2016-08-16, 09:22
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Inte mycket tyder på att LP såg AB i inledningsskedet, om nu han skulle vara den tredje mannen. Däremot såg hon mannen i beige och en man som stirrade. Det framgår inte om hon misstänkte dem för något i detta skede.

Trots att Lisbet angav ABs signalement, och att hon placerade honom geografiskt korrekt så finns det inte mycket som tyder på att hon såg honom enligt dig.

När samma LP angav de två personerna hon iakttagit som gärningsmän så framgår det inte att hon hade någon anledning att misstänka dem. Fortfarande enligt dig. Eftersom allt enbart var ett missförstånd från Rimborns sida enligt Holmer.

Där vi idag vet att det var LP som missuppfattade hela situationen. En sanning som Holmer aldrig vågade sig på att uttala. Undrar varför. Kanske hans förehavanden mordkvällen är orsaken. Alltså var det bättre att hoppa på ÅR. Och anklaga ett antal ministrar för hörfel.

Har du aldrig funderat över varför han kom undan med dessa uppenbara förolämpningar och styrningar. Där han dompterade både huvudvittnet och den blivande Statsministern IC utan att de protesterade. Utan att ens vara polis. Men där hans CV skvallrar om att han varit SAPs milis i ett antal ljusskygga affärer. Där kopplingen till IB är solklar.

Kanske förklaringen finns i det faktum att Ingvar strax efter sin utnämning till SM mötte HH och bokförläggaren EC i kulisserna. Som skulle informera honom om spaningarna. Där han i sina memoarer inte förstod varför Ebbe befann sig på platsen. Jojo, det är ju väldigt trovärdigt. Eftersom han senare stödde Ebbes affär fullt ut utan att stå för det. Alltså skrev han en vitbok två gånger.

Statsministern avlägsnade inte EC från utredningen. Det var Wickbom. Som i ett utslag av svartsjuka och som oinformerad nöjt konstaterade att det var HAN som fick bort Ebbe från polishuset. Där en nöjd Ingvar senare fick den ministern att avgå. Saknad av ingen i nomenklaturan.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-08-16 kl. 09:35.
Citera
2016-08-16, 14:37
Bannlyst
Jag tror att Holmer var på sveavägen i omkring mordet. Det fanns tre personer på säpo som spanade på Palme Stig Johansson stensjö och en till. Hade detta spanande intensifierats hade de tom ordnat en mördarskavadron. Ryssarna visste om mordet innan sägs det/amerikanarna med förmodar jag då. Hade Holmer till uppgift att följa följarna? Var det därför inte Holmer kunde erkänna.
Var det rent utav Palme som satte Holmer på att följa säpogruppen? Var det därför det var så mycket folk från hemliga nätverk där den kvällen? Hade inte Palme contras efter sig jämt? De dök upp överallt.
Finns inte en chans att inte folk höll koll på vilka han träffade och vad han sa dygnet runt. Speciellt inte månaderna innan Moskvaresan. Självklart var Lisbet och Olof inte ensamma på sveavägen.
Senast redigerad av chimon 2016-08-16 kl. 14:39.
Citera
2016-08-16, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Att söner och döttrar hamnat i organisationen
är intressant.

http://fib.se/fib_1/IB/spioner.html

Glöm inte att vi då inte talar om IB utan IB03 som ligger djupare och där det är dolt under hårdast tänkbara sekretess allt som rör detta och inte bara det utan att som Jallai antyder det är en överraskning att ens dokument finns kvar.

Var och en förstår nog att det med tanke på det allvarliga brott som ligger för handen vore ganska enkelt och logiskt för höga vederbörande att upphäva sekretessen i det som berör Palmemordet men det vägrar man alltså.

Hur kan det ha gått till när Donald lämnade sina uppgifter till PU? "Tyvärr kan ej identiteter avslöjas med hänvisning till den 70-åriga sekretess som gäller" PU står bakbundna utan att kunna komma vidare... och får inte ens nämna varför. Skulle någon överlämna uppgifter och dokumentation kring detta till PU gör de sig skyldiga till brott enbart genom att befatta sig med uppgifterna.

Som jag tidigare nämnt finns det sedan lång tid de som velat berätta om det de vet om händelserna den här kvällen när Palme sköts. Men kravet var att få immunitet för andra brott än delaktighet i mordet. Gissningen att det just rör sig om sekretessbrott är inte långsökt.

