Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Min vän. Att skjuta någon med en Magnumrevolver mellan skulderbladen på 10-30 cm avstånd är inte ett försök att skada. Det är ett effektivt sätt att mörda.
Läs rättsläkaren Kari Ormstads utlåtande.
Jo, det är utan tvekan det mest troliga, inget snack om saken. Jag är fullt medveten om att det är djupt provocerande att ens antyda något annat. Men kanske måste vi utmana en del etablerade sanningar för att komma vidare.
Ett sådant perfekt mördarskott, och sedan ett random skott i riktning mot Lisbeth? Varför inte ta ett steg till och göra likadant med henne?
Om nu i stället förhållandet hypotetiskt hade varit det omvända: Ett skott träffade exakt rakt i ryggen på Lisbeth från 10 cm, och sedan en mindre sårskada på Olof, hade vi då fört fram helt andra teorier om attentatet, och närt andra teorier om syfte och motiv? Ja, sannolikt. Men så hade det ändå kunnat bli, om nu syftet bara var att skicka iväg två skrämskott i den gråa massan Lisbeth+Olof.
Vad jag menar är att vi tittar på verkan och utifrån det fastställer orsak: Skott i ryggen, träff i dödsrektangeln dessutom, ja då är det ju en person som har gjort det här förr, eller hur? Ingen kan väl av ren tur välja just det området?
Jag inser att jag för ett cirkelresonemang och att det är svårt att komma vidare till något meningsfullt, men min personliga agenda är att försöka se på mordet utan en massa förutfattade meningar, eftersom jag har upptäck att det öppnar sinnet en aning.
Och särskilt mindblowing är det att ifrågasätta just etablerade sanningar. Verkligheten är inte alltid linjär, och människor är ibland inte rationella.
Men visst är det sannolikt att mördaren var just en mördare, och inte en dråpare.