Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-08-13, 10:28
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Det är glasklart att du är en revolutionsromantiker. Diskussionen handlade dock om vad Trump faktiskt sa. Du har istället sprungit långt till skogs i ditt skrivande om saker som ditt hjärta brinner för, och jag ska inte säga att det inte är intressant och viktigt. Du ägnar dock inte ens en sekund åt att seriöst bedöma vad Trump faktiskt sa. Istället förefaller det som att du utifrån din revolutionsromantik läser in vad du själv vill i det hela.

Så ingen behöver släta över något som Trump aldrig sa.

Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Enligt mitt sätt att se det så borde man rimligen ha tagit till vapen och störtat redan FDR (eller möjligen redan Wilson).

Men man kommer inte att göra det den här gången heller.

Jag kan ge dig många namn.
Trumps uttalanden är i det närmaste verbala Rorschachtest, utformade så att var och en kan projicera sina egna tankar och sen inte bara tycka Trump är briljant för att han hyser samma tankar som en själv men också ignorera allt annat för att han "egentligen" gets it blandat med lite confirmation bias. Det betyder inte att det är meningslöst att försöka analysera vad han säger, eller att vissa tolkningar inte är rimligare än andra, men vi har helt enkelt inte samma intresse av det. På samma sätt som Trump kastar ut alla möjliga köttben för att fiska i olika väljarblock, är jag mest intresserad av att ta de köttben som går att använda för just min agenda. Politik, helt enkelt.

Och det är där min konflikt ligger, det tycks på forum, twitter, reddit, varhelst man hittar Trump-anhängare ligga i försöken att säga att Trump inte talade om någon form av väpnat motstånd ligga en underton av, ibland rakt ut sagd, av att ett sådant uttalande hade varit fel, galet, otänkbart när en önskvärd reaktion snarare borde varit "Jag bedömer inte att Trump sa det, men om han hade gjort det, so what? Det hade varit helt rätt att säga så". Nu liknar det mer situationen när svensk media säger att "SD står för / förknippas med / gjorde hemska egentligen god sak X" och knee-jerk reaktionen från anhängare såväl som delar av partiet är "nää, SD har inte alls med X att göra, vi är bara ett harmlöst litet parti som tar djupt avstånd från sånt". Om Trump inte talade om väpnat motstånd men vi ändå fick en nationell debatt om det - varför inte ta tillfället och starkt bejaka, oavsett om han ursprungligen menade det eller inte, de värderingarna som självklara? Allt annat underminerar bara trovärdigheten i anklagelserna mot Hillary, alt. stänger dörren mot framtiden för den väg som måste hållas öppen.

Sen, ärligt talat, inte kan du väl objektivt mena att Trump talade om något annat än just väpnat motstånd? Han kan ha avsett att säga något annat, men hur det faktiskt kom ut: Efter att Hillary fått välja domare, vad återstår för "2nd amendment people"? Rösta är för sent, lobbying mot kongressen är för sent, juridisk aktivism kan inte hjälpa mycket mer än i de stater man redan kontrollerar. Denna, citat, Horrible day. Det innefattar långt från nödvändigtvis någon form av lönnmord på Clinton, eller att medvetet starta en revolution, men väl ett väpnat motstånd om någon kommer och försöker ta vapnen.

Kommer vi se en väpnad revolution om Hillary blir president? Förmodligen inte, men retoriken måste användas redan nu om det någonsin ska ske och det moraliska imperativet måste ägas. Det finns inget romantiskt över väpnade konflikter, just därför är det ibland nödvändigt att romantisera det.

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det här var en intressant studie av Trumps twittrande. Uppenbarligen är det Trump själv som twittrar från Android och (((kampanjen))) från iPhone:

http://varianceexplained.org/r/trump-tweets/

Jag kan inte se varifrån respektive tweet kommer. Kan någon hjälpa med den här?

