2016-08-12, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om inte priserna i huvudsak beror på billiga pengar så får nog du stå för bevisningen, hade ränteavdragen varit utfasade och räntan legat på 2-3 % så hade det inte spelat någon roll eller?

Lånen hade varit dyrare, men det är tydligen betydelselöst.
Hm, låt oss föra ett litet resonemang om hur det hade varit om byggkostnaden inte stigit.
Här har vi nyproduktion i Huddinge: http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-vastra-balingsnas-huddinge-kommun-hallmarkshojden-trollskogsvagen-9352436
6.6 MSEK.
Och i Täby http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-hagerneholm-taby-kommun-kedjehus-vanern-8870021
7.0 MSEK.

Låt oss nu säga att dessa hade istället kostat 1 MSEK. Byggkostnaderna hade inte dragit iväg.
Hur ser nu tankarna ut för den som vill köpa en villa.
Valet är då antingen en ny för 1 MSEK i Huddinge eller Täby. Eller så någon motsvarande befintlig med samma läge för 5-7 MSEK.
Vad väljer köparna?

Om de väljer de nyproducerade, vad händer då med priserna på de befintliga. Det borde vara okontroversiellt att de faller. Hur mycket kan diskuteras men de hamnar väl runt 1 MSEK beroende på storlek, mikroläge och skick.
Och om nu villorna i Huddinge och Täby koster ca 1 MSEK, hur blir det då i Älvsjö och på Lidingö?
Lite mer antagligen men hur mycket? 1.5 -2 MSEK kanske.

Antingen hittar man något fel i ovanstående, eller så är det så att det inte är tillgång till lån som driver upp priserna utan byggkostnaderna.

Lite varför det skulle vara tillgång till lån som driver upp priserna på bostäder när vi inte riktigt ser det för bilar skulle jag gärna vilja få förklarat. I detalj.
2016-08-12, 18:34
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag tror inte att det är rimlig att boendeutgiften går över drygt 32% av lönen. Där har det varit tidigare och då var det nog i mesta laget.
http://hurvibor.se/boendekostnader/boutgift-i-procent/
Se översta figuren till höger.
Där ser vi att boendeutgift för villaägare var ca 13% 2013. Även om den kan ha stigit sedan dess så finns det en hel del marginal.

Intressant, och klargörande att boendeutgifterna har sjunkit. Detta samtidigt som skuldsättningen ökat. Hur förklarar vi det?

Sedan är det ju så att dessa siffror handlar om medelvärden, alltså inkluderar de som sitter med liten belåning. Men de som kommit in sent på marknaden, unga hushåll och liknande, har möjligen en sämre situation.

Å andra sidan är det väl mest de grupperna som skulle få problem med sjunkande bostadspriser. Själv skulle jag knappt påverkas alls.

Sammanfattningsvis kan man säga att du påvisat att bokostnaderna i nuläget inte talar för att vi skulle ha en nära förestående bubbla.
2016-08-12, 18:53
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Mja, just nu verkar Trillske, Highbanker och Pompripossa synnerligen uppretade och koleriska, och svingar vilt omkring sig.
Att du inte klarar att hålla dina psykologiska bekymmer utanför tråden är mycket tråkigt (för oss andra, i ditt sjukdomstillstånd flyger det väl över huvudet). Däremot går gränsen när du börjar ljuga om vad andra användare skriver. Det är liksom något som inte fungerar på ett diskussionsforum. Skärp dig eller lämna över datorn till mamma, pappa eller den sociala instans som nu tar hand om dig.

Du tillsammans med intelligensbefriade vänner har jagat bort det mesta av åtminstone medioker kvalitet här. Jag är en av få som är kvar, och jag är förstås på väg bort även jag enligt principen man blir som man umgås.

Kvar är då en klunga av samhällets lägsta rang som sitter och håller med varandra i det mest befängda av påståenden, långt ifrån både teori och empiri. Handen på hjärtat, tror du att det hjälper er utveckling? Ni är på nivån av vissa utmärkande subforum om droger.
Senast redigerad av Trillske 2016-08-12 kl. 19:00.
2016-08-12, 19:51
Avslutad
Citat:
Hm, låt oss föra ett litet resonemang om hur det hade varit om byggkostnaden inte stigit.
Här har vi nyproduktion i Huddinge: http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-vastra-balingsnas-huddinge-kommun-hallmarkshojden-trollskogsvagen-9352436
6.6 MSEK.
Och i Täby http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-hagerneholm-taby-kommun-kedjehus-vanern-8870021
7.0 MSEK.

