2016-08-14, 14:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Håller med dig till fullo, men i skuldfrågan är jag diametralt viktad åt andra hållet även om jag inte stängt några dörrar helt.

Nej, när åklagarnas händelseförlopp har sådana hål som förklarade nyss i en tidigare post, och när man dessutom aktivt försökt dölja spår, blir jag jävligt skeptisk. Först går åklagarna ut och själva utesluter bostaden som brottsplats - för att sedan gå ut och dementera det med samma argumentation som Van der Kvaast använde i Johan Asplund fallet, där han konstaterade att: "-Att vi inte hittat något behöver inte betyda att det inte finns något".

Återigen får rättsvårdande myndigheter en mental härdsmälta.

Finns ju dessutom en hel andra liknelser med Quick-fallen, men det behöver vi inte gå in på här...

Jag har för mig att en förhörsledare resonerar med KJ kring att en mördare knappast skulle ha sinnesnärvaro att syssla med plantering, minns kanske fel?

Men om jag minns rätt, KJ har då sinnesnärvaro att mörda, facebooka, stycka, ladda torrent, undanröja bevis, googla, idka analsex med sig själv och besöka en kompis för att spela dataspel, i en salig röra den där natten och efterföljande dag.

Motsägelsefullt tycker jag.

Har det någonstans under resans gång nämnts något om motivet till styckningen från offentligt håll?

Det klassiska är logistikskäl och sexualsadistiskt motiv vad jag känner till. Hittade man något i KJ:s elektroniska historia som antyder att motivet kan vara sexuellt eller sadistiskt?

Lägenheten är utesluten som brottsplats då det inte finns några bevis som stödjer att mordet begicks där, således faller logistikförklaringen till styckningen.
Citera
2016-08-14, 14:24
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Okey...
Du tror alltså att advokat JK låter bli att i resningsansökan tydligt visa exakt vid vilka klockslag KJ har alibi för mordkvällen/natten.

KJ har alibi ungefär mellan kl 22 till strax före midnatt samt vid kl 02:32 övriga tider saknas alibi.

Återigen har du synnerligen lågt förtroende för advokaten när du påstår att han skulle låta alibi för de viktigaste tidpunkterna ligga gömda i bilagor.
Det räcker med en punkt extra för att lista alla alibigivande IT-forensiska klockslag för kvällen/natten.

Ett referatförhör där man inte redovisar alibi för brottet utan tvingar läsaren att leta i bilagor för att se om alibi kan finnas..... jo,jo

Ok, bra. Han hade alibi.

Du, eller någon annan, kanske då kan ge en rimlig förklaring på vad som hänt natten den 4-5/5 då?
Citera
2016-08-14, 14:33
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har för mig att en förhörsledare resonerar med KJ kring att en mördare knappast skulle ha sinnesnärvaro att syssla med plantering, minns kanske fel?

Men om jag minns rätt, KJ har då sinnesnärvaro att mörda, facebooka, stycka, ladda torrent, undanröja bevis, googla, idka analsex med sig själv och besöka en kompis för att spela dataspel, i en salig röra den där natten och efterföljande dag.

Motsägelsefullt tycker jag.

Har det någonstans under resans gång nämnts något om motivet till styckningen från offentligt håll?

Det klassiska är logistikskäl och sexualsadistiskt motiv vad jag känner till. Hittade man något i KJ:s elektroniska historia som antyder att motivet kan vara sexuellt eller sadistiskt?

Lägenheten är utesluten som brottsplats då det inte finns några bevis som stödjer att mordet begicks där, således faller logistikförklaringen till styckningen.

1) Är väl bara Jan Olsson som uttalat sig om den biten än så länge.

2) Nej, inte vad jag känner till. EDIT: Se även punkt 230 i resningsansökan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16835046.ab
Citat:
Efter att ha läst in sig på ärendet säger han:
– I det här fallet kan det röra sig om en defensiv styckning. Det betyder att mördaren styckar sitt offer för att kunna dölja kroppen och lättare frakta i väg den.

http://www.kuriren.nu/6851888
Citat:
Det vanligast är att det sker i en bostad och utförs på grund av praktiska skäl. Han kallar denna metod för defensiv styckning.