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/764045345332396032

Ser någon om det är en Android eller iPhone-tweet?
Jag kan inte se om någon redan svarat på den här, men den tweeten uppger sig komma från en Android-app. Om du inte vill hämta all metadata eller göra någon djupare analys kan du enklast finna varifrån Trumps tweets kommer genom att i twitters sökfält använda parametrarna from:realDonaldtrump AND source:"Twitter for *" ev. text/ord/hashtag/annat som du vill söka specifikt efter

*= Iphone, Android, Ipad, web, tweetdeck etc.

Samtliga tweets från iphone-appen:
https://twitter.com/search?q=from%3ArealDonaldTrump%20and%20source%3A% 22twitter%20for%20iphone%22&src=typd&lang=en-gb

Samtliga tweets från Android-appen:
https://twitter.com/search?q=from%3ArealDonaldTrump%20and%20source%3A% 22twitter%20for%20android%22&src=typd&lang=en-gb

Vill du söka djupare, rekommenderar jag att man kollar upp och lär sig R.
2016-08-13, 10:31
Medlem
Is Trump a Russian agent? Top Kremlinologist presents a tantalising and disturbing dossier on why the presidential hopeful could have closer links to the Kremlin than it may appear: http://www.dailymail.co.uk/news/article-3738302/Is-Trump-Russian-agent-Kremlinologist-presents-tantalising-disturbing-dossier-presidential-hopeful-c loser-links-Kremlin-appear.html

Citat:
Mr Trump has, by his own admission, deep business connections with Russia.

His carefree ways with other people’s money — including numerous near-bankruptcies in past decades — mean that American banks shun him.

Yet his debts have grown over the past year, from £270 million to £485 million; which suggests he may have borrowed heavily.

His cash assets, meanwhile, have shrivelled. So where is the money coming from?

The short answer is Russia.

Citat:
As often seems to happen with Trump’s business ventures, investors in this project lost out; Trump had exaggerated the level of customer interest and ended up going to court.

Unusually, he settled that lawsuit, refunding most of the money in question, while continuing to deny wrongdoing.

However, court documents revealed some curious features of Trump-style business practices: mysterious infusions of cash from Russians who were ‘in favour with’ Vladimir Putin; and the involvement of two Russians with highly questionable backgrounds, including criminal convictions and other brushes with the law.

Citat:
Trump, say former intelligence officials, is just the sort of ‘asset’ the Kremlin’s spy services would cultivate.

As his utterances show all too clearly, he has a colossal ego, responds with childlike eagerness to flattery, is massively overconfident in his own abilities, with an almost pathological unwillingness to admit to mistakes.

This is not the fevered or paranoid speculation of a Hollywood scriptwriter trying to imagine a sequel to the classic thriller The Manchurian Candidate (in which Soviet brainwashing is used to turn an American into a zombie-like assassin); none other than former CIA boss Michael Morell said that he had ‘no doubt’ Putin viewed Trump as an ‘unwitting agent’.
2016-08-13, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Trump är definitivt att föredra framför Clinton! Men han har blivit alltför oseriös under de senaste veckorna. Fortsätter han i den stilen, med alltför mycket av ogenomtänkta personangrepp, kommer han inte att kunna vinna. Men än sa länge är det inte för sent att skärpa sig. Han gjorde ett utomordentligt tal, när han nominerats till republikanernas presidentkandidat. Jag vill se mera sadant!

Vad menar du med fetat?

Att han anklagar Hussein och Killary för att ha skapat IS? det stämmer ju.
Möjligtvis inte med flit, men likt förbannat.

Här är ett tal mer i convention-stuk:
https://www.youtube.com/watch?v=Qvep9nPRWjQ
2016-08-13, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radiopsykologen
Vad menar du med fetat?

Att han anklagar Hussein och Killary för att ha skapat IS? det stämmer ju.
Möjligtvis inte med flit, men likt förbannat.

Här är ett tal mer i convention-stuk:
https://www.youtube.com/watch?v=Qvep9nPRWjQ

IS-skapandet beror mycket pa hur man ser det. Men jag tänkte även pa Trumps pahopp pa "krigshjälten", hur det kan skada Trumps kampanj. Och sedan snacket om väpnat motstand mot Clinton...lite väl mycket av övertramp, eh?
Senast redigerad av har-analys 2016-08-13 kl. 10:39. Anledning: skrivfel
2016-08-13, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radiopsykologen
Krigshjälten?
Tänker du på Islamist-Khaan?