Låt oss nu säga att dessa hade istället kostat 1 MSEK. Byggkostnaderna hade inte dragit iväg.
Hur ser nu tankarna ut för den som vill köpa en villa.
Valet är då antingen en ny för 1 MSEK i Huddinge eller Täby. Eller så någon motsvarande befintlig med samma läge för 5-7 MSEK.
Vad väljer köparna?

Om de väljer de nyproducerade, vad händer då med priserna på de befintliga. Det borde vara okontroversiellt att de faller. Hur mycket kan diskuteras men de hamnar väl runt 1 MSEK beroende på storlek, mikroläge och skick.
Och om nu villorna i Huddinge och Täby koster ca 1 MSEK, hur blir det då i Älvsjö och på Lidingö?
Lite mer antagligen men hur mycket? 1.5 -2 MSEK kanske.

Antingen hittar man något fel i ovanstående, eller så är det så att det inte är tillgång till lån som driver upp priserna utan byggkostnaderna.

Lite varför det skulle vara tillgång till lån som driver upp priserna på bostäder när vi inte riktigt ser det för bilar skulle jag gärna vilja få förklarat. I detalj.
Jag köper helt ditt resonemang, men samtidigt kan man fråga sig om prissättningen på nyproduktion enbart speglar byggkostnaden? Om kundernas köpkraft har ökat pga låg ränta så kan man anta att byggföretagen har snappat upp detta och utnyttjar situationen till sin fördel bäst de kan. Det innebär i så fall att en del av priset för nyproduktion är en överprissättning som sedan spiller vidare på prissättningen på befintlig byggnation.
2016-08-12, 20:10
Medlem
Vart tog bajsbo vägen??
2016-08-12, 21:03
Medlem
Ruttet-apples avatar
Några tankar:

Har sett flera artiklar om att bostadspriserna bromasat in sedan man införde amorteringskravet. Tex idag i DN:

http://www.dn.se/ekonomi/borattspriser-backar/

Om man ser det ur ett större perspektiv är det dessutom så att bostadsbeståndet utnyttjas mycket ineffektivt. Pensionärer bor i stora villor samtidigt som t.ex. unga och invandrare bor extremt trångt. På sikt kommer man återinföra fastighetsskatten och ta bort ränteavdraget vilket skulle höja boendekostnader för de som bor stort rejält. Detta skulle bidra till ett större utbud av rum att hyra och kanske att fler vill byta ned sitt boende. Prispress skulle alltså bli följden.

http://www.dn.se/ekonomi/har-bor-de-som-har-mest-och-minst-boyta/

Jag säger inte att jag tror på en bostadskrash á la 90-talet, mycket skiljer situationen nu och då. En viktig grej är att Sverige har ett stort bytesbalansöverskott. MEN om man tror att priserna kommer fortsätta öka som de gjort de senaste 10 åren, då är man ute och cyklar. Mycket talar som sagt för att trenden kommande år blir mer dämpad eller tom negativ.
2016-08-12, 21:11
Medlem
SanctusAetass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Att du inte klarar att hålla dina psykologiska bekymmer utanför tråden är mycket tråkigt (för oss andra, i ditt sjukdomstillstånd flyger det väl över huvudet). Däremot går gränsen när du börjar ljuga om vad andra användare skriver. Det är liksom något som inte fungerar på ett diskussionsforum. Skärp dig eller lämna över datorn till mamma, pappa eller den sociala instans som nu tar hand om dig.

Du tillsammans med intelligensbefriade vänner har jagat bort det mesta av åtminstone medioker kvalitet här. Jag är en av få som är kvar, och jag är förstås på väg bort även jag enligt principen man blir som man umgås.

Kvar är då en klunga av samhällets lägsta rang som sitter och håller med varandra i det mest befängda av påståenden, långt ifrån både teori och empiri. Handen på hjärtat, tror du att det hjälper er utveckling? Ni är på nivån av vissa utmärkande subforum om droger.

Det är väl ändå du som slänger ut så mycket skit du bara kan? Du kan väl börja med att läsa igenom ditt inlägg ovan, skrämmande vilken nivå du har.

Citat:
Ursprungligen postat av empa85
Vart tog bajsbo vägen??

