2016-08-18, 20:59
Medlem
problemformulerarns avatar
Jag är inte möp. Jag har inte jägarlicens. Ändå intresserad.
Wikipedia säger:
”Data för 7,62 × 51 mm är inte identiska med .308 Winchester, men de är i praktiken utbytbara.[1]”
men:
0,308*25,4 ger 7,82 mm

det känns ju sådär att tvinga ett 7,82 skott att gå igenom en pipa gjord för 7,62

så vad?
Citera
2016-08-18, 21:14
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Wikipedia säger:
”Data för 7,62 × 51 mm är inte identiska med .308 Winchester, men de är i praktiken utbytbara.[1]”
men:
0,308*25,4 ger 7,82 mm

det känns ju sådär att tvinga ett 7,82 skott att gå igenom en pipa gjord för 7,62

så vad?

https://www.xxl.se/Allt-om-kaliber

Citat:
Det som kan vara bra att veta, är att gevärskaliber alltid mäts mellan bommarna, alltså förhöjningarna som du ser mellan de spiralformade ränderna (spåren) i loppet. Därför kommer alltid den reella diametern på kulan vara större än kalibern som uppges. Till exempel är .308 som 7.62 millimeter mellan bommarna, medan den reella kuldiametern är 7,82 millimeter.
Citera
2016-08-18, 21:17
Medlem
Sinkomiess avatar
Kulorna är alltid något större än loppen på moderna gevär, detta för att de ska pressas in i pipans räffling och stabiliseras av den. Sedan är det en allmän yrsel mellan kalibrar i övrigt beroende på att olika länder valt att mäta på olika sätt - somliga mätte bommarna, andra kulkalibern, andra pipkalibern, räfflorna och yada yada. Därför har tex brittiska .303, NATOs 7,62/30 cal och rysk 7,62 olika kuldiameter, även fast alla är 0,30 tum/7,62 mm i tal.

Ibland är skillnaderna så små mellan "identiska" kulkalibrar att de går att byta mellan dem, men då ofta med bristande precision/pipslitage som följd. Ibland kan det vara direkt farligt.

Ammunition och patroner är en jävla djungel, speciellt om man går lite djupare.
Citera
2016-08-18, 21:45
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Wikipedia säger:
men:
0,308*25,4 ger 7,82 mm

så vad?

Kulorna är identiska, till skillnad från 8x57I resp. 8x57IS - där det skiljer sisådär 0,2 mm mellan kuldiametrarna. Något som då kan leda till en intressant upplevelse för skytten vid en sammanblandning...

Vill minnas att det är någon marginell skillnad i hylsbröstvinkeln mellan 7,62x51 NATO och .308W (eller något liknande - fritt ur minnet).

Det är väl dock inte optimalt att elda stora mängder 7,62x51 NATO i en civil .308, men det funkar ok i många vapen. Man kan dock med fördel 5-56:a kronpluggen så minskar risken att den nyper.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Kulorna är alltid något större än loppen på moderna gevär, detta för att de ska pressas in i pipans räffling och stabiliseras av den. Sedan är det en allmän yrsel mellan kalibrar i övrigt beroende på att olika länder valt att mäta på olika sätt - somliga mätte bommarna, andra kulkalibern, andra pipkalibern, räfflorna och yada yada. Därför har tex brittiska .303, NATOs 7,62/30 cal och rysk 7,62 olika kuldiameter, även fast alla är 0,30 tum/7,62 mm i tal.
7,62x39 och .303 Enfield/British är väl något större. .311"/7,92mm ur minnet.

Citat:
Ibland är skillnaderna så små mellan "identiska" kulkalibrar att de går att byta mellan dem, men då ofta med bristande precision/pipslitage som följd. Ibland kan det vara direkt farligt.
Som sagt. 8x57I resp. 8x57IS...

Citat:
Ammunition och patroner är en jävla djungel, speciellt om man går lite djupare.

En rolig sådan...
Senast redigerad av hogerspoket 2016-08-18 kl. 21:53. Anledning: Det var då själve faen vad det val komplicerat med quote-taggarna...
Citera
2016-08-18, 21:58
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Kulorna är identiska, till skillnad från 8x57I resp. 8x57IS - där det skiljer sisådär 0,2 mm mellan kuldiametrarna. Något som då kan leda till en intressant upplevelse för skytten vid en sammanblandning...

Vill minnas att det är någon marginell skillnad i hylsbröstvinkeln mellan 7,62x51 NATO och .308W (eller något liknande - fritt ur minnet).

Det är väl dock inte optimalt att elda stora mängder 7,62x51 NATO i en civil .308, men det funkar ok i många vapen. Man kan dock med fördel 5-56:a kronpluggen så minskar risken att den nyper.

Jag har också för mig att det skulle vara så. De civila vapen som haft problem med NATO-ammunition har i min erfarenhet nog kunnat kammra och och skjuta utan besvär, men de har varit jävligt svåra att dra ur efteråt istället. Min halvautomat har några gånger rivit sönder hylsorna (var dock bara enskilda askar) för att de suttit så hårt, och repetrar i sin tur har man fått hammra upp låsen på efter skott. Men som sagt, vad det nu är sitter i hylsan, inte i kulan.
Citera
2016-08-18, 22:05
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Jag har också för mig att det skulle vara så. De civila vapen som haft problem med NATO-ammunition har i min erfarenhet nog kunnat kammra och och skjuta utan besvär, men de har varit jävligt svåra att dra ur efteråt istället. Min halvautomat har några gånger rivit sönder hylsorna (var dock bara enskilda askar) för att de suttit så hårt, och repetrar i sin tur har man fått hammra upp låsen på efter skott. Men som sagt, vad det nu är sitter i hylsan, inte i kulan.