Nu tror jag inte han syftade till väpnat motstånd, men gjorde han det så kan han ringa mig, jag ställer upp direkt!
2nd amendment kom till, till stor del, pga möjligheten att störta korrupta despoter, som t.ex Crooked Hillary, ska 2nd amendment användas för vad det var ämnat för så bör det ju göras INNAN de hunnit ta alla laglydiga medborgares vapen.

JA, oavsett om Khan är muslim eller islamist, var Trumps utspel till skada. Angaende uttalandet om väpnat motstand, handlar det inte om vad han egentligen avsag - utan om vad han sagt! Du kan inte förvänta dig, att den genomsnittlige väljaren ska sitta och djupanalysera hans uttalanden. Pa kort tid har han gjort flera uttalanden, som är till skada för kampanjen. Han maste vara mer försiktig med orden- utan att för den skulle bli trakig. För att vinna valet maste han bli mer taktisk.
2016-08-13, 11:32
Medlem
DrDrapas avatar
Trump: Second amendment är faktiskt en garanti för att folket ska kunna försvara sig med våld om politikerna/eliten tar sig för stora friheter och börjar förtrycka och utnyttja sitt folk! Glöm ALDRIG det den dagen eliten blir genomskådad!...

PK-Politiker/journalist: Vapen (i händerna på "vanligt" folk) kan vara livsfarligt! Och förresten så (-host-) tar vi omnämnandet av Second Amendment PERSONLIGT...

Trump: Amerika har stora problem med sydamerikaner som vistas olagligt i landet, jobbar svart och begår brott. Och på sistone har muslimerna intensifierat "sitt" våld. Därför ska dessa orosgrupper hållas utanför USA's gränser, då vi har egna problem att reda ut först.

PK-Politiker/journalist: Nu sjunger vi We Shall Overcome och har kramkalas så löser sig nog allting av sig själv...

Trump: Obama och Hillary med anhang (och föregångare) hade rejält fingrarna i syltburken när Al Quaeda och ISIS bildades! Hur mycket är oklart, men med stor sannolikhet MYCKET mer än folk kan föreställa sig!!!

PK-Politiker/journalist: Vi kan välan inte rå för att de fredliga och kärleksfulla muslimerna skulle använda alla vapen och pengar vi försåg dom med till att, eh... Nu tycker jag att vi sjunger We Shall Overcome...

Trump är trött på omskrivningar och lögner och på att inte folk klarar av att ta in även svårsmälta fakta i sitt nuvarande hjärntvättade tillstånd. Jag förstår honom.

Likväl som jag kan förstå "kneejerk-reaktionen" från fårskocken...
2016-08-13, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Is Trump a Russian agent? Top Kremlinologist presents a tantalising and disturbing dossier on why the presidential hopeful could have closer links to the Kremlin than it may appear: http://www.dailymail.co.uk/news/article-3738302/Is-Trump-Russian-agent-Kremlinologist-presents-tantalising-disturbing-dossier-presidential-hopeful-c loser-links-Kremlin-appear.html

"Kremlinologist", herregud vilken löjligt artikel. De har tydligen svårt att acceptera att alla inte vill hata Ryssland.
2016-08-13, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
JA, oavsett om Khan är muslim eller islamist, var Trumps utspel till skada. Angaende uttalandet om väpnat motstand, handlar det inte om vad han egentligen avsag - utan om vad han sagt! Du kan inte förvänta dig, att den genomsnittlige väljaren ska sitta och djupanalysera hans uttalanden. Pa kort tid har han gjort flera uttalanden, som är till skada för kampanjen. Han maste vara mer försiktig med orden- utan att för den skulle bli trakig. För att vinna valet maste han bli mer taktisk.

Hans utspel var milt med tanke på att Crooked H tar upp radikala islamister för att tala på sitt konvent.

