2016-08-11, 17:25
Bannlyst
Hej! Undrar om man kan använda Mr Muscle Power Granules - Kaustiksoda som ska lösa upp proppar i golvbrunnen där duschvattnet rinner ner? I instruktionerna står det följande:

"Häll 3 matskedar i avloppsröret (diskho, handfat)"

"Endast för avloppsrengöring. Använd inte produkten med sugpropp, i toaletter, badkar, dusch eller på akrylytor." "Häll inte produkten i stående eller kallt vatten.".

Finns en duschkabin här men jag tänkte hälla ner det direkt i golvbrunnen istället, är detta ok tro?
Citera
2016-08-11, 18:10
Medlem
Ratis avatar
Jo visst går det. Se bara till att ha riktigt varmt vatten som du häller över. Är vattnet för kallt så kan kaustiksodan bilda en propp.
Citera
2016-08-11, 18:14
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Jag kan passa på att fråga också och "Hijacka" tråden lite. Går detta att använda i handfat i toaletten? Det borde väl vara porslin och inte akryl som badkar exempelvis? Det är helt stopp, nu menar jag verkligen stopp och samma vatten har varit där i 2 dagar. Jag har visserligen öst ut vattnet och tänkte använda Mr Muscle men undrar om detta kan skada porslin i så fall?
Citera
2016-08-11, 18:21
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Jag kan passa på att fråga också och "Hijacka" tråden lite. Går detta att använda i handfat i toaletten? Det borde väl vara porslin och inte akryl som badkar exempelvis? Det är helt stopp, nu menar jag verkligen stopp och samma vatten har varit där i 2 dagar. Jag har visserligen öst ut vattnet och tänkte använda Mr Muscle men undrar om detta kan skada porslin i så fall?
Är det helt stopp är det väl svårt att få vattnet riktigt varmt och då är risken att det istället bildas klumpar som gör problemet större, löser det inte proppen så har du dessutom rejält frätande vatten i handfatet vilket rörmokaren inte kommer gilla.

Sikta på en vaskrensare istället.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vaskrensare
Citera
2016-08-11, 18:27
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Är det helt stopp är det väl svårt att få vattnet riktigt varmt och då är risken att det istället bildas klumpar som gör problemet större, löser det inte proppen så har du dessutom rejält frätande vatten i handfatet vilket rörmokaren inte kommer gilla.

Sikta på en vaskrensare istället.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vaskrensare

Jag brukar koka vatten i en kastrull och låta det svalna lite innan jag häller, tills jag kan doppa fingret och hålla det nere i vattnet i minst 2-3 sekunder. Det gjorde susen i köket i alla fall.
Citera
2016-08-11, 19:00
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Jag brukar koka vatten i en kastrull och låta det svalna lite innan jag häller, tills jag kan doppa fingret och hålla det nere i vattnet i minst 2-3 sekunder. Det gjorde susen i köket i alla fall.
Vad händer om proppen inte släpper då?
Citera
2016-08-11, 19:01
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Vad händer om proppen inte släpper då?

Då blir jag tvungen att skruva loss och köra in fingrarna och gräva som om det vore en bastant kvinna med ett redigt hål i Red light district @ amsterdam.
Citera
2016-08-12, 01:08
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Då blir jag tvungen att skruva loss och köra in fingrarna och gräva som om det vore en bastant kvinna med ett redigt hål i Red light district @ amsterdam.
Okej, hur har du tänkt hantera vatten som innehåller kaustiksoda?

Läs lite i den här tråden, särskilt sista inlägget
https://mobil.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/18387-kaustiksoda.html
Citera
2016-08-12, 07:51
Medlem
OldFashioneds avatar
Inga jävla propplösare. Sluta med sån skit omedelbart.

Stopp i dusch = du har en propp bestående av hår och tvålrester, inte säkert att en basisk propplösare fixar det. Mekanisk rensning. Sitter proppen tillräckligt högt upp är det bara att fiska upp den med fingrarna, annars räcker en utvikt ståltrådsgalje som du gör en liten krok på.

Ingen rörmokare blir glad av att någon förbannad hemmafixare har slagit ner starkt frätande medel i de rör de måste arbeta med. Sluta med kemiska propplösare, mekanisk rensning är överlägsen.
Citera
2016-08-13, 22:14
Medlem
ddf66s avatar
Nitor propplösare i gel-format är bra.
Finns i Järnia-butiker bl.a.

Rensband
Hett vatten
tålamod

är 3 andra grejer att ha

annars kan du googla på "ättika + bakpulver"
Citera
2017-06-18, 18:20
Medlem
Det är en viljornas kamp. Människa mot propp. Människan vann, proppen till reningsverket.

Stopp i toaletten. Hällde i såpa för att proppen skulle glida bättre. Provade renstråd ingenting. Manuellt borttagning med och utan diskhandske, ingenting. Slang från tvättmaskinens vattenutkast, ingenting. Vaskrensare ingenting.

Frun fick trycka trasa i golvbrunnen under badkar, pumpade med vaskrensare fyllde på vatten med en balja. Efter en stund gav proppen upp. Trycket från vaskrensare gick ut i golvbrunnen under badkaret. När den täppges igen av trasen, fick proppen ta hela trycket. Efter en hård kamp gav proppen upp.
Citera
2017-06-18, 19:04
Medlem
killawifes avatar
Det är bättre att rengöra manuellt. Till handfatet kan man bara köpa nya rör och vattenlås och slänga det gamla. Enkelt och billigt.

Kaustiksoda är en rätt farlig produkt om den används fel. Det är konstigt att man säljer den till vilka idioter som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in