2016-08-17, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Taxx
Någon som vet vad det kommer stå om kommunerna köper lägenheten? Förhoppningsvis står det den boendes namn så man inte blir lurad att köpa i samma trappuppgång.

I kommunen där jag bor har kommunen köpt sommarhus och villor.
På brevlådan står bara gatunamn och nummer, inget annat.
Citera
2016-08-17, 18:57
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
OK, du tillhör precis som jag de som kan säga "Vad var det jag sa?" när man diskuterar svensk invandringspolitik.
Var drar du gränsen för de som kan säga "vad var det jag sa?". Jag drar den vid folk som blev invandringskritiska innan år 2000.
Citat:
Du är - och det med viss rätta bitter och arg på befolkningen. Det sagt så är det ingen som räddar sig själv. Det är en liberal vanföreställning. Man överlever i grupp, genom samarbete och att stå sköld vid sköld. Du är bunden vid svenskarna oavsett hur föraktligt du nu anser att de handlat som kollektiv i den här frågan.
Nej, jag är inte så bunden vid det svenska folket när jag väl insett att det svenska folket kommer att försvinna som majoritet i Sverige. Jag har tar examen i vår från en utbildning som jag avsiktligt valt för att ge mig bästa möjliga chanser att emigrera. Jag har också släppt alla tankar på att skaffa en svensk fru, det räcker med att hon är av europeiskt ursprung. Vilket land jag emigrerar till är svårt att säga, i princip hela västeuropa håller på att gå samma väg som Sverige fast möjligen långsammare. USA är i väldigt stora delar vitt, jag har bott där tidigare så siktet ligger på staterna även om jag tror att ju längre man väntar desto svårare för svenskar kommer det bli att emigrera till USA. Jag gjorde en termin i USA relativt nyligen och ambassadtjänstemannen vid visaprocessen nämnde i förbigående att alltfler svenskar försöker emigrera till USA och att från amerikanska UD så förutspår man en stor emigrationsvåg från Sverige inom de närmsta 10-20 åren. Jag frågade vad den emigrationsvågen skulle bero på men detta visste inte tjänstemannen. Jag har dock mina aningar. Det som inte sägs i Sverige är dock inte tabu när andra länder lägger upp sina strategier. Redan nu är för övrigt USA trötta på terrorister med svenska pass.
Citat:
Nu kommer staten med kommunerna som sina hantlangare för att invadera BRF, villaområden och fritidshus. Det är illa nog att man lät politikerna förvandla hederliga arbetarområden med HR till asylförläggningar och att alla teg.
Drabbar inte mig eller min familj. Jag hoppas att skitsvensken får lida riktigt mycket.
Citat:
Men vad ska det föreställa för hämnd när undersköterskor, brandmän, poliser och andra med rätt magra löner med sina skattepengar ska vara med att bekosta inköp av BRF-lägenheter på bostadsmarknaden? Det är ingen genomtänkt inställning. Det är självskadebeteende.
De har självskadebeteende men som man röstar får man ligga. De har valt den här utvecklingen och jag vill inte höra något gnäll från dem. De ska vara tysta och låta Mohammed råna och våldta deras barn, de har ingen rätt att gnälla.
Citat:
Det genomtänkta är att vägra möjliggöra och så långt möjligt försvåra det här vansinnet genom att aldrig sälja något i fastighetsväg till en kommun.
Folk drivs av pengar. Ger kommunen bästa anbudet är det kommunen som får köpa.
Senast redigerad av Fnissturken 2016-08-17 kl. 19:03.
Citera
2016-08-17, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Man har väl som säljare rätt att välja att sälja till vem man vill (dvs inte just till högstbjudande), så om bara grannarna och föreningarna ser till att upprätthålla ett socialt tryck att inte sälja till kommunerna så...

Kommunerna har särskild rätt att köpa oavsett vem man vill sälja till. Spelar ingen roll även om man vill sälja till något lägre pris - om jag fattat rätt så kan det då hända kommunen ändå får köpa fast till det lägra priset.
Citera
2016-08-17, 19:35
Medlem
Det är helt åt helvete att folk kan resa till Sverige och begära uppehållstillstånd och söka medborgarskap. Hela processen borde starta på en ambassad i landet där man kommer ifrån eller i till exempel Syrien fallet även en ambassad dit alla kan ta sig som Turkiet.

Redan från första början borde man varit klara med detta och de resurser man vill sätta in borde ALLTID sättas in på gränsen till landet där konflikten är.