Avstängd, han återkommer om en månad.
2016-08-12, 21:19
Medlem
staticages avatar
Jag förstår inte hur det kan bli en bubbla med massiv bostadsbrist,visst folk som är belånade blir korsfästa av fogden,och får en soc lgh i Botkyrka eller nått sånt,men det är ju alltid nån som redan hänger på handtaget och är redo att köpa och flytta in.
Kanske lite naivt tänk av mej,men allt sånt där handlar om tro eller inte tro.
2016-08-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Jag förstår inte hur det kan bli en bubbla med massiv bostadsbrist,visst folk som är belånade blir korsfästa av fogden,och får en soc lgh i Botkyrka eller nått sånt,men det är ju alltid nån som redan hänger på handtaget och är redo att köpa och flytta in.
Kanske lite naivt tänk av mej,men allt sånt där handlar om tro eller inte tro.

Jag är beredd att lägga min högra hand på att priset inte korrelerar med bostadsbrist på samma sätt som den gör med ökade kreditutbud. Tillväxt som enbart bygger på större och större skulder kommer ha korrektioner. Den största kreditkonsumtionen går till fastigheter så det är väl där det kommer smälla när folk inte längre kan låna eller tror att deras lån kommer generera en avkastning.

Citat:

Därför att bilen inte förväntas öka i värde. incitament att låna för konsumtion är väldigt låga vilket också syns i hur liten andel av den totala skulden som går till konsumtion. Behövs inga fler detaljer.
Senast redigerad av tago 2016-08-12 kl. 21:36.
2016-08-12, 21:30
Medlem
brutalares avatar
Frågan är om inte en bubbla vore bra faktiskt. Att räntorna ska höjas kommande 10 åren känns inte realistiskt. Däremot en rejäl lågkonjuktur där arbetslösheten skjuter i höjden så att blattar och annat pack inte vill komma hit och vi ännu mindre kan försörja dom. Där papperet vi torkar oss i arslet med är mer värt än våra pengar.
2016-08-12, 21:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Frågan är om inte en bubbla vore bra faktiskt. Att räntorna ska höjas kommande 10 åren känns inte realistiskt. Däremot en rejäl lågkonjuktur där arbetslösheten skjuter i höjden så att blattar och annat pack inte vill komma hit och vi ännu mindre kan försörja dom. Där papperet vi torkar oss i arslet med är mer värt än våra pengar.

Skulle invandringen upphöra så driver inte den ökade efterfrågan på prisutveckling ännu mer än hittills men det får inte efterfrågan att sjunka heller så länge de inte flyttar bort från Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Korrelationen mellan sjunkade räntor och stigande priser är så tydlig som den kan bli på den svenska bostadsmarknaden, titta på statistiken.

Om du hävdar att den korrelationen är falsk så motbevisa mig gärna.

Att priset har stigit när räntorna har varit låga visar inte på någon korrelation. Det du behöver visa om du vill driva din tes är i så fall att priset också faller när räntorna stiger. Kan du påvisa en sådan korrelation över tid i flera perioder då räntorna varit höga respektive låga har du stöd för din tes, i annat fall är det mest svammel oavsett hur självklart du tycker det är.

Du har trots upprepade frågor heller inte svarat på om det är nominella eller realräntor du avser.
2016-08-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Jag förstår inte hur det kan bli en bubbla med massiv bostadsbrist
Citat:
Ursprungligen postat av tago
Jag är beredd att lägga min högra hand på att priset inte korrelerar med bostadsbrist på samma sätt som den gör med ökade kreditutbud.
Ni som talar om bostadsbrist skulle gärna få berätta hur ni mäter upp den.

Citat:
Ursprungligen postat av tago
Därför att bilen inte förväntas öka i värde. incitament att låna för konsumtion är väldigt låga vilket också syns i hur liten andel av den totala skulden som går till konsumtion. Behövs inga fler detaljer.
Konsumtionskredit är blancolån och är av det skälet väldigt begränsat. Till ca en månadslön.

Bilar kan man dock få belåna. Och det görs. Även segelbåtar. Så där borde vi också se en prisexplosion.
Dock är det billigare att öka på belåningen av bostaden och köpa bil och båt. Har man haft bostaden en tid så är det inget problem att öka på belåningen 500 KSEK och köpa en bil. Detta borde leda till en prisexplosion på bilar. Givet att man kan köpa de och har "fri tillgång på krediter".

Men vi ser inte prisexplosionen.

En annan observation är att hyresfastigheter har stigit i pris på samma sätt som småhus och fritidshus. Fastighetsbolagen skulle alltså ha budat upp hyresfastigheterna bara för att det funnits "fri tillgång på krediter". Det låter lite långsökt.
Däremot låter det rimligt att befintliga hyresfastigheter stiger i pris om nyproducerade hyresfastigheter stiger i pris. Dvs när byggkostnaden styr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in