2016-08-16, 11:43
Medlem
sylvia.borins avatar
Sammanfattning av regler:

Kommunen står över de regler som normalt gäller för köp och uthyrning av bostadsrätt.
BRF:ar har INTE har rätt att neka kommunen att köpa!
BRF:ar har INTE rätt att neka kommunen att hyra ut i andra hand!
BRF:ar har INTE rätt att neka specifika personer om lägenheten ägs av kommunen.

Citat:
Ursprungligen postat av Keyz
Har inte läst igenom tråden men en bostadsrättsförening har rätt att neka andrahandsuthyrning och om uthyrning ändå sker kan bostadsägaren bli tvingad att sälja lägenheten.
Läs tråden för bövelen!

Citat:
Jag finner det mycket märkligt att föreningarna känner oro eftersom de själva tar besluten att tillåta uthyrning.

Citat:
Jag betvivlar att själva araben har någon äganderätt av bostaden och således inte gör någon vinst ö.h.t. Det som stör mig är att bostadspriserna skjuter i höjden och man har ingen koll på marknaden.
De flesta som äger en bostadsrätt BOR faktiskt i den. En bostadsrätt är ett hem där man ska trivas, där vill man inte ha ensamkommande kvinnoskändare till grannar. Dessutom krävs det att medlemmarna tar ansvar för skötseln för att en BRF ska kunna fungera på ett bra sätt - jag har mycket svårt att tro att kommunen gör detta!
Citera
2016-08-16, 11:45
Medlem
Varifrån kommer pengarna för att köpa bostäder?
Citera
2016-08-16, 11:48
Medlem
Jag JUBLAR!

Detta blir ju ytterst kännbart för de som har inbillat sig att de bor tryggt o bra i ett område med bara bostadsrätter. De sjuklöverröstare som skiter i (sket i) om de som bor i hyresrätter får sin närmiljlö förpestad och som har pekat finger åt de som vill men inte har kunnat köpa sig en lya.

Vilken fin dag att vakna till.
Citera
2016-08-16, 11:50
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast fortfarande gäller väl att BRF har rätt att tvångsförsälja en lägenhet där de som bor där inte sköter sig, grovt åsidosätter gällande regler i BRF?
Rätt och rätt. Det ska göras legalt korrekt och det är den vägen jag beskrev.

Nästan alla tvångsförsäljningar jag har varit med om har varit där banken har tröttnat och begär tvångsförsäljning via kronofogden. Det är mycket lättare om det är ekonomiska problem, det är mer svart och vitt liksom.

Det är rätt höga krav på vad som räknas som störningar. Går det till domstol och föreningen inte har ordentlig dokumentation så förlorar de direkt. Det är i princip ett krav att föreningen har en jurist till hjälp med ett sådant förfarande och jurister vet vad som krävs för att ta ett sådant fall vidare.

Det ska tyvärr till rätt mycket för att kunna skilja en individ från dennes bostad.

/T
Citera
2016-08-16, 11:53
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Varifrån kommer pengarna för att köpa bostäder?

De kommer från lån. Finansminister Magdalena Andersson lånar så gärna, det är ju så billigt att låna nu! Lån till bostadsrätter åt invandrarmän är enligt henne att betrakta som en investering, det är ju de ensamkommande kvinnoskändarna som ska ta hand om och försörja oss utdöende svenskar den dag vi behöver ålderspension och vård.
Citera
2016-08-16, 11:56
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr

Nästan alla tvångsförsäljningar jag har varit med om har varit där banken har tröttnat och begär tvångsförsäljning via kronofogden. Det är mycket lättare om det är ekonomiska problem, det är mer svart och vitt liksom.

Det är rätt höga krav på vad som räknas som störningar. Går det till domstol och föreningen inte har ordentlig dokumentation så förlorar de direkt. Det är i princip ett krav att föreningen har en jurist till hjälp med ett sådant förfarande och jurister vet vad som krävs för att ta ett sådant fall vidare.

Det ska tyvärr till rätt mycket för att kunna skilja en individ från dennes bostad.

/T
Jag missade vad du skrev innan, ber om ursäkt för det. Och du har nog rätt, det ska nog mycket till innan en BRF kan tvångsförsälja en lägenhet om det inte handlar om uteblivna betalningar.
Citera
2016-08-16, 12:02
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylvia.borin
Förvisso.

Ja, det är en orosfaktor. Det som hänt i Vallentuna där kommunen bjudit högst och köpt 20 lägenheter för sammanlagt 33 miljoner är förmodligen bara början på vad som kommer att ske.

Varför är det så många här som tror att priserna kommer att falla pga detta? Någonstans måste människor bo, man kan inte bara sälja sin bostadsrätt utan att köpa något nytt. Eller tror ni att svenskar kommer att fly ut i skogen och köpa en stuga där?

Blir nog en prisdifferentiering med prisfall i drabbade brf-er och ökat köptryck på icke drabbade dito. Fortsätter detta i större skala kommer det naturligtvis driva upp den totala prisnivån när kommunerna (med no-limits-plånbok) är ute och storhandlar.
Citera
2016-08-16, 12:02
Medlem
Citat:

/T

Domstolarna kommer väl att instrueras att döma till kommunernas/migranternas fördel. Jag skulle tippa att vräkningar p.g.a. störningar avseende kommunägda bostadsrätter kommer att bli extremt sällsynta.
Citera
2016-08-16, 12:04
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Blir nog en prisdifferentiering med prisfall i drabbade brf-er och ökat köptryck på icke drabbade dito. Fortsätter detta i större skala kommer det naturligtvis driva upp den totala prisnivån när kommunerna (med no-limits-plånbok) är ute och storhandlar.
Hur ska man veta att kommunen köpt en bostadsrätt i föreningen när man själv är spekulant och inte vet vem som bor där? De flesta vet ju inte ens vad grannen heter där man bor.

/T
Citera
2016-08-16, 12:06
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Kommuner kan inte nekas medlemskap eller andrahandsuthyrning i BRF enligt bostadsrättslagen.
Sluta chansa och skriv inte sådant ni tror. Skriv saker ni vet.

/T

Det undantaget kände jag inte till.
Men när jag bodde i BRF och satt i styrelsen så var det jäkligt hårt för de som skulle vara utomlands något år att hyra ut sin lägenhet.
Likaså en pappa som ägde sin sons lägenhet var uppe på dagordningen. Men det är snart 20 år sedan.
Citera
2016-08-16, 12:10
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Domstolarna kommer väl att instrueras att döma till kommunernas/migranternas fördel. Jag skulle tippa att vräkningar p.g.a. störningar avseende kommunägda bostadsrätter kommer att bli extremt sällsynta.
Domstolar följer lagarna. Förverkan av bostadsrätter pga störningar är redan idag ovanligt. Och som tidigare har beskrivits ska det regelbundna och allvarliga störningar till.

Vi förvaltar både bostadsrätter och hyresfastigheter och 90% av våra klagomål handlar om festande på kvällar/nätter.

/T
Citera
2016-08-16, 12:15
Medlem
Det var roligt. Mera sådant. Rätt åt dom, de får skylla sig själva. Nu blir dom integrerade som vi som bor i hyreshus har erfarit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in