Citat:
Ursprungligen postat av
CatTheHunter
Vem kan segla förutan ....... finns inga utom hjärnspöken! PRECIS EXAKT, då en sexualmördare begått sitt brott är hetsen lagd åt sidan och livet knallar på igen, och nu får man ju betänka här att de inte är friska i skallen alltså då så köpa pizza är nog vardagsmat, hahaha, utom för den som dog förstås. Alltså, vad är det med en del? Ska de sitta och FÖRSVARA en sån som NB, VA de kanske är LIKADANA som honom då? De skulle jag inte vilja träffa på vet du vad.......

Kloka reflektioner.
Jag begriper inte heller vad det är som gör att vissa fortsätter att försvara Nerijus på alla möjliga och omöjliga vis. Han är enhälligt dömd till livstid av både tingsrätt och hovrätt, nekad PT. Tung, solid teknisk bevisning är det centrala i fallet. Många mördare har blivit fällda med mycket mindre bevisning än i LH-fallet. Det finns absolut ingen tvekan alls om att han är skyldig, men.....
Försvarstalen fortsätter ändå, fantasin och önsketänkandet har inga gränser.
Det som saknas är några försök till vettiga förklaringar och när man frågar får man inga svar.
Kan det möjligen vara en släng av "kognitiv bias", uttrycket som används en hel del här i tråden, på gott och ont?
Lite enkla förklaringar här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_bias
"En kognitiv bias är något av de psykologiska mönster, som kan få en människas subjektiva bild av omvärlden att avvika från verkligheten".
Av de exempel som tas upp tycker jag att dessa påminner en hel del om hur vissa tycks fått näring till sina "rädda-Nerijus-hypoteser";
#
Önsketänkande, att sätta större uppmärksamhet vid det önskvärda i stället för det oönskade
#
Konfirmationsbias, att söka och ta emot intryck som förstärker en uppfattning, men avvisa dem som strider mot uppfattningen
#
Dunning-Kruger-effekten, att missuppfatta sin egen kompetens jämfört med andra människor
Sen ges ett exempel till men förhoppningsvis stämmer det inte in också, eller?
#
Exponeringseffekten, att bli positiv till det välbekanta
I och för sig kan tänkas att om man känner igen sig i Nerijus "underdog-position" så gör det sitt till, då blir det nästan som att försvara sig själv.