2016-08-13, 23:31
Medlem
På tisdag börjar högskolestudierna för min del och jag har ingen aning om vad jag ska förvänta mig. Ska man ha med sig dator första dagen? Kan man köpa böcker på plats? Brukar man ha föreläsningar så tidigt? Skulle vara roligt att läsa andras upplevelser av första dagen på högskolan, och om man kanske kan få lite goda råd.
Citera
2016-08-13, 23:39
Medlem
rebekks avatar
Beror väl helt på vad du ska läsa, men rent generellt så dras det väl igång med en nollningsperiod (som du bör ha blivit informerad om vid det här laget, om det nu anordnas sådan)

Första föreläsningen börjar väl i nollningsfallet några/någon dagar efter uppropet, men brukar vara relativt anpassat till att det är helt gröna studenter.
Citera
2016-08-13, 23:46
Medlem
På min första dag för massor av år sedan så var det ett upprop. Det var en föreläsning om vad utbildning handlade om och hur de första veckorna skulle se ut. Fick en del papper och scheman över föreläsningarna och nollningsaktiviteterna första veckan. Sedan skulle alla dansa någon sorts kycklingdans och då gick jag hem till mina vänner och käkade lunch. Det var min första dag på högskolan.
Citera
2016-08-13, 23:52
Moderator
Neksnors avatar
Jag antar att det är lite nollning nu och att de riktiga kurserna börjar om två veckor.

Låt datorn stanna hemma (resten av terminen).
Ni kommer antagligen vallas runt och visas lokalerna, få passerkort och diverse information. Eventuellt någon sponsrad kasse med block, penna, lite reklamgrejer och en festis. Eventuellt drar någon introkurs igång i veckan, typ repetition av gymnasiegrejer.
Citera
2016-08-13, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Beror väl helt på vad du ska läsa, men rent generellt så dras det väl igång med en nollningsperiod (som du bör ha blivit informerad om vid det här laget, om det nu anordnas sådan)

Första föreläsningen börjar väl i nollningsfallet några/någon dagar efter uppropet, men brukar vara relativt anpassat till att det är helt gröna studenter.

Yes, nollning har jag fått massor med info om, det är resten jag känner mig osäker på. Mitt största "problem" är just om jag ska ha med dator eller inte, känns jobbigt att inte ha med den om man nu ska skriva något eller om man ska registrera sig på någon skolsida eller så, men inte så kul att släpa på den om det ska lekas lekar osv. Inget stort problem hehe, men kan inte släppa detta.
Citera
2016-08-13, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofeij
Yes, nollning har jag fått massor med info om, det är resten jag känner mig osäker på. Mitt största "problem" är just om jag ska ha med dator eller inte, känns jobbigt att inte ha med den om man nu ska skriva något eller om man ska registrera sig på någon skolsida eller så, men inte så kul att släpa på den om det ska lekas lekar osv. Inget stort problem hehe, men kan inte släppa detta.

Ta inte med den. I praktiken så behöver du aldrig bära med dig en dator.
Citera
2016-08-14, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Ta inte med den. I praktiken så behöver du aldrig bära med dig en dator.

Vad bra! Tack!
Citera
2016-08-14, 00:04
Medlem
Du kommer träffa din framtida bästa vän dag1.
Citera
2016-08-14, 00:34
Medlem
Prawitzs avatar
Det viktigaste är att du går på allting som är utsatt på schemat och får med dig alla papper inför kurserna. Därefter ska du snabbt få fram kurslitteraturen och börja planera läsningen. Det gör du genom att stämma av vilket material som gås igenom på respektive föreläsning.

Självklart ska du se till att du är registrerad på kursen och har inloggningsuppgifter till kurssidan.
Citera
2016-08-15, 04:35
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Vad bra! Tack!
Det beror säkert på vilken linje man läser, men jag använde enbart papper och penna på föreläsningarna i början och det var riktigt meckigt. Efter jag använde padda istället blev det (för mig) mycket, mycket lättare. Men det beror nog väldigt mycket på vilken linje man läser.
Citera
2016-08-15, 06:36
Medlem
bombaccis avatar
Du bör registrera dig så fort som möjligt, något som oftast sker innan kursstarten drar igång och det kan du göra via skolans hemsida alt be om hjälp från utbildningens reception.

Jag ska läsa en kurs i uppsala i höst och jag registrerade mig via uppsala universitets hemsida för någon vecka sedan. Tror det är en bra bit kvar men där finns det ingen anledning att dra ut på det.

Vad gäller kursböcker så ser du vilka du ska ha på kursernas hemsida, där ser du oftast både schema och kursböcker. Kursböckerna söker du upp själv, via t ex adlibris och bokus. Det är bra att ha beställt dem innan kurserna drar igång för i värsta fall så dröjer det två veckor innan de kommer. Nackdelen med att beställa innan är att et ibland kan vara så att man ska "välja" mellan två böcker på en kurs men hellre att du har någon bok för mycket än att du måste vänta i två veckor på böckerna.

Ganska vanligt, för mig var det att man fick reda på vilka böcker/sidor man bör ha läst till varje föreläsning, till första föreläsningen visste man ju inte det så man hamnade snabbt efter vad gäller lässchemat men det gjord alla andra med, men det får man jobba ikapp sen. Jag jobbar så för mig är det viktigt att ligga bra till läsmässigt också så jag läser redan på någon bok innan kursstarten.

Förutom böcker så kommer olika kurser ha kompendium men dessa kan du nästan alltid köpa på skolan.

På de första dagarna kan du fundera på om du vill gå med i kåren och någon nation också. Det är som en lekverksamhet för studenter. Tidigare var det ett krav att man behövde vara med, så är det inte längre.

Det behöver du inte tänka på just nu utan får säkert höra av någon studentrepresentant senare.

Det viktigaste du behöver göra är:

* Registrera dig.

* Beställa kursböcker

* få fram schemat så du vet när du ska åka dit för första gången.

Det andra löser sig på plats.

Hoppas dina högskolestudier blir roliga och känns givande. Förhoppningsvis drar du nytta av dem i yrkeslivet med.
Citera
2016-08-15, 07:02
Medlem
Citat:
På tisdag börjar högskolestudierna för min del och jag har ingen aning om vad jag ska förvänta mig. Ska man ha med sig dator första dagen? Kan man köpa böcker på plats? Brukar man ha föreläsningar så tidigt? Skulle vara roligt att läsa andras upplevelser av första dagen på högskolan, och om man kanske kan få lite goda råd.

På den tiden jag började plugga fanns inte såna här forum där man kunde få en massa förutfattade meningar om vad som väntar. Möjligtvis kände man någon som pluggat tidigare, men det var lite mer av ett blankt blad. Och det tror jag är bra.

Förvänta dig inget annat än att det är början på något nytt som är både kul och intressant om du utnyttjar det, men som trots allt till sist blir vad du gör det till. Exakt vad som kommer att hända, hur det är upplagt et.c. skiljer sig ändå ganska mycket mellan olika utbildningar. Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in