2016-08-14, 10:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

Har egentligen redan gjort det, särskilt i posterna 492 och 535. Jag tror detta är ett klassiskt rån av äldre personer med förmögenhet, på landet så att säga. Får intrycket av att modern torterats. Tjuvarna kan ha fått upp ögonen för G*ran i samband med skriverierna runt dotterns verksamhet, genom tidningsartiklar eller genom kontakter i bekantskapskretsen. Dottern fungerar ju som en utmärkt avledningsmanöver. Jag skulle söka mördarna bland kända brutala brottslingar. Av intresse är även hur de tog sig dit. Har en båt stulits runt Hjälmaren? Bil?

JM är bara för spektakulärt för mig.

Klassiskt rån av en sommarstuga brukar ske när fritidshuset står tomt inte direkt när ägarna
befinner på lantstället. Och är det som du skriver att rånarna fått upp ögonen för G*ran via media
i samband med alla skriverier om JM så borde rånet varit bättre planerat och inte när paret befann
sig på lantstället.

Visst paret kan ha varit borta under kvällen och kom hem, larmet kom trots allt så tidigt som 23.12,
och redan hade "besök" men då talar vi om en annan typ av rån än den du uppger. Fulla eller narkotikapåverkade småkriminella som öppnar första bästa dörr för att göra ett panikrån och den teorin köper jag inte. Känns mera riktat.

Först och främst skulle man vilja veta om paret var hemma eller kom hem från t ex någon middag och för det andra var i huset mannen påträffades död, hallen, sovrummet, köket, tv-soffan . . .

I och med att frugan anhölls direkt så får man ju känslan att överfallet inte hänt i hallen utan mer
inne i stugan möjligtvis sovrummet (vindsvåningen) men som sagt var vi vet ingenting om nånting egentligen vilket är smått trist.
Citera
2016-08-14, 10:20
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Om man kollar bolagsinfot så verkar det ju skumt...första styrelseledamoten Lars figurerar i en herrens massa bolag,...en massa. Känns som nån målvaktsverksamhet, dock dåligt insatt i dylikt.

http://purehelp.se/company/details/pangelius_familjehemsvaard_ab/5590316823
Edit...verkar vara samma gäng i alla bolag..i massa bolag.

Kan vara så att Lars bildar och säljer nystartade bolag
och därför har funnits i styrelsen.

I allabolag finns han inte med i styrelsen.
http://www.allabolag.se/5590316823/befattningar

Citera
2016-08-14, 10:24
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Klassiskt rån av en sommarstuga brukar ske när fritidshuset står tomt inte direkt när ägarna
befinner på lantstället. Och är det som du skriver att rånarna fått upp ögonen för G*ran via media
i samband med alla skriverier om JM så borde rånet varit bättre planerat och inte när paret befann
sig på lantstället.

Visst paret kan ha varit borta under kvällen och kom hem, larmet kom trots allt så tidigt som 23.12,
och redan hade "besök" men då talar vi om en annan typ av rån än den du uppger. Fulla eller narkotikapåverkade småkriminella som öppnar första bästa dörr för att göra ett panikrån och den teorin köper jag inte. Känns mera riktat.

Först och främst skulle man vilja veta om paret var hemma eller kom hem från t ex någon middag och för det andra var i huset mannen påträffades död, hallen, sovrummet, köket, tv-soffan . . .

I och med att frugan anhölls direkt så får man ju känslan att överfallet inte hänt i hallen utan mer
inne i stugan möjligtvis sovrummet (vindsvåningen) men som sagt var vi vet ingenting om nånting egentligen vilket är smått trist.

Om jag inte kommer ihåg fel så fanns uppgift på tråden att nedre våningen såg helt vanlig ut, så detta skulle kunna innebära att han påträffades på ovanvåningen, i något sovrum? Trappräcket taget i beslag...kanske spår fråm GM på väg ner..
Citera
2016-08-14, 10:28
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kan vara så att Lars bildar och säljer nystartade bolag
och därför har funnits i styrelsen.

I allabolag finns han inte med i styrelsen.
http://www.allabolag.se/5590316823/befattningar

Varför sälja bolag? Han och de andra i gänget i jag länkade till har ju en jädra massa styrelseuppdrag. När försvann de från detta bolag?
Citera
2016-08-14, 10:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Liknande familj och affärsmönster som den jag beskrev om den unga kvinnan som hittats död. Kunde till rätt nyligt ses i exempelvis en del verksamheter med bas i Kina. Det kunde vara en knös i toppen som betalar anställda i extensiv familj relativt godtyckligt. Fast kineser brukar nästan vara så mån om att inte göra fel i sina gäst eller nya hemländer att närpå inte gör något alls, kanske därav att de tenderar att vilja lägga ned verksamheter de förvärvar i andra länder för att ha full kontroll och istället exportera via impirtombud de känner till. (Eftersom nu smyckemärket var kinesiskt (var ursprunget på varumärket kinesiskt från början tro, det benämns nyligen lanserat varumärke men av bilderna ser det ut lite som "shamballa" varianter man kan köpa lösa delar och pyssla ihop sina egna smycken och dekorationer?).
Citera
2016-08-14, 10:44
Medlem
Citat:
Varför sälja bolag? Han och de andra i gänget i jag länkade till har ju en jädra massa styrelseuppdrag. När försvann de från detta bolag?

Man kan köpa ett färdigstartat AB för 1995:- så slipper man det administrativa pysslet.
Inget konstigt i det.

http://www.standardbolag.se/lagerbolag/
Citera
2016-08-14, 10:52
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Man kan starta ett aktiebolag själv, men många bolag köps
som "hyllbolag" från företag som hela tiden startar bolag och
sedan säljer dom till någon som ändrar namn och befattnings-
havare och driver bolaget vidare.

