2016-08-16, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör

Artikel
Bild

Vad är det för länkar (så att man vågar klicka på dem)?
Citera
2016-08-16, 18:17
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furillen
Någon som känner till hur stämningen i Bromma/Äppelviken varit innan beslutet. Har det varit protester eller öppna famnen?

Visste de ens om det? Någon som har protokoll från slutet av 2015 och våren 2016 från kommun mötena och orkar läsa dem?
Citera
2016-08-16, 18:30
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Vad är det för länkar (så att man vågar klicka på dem)?
Dom är safe, minfil.org och Bromma Tidning.
Citera
2016-08-16, 18:36
Medlem
quaresmas avatar
Ett stort grattis till Äppelviksskolan önskar jag. Välkommen till nya spännande Sverige.
Citera
2016-08-16, 18:40
Medlem
Sperssons avatar
.
Varför ska flyktingar gå i svensk skola överhuvudtaget??

Jag trodde flyktinghjälp handlade om att flyktingar skulle resa hem så fort det blir vapenvila i hemlandet??

Den svenska skolan är inte direkt gratis, om man säger så.
Citera
2016-08-16, 18:41
Bannlyst
Satan i helvete vilket glädjande besked! Ser fram mot att få följa den här besinningslösa utvecklingen och hoppas på mer och flera av dessa huvudlösa integrationsbeslut. Fan vilken kväll! Måste firas med en wirre.
Citera
2016-08-16, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Varför ska flyktingar gå i svensk skola överhuvudtaget??

Jag trodde flyktinghjälp handlade om att flyktingar skulle resa hem så fort det blir vapenvila i hemlandet??

Den svenska skolan är inte direkt gratis, om man säger så.

Du har nog missat några år av utvecklingen i Sverige . Glöm att någon kommer att skickas hem. Deras nya sugar daddy-land är Sverige.
Citera
2016-08-16, 18:46
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Min poäng vara bara att det blir svårt att förneka de kulturella skillnaderna till och med för den mest dumsnälla och naiva svensken när ens egna barn börjar antastas i skolan.

Väl uttryckt. Detta är bara en av många skolor som kommer råka ut för detta och även om det blir en extrem kontrast mot förra läsåret just här så kommer det bli nog så otrevligt även för barn i andra skolor.

Beslutet att sprida ut alla nyanlända jämnt på stadens skolor kanske kommer visa sig vara precis det som krävs för att Stockholms invånare ska vakna upp och inse vad den stora inströmningen innebär i praktiken.
Citera
2016-08-16, 19:10
Medlem
kvantares avatar
Med tanke på hur folk i Bromma röstade i valet 2014 så borde detta vara goda nyheter. Spännande att möta folk från andra kulturer!

Ska bli intressant att se om de fina liberala värderingarna många Brommabor har överlever en konfrontation med verkligheten... Misstänker att det kommer vara betydligt svårare att vara tolerant när en 25-årig afrikansk pojke våldtar ens 14-åriga dotter (nåt sånt kommer förr eller senare hända i Äppelviksskolan).

EDIT:

Med det sagt så tror jag inte att Äppelviksskolan kommer få nöjet att ta emot flyktingbarnen. Skulle säga att det är ganska osannolikt, eftersom även folk som röstar på sjuklövern borde ha någon grad av sunt förnuft när det gäller deras barn. Flyktingarna kommer säkert att dumpas på något område som inte har inflytelserika invånare.

EDIT2:

Eller har jag missförstått? Är det helt klart att Äppelviksskolan får flyktingarna?
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Sisab, som har hand om alla skolfastigheter i Stockholms stad, har under våren skickat in bygglovsansökningarna för att börja sätta ut paviljonger på en rad skolor runt om i stan. En av nio skolor som är först ut är Äppelviksskolan.
http://www.pressreader.com/sweden/bromma-tidning/20160409/281565174915467
Senast redigerad av kvantare 2016-08-16 kl. 19:41.
Citera
2016-08-16, 19:11
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Vi får väl se hur det går. Äppelviksskolans parkeringar och övriga ytor är fyllda med mopedbilar så att lärarna redan tidigare hade problem att parkera lagligt och nu med fler elever och lärare så lär den situationen inte förbättras.

Mopedbilarna är viktiga statusmarkörer för många ungdomar och familjer som bor i Äppelviken. Det kanske sticker någon i ögonen nu när klassföraktet blir tydligt och vi får se ett nytt fenomen: mopedbilsbränder.

Artikel
Bild

/Provokatör
Bilden är inte från Äppelviksskolan, utan Ålstensskolan, dvs låg- och mellanstadium.
Citera
2016-08-16, 19:13
Medlem
Vad jag har förstått skall flyktingarna få egen undervisning - De skall huseras i baracker som byggs på skolgården för tillfället, intressant integrationsvektor . En klass med flyktingar har redan börjat förra året, de håller sig för sig själva tydligen.

Källa: Mitt lillasyskon som går på Äppelviksskolan.
Citera
2016-08-16, 19:29
Medlem
nero1s avatar
Aftonbladets fd chefredaktör, tillika allas vår Jan Helin har sitt hus vid Äppelviken..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in