Den vanlige väljaren skulle aldrig reagerat över hans 2nd amendment uttalande om det inte vore för ljug-media.
Det faktum att man måste analysera och tolka det han sagt för att det ska bli upprörande och att det sedan blir till världsnyheter samtidigt som flera Hillary läckor "dött" på kort tid och clinton foundation, emails osv osv inte blir några rubriker alls, säger ju allt.
Etablissemangs-media kommer alltid hitta något att "uppröras" över, det spelar ingen roll, enda lösningen är att lägga ned hela kampanjen, men det vill vi ju inte.
2016-08-13, 12:21
Medlem
freeriderXIIs avatar
Jared Taylor sade följande:

Citat:
The liberal media hate, despise, and fear Donald Trump. Never in my lifetime have I seen such an outpouring of malice for one man. Not even the height of the Nixon impeachment crisis saw such vindictive passion. The press has lost any pretense of objectivity, and even a few “journalists” recognize this.
2016-08-13, 12:55
Medlem
Fris avatar
Svaret till Kahns angrepp blev till skada för Trump därför att alla conservastiffs korkade hjärnor får kortslutning när en islamistisk terrorist har en son som är stupad amerikansk soldat. Liksom en höna som ser ett jättegott sädeskorn på marken samtidigt som den ser en katt lura i gräset. Fly eller äta? Överslagsbeteende. Putsa vingarna istället. Lyssna på Ben Carson tala om Lucifer.

Trump håller alldeles för hög intellektuell nivå för det mesta av hans publik, särskilt de republikanska kärnväljarna.
Senast redigerad av Fri 2016-08-13 kl. 12:58.
2016-08-13, 14:58
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Delar helt och hållet din analys. Vad jag dock annars tror är att racet är mycket tightare än vad många anser det vara, även om Clinton de facto leder än då.

Trevligt att det finns fler som kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. Jag vill dock återigen betona att det inte längre handlar om vem som vinner valet. Trump kan vinna valet, men misslyckas om han inte korrigerar sin ledarstil. Och alla hans stora ord kommer att framstå som löjliga, han sitter bara i fyra år, och den här typen av politiska hållningar diskrediteras. Det vore möjligen t.o.m. värre än att Hillary vinner. Fyra år av Hillary skulle kunna samla nationen för den stora revolutionen om fyra år, speciellt med tanke på hur mycket entusiasm som Trump rört upp redan nu.

Citat:
Har satsats närmare 3000 på dig trump, snälla win, big time

Om vi ska snacka strikt spelande, så tycker jag fortfarande att fem gånger pengarna är mycket bra odds för att spela på Trump.

Iallafall, varför misslyckas hans ledarstil?

Att leda en kampanjorganisation (eller the U.S. administration) är inte som att leda ett byggföretag. Produkten i ett byggföretag är inte information, så man stå och skämta friskt, rabbla Trump-shorthand-uttryck, och på det hela taget skjuta vilt från höften i sina tal, och byggnaderna man bygger ser inte ett dugg annorlunda ut för det.

En politisk organisation (kampanj. regering, osv) måste dock ledas på ett annat vis, där all information som sprids måste samordnas. Det är lättare för vanliga politiker att "leda" sådana organisationer, eftersom de egentligen är galjonsfigurer och det är organisationen som leder dem.

Att Trumps kampanjorganisation såg så vansinnigt annorlunda ut under primärvalen har nog trots allt mest att göra med att han valde en organisationsform som han hade kompetens att leda. Sen blev det en stor hit pga av att vi lever i twitter-åldern.

Trump har anpassat sig och lärt sig i många steg redan under racet. Det här är hans nästa utmaning.
2016-08-13, 15:02
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är värre än så. Lyssna på videon där han efter att ha sagt att han bara var sarkastiskt omedelbart helvänder och drar till med att så sarkastisk var han inte.

Tyvärr finns det en hel del som tar honom på allvar vilket inte minst denna tråd visar.
Helt otroligt. Karln är verkligen helt galen eller senil. En kombination möjligtvis. En skabrös figur. Helt utan klass, moral eller en uns av vett.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in