2016-08-11, 15:29
Medlem
Forsberg21s avatar
Varit hos tandläkaren, konstaterad infektion och både smärta och svullen...
Fick del av svullnaden punkterad och tömd på var.

Fick dock inget penicillin då dom blivit sjukt restriktiva...var tvungen att ha feber.

Har Cefadroxil mylan på recept men fick den när jag skar mig ordentligt men inte hämtat ut den.

Kam denna funka mot tandinfektion?
Citera
2016-08-11, 16:20
Medlem
Sereenas avatar
Du ska inte bhandla med antibiotika på eget bevåg, om du inte fick nåt av tandläkaren så är det för att det inte behövs.

Felaktig behandling ökar risken för recistenta bakterier.
Citera
2016-08-11, 16:25
Medlem
mainfurers avatar
Som ovan skrev.
Du gör nog bäst i att bara äta Ipren, Alvedon eller liknande.
Citera
2016-08-11, 16:28
Medlem
Forsberg21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du ska inte bhandla med antibiotika på eget bevåg, om du inte fick nåt av tandläkaren så är det för att det inte behövs.

Felaktig behandling ökar risken för recistenta bakterier.

Jo förstår ju såklart det men blir ju lite desperat av smärtan.

Frågan är hur länge det tar att bli av med bakterierna utan antibiotika?
Citera
2016-08-11, 16:38
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsberg21

Om du har ont så ska du be om smärtstillande, inte antibiotika...
Tandläkaren brukar vara snabba på att ge ganska starka saker.

Om du inte fått antibiotika så är det för att tandläkaren bedömmer att det kommer gå tillbaka på egen hand, vilker brukar ta några dagar, en vecka, förutsatt att du har ett normalt immunförsvar och ger fan i att röka.
Gurgla med ren sprit kan hjälpa (eller sprit och kolodialt silver för extra effekt).
Kryddnejlika (hel nejlika tuggas lätt och läggs mot infekterade stället) dämpar smärta och hjälper till att få bukt med infektionen (tandläkare använder nejlikoolja vid behandling).
Citera
2016-08-11, 16:44
Medlem
Citat:

Har du feber, sjukdomskänsla eller några andra symptom? Oavsett så rekommenderar jag starkt att du kontaktar en tandläkare för dränage och eventuell antibiotikabehandling. Det du kan göra just nu är att köpa Hexident eller Corsodyl men beroende på hur långt gången din infektion är så kan dränage vara mer lämplig med antibiotikabehandling där bakteriestammen identifieras och du får rätt antibiotika. Just i munhålan så ska man vara vaksam då munnen är väldigt nära blodförsörjningen till hjärnan.

Det finns även stor risk att du blir av med tanden om du inte söker behandling men det antar jag att du förstår.

Och nej, du ska inte tugga nejlika eller använda kolloidalt silver. Sånt är skitsnack och du ska söka lämplig behandling hos en tandläkare utan tvekan. Och nej, tandläkaren använder inte nejlikaolja. De använder lidokain eller andra lokalbedövande som de injicerar i tandköttet.
Senast redigerad av FlyingVolvo 2016-08-11 kl. 16:49.
Citera
2016-08-11, 16:45
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
kolodialt silver
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kolloidalt_silver#Antibiotikaresistens
Citera
2016-08-11, 16:47
Medlem
Forsberg21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingVolvo
Har du feber, sjukdomskänsla eller några andra symptom? Oavsett så rekommenderar jag starkt att du kontaktar en tandläkare för dränage och eventuell antibiotikabehandling. Det du kan göra just nu är att köpa Hexident eller Corsodyl men beroende på hur långt gången din infektion är så kan dränage vara mer lämplig med antibiotikabehandling där bakteriestammen identifieras och du får rätt antibiotika. Just i munhålan så ska man vara vaksam då munnen är väldigt nära blodförsörjningen till hjärnan.

Det finns även stor risk att du blir av med tanden om du inte söker behandling men det antar jag att du förstår.

tack, Men var ju som sagt hos tandläkaren för några timmar sen, Bölden med var han tömde håller på att fyllas igen känns det som... Köpte Corsodyl och sköljt en gång men tveksam till att det kommer till rätt ställe då det inte är hål i tanden utan en rotfylld tand sen 10 år som börjat jävlas igen.
Citera
2016-08-11, 16:53
Medlem
Citat:
tack, Men var ju som sagt hos tandläkaren för några timmar sen, Bölden med var han tömde håller på att fyllas igen känns det som... Köpte Corsodyl och sköljt en gång men tveksam till att det kommer till rätt ställe då det inte är hål i tanden utan en rotfylld tand sen 10 år som börjat jävlas igen.

Ja, läskunnigheten var inte på topp. Skyller det på att jag precis vaknade upp efter en lång arbetsdag. Men mer än så tror jag inte att man kan göra initialt utan man är ofta konservativ med antibiotikabehandling just för att inte skada den naturliga floran. Kvarstår infektionen utan förbättring är antibiotika mer relevant samt om du får feber och allmänpåverkan. Tills dess, sköt munhygienen exemplarisk och skölj med corsodyl enligt anvisningar.
Citera
2016-08-11, 17:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kolloidalt_silver#Antibiotikaresistens

Seriöst, du länkade Svenska Wikipedia artikeln på KS? Den har ju knapt en nuffra rätt.

Den kan ju inte ens skilja på kollodialt silver och silvernitrat.
Studien som ligger till grund för det du länkar till är gjort på silvernitrat 'AgNO3' inte kollodialt silver 'nano-Ag'.
Citera
2016-08-11, 17:44
Medlem
Citat:
Seriöst, du länkade Svenska Wikipedia artikeln på KS? Den har ju knapt en nuffra rätt.

Den kan ju inte ens skilja på kollodialt silver och silvernitrat.
Studien som ligger till grund för det du länkar till är gjort på silvernitrat 'AgNO3' inte kollodialt silver 'nano-Ag'.

Spelar ingen roll, det saknas evidens att kolloidalt silver är lämplig för att behandla något alls, dock så är de farliga och direkt skadliga effekterna av kolloidalt silver klara. Källa 1 (PDF). Källa 2. Eller ljuger HHS? En statlig organisation av regeringen i U.S? Eller är de uppköpta av "Big Pharma"? Eller NCCIH också? Tar preventivt på mig foliehatten innan du svarar på detta.
Citera
2016-08-11, 19:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingVolvo
Spelar ingen roll, det saknas evidens att kolloidalt silver är lämplig för att behandla något alls, dock så är de farliga och direkt skadliga effekterna av kolloidalt silver klara. Källa 1 (PDF). Källa 2. Eller ljuger HHS? En statlig organisation av regeringen i U.S? Eller är de uppköpta av "Big Pharma"? Eller NCCIH också? Tar preventivt på mig foliehatten innan du svarar på detta.

1: Den antibakteriella effekten är väldokumenterad, och används just för detta bla innom sjukvården för att motverka infektioner vid brännskador (källan anger att "evidens saknas" för antibakteriell verkan så nånting är ju vajj där)
2: Behandlar inte KS eller blandar in andra silverbaserade preparat (man kan INTE få argyria av KS) och STYRKER dessutom den förslagna begandlingen (att gurgla med KS) den ifrågasätter invärtes behandling (dvs att dricka KS).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in