2016-08-11, 20:46
Medlem
Från och med september så ändras parkeringsreglerna i Stockholm. I princip blir det dyrare och man måste betala för parkering under fler timmar. En grej som är ny är dock att MC och EU-moped måste börja betala avgift .

Sveriges Motorcyklister tror att folk med EU-moppe kommer att ta bort regplåtarna och parkera mopederna på trottoaren, vilket ju inte känns helt orimligt.

Min fråga är: Åker man dit om man tar bort regplåten på sin EU-moped och parkerar i ett cykelställ? Kommer någon kunna/orka kontrollera?

http://www.expressen.se/motor/nu-tvingas-mc-betala-p-avgifter/
Citera
2016-08-11, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BossNiggah

Sveriges Motorcyklister tror att folk med EU-moppe kommer att ta bort regplåtarna och parkera mopederna på trottoaren, vilket ju inte känns helt orimligt.

Min fråga är: Åker man dit om man tar bort regplåten på sin EU-moped och parkerar i ett cykelställ?[/url]

Cykelställ kommer du nog klara dig länge från bot, större risk att folk stör sig och välter mopeden.

På trottoaren är det däremot riktigt dumt att parkera. Synskadade riskerar att gå in och skada både sig själva och mc/mopeden samt att kommunen kan ta beslut om bortforsling.

Såg själv för nått år sedan två tyskreggade motorcyklar som parkerat på trottoaren vid Regeringssgatan (utanför gallerian) bli bortforslade med bärgare.
Citera
2016-08-11, 21:39
Medlem
Så går det när man släpper Miljöpartiet och F! till makten.
Citera
2016-08-11, 22:19
Medlem
Annars kan MC-åkarna ta hela parkeringsrutor och stjäla alla bilparkeringar....
Citera
2016-08-11, 22:29
Medlem
utan.att.stannas avatar
Verkar vara samma i lund. Jaha. Då får jag ställabilen på dera parkering istället. Så, de slipper våra mc som smutsar ner mindre och tar mindre plats i trafiken, säkeert också låter mindre än bilar. Och får då tillbaka fler bilar in till city. Grattis till vinsten :S
Citera
2016-08-11, 22:48
Medlem
tongzhis avatar
Undvik parkeringsplatser framöver, så har inte P-vakter rätt att bötfälla utan bara polisen. Och polisen bötfäller mycket sällan, om du inte står idiotiskt, såsom blockerar utrymningsvägar etc. Mitt på trottoaren är givetvis dumt, men längs väggar etc. Vad du än gör, gör uppror!
Citera
2016-08-11, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Undvik parkeringsplatser framöver, så har inte P-vakter rätt att bötfälla utan bara polisen. Och polisen bötfäller mycket sällan, om du inte står idiotiskt, såsom blockerar utrymningsvägar etc. Mitt på trottoaren är givetvis dumt, men längs väggar etc. Vad du än gör, gör uppror!

Rent svammel.

Kommunalt förordnad parkeringsvakt kan rapportera (utfärda parkeringsanmärkning) på ALL kommunal mark spelar ingen roll om det är gräsmatta (terräng), torg, trottoar (gångbana) eller annat.

På privat mark (tomtmark) däremot kan varken kommunal p-vakt eller polisen "lappa" utan där är det fastighetsägaren eller annan på uppdrag av fastighetsägaren (ofta p-bolag) som kan utfärda en så kallad kontrollavgift. Men även här så finna ingen begränsning till just parkeringsrutor, är det områdeskyltat (zon) p-förbud så gäller det alla ytor.
Citera
2016-08-12, 00:47
Medlem
gersmans avatar
30-knyckare då?
Citera
2016-08-12, 21:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
TS länkade till en gammal artikel. Detta är ännu bara ett förslag och ingenting beslutades så snabbt som det skulle ske enligt artikeln. Politikerna verkar ha uppfattat kritiken och ska omarbeta förslaget.

Att det kommer att bli någon slags betalparkering för MC i Stockholms innerstad inom ett par år kan vi dock nog räkna med. Däremot inte de fantasisummor som först föreslogs.
Citera
2016-08-15, 21:39
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
30-knyckare då?
Jag tolkar det som att typ 2 mopeder kommer kunna parkeras i cykelställ etc. som vanligt...
Citera
2016-08-16, 22:53
Medlem
Torshammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Jag tolkar det som att typ 2 mopeder kommer kunna parkeras i cykelställ etc. som vanligt...

Ja det stämmer men de kommer troligen att ändra det ty staten behöver allt mer pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in