- Man får inte ut kroppen från den plats där mordet har skett. Den är svår att hantera och risken är stor att bli upptäckt, säger Jan Olsson och pekar sedan på nästa kategori.

Aggressiv styckning.

- Det kan handla om hämnd mot personen och har en del religiösa förtecken.

Det tredje motivet har sexuell drivkraft.

- Då är själva styckningen huvudsaken. En del i själva brottet som är viktigt för gärningsmannen.

Att händerna saknas kan ha att göra med att gärningsmannen vill dölja något, tror Jan Olsson.
Senast redigerad av zero73 2016-08-14 kl. 14:58.
Citera
2016-08-14, 14:44
Medlem
Citat:
Ok, bra. Han hade alibi.

Du, eller någon annan, kanske då kan ge en rimlig förklaring på vad som hänt natten den 4-5/5 då?

Ja, visst har han alibi omkring de klockslagen. Visste du inte det?
Ca kl 22 till 22:30 eller 23 (senare klockslag enligt KJ själv) är han hos brodern.
23:12 sker en torrentnedladdning i KJs lägenhet.
23:53 surfar någon in på Facebook - Airsoft Marknad Köp och Sälj hemma i KJs lägenhet. I övrigt saknar han alibi för kvällen den 4/5.

2 1/2 timma senare kl 02:32 surfar någon in på Facebook - Expect.com hemma i lägenheten.

Det är högst troligt KJ själv som sitter framför datorn vid angivna klockslag.

Resten av natten saknar han alibi fram till på morgonen. En natt när KJ själv säger att han sov...

Varför låter advokaten bli att i klartext redovisa övriga klockslag under de kritiska timmarna om det nu överhuvudtaget finns några fler IT-händelser under den delen av dygnet?
Jag betvivlar starkt att en så erfaren advokat som JK skulle missa att tydligt redovisa sin klients alibi i en resningsansökan, oavsett hur många sidor text det skulle kräva.
Senast redigerad av Prudent 2016-08-14 kl. 14:46.
Citera
2016-08-14, 14:46
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ja, visst har han alibi omkring de klockslagen. Visste du inte det?
Ca kl 22 till 22:30 eller 23 (senare klockslag enligt KJ själv) är han hos brodern.
23:12 sker en torrentnedladdning i KJs lägenhet.
23:53 surfar någon in på Facebook - Airsoft Marknad Köp och Sälj hemma i KJs lägenhet. I övrigt saknar han alibi för kvällen den 4/5.

2 1/2 timma senare kl 02:32 surfar någon in på Facebook - Expect.com hemma i lägenheten.
Det är högst troligt KJ själv som sitter framför datorframförngivna klockslag.

Resten av natten saknar han alibi fram till på morgonen. En natt när KJ själv säger att han sov...

Varför låter advokaten bli att i klartext redovisa övriga klockslag under de kritiska timmarna om det nu överhuvudtaget finns några fler IT-händelser under den delen av dygnet?
Jag betvivlar starkt att en så erfaren advokat som JK skulle missa att tydligt redovisa sin klients alibi i en resningsansökan, oavsett hur många sidor text det skulle kräva.

Vad gjorde han under resten av dygnet då?

Har du läst bilagorna?

EDIT: Eller är du bara otydlig och spekulerar nu igen?
Citat:
Jag kanske ger intryck av att vara allför säker på rikigheten i vissa av mina slutsatser. Jag ber om ursäkt ifall det upplevs stötande, förvirrande eller kränkande för dig och får väl försöka vara tydligare i när jag spekulerar och när jag verkligen är säker på ett påstående.
Senast redigerad av zero73 2016-08-14 kl. 14:59.
Citera
2016-08-14, 15:00
Medlem
Citat:
Har du läst bilagorna?

Nej. Det är därför jag bara resonerar kring vilka uppgifter som vore rimligt att redovisa i en resningsansökan om de existerade...