Dessutom borde man låta folk med utbildning och som kan lite vetenskapliga grunder och principer stå bakom vilka man tar in och hur man tar in folk. Sätter man upp en rimlig kvot, kanske 20 000 extra personer får man ju allt och lov se till att bygga mer bostäder och inte bara tillräckligt för att se till att det finns plats för flyktingar utan man bör ju också se till att alla studenter har någonstans att bo o.s.v.

Man måste givetvis också anställa fler läkare, sjuksköterskor, lärare, dagispersonal och dessutom se till att dessa personer man tar in har en plats i samhället efter de lärt sig lite svenska och enkelt kan jobba med det de gjort innan de flytt, kompetens bör givetvis testas redan på ambassaden där de söker ifrån tillsammans med alla andra dokument som ska krävas. Så hur jobbmarknaden ser ut är också en viktig aspekt i det.

Vi i Sverige har det rätt bra överlag, att vi kan dela med oss är väl hyggligt. Men man kan inte dela med sig mer än vad man har eller ge bort en så stor bit av kakan att standarden sänks för alla Syftet med invandring bör vara att höja standarden för ALLA i samhället om något.

Man kan ju också tänka på att många människor i världen är utsatta och lever under liknande omständigheter som Syrianer gör. Så kanske blanda kvoten man sätter upp med lite olika folk och plocka in de som lättast kan assimileras.

Då runt 1/3 av världens befolkning sist jag kollade lever i fattigdom och en stor del utav dessa i extrem fattigdom (runt 1 USD om dagen eller mindre, ändras beroende på dollarns kurs om jag mins rätt) är jag säker på att man skulle kunna hitta lite användbart folk som man skulle kunna hjälpa som dessutom rätt snabbt skulle kunna bidra till ett bättre samhälle för alla.

Men nej, plocka in radikala bönder år efter år och blunda för alla problem istället...
Citera
2016-08-17, 19:39
Medlem
BRF kan vägra en försäljning. I det fall kommuner köper br undrar jag vilken person det är som skriver på köpekontraktet. Som jag tolkar det köper kommuner för att hyra ut i andra hand.
Bor det dessutom personer i lägenheten som inte har kontraktet, kan BRF häva äganderätten till br. Även vid en andrahands uthyrning skall BRF kontaktas.

Visst kan vissa br ägas av juridiska personer och är det så ar det kommunala bolag som köper br. Fantastiskt då många kommunala bolag faktiskt sålt ut allmännyttan och BRF startats.

Det är helt fel att intervenera på en marknad med kommunala skattekronor. I Malmös fall tom med andra kommuners pengar, då en stor andel av skatteintäkterna är utjämningsbidrag.
Citera
2016-08-17, 20:22
Medlem
El Capitanos avatar
Det är genuint vidrigt om man börjar med sånt här. Hur fan ska det kännas för folk som köpt sin lägenhet för dyra pengar och så kommer kommunhelvetet och köper grannlägenheten bara för att ge bort den som hyresrätt till någon som inte ens betalat in minsta skattekrona i det här landet. Vi andra får stå i bostadsköer som går bakåt.

Det är så djävulskt fel att folk kommer bli tokiga till slut om det fortgår. Vill man ha revolt i landet, eller vad är det frågan om?
Citera
2016-08-17, 20:22
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Man har väl som säljare rätt att välja att sälja till vem man vill (dvs inte just till högstbjudande), så om bara grannarna och föreningarna ser till att upprätthålla ett socialt tryck att inte sälja till kommunerna så...

Skulle du tacka nej till ett budkrig bara för att dina före detta grannar ska slippa Ahmed? Tänk vad många grejor man kan köpa för ett par hundra tusen kronor.
Citera
2016-08-17, 21:40
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Egentligen så är detta inget att bli upprörd över då det i praktiken inte skiljer något från att staten och kommuner äger hyresfastigheter som våra bidragsturister får leva sina all-inclusive liv i!

Citat:
Ursprungligen postat av Tyvall
Det var roligt. Mera sådant. Rätt åt dom, de får skylla sig själva. Nu blir dom integrerade som vi som bor i hyreshus har erfarit.

Men den väsentliga skillnaden att boendeformen bostadsrätt ställer avsevärt högre krav på de boende! En hyresgäst kan vara fullständigt passiv och "bara bo", en bostadsrättsinnehavare måste aktivt delta i planeringen/driften/skötseln av föreningen, annars fallerar hela konceptet.

Men visst, kommunerna får väl vara strategiska och se till att det finns tillräckligt många svenskar kvar i föreningarna att det finns några kvar för blattarna att åka snålskjuts på - ett mikrokosmos av det svenska samhället i stort...