Standardbolag, t.ex. driver sådan verksamhet.
http://www.standardbolag.se

En annan möjlighet kan ju vara att någon form av målvakt
är inblandad som en förberedelse för kommande ekonomisk
brottslighet. Jag ser inga tecken på detta, men har inte letat.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-08-14 kl. 11:18.
Citera
2016-08-14, 10:55
Medlem
Är 25-åringen i denna artikel (http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4210370-flyktingpojkarna-som-berattade-om-chefens-sexkrav-brutalt-misshandlade) möjligen JM's dotters sambo?

Els*e Jul*a El*sabeth Blomsterlund
19971228-XXXX (18 år)
072-018 88 85Kärrhagsvägen 3 C lgh 1301632 31 Eskilstuna

Jafar Jafar*
19910528-XXXX (25 år)
Kärrhagsvägen 3 C lgh 1301632 31 Eskilstuna

*i
Citera
2016-08-14, 11:10
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0tte
Är 25-åringen i denna artikel (http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4210370-flyktingpojkarna-som-berattade-om-chefens-sexkrav-brutalt-misshandlade) möjligen JM's dotters sambo?

19971228-XXXX (18 år)

Jafar Jafar*
19910528-XXXX (25 år)

*i

Hoppsan, om det är så. Inte en placering då? Dottern tjänar pengar?
Citera
2016-08-14, 11:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

19971228-XXXX (18 år)

Jafar Jafar*
19910528-XXXX (25 år)

*i

Ursäkta uttrycket, "vilken j*vla soppa!".

Finns det något förundersökningsprotokoll om misshandeln?

Jafar Jafar* (*=i) finns f.ö. i Lexbase.

Från en annan tråd på Flashback, om J*hannas barn (2016-06-17):
"Äldsta dottern Amanda har tydligen två barn med en arab.
Näst äldsta dottern Julia har ett barn, med en afghan (Jafar)
och dom flyttar fram och tillbaka, isär och ihop. Jafar jobbade
även som tolk på boendet. Julia har tidigare i tonåren haft grava
drogproblem och suttit inlåst på ungdomshem eller vad det kallas.
Johanna har även en vuxen son. Dessa tre delar far.

Den näst äldsta sonen har hon med en annan pappa. Och sedan har
hon ett tvillingpar med en tredje pappa. Den tredje pappan skiljde
hon sig ifrån i höstas, och i våras hittades han död på Johannas
föräldrars landställe, drunknad med alkohol i blodet. Närstående
spekulerar i om Johanna har haft med det att göra, då de har bråkat
mycket och hon själv säger att han dog pga överdos."

Läs mer:
Mer om J*hannas barn och familjerelationer...

Senast redigerad av lasternassumma 2016-08-14 kl. 11:22.
Citera
2016-08-14, 11:12
Medlem
Citat:
Hoppsan, om det är så. Inte en placering då? Dottern tjänar pengar?

Dottern verkar vara gift med en annan man enligt hennes Facebooksida🤔
Citera
2016-08-14, 11:26
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag vet inte om den skadade kvinnan är JMs mor. Den döda mannen var dock, såvitt jag förstår, hennes far. 41 åringen som enligt media är av intresse för utredningen har haft anknytning till den numera döda mannen. Jag har inte läst någonstans att 41 åringen skulle vara en anhörig till den döda. Anknytning kan betyda t.ex vän, bekant, affärspartner osv.
Jag tolkar detta med "anknytning" som ett samlande begrepp man använder för att undvika att tala om exakt vilken typ av anknytning (anhörig, affärspartner, bekant, medlem i samma förening, anställd, skolkamrat, osv osv...).

Dvs att det kan vara en angöring men även andra sorters anknytningar. På samma sätt som "person" kan användas om man inte vill specificera kön. Och "40-års åldern" kan användas om man inte vill avslöja att personen är exakt 39, 40, 41 eller 42..

Om de uttryckligen skulle skriva "nära anhörig" tillsammans med exakt ålder så är det i princip samma som att skriva namnet.

Kanske vill man ha ryggen fri för ev förtalsanklagelser? Om 41-åringen anhålls/häktas så tror jag man kommer bli mer specifik angående relationen.

I dagsläget tror många att det är JM men vi kan inte veta 100%, vilket jag tror är syftet med benämningen.

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Så har jag inte tolkat det. Men kanske har jag inte läst allt som skrivits om detta. I vad jag läst i media beskrevs den drunknade som anhörig till mannen som nu har dött. Av tråden framgår att han var JMs sambo eller make, dvs svärson till mannen som nu har dött.Vem 41 åringen är vet jag inte men eftersom det skrivits om att hen har en anknytning till den nu döda mannen och har inte beskrivits i som anhörig till honom så uppfattar jag hen som mer perifer. Alltså inte som medlem i familjen. När det gäller detta fall i övrigt så bör väl den skadade kvinnan kunna berätta för polisen om vem som dödade hennes make, iaf om hon själv inte var delaktig i dådet.
I det fallet är ju båda döda och de är inte misstänkta för brott. Då antar jag att det är mindre känsligt än att peka ut någon som mördare som inte ens är officiellt misstänkt eller anhållen.
Citat:

19971228-XXXX (18 år)

Jafar Jafar*
19910528-XXXX (25 år)

*i
Skulle inte det ha kommit fram ifall 25-åringen hade så pass nära koppling till JM?

EDIT: Ni som är journalister eller poliser kan ju rätta mig om jag har tolkat benämningarna fel.
Senast redigerad av TigerKid 2016-08-14 kl. 11:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in