Har du läst bilagorna eller fått återberättat vad som står där?
Du påstår att samtliga 11 nya IT händelser som hittats för den 4/5 har skett mellan 23:12 - 23:53. Det står inte så i punkt 211, så hur kan du vara säker på det?

Varför har du så lågt förtroende för advokat JKs kompetens?
* Du ser det som möjligt att han valt att endast lyssna på enstaka bandinspelningar trots att han och faktiskt hittat en felaktighet i det förhör han lyssnat på, alternativt inte begärt ut alla inspelningar eller missat påtala att han nekats tillgång.
* Du tror han missat att se/höra/påtala att det finns minst två ställen i dialogförhör där det, enligt dig, skett censurering genom att KJs ord suddats ut och lämnats blankt med M:
* Du tror han lämnat alibigivande klockslag för mordkvällen/natten i bilagor för att det skulle bli för många sidor i resningsansökan om det skulle redovisas i klartext under egen punkt i resningsansökan.
Tror du verkligen att han är så inkompetent?
Senast redigerad av Prudent 2016-08-14 kl. 15:10.
Citera
2016-08-14, 15:17
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Nej. Det är därför jag bara resonerar kring vilka uppgifter som vore rimligt att redovisa i en resningsansökan om de existerade...

Har du läst bilagorna eller fått återberättat vad som står där?

Varför har du så lågt förtroende för advokat JKs kompetens?
* Du ser det som möjligt att han valt att endast lyssna på enstaka bandinspelningar trots att han och faktiskt hittat en felaktighet i det förhör han lyssnat på, alternativt inte begärt ut alla inspelningar eller missat påtala att han nekats tillgång.
* Du tror han missat att se/höra/påtala att det finns minst två ställen i dialogförhör där det, enligt dig, skett censurering genom att KJs ord suddats ut och lämnats blankt med M:
* Du tror han lämnat alibigivande klockslag för mordkvällen/natten i bilagor för att det skulle bli för många sidor i resningsansökan om det skulle redovisas i klartext under egen punkt i resningsansökan.
Tror du verkligen att han är så inkompetent?

Jag har läst vissa av bilagorna, men inte alla. Hur ska Kyrö veta om alla felaktigheter, om han uppenbart inte fått ut alla handlingar? Målet är väldigt omfattande och skulle Kyrö bifoga allt i en enda handling riskerar han att HD inte se träden för all skog begriper du väl? Menar du att Kyrö inte kan skriva att han har alibi en tidsperiod för att sedan utveckla resonemanget i en bilaga? Jag är övertygad att han är så pass kompetent, och jag har större förtroende för honom än för polisen som har dolt bevis, manipulerat bilder och spaningspromemorior, samt lämnat felaktiga uppgifter under ed.
Citera
2016-08-14, 16:02
Medlem
Citat:
Jag har läst vissa av bilagorna, men inte alla. Hur ska Kyrö veta om alla felaktigheter, om han uppenbart inte fått ut alla handlingar? Målet är väldigt omfattande och skulle Kyrö bifoga allt i en enda handling riskerar han att HD inte se träden för all skog begriper du väl? Menar du att Kyrö inte kan skriva att han har alibi en tidsperiod för att sedan utveckla resonemanget i en bilaga? Jag är övertygad att han är så pass kompetent, och jag har större förtroende för honom än för polisen som har dolt bevis, manipulerat bilder och spaningspromemorior, samt lämnat felaktiga uppgifter under ed.

Så bra!
Vilka fler klockslag har KJ IT-forensiskt alibi för mordkvällen/natten utöver 23:12, 23:53 samt 02:32?
Fokus i tråden skulle helt förändras om du bevisade för oss att KJ har alibi för hela mordkvällen/natten och inte bara ett par timmar.

