.

Bostadsrättsradhus är ett ganska dyrt boendealternativ, Kanske det som dom som sålt innan har upptäckt och istället köpt något som är friköpt istället.
Är det byggt under 90 talet eller senare så kolla skuldsättningen i föreningen, Kan bli en rejäl chock den dagen räntorna går upp.
Har hjälpt släktingen som letar radhus och villa i stockholmsområdet och friköpt är ett betydligt bättre alternativ ekonomiskt än dom bostadsrättsradhus vi jämfört med.
Citera
2016-08-21, 10:56
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAAND
Ja, finns det någon regel? Ska man buda 5% mer, 10%? Det handlar om ett parhus, bostadsrätt och jag tror det är rätt populärt MEN nackdel kan vara att det sålts 3 gånger på 4 år.

Jag vet varför då jag känner första säljaren som jag har frågat nu och det handlar inte om bostaden utan om personliga skäl.

Så, vad säger ni? Hur mycket över skulle ni slänga in i bud? I pengar handlar det om ca 50 000 kr för 5% mer.

Finns ingen procentsats, du får titta på marknadsvärdet på liknande bostäder och gissa dig till det. Mäklaren kommer hjälpa säljaren att bedöma ditt bud så om du bjuder 50% över utgångspriset men det priset ändå är under marknadsvärdet så kommer mäklaren rekommendera säljaren att invänta öppen budgivning istället.
Citera
2016-08-21, 11:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Det finns inga tricks som funkar. Lägg det högsta budet bara om du vill ha objektet ifråga.

En del talar iof om uddatalsmetoden som går ut på att lägga ett bud på exempelvis 1 710 000 istället för 1 700 000 jämnt, då många spekulanter har jämna tal som gräns i sina kalkyler.

Om det funkar vet jag inte... Men prova!

Vad man definitivt inte ska göra är att försöka "skrämmas". Risken är då stor att man kommer att betala för mycket.
Citera
2016-08-21, 11:15
Medlem
jag köpte ett större radhus med friköpt tomt 2 våningar. i början av året jag köpte de innan visningen och jag fick ge 300 extra.. fick ge 100 extra när jag köpte min bostadrätt jag hade innan radhuset.. mitt tips är ring mäklaren säg att du vill slippa budgivning och att du är villig att ge några hundra extra för en snabb affär där du slipper budgivning.. funkat fin fint för mig båda gångerna jag gjort så här .. bra tips är att göra de direkt när annonsen kommer upp. för som säljare vill man sova gott om natten slippa ligga och tänka på va man kanske får. många säljer utan budgivning kolla hur mycket som försvinner från hemnet utan visning. folk som inte vart inne på bostadmarknaden i Stockholm borde va tysta för de är helt sjukt va folk betalar för dom bästa objekten.
Citera
2016-08-21, 11:32
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenschwein...
Lägg inget bud.

Tveksamt. Ingen lägger väl ut lägenheter för vad dom faktiskt tänker sig få för dom idag?

Jag hade det lägsta jag kunde tänka mig när jag sålde min men sålde före visning för 30% mer.
Citera
2016-08-21, 13:20
Medlem
SAANDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Detta som du skriver skulle få mig att börja undra över vad som är fel.

Bostadsrättsradhus är ett ganska dyrt boendealternativ, Kanske det som dom som sålt innan har upptäckt och istället köpt något som är friköpt istället.
Är det byggt under 90 talet eller senare så kolla skuldsättningen i föreningen, Kan bli en rejäl chock den dagen räntorna går upp.
Har hjälpt släktingen som letar radhus och villa i stockholmsområdet och friköpt är ett betydligt bättre alternativ ekonomiskt än dom bostadsrättsradhus vi jämfört med.

Jag vet varför alla har sålt. Nr 1 pga de behövde större boende, nr 2 pga att pendlingen blev för jobbig och denna nu pga drömjobb på annan ort.

Jag vill inte ha så stor trädgård alt så vill jag bo ute i skogen så man kan ha skogstomt, men min man vill absolut inte på på bonnavischan. Friköpta radhus finns inte här. Så, detta alternativet blir bra för oss.

Föreningen är stabil och har nyss sänkt avgiften.
Citera
2016-08-21, 13:22
Medlem
SAANDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Finns ingen procentsats, du får titta på marknadsvärdet på liknande bostäder och gissa dig till det. Mäklaren kommer hjälpa säljaren att bedöma ditt bud så om du bjuder 50% över utgångspriset men det priset ändå är under marknadsvärdet så kommer mäklaren rekommendera säljaren att invänta öppen budgivning istället.

Ok tack. Tyvärr är dessa de enda i sitt slag och jag hittar inte försäljningspriset när det såldes sist. Ingen annan har sålt och flyttat på kanske tio år.
Blir det öppen budgivning så struntar vi i det. Vi har fler alternativ.
Citera
2016-08-21, 13:24
Medlem
SAANDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det finns inga tricks som funkar. Lägg det högsta budet bara om du vill ha objektet ifråga.

En del talar iof om uddatalsmetoden som går ut på att lägga ett bud på exempelvis 1 710 000 istället för 1 700 000 jämnt, då många spekulanter har jämna tal som gräns i sina kalkyler.

Om det funkar vet jag inte... Men prova!

Vad man definitivt inte ska göra är att försöka "skrämmas". Risken är då stor att man kommer att betala för mycket.

Som jag skrev ovan, öppen budgivning har vi inget intresse av. Får vi inte köpa innan visning så tar vi nästa objekt på listan. Tack för svar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in