Här är alltså kärnan. Frågan är om det finns någon väg runt det?

Kanske om ursprungskällan till uppgifterna är död och det sprids massivt och anonymt vägar som inte den svenska lagen når?!
Citera
2016-08-16, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja, det är ju ingen ny tanke att mordet inte får eller kan lösas.

Konsekvensen av ditt resonemang blir ju att det även kan vara olagligt att lösa det. En helt absurd tanke. Men det blir ju konsekvensen av kvalificerade hemligstämplar.

Visst är det ett dilemma. Även om jag känner identiteterna på t ex Barbrogruppen kan jag inte nämna det eller svara på frågan "källa på det" utan att göra mig skyldig till ett brott och än mindre backa upp det med dokument.

Särskilt känsligt är det kanske eftersom organisationen levt vidare hemligt finansierad och aktiv. T ex medlemmar i Ögat som nyligen spridit desinformation i samband med senaste stora "ubåtsjakten".

Spår finns av sådan dold finansiering t ex av den organisation vår vän fd säpomannen Kegö jobbat för där revisorer haft synpunkten på utfallet av frikostiga bidrag.
Citera
2016-08-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Som jag tidigare nämnt finns det sedan lång tid de som velat berätta om det de vet om händelserna den här kvällen när Palme sköts. Men kravet var att få immunitet för andra brott än delaktighet i mordet. Gissningen att det just rör sig om sekretessbrott är inte långsökt.

Kanske om ursprungskällan till uppgifterna är död och det sprids massivt och anonymt vägar som inte den svenska lagen når?!

Jag vet inte varför de som vet inte berättar, men jag är ganska säker på att ingen någonsin kommer att lagföras för sekretessbrott om de avslöjar vad som skedde mordkvällen.

Staten tvingas då hävda endera att visselblåsaren ljuger, i vilket fall det inte går att sakföra vederbörande. Eller så tvingas staten hävda att allt är korrekt, i vilket fall det blir politiskt, om inte juridiskt, omöjligt att sakföra honom / henne.
Citera
2016-08-16, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag vet inte varför de som vet inte berättar, men jag är ganska säker på att ingen någonsin kommer att lagföras för sekretessbrott om de avslöjar vad som skedde mordkvällen.

Staten tvingas då hävda endera att visselblåsaren ljuger, i vilket fall det inte går att sakföra vederbörande. Eller så tvingas staten hävda att allt är korrekt, i vilket fall det blir politiskt, om inte juridiskt, omöjligt att sakföra honom / henne.

Liksom Jallai är jag övertygad om motsatsen dvs att ens den som kommer nära något som har med IB03 att göra kommer att skaka galler om de väljer att gå ut publikt. Den slutsatsen är baserad på konkreta händelser och förstahandsinformation av betydligt mindre kontroversiella saker.

Eller tror du att PU inte kommer vidare med Donalds grupp:s identiteter av något annat skäl?

Jag vet Politiker och Politiskt tillsatta tjänstemän som begått handlingar som är direkt brottsliga där potentiella visselblåsare inte den skyldige fått "betala".
Citera
2016-08-16, 20:10
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Glöm inte att vi då inte talar om IB utan IB03 som ligger djupare och där det är dolt under hårdast tänkbara sekretess allt som rör detta och inte bara det utan att som Jallai antyder det är en överraskning att ens dokument finns kvar.

Var och en förstår nog att det med tanke på det allvarliga brott som ligger för handen vore ganska enkelt och logiskt för höga vederbörande att upphäva sekretessen i det som berör Palmemordet men det vägrar man alltså.

Hur kan det ha gått till när Donald lämnade sina uppgifter till PU? "Tyvärr kan ej identiteter avslöjas med hänvisning till den 70-åriga sekretess som gäller" PU står bakbundna utan att kunna komma vidare... och får inte ens nämna varför. Skulle någon överlämna uppgifter och dokumentation kring detta till PU gör de sig skyldiga till brott enbart genom att befatta sig med uppgifterna.

Det är väl inte så svårt för den som vill idag att anonymt, bakom tunnlar och andra skydd, skvallra på nätet, men ingen gör det. Om de vill berätta men är rädda för sekretessbrott hindrar inte att de läcker ändå, utan att det kommer kunna spåras tillbaka till dom.
Citera
2016-08-16, 20:12
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Visst är det ett dilemma. Även om jag känner identiteterna på t ex Barbrogruppen kan jag inte nämna det eller svara på frågan "källa på det" utan att göra mig skyldig till ett brott och än mindre backa upp det med dokument.

