2016-08-10, 20:28
Medlem
Kommer Socialdemokratiska arbetarpartiet att braka ihop på samma vis som
Pasok i Grekland ? Det finns många parametrar som tyder på det.
Citera
2016-08-10, 21:09
Medlem
dannees avatar
Förstår ej vad som lockar folk att rösta på sossarna. Vill de ha bidrag kan de lika väl rösta på V eller MP.
Sossarna förtjänsr att ligga under 10%. De har inga visioner. och en partiledare som inte direkt osar kompetens.
Senast redigerad av dannee 2016-08-10 kl. 21:56.
Citera
2016-08-11, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Löfven är ju så hopplös att man inte förmår sig till att engagera sig så värst för att få bort honom, Mona fick en att engagera sig stenhårt så fort hennes namn nämndes som tänkbar efterträdare, Ljuholt funkade ju hjälpligt tills han haffades med händerna i kakburken, och då låtsades vara så förståndshandikappad att han inte förstod felet han gjort... Göran röstade jag på direkt.

Löfven är ju så menlös att jag ibland tom tycker att det nog varit bättre med Mona...

Det enda positiva han gjort är väl att minska en aning på invationsstyrkorna, men gud så mycket skitprat han hann med innan ...

Jag håller med dig helt. Din sammanfattning ligger min upplevelse väldigt nära.

Fram tills valet tyckte jag att han var klumpig, med talfel och inte statsmannamässig nog (dock kanske det kunde vara bra med en statsminister som åtminstone hade haft en lilltå i verkligheten, tänkte jag). Jag var dock irriterad som fan på att han konsekvent vägrade ge svar på frågor kring energi osv. vilket för mig uppenbart var för att slippa försvara ett regeringssamarbete med MP, vilket innebar att det skulle vara omöjligt att rösta på S. Men jag hade inte så mycket emot honom. Hoppades att han skulle dumpa MP och antingen köra med M eller sätta sig i opposition en mandatperiod till för att låta Alliansen dö i sin egen skit.

Efter valet växte dock en hemsk man fram i samma kropp. Hans utspel efter att den grovt underfinansierade budgeten inte överlevde en demokratisk omröstning och 1 miljon svenskar fasciststämplades i TV med pajasen Arnstad som källa gjorde mig väldigt upprörd och förstod att jag nog aldrig skulle kunna rösta på S mer. Efter att han och alla andra utom V och SD genomförde den lågintensiva statskupp som DÖ innebär (Sveriges första triumvirat?) fick jag nog.

Till skillnad från Mona Sahlin och Juholt så blev det ett väldigt skarpt läge under Löfvens tid som statsminister iom migrantkrisen förra året. Nu börjar det som sopats under mattan sen 70-talet dessutom komma fram och han och S får ta smällen. Han är själv inte orsak till många av de problemen men han har varit fullkomligt värdelös på att ta tag i skiten.
Citera
2016-08-11, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Förstår ej vad som lockar folk att rösta på sossarna. Vill de ha bidrag kan de lika väl rösta på V eller MP.
Sossarna förtjänsr att ligga under 10%. De har inga visioner. och en partiledare som inte direkt osar kompetens.

De har riktat in sig på olika invandrargrupper. V verkar ha flest kurder ex.

Det är en mycket bra fråga du ställer. Troligtvis är det väsentligt färre än opinionsundersökningarna visar. S är en lågkonjunktur från <15%.

Det mest tragiska är att de inte förstår vad som håller på att hända. Löfven har ingen aning om att han håller på och sänker S för gott. Kejsarens nya kläder...
Citera
2016-08-11, 17:21
Medlem
Studera hans manér, kan man komma närmare en diktator? Hans irrande och svarta blick. Hans sätt att sätta punkt när han uttalat något. Han inbjuder inte till några kommentarer.
Han talar om demokrati, och den finns om han får bestämma.
Jag tror aldrig att han kommer att finna sig i att komma i minoritet och lämna över styret efter kommande val. Han förbjuder det!

Dessa känslor väcker han i mig.
Citera
2016-08-11, 17:27
Medlem
JBernards avatar
Han hittar något uttryck som han tycker verka funka och låter kraftfullt, sen kör han på det. Lite antiintellektuella uttryck, som i Nordkorea ungefär.

Just nu "står han upp" för olika saker, den svenska modellen, homosexuella, flyktingar eller vad det nu kan vara. Han använder även ofta ordet situation, men det blir"sitation" istället.