Det finns ingen bilaga med utvecklande resonemang. Däremot finns det en bilaga F med foton från skärmen på KJs laptop samt en bilaga G med en lista på samtliga nya positioner och angivelser som JK påstår sig ha hittat i KJs dator.
Självklart ska de viktigaste klockslagen framgå i klartext utan att HD ska behöva bläddra i listor, vilket sannolikt är fallet.
Vet du att så inte fallet hoppas jag du visar det för tråden

Håller med om att JK fyllt skogen i resningsansökan med ett flertal ovidkommande småträd. Bättre vore om han redovisat riktigt stora träd såsom tillexempel samtliga alibigivande klockslag för mordkvällen/natten, fast det har han troligtvis redan gjort...
Jag kan inte se att det blir nämnvärt mindre omfattande att skriva samtliga för KJ absolut viktigaste klockslag under mordkvällen/natten i en gemensam punkt med klartext i resningsansökan istället för att först nämna tre av klockslagen och sedan låta övriga ligga i bilagor.

Som advokaten formulerat sig i punkt 211 och punkt 212 finns det datoraktivitet endast vid tre tillfällen (se ovan) under mordkvällen/natten.

Nu är det inte vilka små felaktigheter och misstag som helst du ser det som möjligt att JK gjort.
Citat:
* Du ser det som möjligt att han valt att endast lyssna på enstaka bandinspelningar trots att han faktiskt hittat en felaktighet i det förhör vi vet han lyssnat på, alternativt inte begärt ut alla inspelningar eller missat påtala att han nekats tillgång.
* Du tror han missat att se/höra/påtala att det finns minst två ställen i dialogförhör i FUP där det, enligt dig, skett censurering genom att KJs ord suddats ut och lämnats blankt med M:
* Du tror han lämnat alibigivande klockslag för mordkvällen/natten i bilagor för att det skulle bli för många sidor i resningsansökan om det skulle redovisas i klartext under egen punkt i resningsansökan
Skrämmande att du tycker det är ursäktligt att JK gjort sådana grova misstag som du hävdar.
Jag tror absolut han kontrollerat allt ovanstående och redovisat samtliga viktiga klockslag i klartext.
Har du mejlat honom om dina påstådda upptäckter av censurerade förhör?
Det är så allvarligt att det kanske går komplettera resningsansökan eller åtminstone anmäla det rent brottsliga till rätt instans.
Senast redigerad av Prudent 2016-08-14 kl. 16:11.
Citera
2016-08-14, 16:22
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Så bra!
Vilka fler klockslag har KJ IT-forensiskt alibi för mordkvällen/natten utöver 23:12, 23:53 samt 02:32?
Fokus i tråden skulle helt förändras om du bevisade för oss att KJ har alibi för hela mordkvällen/natten och inte bara ett par timmar.

Det finns ingen bilaga med utvecklande resonemang. Däremot finns det en bilaga F med foton från skärmen på KJs laptop samt en bilaga G med en lista på samtliga nya positioner och angivelser som JK påstår sig ha hittat i KJs dator.
Självklart ska de viktigaste klockslagen framgå i klartext utan att HD ska behöva bläddra i listor, vilket sannolikt är fallet.
Vet du att så inte fallet hoppas jag du visar det för tråden

Håller med om att JK fyllt skogen i resningsansökan med ett flertal ovidkommande småträd. Bättre vore om han redovisat riktigt stora träd såsom tillexempel samtliga alibigivande klockslag för mordkvällen/natten, fast det har han troligtvis redan gjort...
Jag kan inte se att det blir nämnvärt mindre omfattande att skriva samtliga för KJ absolut viktigaste klockslag under mordkvällen/natten i en gemensam punkt med klartext i resningsansökan istället för att först nämna tre av klockslagen och sedan låta övriga ligga i bilagor.

Som advokaten formulerat sig i punkt 211 och punkt 212 finns det datoraktivitet endast vid tre tillfällen (se ovan) under mordkvällen/natten.

Nu är det inte vilka små felaktigheter och misstag som helst du ser det som möjligt att JK gjort.

Skrämmande att du tycker det är ursäktligt att JK gjort sådana grova misstag som du hävdar.
Jag tror absolut han kontrollerat allt ovanstående och redovisat samtliga viktiga klockslag i klartext.
Har du mejlat honom om dina påstådda upptäckter av censurerade förhör?
Det är så allvarligt att det kanske går komplettera resningsansökan eller åtminstone anmäla det rent brottsliga till rätt instans.