Särskilt känsligt är det kanske eftersom organisationen levt vidare hemligt finansierad och aktiv. T ex medlemmar i Ögat som nyligen spridit desinformation i samband med senaste stora "ubåtsjakten".

Spår finns av sådan dold finansiering t ex av den organisation vår vän fd säpomannen Kegö jobbat för där revisorer haft synpunkten på utfallet av frikostiga bidrag.

Så du har alltså identiteterna på personer som du vet/tror på något sett var inblandade i det som hände på Sveavägen men kan inte säga något av ovanstående skäl?
Citera
2016-08-16, 21:42
Medlem
-Mentalist-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HolmgerKnutsson
Jag har läst en del om hur lång tid tar att gå sträckan Grand-Sveavägen/Tunnelgatan.
Kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tar.
Men ca 3 minuter enligt dig.
Om man strosar fram då? Lunkar lite och vill ha frisk luft och inte är så snabb i fötterna längre.
Jag har gått ungefär den vägen många gånger men aldrig tagit tid.
Strosar man och tittar i skyltfönster, stannar och pratar om vad man ser så tar det helt klart betydligt mer än 3 minuter att gå sträckan speciellt om man ska korsa gatan.
Det kan jag säga utan att ta tid med klockan, men man känner på ett ungefär hur lång tid det tar.

Har stora invändningar på att makarna Palme skulle lyckats avverka den sträckan enligt de tider du angett.

Argumenten är följande:

- Har sett filmer där LP går som är från den tiden. Hon ser ut som en rund liten gumma som inte är av den sportiga typen om man säger så. Måste faktiskt säga att hon mer ser ut som 65 än runt de 55 (?) som hon var vid MOP. Det går med andra ord inte så fort framåt.
Hon är väl dessutom rätt kort och går bara genom det långsammare.
Hur som helst, det gick inte fort för den trinda madamen att förflytta sig.

- Makarna Palme stod och pratade med Mårten och hans flickvän efter filmen.
Hur vet man vad klockan var när de lämnade varandra? Först hade väl OP lämnat biografen bland de sista efter att ha tackat nej till skjuts av Björn Rosengren. Så det är bara mer och mer som talar för att det inte var så lång tid de hade på sig som många påstår.

- Makarna Palme stod och tittade i flera skyltfönster och om det var trafikljus med röd gubbe, lär inte statsministern ha gått över gatan utan grönt för fotgängare.

Om man strosar så kanske man promenerar i en takt av 3-4 km/h (och det är den takten jag tror att paret Palme höll), så tar då sträckan från Grand till Tunnelgatan ungefär 7 min. Lägg till 1 minut för rödljuset (när ett trafikljus slår om till rött så får man oftast vänta upp till 1 minut innan det blir grönt). De tittade i flera skyltfönster, låt säga att det tog sammanlagt 2 minuter, så är vi nu uppe i totalt 10 minuter från det att paret började promenera från Grand till Tunnelgatan då skottlossningen ägde rum 23.21. Bioföreställningen avslutades 23.07 och om det då stämmer att paret Palmes promenad tog 10 minuter så hade paret 4 minuter på sig att lämna salongen och hinna samtala både med Mårten och hans flickvän samt med Björn Rosengren. Jag säger inte att dessa tider är korrekta (jag bara leker lite med tanken).

Citat:
Det fetade-1 och 2 i din text: GM kanske inte hade en deadline utan tog tillfället i flykten. Hade en övergripande plan men förlitade sig på att det skulle ges flera tillfällen på grund av att OP ofta var ute och strosade utan livvakt och mest höll sig mellan SAP:s lokal på Sveavägen och Regeringskansliet och bostaden.

Ja, det är också en möjlighet. Palme var som sagt känd för att ofta vara utan livvakt, han ville stå folket nära och visa att han var en vanlig person (därav oftast inga livvakter).

Citat:
En ensam GM som gör det på volley är inte vad publiken vill ha.

Precis, när folk inte kan förklara något så måste det förklaras med väldigt avancerade teorier (MOP; med konspirationsteorier). Det ligger i människans natur att resonera på det sättet. Som jag tidigare har skrivit i något inlägg så är oftast den enklaste lösningen också den korrekta (jag tror inte MOP är något undatag av det).
Citera
2016-08-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Min vän. Att skjuta någon med en Magnumrevolver mellan skulderbladen på 10-30 cm avstånd är inte ett försök att skada. Det är ett effektivt sätt att mörda.