Han är ju ett jävla mörker som statsman alltså...
Citera
2016-08-11, 20:16
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lars-olle
Kommer Socialdemokratiska arbetarpartiet att braka ihop på samma vis som
Pasok i Grekland ? Det finns många parametrar som tyder på det.

Hoppas kan man ju, och det såg ju ut att gå den vägen ett tag.
Men Löfvĕn verkar ju ha styrt upp skutan nu. Man har fått undan en del av sina värsta klåpare och minskat tillströmningen av arabiska slackers och andra s.k. "flyktingar".
Dessutom så är säket 20% av befolknignen så korkad att dom röstar S helt oavsett vad dom hittar på. Antalet personer som är politiskt insatta och röstar S är litet.
Citera
2016-08-11, 23:35
Medlem
RangRovers avatar
Jag, som den Socialdemokrat jag är samt de personer jag värvat för att föra debatt här på FB, har svårt att förstå vad Statsminster Löfven gjort fel. I en tid av flyktingkris där hakkors och mordbränder härjade bland de svagbegåvade lyckades Statsministern trots detta lotsa landet i rätt riktning. Fallande arbetslöshet, ökande överskott, plats i säkerhetsrådet, noll terrorattacker, ökade satsningar på välfärden. Detta räcker inte tydligen, vad hade AKB gjort bättre (fel av mig, vad hade PR konsulterna som ger henne manus gjort bättre) kan man undra. Första att erkänna att han inte av samma kaliber som Herr Palme, men på väg åt det hållet. Men låt oss inte för en sekund glömma bidragsfuskande "Stridshingsten" och ur hans gnäggande av nervositet vid internationella möten kunde höras i varje stall i vårt land. Man har all rätt att kritisera i ett Socialdemokratiskt samhälle, men låt oss lyfta nivån och göra jämförelsen mot alternativen. Som Herr Palme en gång sa "Jag kan svara på vilka frågor som helst, men för att ge ett intelligent svar, måste jag få en intelligent fråga, på intet sätt är en fråga samma som ett tyckande". Ligger mycket i det.
Citera
2016-08-12, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Han hittar något uttryck som han tycker verka funka och låter kraftfullt, sen kör han på det. Lite antiintellektuella uttryck, som i Nordkorea ungefär.

Just nu "står han upp" för olika saker, den svenska modellen, homosexuella, flyktingar eller vad det nu kan vara. Han använder även ofta ordet situation, men det blir"sitation" istället.

Han är ju ett jävla mörker som statsman alltså...

En bra anmärkning. Detta med ord som låter bra har varit sossarnas strategi. De har kört med enbart kommunikation sen 2006. Alltså, det spelar ingen roll vad du gör så länge du säger bra saker. Det funkade i opposition och så länge allt officiellt var väl i riket. Men när läget blev skarpt förra hösten gick det åt helvete med den strategin.
Citera
2016-08-12, 07:14
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RangRover
Jag, som den Socialdemokrat jag är samt de personer jag värvat för att föra debatt här på FB, har svårt att förstå vad Statsminster Löfven gjort fel. I en tid av flyktingkris där hakkors och mordbränder härjade bland de svagbegåvade lyckades Statsministern trots detta lotsa landet i rätt riktning. Fallande arbetslöshet, ökande överskott, plats i säkerhetsrådet, noll terrorattacker, ökade satsningar på välfärden. Detta räcker inte tydligen, vad hade AKB gjort bättre (fel av mig, vad hade PR konsulterna som ger henne manus gjort bättre) kan man undra. Första att erkänna att han inte av samma kaliber som Herr Palme, men på väg åt det hållet. Men låt oss inte för en sekund glömma bidragsfuskande "Stridshingsten" och ur hans gnäggande av nervositet vid internationella möten kunde höras i varje stall i vårt land. Man har all rätt att kritisera i ett Socialdemokratiskt samhälle, men låt oss lyfta nivån och göra jämförelsen mot alternativen. Som Herr Palme en gång sa "Jag kan svara på vilka frågor som helst, men för att ge ett intelligent svar, måste jag få en intelligent fråga, på intet sätt är en fråga samma som ett tyckande". Ligger mycket i det.

