Nä, hon har väl väl väl inte det väl väl väl. Och det var ju väl, väl?
Oj oj oj, nu tar vi det lite lugnt med Flashbacks betydelse för omvärlden. Jag ger inte en spänn för alla fb-mongon som sitter och ifrågasätter utbildade yrkesutövare här på ABoK.
I den här tråden har knappt vänts några stenar alls de senaste åren. I stället är det samma skit som dras om och om igen, och diskussionen rör sig snarare nästan bakåt eftersom samma saker måste diskuteras om och om igen, då många i tråden vägrar acceptera normala vettigheter och antaganden och rör sig i en värld som ser ut som Midsomer murders.
Ockhams rakkniv: Ju fler antaganden en hypotes innehåller, desto sämre är hypotesen. Gå inte över ån efter vatten.
Jag förstår vad du skriver, vad kan väl det göra om folk sitter och diskuterar
olika tänkbara alternativ?
Det jag menar är, att det är nyttigt att lyfta på saker och diskutera dem.
Med ditt sätt att tänka så ska alltså rättsväsendet aldrig gjort ett enda fel
för att de är utbildade..? Du vet bättre än så, visst?
Alltså, är allmänheten den sista utposten som med hjälp av YGL,
(yttrandefrihetsgrundlagen) kan granska politiker, polis och rättsväsende.
Vill du skrota YGL och införa en polisstat..? Nä, just det.
Alltså så sitter vi här, hemma i bastun, på bussen, ute på gator o torg och
diskuterar, vi är inte i Kina,,,, än.
Nä, hon har väl väl väl inte det väl väl väl. Och det var ju väl, väl?
Oj oj oj, nu tar vi det lite lugnt med Flashbacks betydelse för omvärlden. Jag ger inte en spänn för alla fb-mongon som sitter och ifrågasätter utbildade yrkesutövare här på ABoK.
I den här tråden har knappt vänts några stenar alls de senaste åren. I stället är det samma skit som dras om och om igen, och diskussionen rör sig snarare nästan bakåt eftersom samma saker måste diskuteras om och om igen, då många i tråden vägrar acceptera normala vettigheter och antaganden och rör sig i en värld som ser ut som Midsomer murders.
Ockhams rakkniv: Ju fler antaganden en hypotes innehåller, desto sämre är hypotesen. Gå inte över ån efter vatten.
Nu tror jag du underskattar flashback allt. Här sitter det och skriver allt från professorer i genteknik till juridiska experter, ja kanske tom Kling och Klang och någon lärare i webjournalistik finns här. Tillsammans besitter de oerhörda kunskaper till skillnad från någon... säg amatörbloggare som inte är torr bakom öronen ens.
I tråden har det vänts rätt många stenar på sista tiden, särskilt i samband med resningsansökan, och applicerar man Ockhams rakkniv på den bevisning som nu är känd, blir det kvar en stor sörja av omständigheter som skall stämma för att nuvarande domar ska ha egen bärkraft.
Jag förstår vad du skriver, vad kan väl det göra om folk sitter och diskuterar
olika tänkbara alternativ?
Det jag menar är, att det är nyttigt att lyfta på saker och diskutera dem.
Med ditt sätt att tänka så ska alltså rättsväsendet aldrig gjort ett enda fel
för att de är utbildade..? Du vet bättre än så, visst?
Alltså, är allmänheten den sista utposten som med hjälp av YGL,
(yttrandefrihetsgrundlagen) kan granska politiker, polis och rättsväsende.
Vill du skrota YGL och införa en polisstat..? Nä, just det.
Alltså så sitter vi här, hemma i bastun, på bussen, ute på gator o torg och
diskuterar, vi är inte i Kina,,,, än.
NÄHÄ. Förbjud ALLT!
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Nu tror jag du underskattar flashback allt. Här sitter det och skriver allt från professorer i genteknik till juridiska experter, ja kanske tom Kling och Klang och någon lärare i webjournalistik finns här. Tillsammans besitter de oerhörda kunskaper till skillnad från någon... säg amatörbloggare som inte är torr bakom öronen ens.
I tråden har det vänts rätt många stenar på sista tiden, särskilt i samband med resningsansökan, och applicerar man Ockhams rakkniv på den bevisning som nu är känd, blir det kvar en stor sörja av omständigheter som skall stämma för att nuvarande domar ska ha egen bärkraft.
Hypotes 1: "ah men VB kanske hade en tejprulle i fickan som va en sån typ av tejp som inte är så bra men som hon kanske hade ändå som hon kanske har använt till att tejpa sår från sin karate som hon kanske hade satt mensblod på som hon sen kanske la på skåpet innan hon kanske skulle duscha efter att de kanske haft sex".