Läs rättsläkaren Kari Ormstads utlåtande.
Jo, det är utan tvekan det mest troliga, inget snack om saken. Jag är fullt medveten om att det är djupt provocerande att ens antyda något annat. Men kanske måste vi utmana en del etablerade sanningar för att komma vidare.

Ett sådant perfekt mördarskott, och sedan ett random skott i riktning mot Lisbeth? Varför inte ta ett steg till och göra likadant med henne?

Om nu i stället förhållandet hypotetiskt hade varit det omvända: Ett skott träffade exakt rakt i ryggen på Lisbeth från 10 cm, och sedan en mindre sårskada på Olof, hade vi då fört fram helt andra teorier om attentatet, och närt andra teorier om syfte och motiv? Ja, sannolikt. Men så hade det ändå kunnat bli, om nu syftet bara var att skicka iväg två skrämskott i den gråa massan Lisbeth+Olof.

Vad jag menar är att vi tittar på verkan och utifrån det fastställer orsak: Skott i ryggen, träff i dödsrektangeln dessutom, ja då är det ju en person som har gjort det här förr, eller hur? Ingen kan väl av ren tur välja just det området?

Jag inser att jag för ett cirkelresonemang och att det är svårt att komma vidare till något meningsfullt, men min personliga agenda är att försöka se på mordet utan en massa förutfattade meningar, eftersom jag har upptäck att det öppnar sinnet en aning.

Och särskilt mindblowing är det att ifrågasätta just etablerade sanningar. Verkligheten är inte alltid linjär, och människor är ibland inte rationella.

Men visst är det sannolikt att mördaren var just en mördare, och inte en dråpare.
Citera
2016-08-16, 21:55
Medlem
Alla samtal och möten i palmerummet spelades in på band under minst ett antal veckor efter mordet, och om jag minns rätt är banden bevarade och ska offentliggöras i någon framtid. Är det någon som vet när? Eller ingår de numera i förundersökningen, och har därmed fått oändlig förundersökningssekretess?

Edit: Hittade svaret: De ingår inte i förundersökningen, och blir offentliga 2023. Jag ska göra ett försök att få ut dem.

http://www.vf.se/kultur-noje/bocker/palmerummet-inifran

Edit 2: Verkar hopplöst, men jag provar i vilket fall. 88 ljudband är det, och de är tydligen deponerade av Holmér personligen. ref SE/RA/721165 om någon vill joina mig och försöka få ut dem.
Senast redigerad av Moplp 2016-08-16 kl. 22:21.
Citera
2016-08-16, 22:28
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Jo, det är utan tvekan det mest troliga, inget snack om saken. Jag är fullt medveten om att det är djupt provocerande att ens antyda något annat. Men kanske måste vi utmana en del etablerade sanningar för att komma vidare.

Ett sådant perfekt mördarskott, och sedan ett random skott i riktning mot Lisbeth? Varför inte ta ett steg till och göra likadant med henne?

Skottet mot lisbeth va inte "random", om hon inte hade roterat kroppen och fallit bredvid olof så hade skottet gått in snett genom ryggen på henne och gjort stor skada.
GM kan mycket väl trott att han fick en bra träff på henne med.

Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
J
Om nu i stället förhållandet hypotetiskt hade varit det omvända: Ett skott träffade exakt rakt i ryggen på Lisbeth från 10 cm, och sedan en mindre sårskada på Olof, hade vi då fört fram helt andra teorier om attentatet, och närt andra teorier om syfte och motiv? Ja, sannolikt. Men så hade det ändå kunnat bli, om nu syftet bara var att skicka iväg två skrämskott i den gråa massan Lisbeth+Olof.

Vad jag menar är att vi tittar på verkan och utifrån det fastställer orsak: Skott i ryggen, träff i dödsrektangeln dessutom, ja då är det ju en person som har gjort det här förr, eller hur? Ingen kan väl av ren tur välja just det området?

Finns inget som heter dödstriangel, i vilken deckarroman har du läst det fåniga uttrycket? Om du menar träff i aorta så säg det.

Och att skjuta någon centralt i ryggtavlan är ett högst intuitivt ställe att skjuta mot även för någon med noll erfarenhet av vapen på så läs dig inte in i en sån detalj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in