Löfven har tur med konjunkturen och kom till ett dukat bord. Vad har Löfven gjort som statsminister? Skaffat fram 5 st tranieplatser? Socialdemokraternas valrörelse 2010 då, med förslag om butlers i tunnelbanan och könsneutrala toaletter, är det något som kommer att förbättra samhällsekonomin?
Citera
2016-08-12, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RangRover

Då kan jag som är en fd. Socialdemokrat men som aldrig kommer rösta på partiet igen tala om vad jag anser att han gjort fel.

För det första är det inte relevant att jämföra med Reinfeldt eller AKB. Jag håller med dig om att de 2 inte är särskilt mycket att hänga i granen.

Löfven skulle inte ha ingått en regering överhuvudtaget. Det fanns inget mandat för det. Han skulle satt sig på läktaren i 4 år till och låtit Reinfeldt ta hand om den skit han skapat. Hade han gjort det hade Alliansen varit förintad 2018 (nu är den troligtvis död ändå men Centerpartiet och Liberalerna hade troligtvis åkt ur om de suttit i regering 2018) och S varit ett 40%-parti igen. Att överhuvudtaget vilja ta makten 2014 med det mandat som gavs från väljarna är höjden av maktkåthet.

Eftersom han nu tvunget skulle regera skulle han inte ha ingått en regering med Miljöpartiet. Han skulle ha ingått en regering med SD, inte för att SD är snälla och fina, eller dumma och onda, utan för att de var det enda parti som sakpolitiskt skulle möjliggjort S's reformer. Det är det enda partiet som står upp för S:s folkhemsprojekt. Det hade troligtvis slutat i en nyval, men i det nyvalet hade S och SD ökat rejält. Miljöpartiet är ett parti som tillsammans med Centern ligger längst från S. Att kalla dem "en naturlig samarbetspartner" tyder på en stor ideologisk okunnighet. Miljöpartiet har gjort regeringen till en cirkus och då de är ett parti som helt bygger på opportunism och saknar ideologisk grund kommer de sälja S på rea vid första bästa tillfälle.

Han har brutit löfte på löfte. Finns det något löfte som han faktiskt hållit? Hit räknas exempelvis inte pensionärerna som har fått ett ÖKAT skattetryck allt som allt.

Han har ingått en konstitutionsvidrig uppgörelse med alla utom SD och V som delar upp makten mellan dem. Kom inte och säg att DÖ inte gäller för tills dess att Alliansen fäller regeringen gäller den.

Hans utrikesminister, vår främsta diplomat vars uppdrag är att värna Sveriges relationer med omvärlden, har lyckats göra sig osams med BÅDE Israel och arabvärlden. KUNGEN fick liksom rycka ut och fixa relationerna med Saudiarabien...

Han har kallat SD:are fascister, åkt runt i Europa och världen och gapat att han är feminist och att man i hans Europa minsann inte bygger några murar samt att det inte finns någon gräns för hur många människor Sverige kan ta emot. Sen fick han vips införa en stramare flyktingpolitik än fascisterna i SD.

Utöver detta lånar Sverige nu 600 miljoner om dagen under blomstrande högkonjunktur. Det är helt sjukt.

Politiken denna regering för är en ren avrättning på folkhemsprojektet och den svenska modellen. Det är ett historiskt förräderi mot sin egen väljarbas vi ser nu.

Det var ett axplock av Löfvens CV.

Som Socialdemokrat bör du hoppas att lågkonjunkturen inte ger sig tillkänna förrän Löfven åker ut på rumpan 2018. Då åker ni i bästa fall ut som ett 25%-parti. Kommer folk se vad en belåningsgrad på 600 000 000 om dagen i högkonjunktur får för konsekvenser i en lågkonjunktur med skenande räntor och fallande bostadspriser är partiet historia som regeringsalternativ. Troligtvis kommer partiet gå isär då vänsterfalangen kommer röra sig vänsterut och högerfalangen högerut.

Partiet är inte ens en skugga av sitt forna jag och skiten startade med Palme.
Citera
2016-08-12, 17:28
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnuling
De har riktat in sig på olika invandrargrupper. V verkar ha flest kurder ex.

Det är en mycket bra fråga du ställer. Troligtvis är det väsentligt färre än opinionsundersökningarna visar. S är en lågkonjunktur från <15%.

Det mest tragiska är att de inte förstår vad som håller på att hända. Löfven har ingen aning om att han håller på och sänker S för gott. Kejsarens nya kläder...

Man undrar ju hur stora andel av alla som har ett fulltidsjobb som röstar på S? Det kan imte var många %, skulle tro att M och SD är störst bland de som jobbar fulltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in