Antal antaganden: 5 antaganden. Antal antaganden med stöd i känd fakta: 1 (rullen återfanns på skåpet).
Hypotes 2: KJ har haft en tejprulle som han använt för att tejpa något kring huvudet på VB. Det har kommit blod på tejprullen under den tiden.
Antal antaganden: 2. Antal antaganden med stöd i känd fakta: 2.
Det skulle inte förvåna mig om vi i slutändan vet allt om tejpen, bilen, lägenheten, osv. Och ändå kommer KJs apologeter, med gedigen utbildning från diverse tv-deckare, sitta och leka smarta och finna fel i andras arbete.
Vad gäller alla de "konstiga" slagningarna på KJs bil så är det väldigt många dublettloggningar. I loggen i FUP är det ca 180 slagningar. Det har skett slagningar vid 97 olika tillfällen, och av dessa 97 sker 89 stycken efter att KJs regnummer postats offentligt på Flashback av Quarrel 21 maj 2013, två dagar innan KJ grips på eftermiddagen den 23 maj. 15 av dessa 89 slagningar sker efter att KJ gripits.
Den absolut största kategorin är "Fordonsfråga via Transportsyrelsen.se". I den har det skett slagningar vid totalt 44 olika tillfällen, där ett av dessa tillfällen skedde innan 21 maj. Den näst störta kategorin är "Sms" och den innehåller 18 slagningar vid 18 olika tillfällen, och inget av de skedde före den 21 maj, 3 slagningar gjordes efter att KJ greps. Den tredje största kategorin är "Besiktningsfråga" (det är besiktningsperiod för KJs bil) med 14 slagningar, sex av dessa sker den 21 maj.
Kort och gott, när loggen plockas isär och analyseras så ser den inte längre så konstig ut. Trollet faller sönder i småbitar när det kommer ut i ljuset.
Det skulle inte förvåna mig om vi i slutändan vet allt om tejpen, bilen, lägenheten, osv. Och ändå kommer KJs apologeter, med gedigen utbildning från diverse tv-deckare, sitta och leka smarta och finna fel i andras arbete.
Eh, finns det oklarheter om tejpen, bilen, lägenheten, osv?
Varför ska du krångla till en av hypoteserna? Ockhams...
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Hypotes 1: "ah men VB kanske hade en tejprulle i fickan som va en sån typ av tejp som inte är så bra men som hon kanske hade ändå som hon kanske har använt till att tejpa sår från sin karate som hon kanske hade satt mensblod på som hon sen kanske la på skåpet innan hon kanske skulle duscha efter att de kanske haft sex".
Antal antaganden: 5 antaganden. Antal antaganden med stöd i känd fakta: 1 (rullen återfanns på skåpet).
Hypotes 1:
VB glömde en av sina tejprullar i KJ:s badrum efter hon duschat av sig efter de hade oralsex(1). GM använde en likadan tejp vid mordet(2).
Antal antaganden: 2
Stöd av kända fakta: 2 (endast VBs DNA på rullen, samma typ av tejp)
Ej stöd av kända fakta: 0
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Hypotes 2: KJ har haft en tejprulle som han använt för att tejpa något kring huvudet på VB. Det har kommit blod på tejprullen under den tiden.
Hypotes 2:
KJ använde rullen för att emballera VB efter mordet(1). Glömde rullen på badrumsskåpet(2).
Stöd av kända fakta: 1 (samma typ av tejp)
Ej stöd av kända fakta: 3 (Ej liklukt på rullen, endast VBs DNA på rullen, ej sammanpassning)
Varför ska du krångla till en av hypoteserna? Ockhams...
Hypotes 1:
VB glömde en av sina tejprullar i KJ:s badrum efter hon duschat av sig efter de hade oralsex(1). GM använde en likadan tejp vid mordet(2).
Stöd av kända fakta: 2 (endast VBs DNA på rullen, samma typ av tejp)
Ej stöd av kända fakta: 0
Hypotes 2:
KJ använde rullen för att emballera VB efter mordet(1). Glömde rullen på badrumsskåpet(2).
Stöd av kända fakta: 1 (samma typ av tejp)
Ej stöd av kända fakta: 3 (Ej liklukt på rullen, endast VBs DNA på rullen, ej sammanpassning)
Slutsatsen blir att Hypotes 2 är mindre sannolik.
Det är inte känt att VB haft någon sådan tejp. Det är inte bekräftat av någon att hon duschat hos KJ. Det är inte heller på något sätt visat att de haft sex, förutom vad KJ säger. Hypotes 1 förklarar inte heller varför VBs blod är på rullen.
Det är inte känt att VB haft någon sådan tejp. Det är inte bekräftat av någon att hon duschat hos KJ. Det är inte heller på något sätt visat att de haft sex, förutom vad KJ säger. Hypotes 1 förklarar inte heller varför VBs blod är på rullen.