Jepp. Av den anledningen var det inte helt ovanligt att försvarsanställda brotchade om patronläget på sina älgstudsare i .308 till 7,62x51 NATO förr. Billig och välfungerande älgbaneammo...

Det är ju dock inte farligt, per se, att skjuta kronplugg i en .308. Men det kan, som sagt, vara lite struligt.
Citera
2016-08-18, 22:25
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Jepp. Av den anledningen var det inte helt ovanligt att försvarsanställda brotchade om patronläget på sina älgstudsare i .308 till 7,62x51 NATO förr. Billig och välfungerande älgbaneammo...

Det är ju dock inte farligt, per se, att skjuta kronplugg i en .308. Men det kan, som sagt, vara lite struligt.

Så det går att skjuta ammo från en KSP 58 i en älgstudsare med en mindre modifikation?
Citera
2016-08-18, 22:32
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
Så det går att skjuta ammo från en KSP 58 i en älgstudsare med en mindre modifikation?

Under förutsättning att KSPn och sudsaren bägge är i 6,5x55 eller 7,62x51 N/.308 Win - ja.

Jo. 58an fanns faktiskt i 6,5x55 en gång i tiden...

Spårljus bör dock undvikas...

--
Har skjutit kron i tre olika obrotchade .308or utan några bekymmer. Detta var dessutom bössor med tajta patronlägen.

Pluggen var dock 5-56:ad.
Citera
2016-08-18, 22:44
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Under förutsättning att KSPn och sudsaren bägge är i 6,5x55 eller 7,62x51 N/.308 Win - ja.

Jo. 58an fanns faktiskt i 6,5x55 en gång i tiden...

Spårljus bör dock undvikas...

--
Har skjutit kron i tre olika obrotchade .308or utan några bekymmer. Detta var dessutom bössor med tajta patronlägen.

Pluggen var dock 5-56:ad.

Det bör väl då påpekas att det är mer en fråga om brandrisk än nåt annat. Har sett hur mycket gubbar som helst som skriker sig hesa om att spårljus "förstör pipan", "kan spränga vapnet" och "spelar extremhögern i händerna".

Det enda jag märkt av är att spårljus smutsar mer, dock bara märkbart i halvautomater.

Eller har spårljus faktiskt någon annan påverkan?
Senast redigerad av Sinkomies 2016-08-18 kl. 22:47.
Citera
2016-08-18, 22:50
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Det bör väl då påpekas att det är mer en fråga om brandrisk än nåt annat. Har sett hur mycket gubbar som helst som skriker sig hesa om att spårljus "förstör pipan", "kan spränga vapnet" och "spelar extremhögern i händerna".

Det enda jag märkt av är att spårljus smutsar mer, dock bara märkbart i halvautomater.

Kan så vara. Har ingen praktisk erfarenhet, varvid jag enbart gick på vad som sagts mig.

Har f.n. bara en .308 och jag tänker inte utföra empiriska studier med min matchpipa.

Det där med nazister och pipsprängning var dock nytt...

-ed-
Efter en kort fundering har jag svårt att se att enstaka spårljus knappast är värre än att blåsa pipan glödhet på älgbanan.

Vilket i ärlighetens namn inte heller är något jag uppmanar till.
Senast redigerad av hogerspoket 2016-08-18 kl. 22:53.
Citera
2016-08-18, 22:56
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Kan så vara. Har ingen praktisk erfarenhet, varvid jag enbart gick på vad som sagts mig.

Har f.n. bara en .308 och jag tänker inte utföra empiriska studier med min matchpipa.

Det där med nazister var dock nytt...

Man ser på tex facebook-sidor för jakt o dyl när någon hittat kronplugg inkl spårljus och lägger upp bild med frågan "vågar man skjuta dessa?" hur jägarintellegentian drar igång sitt fullständigt idiotiska "jag-vet-allt"-beteende, och berättar än det ena än det andra.

Förmodligen uppkommer det ifrån att man haft problem då folk satt eld i skjutvallarna* med ammunition de nallat från hemvärnet. Försöken att få bort detta har blandats med att en del vapen haft problem med kron och det hela har till sist utmynnat i att spårljus förstör vapen - oftast påstås det att fosforet skulle fräta på loppet (vilket ju är minst sagt felaktigt).

Som sagt, spårljus kan smutsa något mer än vanlig, det är typ det. Annars är den hur säker som helst att skjuta, men kanske dumt om det är snustorrt ute och man inte kan skilja sandvallen mot åkerändan.

*Därför också en del skjutbanor har totalförbud mot all kronammo, vare sig det är spårljus eller inte.
Citera
2016-08-18, 22:59
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:

Vinkeln är samma, det är headspace som skiljer.
7,62 i 308 är OK, omvänt däremot är no bueno.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in