Citat:
Ursprungligen postat av
har-analys
Är du säker? Källa pa detta? Sa dessa kulturberikare kan alltsa leva fan och bära sig at hur som helst - och BRF är maktlös, för kommunen innehar bostadsrätten?
Detta kommer pa sikt att göra det oattraktivt att bo i bostadsrätt oavsett omrade.
Svaret är JA.
Den som bor i en BR som ägs av kommunen kan göra precis vad fan som helst. Han har större besittningsrätt än grannen som har köpt sin lägenhet. Detta för att BRF inte kan kräva tvångsförsäljning om kommunen äger lägenheten. Om inte BRF vill ta matchen mot kommunens jurister till domstol, vill säga.
Hur vet jag detta? Jo, jag bodde i en liten förening i en av Göteborgs absolut populäraste områden. Lägenhetspriserna var skyhöga. Kommunen ägde fyra lägenheter sedan området byggdes på 60-talet.
Samtliga lägenheter hyrdes ut till folk med problem. Och då skall ni förstå att kommunen placerade de personer som
inte kunde bo på särskilda boenden pga. att de skapade för mycket problem. Det var alltså ett bekvämt sätt för kommunen att 'dumpa av folk' de inte kunde hantera på annat sätt.
I två av lägenheterna bodde folk med grava psykiska problem , en kriminell missbrukare och en hoarder (manisk samlare).
Samlaren var värst. När det var dags att byta stammarna i samtliga lägenheter vägrade han att släppa in hantverkarna. Han monterade av dörrhandtagen. Detta medförde att fastigheten aldrig fick ett komplett avloppssystem.
Iofs. spelade det ingen roll, de hade inte kunnat jobba ändå, eftersom lägenheten var smäckfull med tidningar från golv till tak med bara gångar emellan. Skiten i hans lägenhet drog till sig råttor och ohyra men BRF kunde inget göra. Alla gemensamma utrymmen blev fyllda med skräp. Så höll det på i fem år.
Det var först när Brandförsvaret dömde ut lägenheten som 'en brandfara för allmänheten' som kommunen inte längre kunde ignorera BRF. Några år efter det att jag sålt försvann han och ersattes med någon ny. Det var enbart pga. de kommunala lägenheterna som jag valde att flytta annars hade jag gärna bott kvar.
Får väl erkänna att jag inte informerade den nya köparen om att kommunen ägde lägenheter i föreningen. Och det gjorde inga andra säljare heller, för den delen.
Så, ja, räkna med problem i föreningar där kommunen äger lägenheter. Och räkna
inte med att de kommer bry sig ett jävla dugg om vem de placerar där.