Du är ju mer korkad än vad jag först trodde.

Om du inte har läst bilagorna, hur kan du då veta att Kyrö inte utvecklat sina resonemang där?

Om du läser punkt 211 igen och funderar över ordalydelsen - vad får dig att tro att Kyrö endast redovisat 3 av de 11 punkterna i tidsspannet 23.12 till 23.53?

Det är möjligt att Kyrö begått några mindre misstag - men dem som begått de riktigt stora misstagen i denna soppa är polisen, och då särskilt IT-forensikerna.

PS! När ska du bidra konstruktivt och delge tråden din hypotes om vad KJ gjorde natten den 4-5 maj?
Senast redigerad av zero73 2016-08-14 kl. 16:24.
Citera
2016-08-14, 16:54
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Vad dessa 11 nya händelser består i vet vi inte riktigt, och därför är det svårt att yttra sig om vilken typ av användaraktivitet de kräver (om någon alls). Att ladda ner en torrent, t ex, är ju inget som behöver göras aktivt. Att dessa 11 händelser pågår under ca 40 min säger inte så mycket, eftersom det finns så mycket annan oredovisad tid både under den 4e maj och andra dagar.

Om mordet skedde i lägenheten så skedde det antagligen innan 23, och antagligen också innan besöket hos brorsan. Det finns massor av utrymme att ha ihjäl en människa, det är liksom inget som måste ta 5 timmar.

Det finns flera misstag i utredningen som antingen inte har någon inverkan på KJ, är positivt eller kan slå lite hur som helst. T ex den här felskrivningen om onanin på morgonen den 5e. Hade den skett på skett kvällen som polisen skrev, så hade den täckt upp för tid som nu istället är oredovisad, och då hade KJ också kunnat hävda att han sov under natten. Nu verkar det istället som att KJ är vaken under i princip hela natten (vad håller han på med?) och avslutar sedan nattens göromål (???) med en klassisk stressrunk (vad är det som stressar?).

Seriöst? Tror du fortfarande att mordet skedde i lägenheten? Litar du inte på ofelbare Uno? (Som kuriosa har förresten Uno namnsdag idag)

Styckningen har definitivt inte skett i lägenheten och därmed faller även ett starkt incitament för att en styckning skulle ha utförts av KJ.
Citera
2016-08-14, 17:16
Medlem
Citat:
Du är ju mer korkad än vad jag först trodde.

Om du inte har läst bilagorna, hur kan du då veta att Kyrö inte utvecklat sina resonemang där?

Om du läser punkt 211 igen och funderar över ordalydelsen - vad får dig att tro att Kyrö endast redovisat 3 av de 11 punkterna i tidsspannet 23.12 till 23.53?

Det är möjligt att Kyrö begått några mindre misstag - men dem som begått de riktigt stora misstagen i denna soppa är polisen, och då särskilt IT-forensikerna.

PS! När ska du bidra konstruktivt och delge tråden din hypotes om vad KJ gjorde natten den 4-5 maj?

Svara gärna på min första fråga.
Citat:
Om du läst bilaga G kan du ju intyga att samtliga 11 nya IT-fynd ligger mellan 23:12 - 23:53. Vilket för övrigt är till KJs nackdel för då vet vi ju att han saknar alibi för de flesta timmarna under kvällen.

Så här skriver advokat JK om innehållet i de två bilagorna F och G.
Citat:
s.61
Källhänv. 179. Foton från KJs skärm LapTop när den återlämnades, bilaga F, och sammanställning IT-forensisk aktivitet, som aldrig åberopats i ärendet dvs NYTT, med angivande av positioner NYTT samt avseende ytterligare aktiviteter som hittats efter LapTopens återlämnande men finns speglat hos polisen men ej redovisats, bilaga G.

s.82
F. Foton från KJs dataskärm
G. Sammanställning av KJs IT-spår och geografiska avsättning av dessa från 2013-05-04 till 2013-05-20
Det tolkar jag som ett häfte med fotografier och en lista med registrerade positioner och IT-spår. Men inte något utvecklande resonemang. Fast jag kan så klart ha fel.
Om du läst bilaga F och G kan du ju intyga att det inte bara är en samling fotografier och lista på positioner samt tidpunkter för IT-loggar utan dessutom innehåller ett utvecklande resonemang, trots att det inte framgår av hänvisningen till bilagorna.