Hon har uppenbarligen duschat hos KJ tidigare, enligt VBs egna sms. Det är inte orimligt att anta hon tvättat av sig efter oralsex, oavsett har kroppen tvättats. Enligt VBs egna sms har hon tidigare blodat ned karatedräkten. Typen av tejp är en av dem vanligaste. Tejpen kunde inte sammanpassas. Tejpen runt halsen(S023) hade ett fåtal mörka fibrer i klisterskiktet och jämfördes mot bagagerumsmattan(S089) och fynden kunde inte matchas mot varandra. Djurhår från balkongen(S019) kunde inte matchas mot djurhår på benen(S037).
Mycket som talar mot hypotes 2, alltså håller den inte.
Hypotes 2, KJ har haft en tejprulle som han använt för att tejpa kring VB, han har tvättat kroppen utan att avlägsna tejpen, KJ har haft handskar när han tejpat eftersom rullen saknar spår från KJ, han har sedan gjort sig av med alla kläder etc utom tejprullen som han med handskar burit in och placerat på sitt badrumsskåp, det har kommit blod på tejprullen
Ni som säger att det inte finns några spår från KJ på tejpen, är ni säkra på detta eller menar ni egentligen att vi inte vet om det finns några spår? Det är ju sistnämnda som tas upp i resningsansökan. Jag citerar mig själv:
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
En helt öppen fråga om tejprullen som inte är riktad till dig personligen: Det har blivit en allmän uppfattning i tråden att det inte fanns några fingeravtryck från KJ på tejprullen, och att detta ska tolkas som att han måste ha använt handskar, eller inte hanterat tejpen över huvud taget. Men är det verkligen så? Som jag förstår har polisen av oklar anledning inte beställt någon analys av fingeravtryck. Detta är också en av punkterna (192) i resningsansökan:
"Någon fingeravtrycksundersökning på tejprullen från badrummet var inte beställd och således inte genomförd. DNA eller fingeravtryck tillhörande Kristoffer Johansson eller Vatchareeya Bangsuan har således inte kunnat konstateras eller uteslutas på tejprullen."
Det tycks alltså finnas underlag för att kritisera hur tejpen hanterats i utredningen. Men inte kan vi väl dra slutsatsen att tejprullen helt saknar spår från KJ?
Ni som säger att det inte finns några spår från KJ på tejpen, är ni säkra på detta eller menar ni egentligen att vi inte vet om det finns några spår? Det är ju sistnämnda som tas upp i resningsansökan. Jag citerar mig själv:
Säker kan man ju aldrig vara eftersom det aldrig blev undersökt - det är en brist helt klart. Samtidigt tycker jag polisens agerande gällande återkallandet av fingeravtrycksundersökningen av den blodiga påsen i bagageluckan är tjänstefel. Det kan bara bero på en sak - polisen insåg att OM det skulle visa sig vara VBs blodiga fingeravtryck på påsen, skulle de haft ett gigantiskt problem eftersom VBS händer saknades.
Det är så tydligt att denna utredning tidigt stirrat sig blind och bara försökt få KJ fälld. Objektivitetskravet har åsidosatts å det grövsta.
Hon har uppenbarligen duschat hos KJ tidigare, enligt VBs egna sms. Det är inte orimligt att anta hon tvättat av sig efter oralsex, oavsett har kroppen tvättats. Enligt VBs egna sms har hon tidigare blodat ned karatedräkten. Typen av tejp är en av dem vanligaste. Tejpen kunde inte sammanpassas. Tejpen runt halsen(S023) hade ett fåtal mörka fibrer i klisterskiktet och jämfördes mot bagagerumsmattan(S089) och fynden kunde inte matchas mot varandra. Djurhår från balkongen(S019) kunde inte matchas mot djurhår på benen(S037).
Mycket som talar mot hypotes 2, alltså håller den inte.
Jag tycker att en rimlig förklaring är att tejpningen skedde på en plats där det finns mörka fibrer och att kroppen har hanterats på en plats där det finns djurhår. På den platsen bör det finnas spår efter VB i form av blod och likdoft, stämmer dåligt med KJ lägenhet tycker jag.
Jag tycker att en rimlig förklaring är att tejpningen skedde på en plats där det finns mörka fibrer och att kroppen har hanterats på en plats där det finns djurhår. På den platsen bör det finnas spår efter VB i form av blod och likdoft, stämmer dåligt med KJ lägenhet tycker jag.
Ja, det är ju två lösa ändar polisen aldrig gått vidare med. MBs Terrano är det minsta man borde kollat. Enligt mina källor har MB/AN även katt.