(För den som ändå inte fattar: principen är inte mindre smaklös än om staten skulle frånta företag rätten att nyanställa och istället tvinga på dem en slumpvis utvald invandrare så fort en befattning blev ledig.)

Citat:
Ursprungligen postat av sylvia.borin
En bostadsrätt ställer stora krav på engagemang från ägaren, den som äger en sådan är en del av en bostadsrättsförening. Vet kommunen överhuvudtaget vad en bostadsrätt är för något? Det verkar jävligt skruvat alltihop.

Huvudet på spiken. Frågorna hopar sig: Hur ska blatten läsa stadgarna? Eller regelbunden information från styrelsen? Måste den översättas till farsi/pashto/somaliska? Av vem? Vem dyker upp på årsmötet (vem får rösträtt?), ställer upp för styrelseuppdrag, valberedning eller position som revisor? Måste all kontakt med den boende gå via någon trött kommuntjänstman som handlägger dussintals om inte hundratals ärenden som är lögn i helvete att nå och inte bryr sig ett skit om hur det går för förening eller situationen för de boende?
Citera
2016-08-17, 21:48
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Bara för att just DU inte skulle sälja så betyder det inte att hen-Britta eller bög-Sven också skulle vägra.

Sen har jag för mig att man inte kan vägra att sälja till en kommun, framförallt inte om de kommer med högsta budet. Nån som är insatt får rätta mig om jag har fel, men om det var så enkelt att man bara kunde vägra så hade kommunen knappast kunnat roffa åt sig så många BRFer som man ändå lyckats med runt om i landet på såhär kort tid.

Hur många brf:er har kommunerna runt om i Sverige hittills köpt i enda syfte att ge till blattarna?
Någon som vet?
Citera
2016-08-17, 21:59
Medlem
Detta är ju inget purnytt fenomen, inte för så många år sedan (Varbergs kommun?) köpte villa åt somalisk familjeskock. Har för mig att det då klargjordes att kommunerna Inte fick ge sig in i budgivning. Har lagändring skett sedan dess? Isf. skaffa en bulvan som sitter och bjuder mot.
Citera
2016-08-17, 22:51
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Trevligt att vi äntligen får chans att blanda opp lite i bostadsrättsföreningarna! Jag ser framför mig hur Kerstin två trappor upp knackar på hemma hos nyinflyttade Reza, som precis kommit in på sjuksköterskelinjen, för att låna lite socker men till sin förvåning blir hon därtill inbjuden på en kopp afghanskt té och hembakta läckerheter från orienten. Erik, som arbetar lite för mycket, börjar samtala på gården med Fatima om vad som egentligen spelar roll här i livet samtidigt som George från Liberia och Josefin från Lomma delar en första kyss. Barn från hela världen skrattar och spelar fotboll på gatan. Det här blir bra! Vi är 87%! Vi gillar olika! Köp mer bostadsrätter!

"Bredvid gungorna i föreningens lekpark sitter Jesus på en sten och kramar ett får. Ett lejon finns också där, men det är ett snällt lejon. I den här föreningen pratas det 127 olika språk. Fantastiskt va?"

Kan kommuner i framtiden tvinga fram antagna bud är nästa fråga? Om kommunen har det högsta budet så är det lag på att säljaren måste anta kommunens bud, eller något liknande.
Citera
2016-08-17, 22:52
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitewolf
BRF kan vägra en försäljning. I det fall kommuner köper br undrar jag vilken person det är som skriver på köpekontraktet. Som jag tolkar det köper kommuner för att hyra ut i andra hand.
Bor det dessutom personer i lägenheten som inte har kontraktet, kan BRF häva äganderätten till br. Även vid en andrahands uthyrning skall BRF kontaktas.

Visst kan vissa br ägas av juridiska personer och är det så ar det kommunala bolag som köper br. Fantastiskt då många kommunala bolag faktiskt sålt ut allmännyttan och BRF startats.

Det är helt fel att intervenera på en marknad med kommunala skattekronor. I Malmös fall tom med andra kommuners pengar, då en stor andel av skatteintäkterna är utjämningsbidrag.
Särskilda regler för kommuner.
(FB) Oro hos BRF, kommuner tvångsköper hundratals borätter till nyanlända, tendens ökande
(FB) Oro hos BRF, kommuner tvångsköper hundratals borätter till nyanlända, tendens ökande
Senast redigerad av pudellus 2016-08-17 kl. 23:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in