Jag har läst punkt 211 flera gånger och tolkar det som att det finns två redovisningar (inte tre)
23:12 torrentnedladdning
23:53 Facebook - Airsoft Marknad Köp och Sälj.
Övriga 9 punkter finns i så fall på andra tider under dygnet den 4/5 maj. Precis i enlighet med hur advokat JK formulerar sig i efterföljande punkter där han redovisar hur många nya, ej redovisade, IT spår som hittats för respektive dygn.
Jag kan mycket väl ha tolkat fel, men även om din tolkning är korrekt blir det som sagt inte någon större skillnad även om samtliga 11 nya IT-fynd ligger mellan 23:12 - 23:53. Det blir snarare till hans nackdel då du intygar att KJ saknar IT-alibi för resten av kvällen den 4/5 och har endast en registrering senare under natten kl. 02:32.

OK. Det här ser du alltså som några smärre och fullt ursäktliga misstag från den person som är KJs sista chans till frigivning:
Citat:
Jag har stor respekt för advokat JKs kompetens och är övertygad om att han inte gjort några sådana allvarliga misstag och skulle för KJs skull aldrig tycka det vore ursäktligt om så mot förmodan är fallet.

Edit. Justerat felskrivningar.
Senast redigerad av Prudent 2016-08-14 kl. 17:34.
Citera
2016-08-14, 17:34
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Svara gärna på min första fråga.

Om du läst bilaga G kan du ju intyga att samtliga 11 nya IT-fynd ligger mellan 23:12 - 23:53. Vilket för övrigt är till KJs nackdel för då vet vi ju att han saknar alibi för de flesta timmarna.

Så här skriver advokat JK om innehållet i de två bilagorna F och G.

Det tolkar jag som ett häfte med fotografier och en lista med registrerade positioner och IT-spår. Men inte något utvecklande resonemang. Fast jag kan så klart ha fel.
Om du läst bilaga F och G kan du ju intyga att det inte bara är en samling fotografier och lista på positioner samt tidpunkter för IT-loggar utan dessutom innehåller ett utvecklande resonemang, trots att det inte framgår av hänvisningen till bilagorna.

Jag har läst punkt 211 flera gånger och tolkar det som att det finns två redovisningar (inte tre)
23:12 torrentnedladdning
23:53 Facebook - Airsoft Marknad Köp och Sälj.
Övriga 9 punkter finns i så fall på andra tider under dygnet den 4/5 maj. Precis i enlighet med hur advokat JK formulerar sig i efterföljande punkter där han redovisar hur många nya, ej redovisade, IT spår som hittats för respektive dygn.
Jag kan mycket väl ha tolkat fel, men även om din tolkning är korrekt blir det som sagt inte någon större skillnad även om samtliga 11 nya IT-fynd ligger mellan 23:12 - 23:53. Det blir snarare till hans nackdel då du intygar att KJ saknar IT-alibi för resten av kvällen den 4/5 och har endast en registrering senare under natten kl. 02:32.

OK. Det här ser du alltså som några smärre och fullt ursäktliga misstag från den person som är KJs sista chans till frigivning:

Jag har stor respekt för advokat JKs kompetens och är övertygad om att han inte gjort några sådana allvarliga misstag och skulle för KJs skull aldrig tycka det vore ursäktligt om så mot förmodan är fallet.

Nej, inte förrän du svarat på min tidigare fråga om vad du tror hände den 4-5/5. När du gjort det ska jag svara.

EDIT: Eftersom du uppenbarligen har tagit ett starkt ställningstagande i skuldfrågan bör du även kunna ge ett rimligt händelseförlopp vad som hände den natten - något som Åklagaren uppenbarligen misslyckats med.
Senast redigerad av zero73 2016-08-14 kl. 17:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in